Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2730 ggr
reckon
7/30/15, 7:31 PM

Filtträning

Är det någon som har erfarenhet av "filtträning"? Vad har ni fått för resultat? 🙂

Annons:
peafie
7/30/15, 8:12 PM
#1

Jag påbörjade det med min hund då hon var av det lättstressade slaget och jag tyckte det var en smart idé (gillar att betinga beteenden). Det hade nog säkert fungerat om det inte vore för det att jag glömde filten lite nu och då 😟 så har efter det kört på det gamla hederliga "gå och lägg dig", vilket funkat bra. Hon krullar ihop sig och somnar på backen numera.

Däremot kan jag tipsa om en bra filt för ändamålet: schabrak (alltså de tygbitar man lägger under sadeln på hästar, för en icke-hästinsatt). De är lagom tjocka, lagom stora och enkla att ha med sig.

Bloggen     ○    Instagram

reckon
7/30/15, 8:31 PM
#2

Det jag är skeptisk till är om det verkligen kommer få min stresshund att slappna av, eller om det bara kommer att se ut så, men egentligen ligger han bara och väntar på godis eller att något ska hända. Men du känner att hunden verkligen blir avslappnad på riktigt?

Jag vill helst inte använda kommandon över huvud taget i vardagen, men det känns som vi behöver en knuff i rätt riktning när det gäller att hjälpa honom att slappna av till exempel om vi är på besök hos någon. Det känns som en filt vore en tydlig och bra signal.

Han har mycket förväntningar och går upp högt i stress av godis, så därför blir jag lite skeptisk till att träning med hjälp av det ska kunna göra honom genuint avslappnad. Men jag tror jag ska börja träna med filt och se åt vilket håll det bär. 🙂 Tack för tipset!

peafie
7/30/15, 8:40 PM
#3

Ja, det beror ju på hur man laddar den, tänker jag. För mig är "gå och lägg dig" ett kommando som betyder typ "slappna av, det händer inget på ett tag" och då brukar hon somna. Det är således inte platsliggning på samma sätt och hon ligger inte och väntar på att något ska hända. Säger jag däremot "ligg" så ligger hon på helspänn på det vis du beskriver. Det är två olika kommandon där det ena betyder passivitet och det andra aktivitet och det är väl det förstnämnda du är ute efter. Kan du få "passivitetskommandot" att fungera i hemmiljö, med filt eller inte, så har du mycket gratis när du sedan kommer ut i en störande miljö. Väljer du att prova filt (där passivitetskommandot betyder "lägg dig på filten, det händer inget på ett tag") så tror jag att det går att överföra beteendet eftersom den då är betingad till det: filt = det händer inget på ett tag. Så tänkte jag, men jag har som sagt inte provat min teori. :)

Annars rekommenderar jag fikaträning: ut i skogen (eller annan störande miljö), sitt och fika tills hunden lägger sig och slappnar av. Min högenergiska, lättstressade hund reagerar såhär efter mycket träning: 

Bloggen     ○    Instagram

Sugar Mist
7/30/15, 8:46 PM
#4

Jag vet några som har bra användning av filtträning, och om din hund är såpass stressad redan så kan det vara bra för honom att få tydliga ramar och rutiner, att filt betyder avslappning kan vara en stor trygghet i miljöer hen blir osäker/går upp i varv.

-

reckon
7/30/15, 8:56 PM
#5

Tack för era svar, vi drar igång och tränar direkt. 🙂 Jag uppdaterar hur det går och om det kommer upp funderingar längs vägen! 

Vilken härlig bild peafie! ❤️

peafie
7/30/15, 8:58 PM
#6

#5 Lycka till!🙂

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Upp till toppen
Annons: