Annons:
Etikettraser
Läst 3963 ggr
powerade
8/2/15, 7:56 PM

kleinspitz?

Jag är väldigt intresserad av att skaffa en hund, en kleinspitz.. Tror dock inte det blir att skaffa en hund på ett tag.
Men iallafall vad har ni för erfarenhet för kleinspitz?
Är dom skälliga eller är det lätt att lära av dom?
och lite övrigt som kan vara bra att veta:)

Annons:
akittehmonster
8/2/15, 11:01 PM
#1

spetsar brukar vara skälliga, dock lättlärda!

Cahira
8/3/15, 2:49 AM
#2

Kleinspitz är precis som mittelspitz fast storleken mindre. Hög energi, lättlärd, behöver jobba för att må bra (mental aktivering och fysisk motion för att få ut energin) typ tricks eller spår, och skälligheten är individuell men ja de har lätt till skall. Och ju mer uttråkad/understimulerad eller stressad/överstimulerad desto skälligare kommer den vara. Men en hund som är nöjd fysiskt och mentalt kommer inte skälla lika mycket och du kan lära hunden vart det är okej att skälla huvudet av sig för att få det ur sig på en skällsignal och sedan kan du lära in tyst med fingret över munnen på samma vis. Klickerträning är nästan ett måste dock, de har högt behov för ett aktivt liv. 

Tränade min mittel med cykling, spår, freestyle, lydnad, lösspring i stugan så ofta vi kunde åka dit, apportering i terräng, godissök högt och lågt hemma, mycket bilåkning, åka buss, vara i stan bland folk och annat för att utmana och trötta ut. Åkte så han fick simma och sånt också i sjöar och springa i djupsnö för mer fysisk utmattning. Han gick en mil i veckan varje lördag plus 40 minuter en gång om dan och 20 minuter 2-3 gånger om dan och tränade 20 minuters klickerpass ca 3 dagar i veckan utöver träning på promenader, cyklingen på minst en halvtimme en gång i veckan, spår en gång i månaden för jag gillar inte att spåra, freestyleträning nån halvtimme i veckan… ja helt enkelt vi höll igång varje dag i princip med något men det var klara gränser mellan aktivitet och passivitet och vila. De kan ha lite svårt att koppla av om man inte lär dom koppla av. Ensamhetsträningen var svår för min mittelspitz då han var lite osäker av sig trots att han hade en trygg hund med sig hemma men till sist gick det jättebra. Apporteringen älskade han och det försökte vi göra typ 3 ggr i veckan ibland mer. Plus lek med andra hundar och andra saker som dök upp men han jobbade fysiskt eller mentalt nästan varje dag och sedan kunde vi ta några dagars paus, typ 3 dagars vila för man var sjuk eller dåligt väder och sen var vi igång igen. Jag är mer aktiv sommar än vinter och det klarade han bra - men hans jobbbehov var stort, älskade att klättra i berg för att plocka blåbär. :) Och långpromenader och ja… han älskade alla aktiviteter helt enkelt!

Kleinspitz och mittelspitz är så gott som cirkushundar eller sporthundar, de är inget för ett soffpotatisliv. Speciellt inte om man vill ha en som inte skäller väldigt mycket. :) Det blev mycket passivitet eftersom passen var halvtimme till timme per dag så det över en hel dag är egentligen inte så mycket men med ålder hade han kanske krävt mindre jag vet inte. men jag rekommenderar absolut en kärlek för klickerträning och t.ex. dog parkour! Riktiga små klätterapor som älskar att ligga i knät och gosa tills det blir för varmt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fredricakarlsson
8/3/15, 9:09 AM
#3

Jag har en Mittelspitz. Kleinspitz är storleken mindre, men de är väldigt lika ändå. Jätte trevliga hundar. Ja de skäller, men de får man ta eftersom de förr har varit vakthundar. Min vaktar, skäller när det kommer någon. Men man får redan när de är små sätta gränser på hur mycket de får skälla på. Där är hunsar som vill följa med på allt! Vissa beskriver dem som rena sällskaps hundar som inte kräver så mycket. Men har du väl haft en Klein eller mittel så vet du att de kräver mer av vad som står. Sen finn det de som är mer arbetsvilliga än andra, men de kan man ju inte se när man väljer valp. Jag har verkligen fastnat för denna rasen och Nilo som jag har nu ör inte min siste tyska spets ;) men som sagt så måste de få arbeta annars får du en skällig, dryg hund.

Upp till toppen
Annons: