Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 3225 ggr
Dumpuck
8/1/15, 11:34 PM

Avel och SKK

Rätta mig om jag har fel så här på sena kvällen, om man medvetet tar fram en blandraskull mellan två SKK reggade - blir både tik och hane uteslutna (så de ej får medverka i avel och få reggade valpar efter sig) ur SKK samt ägarna eller hur är det där - hur blir konsekvenserna utav detta?

Eller om man medvetet lånar ut sin SKK reggade hane till en ej SKK reggad tik - är det både hane + ägare som blir utesluten (så hanen ej får medverka i avel och få reggade valpar efter sig) eller bara ägaren?

Om hanägaren ej längre är medlem i SKK, går det att göra något om man vet om att hanen lånas ut för blandrasparning? Kan SKK ändå dras in?

Hur bör man gå tillväga om man vet om att det medvetet tagits fram en kull där minst en av föräldrarna är SKK reggade, men där de är olika raser (ex. mamma jack russel och pappa tax)?

Ursäkta fumliga frågor, skyller på min otroligt trötta skalle som gått på högvarv sen 05:00 i morse och tävlat hela dagen och som nu vid 23:30 börja få slappna av…

Annons:
Majken!
8/1/15, 11:37 PM
#1

Det är ägaren som blir utesluten, en registrerad hund kommer fortfarande vara registrerad.

Dumpuck
8/1/15, 11:44 PM
#2

#1 Okej.
Ja, det antog jag. Men jag tänkte om valpar efter den hunden fortfarande reggas trots att den medverkat i blandrasavel? Givetvis reggas inte blandrasvalparna, men har fått för mig att det blir någon typ av konsekvens även för hunden efter en blandraskull? Att den ex. inte får regga kommande valpar efter.

Eller är det för tikar det är så, om det ens är något sådant? Att om en reggad tik fått en blandraskull så kan inte kullar därefter reggas heller? Stensäker på att jag hört liknande, men kan absolut vara fel och det är lite det jag undrar nu.

Majken!
8/2/15, 12:03 AM
#3

#2 Skulle väl i sådana fall vara punkt 12 i registreringsreglerna i sådana fall, men det känns ganska långsökt: 

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Broschyrer/Registreringsregler-2015_R42.pdf

starcastle
8/2/15, 10:45 AM
#4

Det är enbart ägaren som påverkas, aldrig hunden.
Och i det fall ägaren inte är medlem av SKK blir det ingen påföljd för ägaren alls då SKK inte kan utesluta eller anmäla en icke-medlem.

Dumpuck
8/2/15, 4:27 PM
#5

#4 Okej.
Ja, det var det jag misstänkte. Om en anmälan kommer in och det visar sig att ägaren ej är medlem, då händer alltså inget. 
Vad blir konsekvensen för ägaren om denne är medlem? Utesluten i något år eller helt utesluten?

Visst gäller det både tik och hanhundsägare?

CissiD
8/2/15, 5:13 PM
#6

Ber om ursäkt för att jag snor din tråd. Men blev så nyfiken. Om det är en tjuvparning blir det ingen konsekvens alls då? Och i så fall hur kan skk vara 100% säker på att det är en planerad kull och inte en tjuvparning?

Har tyvärr ingen koll på dina frågor men vore väldigt konstigt om det inte gällde för både tik och hanhundsägare.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Changrila
8/2/15, 5:50 PM
#7

#6 om det är en tjuvparning gör uppfödaren bäst i att själv kontakta skk så snabbt som möjligt och förklara situationen. Uppfödaren kan då få en tillsägelse men vara kvar i skk. Försöker de dölja kullen blir det nog värre.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

CissiD
8/3/15, 8:01 AM
#8

#7 Okej ja de e klart dumt att försöka smyga med en sådan sak.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Forest]
8/3/15, 8:31 AM
#9

Jag har sett flera som lånar ut sin hanhund som är renrasig till olika raser (blocket). Det är säkert många som parar med såna hanar men  om man som hanhundsägare inte är aktiv så spelar det ingen roll om man blir utesluten eller inte. Sen måste det komma fram att ägaren använder hane i till blandrasavel och inte enbart renrasig. Tror inte det är så vanligt att det kommer fram tyvärr, men hur gör man OM jag som renrasig tikägare lånar denna hane för para med denna hane för att kunna reg-in kullen. Kommer det gå? Vad händer om inte? 

Kan säga att jag inte avlar men tanken slår mig ;)

russin
8/3/15, 9:48 AM
#10

#5 - SKK ser hårt på medveten blandrasavel och många år dom så blir uteslutna för alltid om det kommer fram att man använt sin hund i blandrasavel..

Hiro
8/3/15, 10:27 AM
#11

Även om en tjuvparning ägt rum så kan uppfödaren få ett hårt straff av SKK då det ej går att bevisa att parningen inte var planerad

Dumpuck
8/3/15, 2:46 PM
#12

#6 Ingen fara, fråga på! Bättre att fråga här än starta ny tråd när det ändå rör samma ämne 🙂

#10 Okej, misstänkte det var något åt det hållet.

#11 Sant det du säger, om det i grunden varit tjuvparning men att man ändå valt att behålla kullen - hur tror du SKK reagerar då?

russin
8/3/15, 3:22 PM
#13

#12 - SKK hytter lite med fingret och gör inget så länge den som fått blandraskulle inte tjänar något på det. Händer det fler gånger däremot så kan det bli följder.

Annons:
Dumpuck
8/3/15, 5:44 PM
#14

#13 Att de skulle tjäna på det, menar du att de skulle ta ett pris som de går plus på eller hur menar du där?

russin
8/3/15, 8:17 PM
#15

#14 - blandrasvalparna måste säljas så dom inte tjänar något på det - alltså typ gå plus minus noll

Arashi
8/21/15, 12:05 AM
#16

intressant ämne de här.

om någon som  är medlem i SKK köper en blandras och väljer att ta en kull på den med en annan blandras, blir de samma följder då? dvs uteslutning ur klubben?

russin
8/21/15, 7:36 AM
#17

#16 - japp, om nu SKK får veta det. Medveten blandrasavel ses inte med blida ögon. problemet är att SKK sällan får veta något.

[Forest]
8/21/15, 8:46 AM
#18

17 Tror det är sällan dom får nys om detta och behövs inte bevisning innan man utesluter folk dessutom. 🤔 Finns säkert dom som gör som 16 beskriver eller lånar ut sin avelshane till andra raser, som sen ska bevisas att han är fadern. Blodprover/dna-prover för att bevisa detta kostar lite. Nja jag tror många gånger oseriösa uppfödare kommer mycket lindring undan.  😕

Dumpuck
8/24/15, 12:58 PM
#19

#18 Ja, att bekräfta hanen blir nog svårt såvida det inte lagts ut någonstans där hanägaren eller tikägaren tydligt skriver om kullen och föräldrarna samt där ägarnas namn tydligt framkommer. Exempelvis.
För tikägaren krävs att en anmälan med namn och adress kommer in och att SKK ser att denne är medlem hos dom, sedan skickar SKK ut någon/några till denne som bekräftar blandraskullen och därefter vidtas åtgärder som då blir uteslutning mest troligt.
Vid besöket framgår det alltså inte att de är där pga. en anmälan, utan anmälan kommer senare och då står alltså centralstyrelsen bakom det. Den egentliga anmälaren är alltså hela tiden anonym.

Om jag förstått det hela rätt.

Upp till toppen
Annons: