Annons:
Etiketthälsa
Läst 2349 ggr
isblixt
7/29/15, 10:41 PM

Vaccin, hur ofta?

Hur ofta vaccinerar ni era hundar?

Annons:
AnneN
7/29/15, 10:46 PM
#1

Varje år mot kennelhosta

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sugar Mist
7/29/15, 10:47 PM
#2

Varje år för kennelhosta :)
Efter ettårssprutan var tredje år hela DHPPi-vaccinet

-

Maja2
7/29/15, 10:55 PM
#3

Vart tredje år

fredricakarlsson
7/30/15, 12:32 AM
#4

Vart fjärde år då det är krav av svenska kennel klubben för att delta på tex utställningar.

[[Boris Sager]]
7/30/15, 12:44 AM
#5

Mycket debatt I detta ämne! Rekommendationerna vet vi. Men, för ett antal år sen I samband med en stor utställning blev många hundar smittadeför att de rekommenderade vaccinationerna hade inte haft önskar effekt. Hundarnas immunsystem hade blivit utslagna. Inga antikroppar, eller för då hade bil dats. Man hade tryckt ner immunsystemet, vilket man gör om man vaccinerar för ofta för just den hunden, vilket man inte i förväg kan gissa.

Nova1234
7/30/15, 9:41 AM
#6

Räcker det att vaccinerar vart fjärde år om man vill gå på utställning?

Annons:
isblixt
7/30/15, 10:04 AM
#8

Igår var jag helt snurrig och visste inte alls vilket vaccin mina hundar skulle få nu om några dagar. Nu har jag insett att det enda de egentligen behöver är den mot kennelhosta, som de ska vaccineras mot varje år. Den andra rekommenderas av veterinär vart tredje år, vad jag har förstått det som. Det känns ändå som att veterinären hade, om han/hon velat, kunnat säga till mig att båda hundarna skulle få en spruta de nödvändigtvis inte behöver… för att tjäna pengar. Det var därför jag tänkte jag hör med er om hur ni gör.

Skarvsladd
7/31/15, 10:59 PM
#9

Varje år för kennelhosta, vart tredje år DHPPI!

jag har ränder så som alla tigrar har

JonnaCecilia
7/31/15, 11:08 PM
#10

Låter vetten hålla koll på vilket år det ska vara en och vilket år det ska vara två sprutor. Litar på dem till 100% om jag skulle vara förvirrad över vilket som gäller ;) (Eller, vetten är lika förvirrad som jag men sköterskan har järnkoll!) De skickar ett vykort en gång om året och säger att det är dags för vaccination :) Men det blir ju som för övriga, kennelhosta varje, DHPPI vart tredje år!

Lon@
8/2/15, 1:19 AM
#11

Jag vaccinerar mina mot parvo/valpsjuka/hepatit vart tredje år, inte alls mot kennelhosta.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

pälli
8/2/15, 7:46 AM
#12

En gång per år, är hellre på säkra sidan.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Changrila
8/2/15, 10:51 AM
#13

Jag ser till att hundarna vaccineras mot DHPPi vart tredje år. Är inte heller noga med 1årssprutan utan ser till att hunden blivit vaccinerad någon gång mellan 1års-dagen och första tävlingen. Med nuvarande hunden blev det lite tokigt med 1årssprutan, en omplacering där förra ägaren struntat i att vaccinera. Hon fick därför sitt 1års-vaccin när hon var nästan 2 år gammal. Nästa spruta får hon därför när hon är ca 5 år gammal.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
isblixt
8/2/15, 9:59 PM
#14

Tänkte på hur exakt datumen är gällande vaccin för kennelhosta, min ena hund är vaccinerad i slutet på juli 2014 och ska ställas ut denna helgen som kommer… Det har alltså gått mer än ett år sedan förra vaccinet.

Changrila
8/3/15, 8:02 PM
#15

#14, kennelhosta är inget som behövs för utställning, så det spelar ingen roll för utställningens skull.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

isblixt
8/3/15, 8:22 PM
#16

#15 Super, tack för svaret. :) Misstänkte nästan det.

Upp till toppen
Annons: