Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1555 ggr
Arashi
2015-08-03 18:21

Råa ben

Har köpt råa revben till min hund för första gången, mycket gott tyckte vovven, men matte är lite nojig. Hur orolig behöver man va för att hunden ska sätta något i halsen? han biter av små bitar som han sedan tuggar på och sväljer, vet ju att dom klarar av att smälta ben.

Läste att man kunde ge dom frysta, men hur länge kan man låta dom ligga framme innan man ska kasta dom efter dom tinat?

Annons:
VildaVittra
2015-08-03 18:27
#1

Tja alltså, mina hundar äter märgben som marinerats i rabattjorden några veckor, så frågar du dom så säger dom att revben nog håller något halvår eller så. 🤢

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
2015-08-03 22:10
#2

Här får hundarna olika ben och dom tar gärna ut dom för jäsning. Än har ingen hund blivit dålig av knapra på ben som legat ute i flera dagar. Jag brukar kasta benen när jag är trött på trampa på dom… Värst är det när ena hunden ska plocka ur allt från leksakslådan då är det som städa efter små barn ännu inte lärt sig ta undan den första leksaken när du tar en ny. Men då rycker ofta några till eftersom husse slängt ur sig lite om dessa jäxxa benen. Tror inte det är någon fara att låta hunden äta några dagar våra har dom i veckor vissa månader 😋

Vattnadal
2015-08-04 11:51
#3

Revben och nacke får mina ha så länge de finns. De tuggar i sig köttet och fettet, och gnager på benet. Ofta är det så lite märk i dem att det inte luktar något.

Märgben, dvs rörben från tunga djur, ger jag inte alls längre (inte nöt, häst, älg, men ger av får och rådjur) då de är så hårda. Tänderna risker att spricka, och ja, jag har sett det hända på 2 hundar. Annars nöter de ner tänderna på dem, så att det tar evigheter under operationen att leta upp alla rötter som oxå ska bort.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
2015-08-04 12:17
#4

3 nyfiken fråga nu jag ger olika ben från hjort och rådjur, nu gager inte mina värst duktigt utan tar det goda kan man väl säga. Bör jag sluta ge dom tycker du? tre små pudlar har vi, får som sagt var gratis ben i lådor mindre kapade (ca 10 cm långa) ben med mycket kött kvar.Köper oxsvansar,grisknorr,kyckling och lamm från butik eller styckare.

Vattnadal
2015-08-04 12:59
#5

Rådjur ger jag alla ben från, vet inte riktigt hur tung en hjort är. Det är ju bara rörbenen, de som de går på, på tunga djur som blir för hårda.
En hund som bara petar ur märgen ur märgbenen riskerar inte att ha sönder tänder, så försiktiga tuggare kan kanske äta dem. Mina tuggar och gnager, så de förstör tänderna.

Vi ger alla ben från får, kanin, fågel, rådjur.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

russin
2015-08-04 14:09
#6

Revben tuggar mina små kortbeningar som knäckebröd - det lämnas bara någon bit som är extrahård 😉

Annons:
Wellcraft
2015-08-04 16:09
#7

Tuggar din hund fint och lugnt på ben så är det ingen fara, större risk att hunden sätter pinnar eller råhudsben i halsen.
En normal, frisk hund tål att äta ben trots att hållbarheten sinat, min hund - likaså många andra hundar - gräver ner sina ben i skogen för att gräva upp dem i veckor senare och käka vidare.
Undvik att benen ligger länge i direkt sol bara.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Forest]
2015-08-04 20:18
#8

6 tack då kan jag låta dom få benen, är glad då vi får dom av styckare som annars kastar dessa. 😃

Arashi
2015-08-08 01:05
#9

okej men de låter bra, dom får ligga framme ett tag då tills ja tycker de fastnat för mycket katthår på dom 🤪 vovven ska ju alltid lägga sig på mattan med benen han får 😛

ush ja, han har satt i halsen ute när han tuggat på nått, riktigt läskigt, men som tur va hosta han själv upp de efter ett tag.

Men de värkar ju funka rätt okej med revbenen då ialf :P, han tuggar rätt så försiktigt som sagt 🙂 Bättre än grisöronen, måste skärpa mig och köpa lite nyttigare ben.

Upp till toppen
Annons: