Annons:
Etikettbeteende
Läst 4952 ggr
Underbarn
8/1/15, 5:47 PM

Hantera en osäker hund

Vi har tagit hand om en 1.5 årig "bullhund" hane (staffestorlek) eftersom ägaren åkt in på hem. Hunden har inte blivit slagen eller vanvårdad. Rumsren, glad, lugn inne, koppelvan, van att hanteras osv allt ok. MEN bara av matte. Han har i ett år nu bara hanterats av (och träffat) en enda person, en kvinna som inte gjort mer än nödvändigt för honom (inte aktiverats). Han kan alltså inte någon form av lydnad eller kommandon, när han "gjort fel" han ägaren lagt honom på sida en stund bara. Han har inte träffat/lekt med någon annan hund sedan han var valp. Han vet med andra ord inte alls hur han ska bete sig i sociala sammanhang. Varken med människor eller hundar. Jag kan tänka mig att med träning kan han nog fungera med någon tik. Men vi har inte vågat prova än. Det är bara en person som kan hantera han fritt och gå in till han osv. Det är min mamma (som träffat han som valp) Saken är den att hon inte alls vet hur man ska träna eller hantera en hund rätt. Jag har tänkt försöka tala om hur hon kan göra med små övningar osv. Skulle ändå vilja ha förslag på hur man gör med en sån här hund. Jag äger själv hans syster och hon är toppen fin och snäll, aldrig gjort något dumt mot nån. Känner även ytterligare fyra syskon som är fina hundar dom också. Så det här är inte hundens fel alls, bara ägarens fel. Han har inte fått lära sig hur man beter sig. När en främmande KVINNA ska hälsa (då har han själv fått komma fram lugnt dock i koppel) har han första intrycket viftat på svansen och lite hetsigt vela komma fram, nosat och slickat, vill hoppa och hälsa. Går ganska fint men han känns dominant och vill ta över. När en främmande MAN har hälsat (även män som han träffat förr) har han tittat knepigt och hastigt attackerat så mamma i andra änden av kopplet har fått dragit honom tillbaka och hon har då upplevt honom "argsint" även mot henne för att hon korrigerat honom. Mot män är han inte alls trevlig och hugger. Får han chansen skulle han absolut göra stor skada. Största problemet är att han vaktar matte (mamma). Tex mamma står i köket och pratar, han sitter intill och jag som just hälsat glatt på honom och fått pussar går fram då morrar han osäkert mot mig och ber mig hålla mig undan. Vill inte ha någon diskussion om att avliva då det inte är VÅR hund (än) och vi kan inte ta det beslutet utan vill bara ge han tid och träna honom. Vi ska införskaffa grimma och munkorg som säkerhet. Såc man vågar hantera honom och så mamma orkar hålla honom när det behövs. Han tycker om mamma jätte mycket och sover med henne osv, trevlig och snäll mot henne. Men mamma litar inte på honom med andra, ingen litar på honom vid hälsningar och besök (än, vi har nyss börjat lära känna honom) Hur ska man korrigera en sådan här instabil hund? tänkte börja om från början och öva kommandon som sitt, stanna, nej som då kan utnyttjas i olika situationer. Men om han tex ser osäker ut och morrar hur bryter man beteendet? Inte varit med aggressiva hundar förr. Skillnaden med min tik (systern) när främmande kommer fram är att hon glatt viftar på svansen och hälsar på sina villkor (inga av dessa hundar är reserverade) och blir hon osäker mot någon syns det och hon visar tydligt, stannar då personen upp och jag säger att det är ok då är det ok. Men denna hane går på direkt utan förvarning även om en person inte visar någon form av hot (tex klampar förbi ändå).

Annons:
Sugar Mist
8/1/15, 7:34 PM
#1

Sätt regler. 
Han behöver tydliga ramar på vad han får göra och inte göra, han behöver inte hälsa på allt och alla, gud nej, utan platsa honom och säg åt honom att ge fan i allt, och säg till gäster att inte röra hunden. 

Forts. 
Eftersom han inte verkar ha haft så mycket regler och sådant i sitt liv så behandla honom som en valp, miljöträna långsamt, var tydlig och konsekvent, inte bara med hunden utan med vänner och familj också.

När han morrar så be hon att gå och lägga sig, det är inte han som ska ta situationen i egna tassar.  

Ni har inte en aggressiv hund, ni har en hund som är osäker och som behöver tydliga riktlinjer och ni får visa att ni har allt under kontroll.

-

Maja2
8/2/15, 10:45 AM
#2

Jag skulle inte låta hunden hälsa på någon, och inte låta någon hälsa på hunden på ett bra tag nu i början.  Stärk hunden genom aktiviteter som nosjobb, balansövningar, trickträning tex, och utsätt den inte för situationer den inte klarar av att hantera ännu.  Att hunden morrar är ju ett sätt för den att be om utrymme, och ska aldrig korrigeras.

Ellen89
8/2/15, 11:00 AM
#3

Nagot som kanske hjalper ar att om han blir kompis med en annan social hund som kan hjalpa honom genom att visa hur han kan bete sig :)

[Forest]
8/3/15, 10:34 PM
#4

Vi gjorde som 2 tipsar om. Det har funkat nu gjorde inte våran ena hund utfall men rädd osäker o skällde. Idag struntar hon i folk mer eller mindre hon ser inget vitts med umgås med andra. Hon kan vila normalt när vi har besök, men vill inte att andra tar på henne. Utan går undan isf. Så jag tycker du kan gott göra som 2 tipsar om. Senare kan man tjära viss träning men du/ni är nya för honom så tid är bra för låta han landa lite.

Cahira
8/4/15, 3:53 AM
#5

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Underbarn
8/10/15, 9:28 PM
#6

Tänkte bara meddela att hunden avlivades. Polis och veterinär samt hundinstruktör var med på plats och med i beslutet. Han var en fara som ingen riktigt kunde hantera.

Annons:
Cahira
8/10/15, 9:45 PM
#7

Beklagar sorgen. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[LoveUnite]1
8/10/15, 10:32 PM
#8

Har själv en osäker reserverad hund, vissa är bara sådana, hon var sådan sedan liten valp, har dock mkt vakt i sig också.

Vi tränade henne fel som liten, vi såg ju att hon sprang o gömde sig när det kom hundar och hon gillade inte när folk hälsade på henne men träningen på den tiden var - låt henne hälsa på allt o alla så mkt som möjligt som liten så vänjer hon sig som vuxen.

Vi fick sådana problem.

Vår rätta träningsmetod blev sedan det som några skrivit här:

Låt inte henne hälsa på folk och folk får inte hälsa på henne.
När det ska komma in nytt folk i ens liv som är permanent (vänner, släkt, sambo) så är det en intränings period vår bestod av gå på promenader ute tillsammans, personen fick vara hemme hos mig när hunden ej var där så hon kunde känna doften när hon kom hem.

Endast människor som var vana vid hantering av osäkra reserverade hundar som man träffade ibland fick lov att hantera min hund, hälsa osv, träna lite socialt, bl.a hundinstruktörer och hundpsykologer.

Unghundsperioden var värst/jobbigast, vuxentiden var okej och nu som pensionär fungerar hon bra.

Men eftersom jag vet hur hon är i grund och botten så inga onödiga hälsningar på folk, ibland kommer folk och ska dyka ner på henne och jag säger nej ni får inte hälsa! Är bara säga nej tyvärr till folk.

Jag kan ha med henne i folkmassor osv.
Tog dock ett bra tag innan hon kunde slappna av ute för i början trodde hon att folk skulle hälsa på henne hela tiden bara de tittade på henne, hennes försvar var att hoppa fram och skälla. Men nu vet hon sedan några år tillbaka att ingen kommer fram till henne, jag kan stå å prata med främmande människor ute, hälsa osv och min hund bryr sig inte, kan sätta sig brevid mig och vänta tills vi ska gå.

Men det kräver tålamod med en sådan hund och med vissa hundar får man bara acceptera att det är en del av deras personlighet.

Men något har ju hänt så hunden känner att de måste ta den formen av försvar - skälla, utfall, bita etc.

Få hunden att känna sig trygg.

Upp till toppen
Annons: