Annons:
Etikettraser
Läst 2768 ggr
swapp
7/30/15, 12:03 AM

Liten hund med lång nos..

Jag undrar vilken ras ni skulle säga passar in på dom här punkterna:
* Liten hund
* Kräver ej någon pälsvård
* Korthårig, helst släthårig
* Lång nos (behöver ju inte vara superlång men inte trubbnos bara, ja ni fattar)
* Älskar närhet och att gosa, vill sova i soffan och i sängen
* Nöjer sig med promenader både korta och långa, och tricks och godissök (den ska helst gå snabbt på promenaderna och tycka om att promenera)
* Går att ha lös utan att sticka. (Jag vet dels en träningssak)
* Ej skällig (Jag vet dels en träningssak)
* Lugn, stabil i psyket

Ska ej skaffa ny hund utan är bara nyfiken. Min ultimata perfekta ras är mops MEN det är ju en sjuk ras tyvärr och jag vet ej om det är värt att skaffa en till i framtiden…

Annons:
Sugar Mist
7/30/15, 12:12 AM
#1

Russkiy Toy, Prazky?

Tax?

-

RebeccaDaisy
7/30/15, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min Cirneco dell Etna passar in på alla dessa punkter! 😃 Jag har nog aldrig haft en så gosig hund, en liten "stickers" hon är den som helst vill ha täcke här hemma och då har jag en sphynx och Aht. Hon är med på det som görs, promenad, träning, buss, tåg, en tur i stan, på jobbet, alltid lika alert och glad! Men kan lika väl sova hela dagen på soffan, bara hon får sova nära! Älskar att springa lös och kan inkallning som ett rinnande vatten, kommer även om jag kallar på en av mina andra hundar. Hon är inte särskilt skällig utan mer "pratig" hon gör små knorrande ljud när de andra skäller, så gulligt! Men hon försöker också hjälpa till att vakta med vår Douge de Bordeaux och då skäller hon, går såklart att träna bort men jag tycker att det är väldigt gulligt med en stor och liten som vaktar! 😘 En bild på min Stella och lite av Svea ♥️

Besök gärna mitt nursery Baby by Art på Facebook.

Vickiw
7/30/15, 12:37 AM
#3

Tycker tax stämmer in på mycket av det du söker

dundeer
7/30/15, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Kan VERKLIGEN rekommendera Russkiy Toy! passar precis in på de du vill ha, Visserligen lite skälliga, men som sagt träningssak! Har 3 st, du kan pma om du undrar nått :) 

Våran tik Cizzi Black and tan (på iblden höggravid ;p)

Våran hane Lasse Röd

Och deras son (Tillsalu) Timmy (har ingen bra bild på han tyvärr..)

Whippet
7/30/15, 1:00 AM
#5

Taxar får ju dock en del ryggproblem om dom promenerar och hoppar för mycket.. och skäller en del.

Jag tycker antingen dvärg/toy pudel eller russkiy toy skulle passa dig fint på dina punkter varför vill du ha just en hund med lång nos?

I'm out Vilar huvudet i handen

[[Boris Sager]]
7/30/15, 1:01 AM
#6

Schipperke:)

Annons:
Cixx
7/30/15, 1:42 AM
#7

Italiensk vinthund 👍

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Zofie
7/30/15, 5:53 AM
#8

Italiensk Vinthund.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Bimo
7/30/15, 8:57 AM
#9

En italiensk vinthund. Helt klart.

isabella93
7/30/15, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ja, italiensk vinthund kan nog funka om du är noga med inkallningsträningen och kanske tränar någon hundsport (t.ex. agility eller rallylydnad) ett par gånger i veckan utöver tricks :) Sen är det kanske inte den lugnaste av småhundsraserna, det blir mycket bus och studsande ;)

Mysisa
7/30/15, 10:30 AM
#11

Som #1 säger prazsky krysarik skulle kunna passa. Dock skäller dom gärna lite men det är lätt att träna bort då det är en så lättlärd och samarbetsvillig ras.

minavitas.wix.com/kennel

[babels]
7/30/15, 10:40 AM
#12

Jag håller med om att italienskt vinthund skulle passa. Men som #10 säger så behöver de, på ett eller annat sätt, få springa av sig. Vår italienare skäller endast när han blir jätteuppspelt vid lek, någon är utanför dörren eller när han ser andra hundar. Vi har inte tränat så bra när det gäller skällandet, men det är väldigt lite skällande.

Lon@
7/30/15, 10:55 AM
#13

#2, hur stor är en cirneco? Jag hade fått för mig att de var mycket större, ungefär som en något mindre och nättare faraohund men där hade jag helt klart fel :-). Är de som vinthundar i temperamentet eller hurdana är de? Mycket jaktlust? Tycker att det är kul med lite ovanligare hundraser och vill gärna lära mig mer även om det kanske inte är rätt ras för just mig. Sorry TS för litet trådkap :-)!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
swapp
7/30/15, 11:15 AM
#14

Tack så mycket för svaren! Ska läsa på lite om raserna som ni föreslog

#5 Varför jag letar efter en hundras med lång nos är för Jag är nyfiken på vad det finns för alternativ utöver trubbnosar som är ungefär som dom, fast garanterat ej kommer ha andningsproblem. :)

[[Boris Sager]]
7/30/15, 11:51 AM
#15

Garantera kan man ju iofs inte helt göra. Andningsproblem kan bero på många saker, men de, som är typiska för trubbnosar har man minskat.

Vickiw
7/30/15, 12:03 PM
#16

Dansk-svensk kanske? :)

Hiro
7/30/15, 12:15 PM
#17

Jag vet inte riktigt men en Podenco kanske? vi har väl en podenco ägare här på iFokus? :)

RebeccaDaisy
7/30/15, 8:58 PM
#18

#13 Min Cirneco är nog lite mindre än standarden, men samtidigt är hon bara nio månader, men jag tror inte att hon får en sådan jätte tillväxtfas på slutet. Så hon tillhör nog en av de mindre inom rasen. Den är ju en väldigt smal ras vilket gör dem väldigt små, men 40-50 cm i mankhöjd och runt 10 kg, är ganska normalt för en Cirneco. Jag trodde att hon skulle ha mycket jaktlust, vilket gjorde mig mycket osäker på rasen då vi har en jakthund sedan tidigare och jag vet hur mycket jaktlusten ställer till när man tränar. Men hon har inte visat någon jaktlust alls! Tror att det ligger mycket längre bak i aveln än jag förstod när jag började läsa om rasen. Så jag är mycket nöjd! Hon har ett fantastiskt temperament, hon är med på allt med stort intresse! Hon visar stort intellekt, min pojke som gick bort nu i somras var mycket svårt sjuk fyra år gammal, hon har alltid även som liten valp varit med honom med stor respekt och förståelse för hans begränsade rörelse mönster och anfall! Hon höll på att lära sig av min andra hund (Aht) hur man larmar på hans anfall. Så hon är en smart, lättlärd hund som är med på det som görs, en tur till gymmet eller en mys stund i soffan! Sen är hon otroligt närhetstörstande och sover alltid i sängen eller soffan tillsammans med ett täcke! Hon älskar att sitta i knät! Något som passar mig perfekt!

Besök gärna mitt nursery Baby by Art på Facebook.

Bjallstal
7/30/15, 9:08 PM
#19

Chinese crested? En hund som hänger med på allt, men inte har något emot soffhäng en hel dag tillsammans med korta promenader :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Cahira
7/31/15, 1:36 AM
#20

eller liten xolo. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
FjantYoda
7/31/15, 7:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Bara för det vore kul med fler Russkiy Toy här så säger jag Russkiy Toy! 

Annars toy/dvärgpudel, italiensk vinthund eller chinese crested, sistnämnda om du vill ha en igel i soffa/säng 😍

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Vizzla
7/31/15, 8:16 AM
#22

#5 jag skulle inte säga det. Taxen är en jakthund och jagar i timmar i skogen, upp och ner för stock och sten. De nöjer sig heller inte med promenader, då blir dom lätt skälliga och vaktiga. 

Tax stämmer in mycket på beskrivningen men de behöver mer aktivering, t ex viltspår eller andra spårlekar.

Taxen behöver dessutom hållas i god kondition, mycket promenader, skogspromenader, dogparkour osv för att inte få ont i ryggen! En tax som lyfts upp och ner i soffor, bärs i trappor osv bygger inga muskler och då kan de få problem.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Lon@
7/31/15, 5:58 PM
#23

#18, tack för infon:-)! Beklagar förlusten av din son även om det inte var det tråden handlade om. Hundar känner på sig mycket i den vägen

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: