Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 8382 ggr
Johannapetersson
7/29/15, 11:34 AM

Foder med mycket kalk?

Hallå på er! Någon här inne som vet om något bra foder med hög kalkhalt? Tillsätter just nu i min hunds torrfoder men han tycker inte om pulvret och spottar ut det mesta (eller vägrar äta…). Kan inte blanda ut med något pga allergier och väldigt känslig mage..

Annons:
russin
7/29/15, 11:52 AM
#1

Enbart högt kalkinnehåll fungerar inte, utan allting måste vara balanserat.

Får jag fråga först varför du söker ett foder med hög kalciumhalt ?

Magrat
7/29/15, 12:49 PM
#2

Du kan inte blötlägga torrfodret ihop med kalken om det nu är så att han måste få i sig mera kalk?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

russin
7/29/15, 1:00 PM
#3

Sen är det stor skillnad på kalk och kalk. Ska du ge extra kalk så bör det vara av en sort som hunden inte tar upp mer än den behöver av - kalciumkarbonat t ex.

[Endless21]
7/29/15, 5:00 PM
#4

Kalk plus från standardt kan man ge utan att överdosera. För övrigt så tror jag inte det finns direkt något foder med mkt kalk i. Mina hundar tycker inte heller om kalken. Och inte heller om jag blandar ut det i fodret, så jag blandar alltid lite vatten och kalk i ett glas så det blir halvtjockt och sedan tar jag en tesked och ger det i munnen på dem. Det har gått bra även om de inte är förtjusta i det. Men sedan ett tag tillbaka har jag även tillsatt standardt immun och då blev det genast mkt godare. (Tillsatte inte immun för att det skulle bli godare utan för att de behövde det. Mjölksyrad kalk ska man aldrig överdosera men kalk plus är helt ofarlig då eventuellt överskott kommer ut den andra vägen.

lizton
7/29/15, 11:58 PM
#5

Grundregeln är att man inte ska ge extra kalk till ett helfoder. Risk finns att kalken konkurrerar ut andra mineraler. Hunden kan få brist på zink och järn. Hunden kan få dålig päls och hud och i värsta fall blodbrist. Till en växande hund kan det vara  mycket farligt att ge extra kalk, eftersom det kan ge rubbningar i skelettets utveckling med bl a felställda ben.  Ge inte extra kalk om inte din hunds veterinär ordinerat det av någon anledning!

[Endless21]
7/30/15, 12:15 AM
#6

#5 Bara för att ett foder är ett helfoder så betyder inte det att det är tillräckligt för alla hundar. En del hundar behöver helt enkelt mer kalk än andra för att tillexempel stabilisera det sura ph värdet i kroppen. En del behöver mer fett och andra mer proteiner.

Annons:
lizton
7/30/15, 11:40 PM
#7

#6 Det finns ingen forskning som stödjer detta. Det du skriver bygger på en gammal häsomyt från 1930-talet. Kroppens PH-värde är konstant och njurarna reglerar det mycket bra.                                                                                          

Det är bara om njurarnas funktion är nästan helt utslagna som de inte kan reglera kroppens PH-värde.  Försäljare av kosttillskott sprider den här myten om försurning i kroppen och många går på det.  Att äta kalciumtillskott kan vara direkt skadligt, samtidigt som det tömmer plånboken hos den som gått på myten om det sura PH-värdet.  Förutom att det kan konkurrera ut andra viktiga mineraler i kroppen kan extra kalcium också öka risken för magomvridning hos hundar.

lizton
7/31/15, 10:32 AM
#8

#6 Här om risken för magomvridning hos hundar om man ger tillskott av kalcium:

"Prevention of bloat in dogs: Don't supplement with calcium."

http://www.dancinsetters.com/uploads/bloat.pdf

Andra risker är att kalciumtillskott kan ge urinsten/njursten. Små raser och speciellt hanar med trånga urinledare är extra utsatta. 

Ytterligare en risk är att kalciumtillskott kan ge  störningar av hjärtrytmen och i värst fall totalt hjärtstopp.  Det kan också ge muskelkramper,  ryckningar och andra neurologiska störningar. Detta för att extra kalcium bromsar kroppens upptag av magnesium. Sömnsvårigheter och oro är andra symtom vid magnesiumbrist.  

 Om man då tror att det hjälper genom att ge extra tillskott av magnesium så kan magen krascha totalt. Vissa sorters  magnesium ger diarreer och andra magproblem. Mineraler konkurrerar med varandra och man ska inte hålla på  och laborera själv med tillskott utan bara ge det på  veterinärens inrådan.

russin
7/31/15, 12:55 PM
#9

Vart tog TS vägen ?

#8 - det är skillnad på kalcium och kalcium och vilka doser det handlar om.

[Endless21]
8/2/15, 8:02 PM
#10

#7 Så du menar då att man ska strunta i att ge kalk? Ibland måste man väga för och nackdelar, skulle det vara bättre tror du att ha en hund som har sådana besvär att den kliar sig blodig för att man tror att kalk inte är bra. Att hänvisa till veterinär ger mig inte mkt, vad ska dom kunna göra? Laborerar själv gör jag definitivt inte utan jag går efter en speciell kostomläggning som är anpassad åt just min hund. Här gäller det att vända sig till nån som verkligen har kunskap om detta ämne, vilket jag ska göra och sedan återkomma i tråden om svar! Och ursäkta ts för att vi tar din tråd ifrån dig, men jag tycker att det är viktigt att man ger rätt information till människor när man skriver på forum för att kunna hjälpa dem på bästa möjliga sätt.

[Forest]
8/2/15, 8:14 PM
#11

Jag tror inte du kan hitta ett foder som har mycket mer kalcium utan det är med stor sannolikhet att göra det du gör nu tillsätta det. Jag skulle väl kanske blanda i det extra i något annat som kanske i en äggula. Just för att få hunden att äta sitt bra torrfoder/mat utan att behöva rensa ut sin mat eller värre inte vilja äta sin mat.  Men nyfiken på varför du ger extra till din hund? 🙂 Lycka till

[Endless21]
8/2/15, 9:48 PM
#12

Här finns det en mycket intressant läsning om varför kalk är bra speciellt för hundar som har allergi problem eller andra sjukdomar men även väldigt bra för vilken hund som helst för att hålla en jämn syrebalans i kroppen.  Och varför man inte ska ge ett högproteinfoder.

http://www.viljashundskola.se/empty_143.html

lizton
8/3/15, 2:02 PM
#13

#10 Du gör som du vill. :) Jag skulle personligen inte riskera min hunds hälsa genom att ge tillskott som kan ge obalans i kosten och göra min hund sjuk/förkorta dess liv. Förutom de risker jag nämnt tidigare har man också sett hos människor en förhöjd risk för hjärtinfarkt pga beläggningar i hjärtats kärl.  Prostatacancer också.

Det finns ofarliga tillskott för hud och päls; kokosfett, linfröolja, rapsolja, fiskolja eller en produkt som också innehåller jättenattljusolja. (Anima Care Omega Skin för hundar har det)

 #12 Den länk du bif är ingen vetenskaplig sida utan en privat hundskola.

Annons:
[Endless21]
8/3/15, 2:47 PM
#14

#13 Självklart är det inte från en vetenskaplig sida jag länkade och det har inte du heller gjort! Sen finns det de människor som har byggt upp sin egen kunskap genom att själva forska med hjälp av sitt stora intresse för hundars hälsa och kost. Obalans i kroppen får hunden om man struntar i de viktiga tillskotten. Verkar inte som du läst det jag länkade, synd för det kanske skulle ge dig lite bättre insikt om hur kroppen fungerar. Kalk är nödvändigt om kroppen är sur. Linfröolja, rapsolja och även kokos olja innehåller för mkt omega 6 och för lite omega 3. Det är omega 3 man vill åt för att få en bra hud och päls inte omega 6. För mycket omega 6 kan göra kroppen mer mottaglig för inflammationer. Ge istället animaliskt fett! Kalk ger man inte för att få en bra hud och päls utan för att rätta den sura pH balansen i kroppen. Surhet i kroppen orsakar tillexempel svamp i tassar och utslag.

lizton
8/3/15, 11:08 PM
#15

#14 I linfröolja finns dubbelt så mycket omega-3 jämfört med fiskoljor. Linfröoljans omega-3 har jämnare nivå omega-3 än den hos fiskoljor, vilka kan variera mycket beroende på om fisken simmat mycket och vad den ätit.  

En kombination av omega-3 och omega-6 från t ex rapsolja är sen länge känt för att vara bra för huden. 

Kokosolja och linfröolja tillsammans rek av veterinärer för att det är så fantastiskt för problemhud och päls.

Min tidigare länk hänvisar till Glickmans forskning vid Purdue University. Den går att hitta i pub med.

[Daniela1983]
8/3/15, 11:09 PM
#16

Om du nu vill ge extra kalk tror jg jag sett kalktabletter till hund.

lizton
8/3/15, 11:15 PM
#17

Till TS  som efterlyser foder med mycket kalk i.  Acana Grasslands har 2 % kalcium, vilket ligger ganska högt.  Eftersom det är ett helfoder är övriga mineraler anpassade i förhållande till kalciumet,  så det är inget att oroa sig för att det ligger lite högt. Kanske billigast hos zooplus.se:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/acana/acana_grain_free/249081

[Daniela1983]
8/3/15, 11:28 PM
#18

Det stod dock att hunden har allergier o känslig mage, men acana kanske funkar ändå..

[Daniela1983]
8/3/15, 11:30 PM
#19

Äggskal då, om magen skulle tåla det.

[Forest]
8/4/15, 12:27 PM
#20

Nyfiken på vart ts tog vägen 😎

Annons:
lizton
8/4/15, 12:34 PM
#21

#8 Beror ju på vilka allergier. Acana Lamb & Apple kan vara ännu bättre eftersom det har färre råvaror som hunden kan reagera på. Dock, de vanligaste allergierna är kvalsterallergi och pollenallergi. Kanske att färskfoder skulle kunna hjälpa om det är kvalsterallergi, eftersom kvalster inte finns i färskfoder. 

När det gäller pollen får man hålla koll på vilka pollen som finns just där man bor. Ofta duschning, undvik att gå i gräs, stäng fönster/dörrar kan hjälpa. Här en en sida om pollenprognoser. Väl stad, här Stockholm:

 http://pollenrapporten.se/prognoser/stockholm.4.549d670913d8d81d158347.html

lizton
8/4/15, 1:07 PM
#22

#14 Jag tycker att du ska titta på den här korta intervjun (länk längst ner)  där en läkare och föreläsare förklarar varför blodets PH inte kan påverkas av kost. Översatt textremsa på svenska finns. 

 PH kan variera i urin och saliv beroende på vad vi äter, men blodets PH är kostant. Om blodet inte var det skulle vi vara döda.

Du har blivit  grundlurad av försäljare med en dold agenda. 😉  Här intervjun:

http://www.kostdoktorn.se/myten-om-syra-basbalansen

[Daniela1983]
8/4/15, 7:46 PM
#23

Och jag vet vilken försäljare medlemmen blivit *lurad* av. Har aldrig riktigt trott på det där.

russin
8/4/15, 8:53 PM
#24

Denne person ni säger lurar folk är oerhört duktig och hjälper människor gratis när dom har problem med sina hundar !

[Daniela1983]
8/4/15, 9:47 PM
#25

Jag kommenterar främst påståendet om att kroppen är *sur* etc.

reckon
8/5/15, 6:27 AM
#26

Lena hjälper många, många människor som har problem med sina hundar - gratis. Inte helt sällan är det hundar som veterinärerna gått bet på. Det är lite underligt hur allt, allt, allt hon säger kan vara ren bullshit samtidigt som hundarna blir bättre. Det vore intressant att veta vad Lena har gjort lizton som är värd all denna enorma mängd tid och energi men det gissar jag att vi aldrig får veta. 

"Tömmer plånboken hos den som gått på myten"… Å, vad allt blir överdrivet. En burk benmjöl kostar 75 spänn. Jag fattar fortfarande inte hur det går ihop att det allmänt låter som att man i princip kan ge hur mycket godis som helst till en hund utan att riskera obalanser, men kompletterar man hundens kost med benmjöl så stendör den förmodligen.

oh-la
8/5/15, 9:47 AM
#27

här är en till med allergisk hund som precis börjat med kalktillskott. jag har ett förflutet inom sjukvården, där min sambo också arbetar, så vi vet båda mycket väl att en kropp inte kan vara sur. jag vet också hur det är att ha en hund som man måste ha ett öga eller öra på hela tiden så hon inte smiter iväg någonstans och kliar. Kah vet hur det är att vakna på morgonen med blod i sängen från uppkliade öron eller tassar. jag vet hur det skär i en när man ser att hunden lider och måste stanna på promenaderna och skaka på huvudet av klådan. jag vet hur det är med allergiutredningar som inte ger nått, hur det känns när veterinären säger "foderallergi" men allergifodret inte gör minsta skillnad. jag vet också att hur jag än gör kommer min hund aldrig bli 17 år gammal. hur jag än gör kommer jag förkorta livet på min hund. går jag på mediciner och kortisonbehandlingar kommer hon sannolikt drabbas av de följdsjukdomar som en livslång behandling ger.

jag vet att kullsyskon till min hund har mått mycket bättre och klarat sig utan andra behandlingar på tillskott av kalk. av den anledningen väljer jag att testa detsamma. funkar det inte så funkar det inte, och då får jag väl välja att medicinera henne, men innan jag fattar det beslutet vill jag testa alla andra alternativ. eftersom tillskott har funkat på släktingar till min så kör jag på det. om det gör skillnad och hon mår bättre så är det bara ett plus. funkar det inte så får jag väl ge mig på någon annan behandling.

Annons:
[Daniela1983]
8/5/15, 10:29 AM
#28

Även ni bekräftar. Känns som standardt hittat på begreppet för att få det att låta mer profesionellt. sur i kroppen, sur i huden, behöver något basiskt..

Sedan kan kalcium och andra vitaminer mycket väl hjälpa, läste lite om det på sidor på engelska, mest om olika vitaminer och mineraler och deras funktion på huden och allergisymptom. Att fett hjälper huden är också ganska självklart. Hunden här hemma har fått minskade besvär med sprickor i trampdynorna från, hör och häpna, linfröolja, inte animaliskt fett. Man såg skillnad redan efter 2 dagar.

lizton
8/5/15, 10:41 AM
#29

#27 Precis som du säger. De flesta med lite utbildning känner till detta att en kropp inte kan vara sur. Det är annars väldigt enkelt att ta ett blodprov regelbundet och mäta blodets PH för den som tvivlar. 

Jag förstår att du tar till det sista halmstrået. Det kanske finns något annat än teorin sur/basisk kropp som kan påverka. Hundens saliv påverkas av vad den äter. Om hunden slickar tassarna med sin förändrade saliv kanske?  Om utvärtes behandling hjälper, så bör man i första hand behandla med  medicinska schampon och annat man kan tvätta hundens tassar med, men det har du säkert redan gjort.

En bra luftrenare kan förbättra luften inomhus om hunden lider av  kvalster/pollenallergi.  Ofta lider hunden av en kombination av flera olika allergier, däribland foderallergi. Uteslut råvaror som funnits i hundens foder som den ätit under en tid. Ofta är det kyckling och nöt. Mjölkprodukter finns i många korvar/leverpastejer/köttbullar som vi belönar med. Välj bort produkter som har mjölkprotein, vassle, vassla eller kasein i råvarorna. Alla är de mjölkprotein. Fast det där vet du säkert redan. Hoppas att det blir bättre med din hund.

[Endless21]
8/5/15, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

För mig är det ju ganska logiskt att kalk basar den sura miljön! varför skulle då folk använda kalk till sura miljöer då om de inte hade nån nytta? Det är många som strör kalk i stallar, landugårdar, boxar just för att få bort den sura pissiga miljön som ger mögel och bakterier om det får ligga och gotta sig!

Surhet i kroppen är inte bara genom vilken mat man äter utan allt runtomkring spelar stor roll, i vilken miljö vi lever i tillexempel, jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå det! Tillexempel det är en regnig fuktig dag och du har en hund som är känslig för övrigt med svamp, just den regniga fuktiga dagen blir svampen värre för att det är fukt. Svamp växer och mår bra i fuktig miljö.

Länkar säger mig ingenting då jag har egen erfarenhet av Sjuk hund och Lenas hjälp!  Till skillnad från er så har ni ingen egen erfarenhet som ni kan bygga upp era påståenden med!

Innan jag tog hjälp av Lena hade min hund svamp i tassar, mungipor, öron. Utslag över hela kroppen som poppade upp hela tiden var och varannan dag, stark klåda som gjorde att jag alltid var rädd för att lämna henne ensam hemma för då visste jag att när jag kom hem så hade jag en blodig sönderkliad hund.

När min hund var ca 1,5 år hade jag sökt hjälp hos vet 5 ggr utan resultat.

Tog sedan kontakt med Lena och hon gjorde ett kost schema till mig som jag följde strikt. Efter ca 5 månader var min hund helt symtomfri, inga röda svampiga tassar, inga utslag eller klåda och min hund har nu kunnat vara utan kortison i snart 3 månader! :-D

Om nu inte Lenas hjälp fungerar så kan ni vara så vänliga att tala om för mig hur i hela friden min hund blivit så bra?

Problemet med människor är att de är så förbannat lata och letar hela tiden en genväg för att lösa problem. Ja då kan ni ju kontaka veterinären och få kortison utskrivet på direkten för då kommer klådan, utslagen och svampen att förvinna, men tar ni bort den ja då kommer hela rubbet tillbaka igen.

Vill man få sin hund frisk på riktigt och långsiktigt så gäller det att man anstränger sig lite, det taaaarr tid att få en sjuk hund helt återställd men gör man som jag och många andra har gjort att man håller sig till det man fått råd om och kämpar och kämpar hur lönlöst det än känns så kommer man tillsut få en frisk hund, en hund som lyckats byggt upp sitt eget försvar på en naturlig väg som gjort kroppen stark och kan stå emot sjukdomar framöver i livet. Det är det jag har gjort från skillnad till dig Daniela1983 som fortfarande står kvar och stampar på ruta ett med en sjuk hund.

Min hunds tassar är hur fina som helst nu när hon lyckats byggt upp ett eget försvar,  jag behöver inte ens torka hennes tassar längre eller vara noga med att hela tiden klippa bort päls mellan trampdynorna för att förhindra svamp. Hennes kropp är så pass stark att den klarar av att stå emot den sura miljön själv tack vare bl.a kalket!

Era påståenden ger mig inte nånting, jag har redan övervunnit min hunds problem tack vare Lenas hjälp!

Det låter ju bra att din hund Daniela1983 blev bra med linfröolja :-) Då var han med andra ord inte av lika stort behov av omega 3 som min då.

Kan för övrigt berätta att jag slängde iväg ett Mejl till Lena i går kväll om alla påståenden som skrivits i denna tråd. Ska bli spännande att få läsa hennes svar ;-)

[Daniela1983]
8/5/15, 11:47 AM
#31

Det är det jag har gjort från skillnad till dig Daniela1983 som fortfarande står kvar och stampar på ruta ett med en sjuk hund.

Vem har dessutom sagt att svamp inte blir värre i fuktig miljö, det vet nästan alla. Hunden här hemma har också blivit bättre så du kan hålla tyst om det du inte vet något om. Och med andra medel dessutom, till vilket verkar störa dig enormt.

Inlägget är redigerat av sajtvärd

[Daniela1983]
8/5/15, 11:50 AM
#32

Och om du inte var så lat och kollade upp linfröolja tex på nätet skulle du se att ditt påstående som du fått från Lena mattsson om oljan är helt fel, lizton har redan skrivit om det.

Vovven hemma har dessutom allvarligare problem som IBD vilket jag skrivit om förut. Vilket jag har kundskap om och vet att situationen med vad man stoppar i blir så mycket svårare. Foderallergi +IBD. Och även där saknar du kunskap vilket jag har, så bara en lågstående varelse skulle försöka drämma till mig med sådana kritiska kommentarer. Säger mycket om dig.

PS Jag läser inte mer av ditt skit (borde vetat bättre sedan du kom med samma kritik mot mig senast) eller går Offtopic. Bara kalkprat och jag har redan kommit med förslag där.

[Endless21]
8/5/15, 12:08 PM
#33

#31 Dåså, en sur miljö är fuktig hur svårt kan det vara att få in? Fukt uppstår pga en sur miljö. Snackat skit om din hund har jag verkligen inte gjort. 

Snackar goja hahahaha mjodu det gör jag ju verkligen.

Vem har sagt att bilderna var till dig att kolla på? Finns fler i denna tråd som kanske är intresserad av att se ett bra resultat. Du vet väl inte vad andra är intresserade av. Bara för att du vill fortsätta vara kalle tvärt emot så kan det finnas andra som vill ha hjälp!

Fattar inte vad du är ute efter? Vara otrevlig mot någon som vill hjälpa andra?

Du blir grinig för att du märker själv att det du skriver gör inte mig en fluga för när för jag har fått den hjälp jag behövt och har inte längre problem som vissa andra!

Inlägget är redigerat av sajtvärd

oh-la
8/5/15, 12:10 PM
#34

#30, hade det varit så som du säger, att kroppen så enkelt påverkas av syror och baser hade vi haft ett mycket större bekymmer än att äta kalk eller ej. till skillnad från en stallbox eller en sjö måste en kropp ha en egen möjlighet att buffra och hålla kroppens pH på en jämn nivå. det finns sjukdomar som sätter detta ur balans och det innebär en ganska snabb död, och är inget som lite kalk kan göra något åt. våra njurar, och hundens likaså, har en inbyggd pH-mätare, och reglerar själv pH i kroppen. att en kropp skulle vara sur är därför helt fel och är i så fall ett tecken på svår sjukdom.

#29, min hund har gått på strikt allergidiet i 10 veckor och visar fortfarande symptom. dessa är snarare miljöbetingade, så vi förutsätter att det rör sig om enbart en kvalsterallergi (som vi vet att hon lider av efter blodprov). det är samma allergi som brodern har. hon var i princip symptomfri efter en vecka i  Härjedalen där antalet kvalster är minimala, och blev sämre efter hemresa. fodret har inte påverkat alls.  

luftrenare borde inte hjälpa så mycket eftersom kvalster inte lever "fritt" i hem utan behöver lite fuktiga, mörka miljöer med mycket mat, typ hudavlagringar och matrester för att överleva. dom finns alltså i allra största mängd i sängens madrasser, i soffan och i kuddar och sängkläder. det man kan göra är alltså att skaffa en luftavfuktare och försöka få ner luftfuktigheten till under 45%. problemet med det är att så torr luft är ganska obehaglig att leva i. vädra hjälper också till viss del om man genom vädring håller temperaturen nere under 20 grader. kvalster gillar inte låga temperaturer speciellt mycket.

som sagt, man griper efter halmstrån och kör på det som funkar. vi har gått tillbaks till hennes gamla mat VoM og hundmat. det har funkat bra tidigare, och nu håller vi oss enbart till de protein som finns i den maten. vi har även varit tvungna att ganska snabbt byta tillbaks till hennes gamla foder när inte allergifodret gör någon skillnad eftersom allergifodret är så fruktansvärt energifattigt. min staffe, som redan har en något högre metabolism på grund av alla muskler, tappar något helt fruktansvärt i vikt, och då får hon strax över en liter mat om dagen i dagsläget. det går inte i mer foder i min lilla hund :P

det är bara bekymmer hemma hos oss just nu känns det som.

Annons:
[Daniela1983]
8/5/15, 11:48 PM
#35

Hur går det, har hunden börjat acceptera kalkpulvret?

[Endless21]
8/6/15, 9:52 PM
#36

Här har vi då svaret ifrån Lena

Har du fel hjärtrytmen och muskelkramper har du brist på kalk inte för mycket kalk, Näringslära för högskolan för läkare

Kalk lagras i njuren och fördelas från denna om njuren är i nedsatt funktion kan det bildas oxalater. I alla njurar finns kalcium och finns det för lite kalcium så hämtas det hem kalcium från skelettet till njuren för att den ska kunna fördela kalcium till nervimpulser, muskelkontration mm.

Det är inte att ge mer kalk än kroppen behöver det är säkerställa det kalkbehov just din hund behöver
Kroppen tillverkar inget eget kalcium, det måste tillföras utifrån annars blir du urkalkad.

Magomvridning har med för mycket mat eller vätska i magen att göra och inget med kalk intag.

När huden har svamp, nedsatt immunförsvar är kalk en av de viktigaste mineralerna man ger.

Denna människa vilka belägg har hon för sina åsikter?

Vi/jag har över flera tusen hundar per år och har hållit på med kostomläggning i snart 30 år ..Vi vet vad vi gör.

 Omega 3 i linfrö har endast tvåbindningar och det kan inga däggdjur göra om till verksamt Omega 3 som i fiskolja eller fullvärdiga animaliska fetter.

Och vad kan en veterinär om näringslära och om näringen i råvaror?

Givetvis finns det någon därute som inte blivit nöjd och inte följt vad vi sagt eller vill ha ett snabbt tillfrisknande men det fungerar inte så ..det tar tid.

Haztparken
8/6/15, 11:33 PM
#37

Har man brist på kalcium bör man äta mer D-vitamin då det hjälper tarmarna att ta upp kalciumet från maten. Det hade jag själv provat med då jag tycker det känns bättre att tillsätta vitaminer än börja fiffla med massa annat. På så sätt kanske kroppen börjar ta tag i det och fortsätter ta upp kalcium på en normal nivå efter hand så man slipper tillsätta till sist.

[Endless21]
8/7/15, 12:13 AM
#38

#37 Kalk plus från standardt innehåller just D-vitamin, så det är en ypperlig källa att få D-vitamin från. Proteinfritt och fritt från kemikalier är det också. Så jag ser absolut ingen anledning till att skippa kalk framför något annat men var och en gör som de själva vill och givetvis kan man trappa ner när man märker att hunden inte är av samma behov av kalk som innan.

lizton
8/7/15, 12:18 AM
#39

#37 Det stämmer att D-vitamin gör att kroppen tar upp kalcium effektivare.  Jag tycker absolut att man ska låta en veterinär kan avgöra om hunden har kalciumbrist. 

D-vitaminet kan göra att hunden tar upp så mycket kalcium att det konkurrerar ut andra mineraler. På samma sätt som om man tillför extra kalciumtillskott.  När man äter D-vitamin eller tar kalciumtillskott  finns en stor risk för magnesiumbrist. Symtomen kommer inte direkt, men är väldigt obehagliga när de kommer. Oregelbunden hjärtrytm med rusningar och att hjärtat känns som att det står stilla. Jag känner personer som ätit D-vitamin och som fått det. De måste då äta magnesium för att slippa få hjärtrusningar. Hundar kan inte tala om vad som är fel, men de känner säkerligen av stor ångest och oro när hjärtat rusar. Andra symtom på magnesiumbrist är ihållande kramper och ryckningar. 

 #38 Kalkplus med D-vitamin, som du nämner, är av ovannämnda orsaker mycket olämpligt att ge en hund på eget bevåg.  Låt alltid en veterinär avgöra om hunden behöver något tillskott!

[Endless21]
8/7/15, 12:37 AM
#40

#39 Har du inte läst vad Lena skrev?

En veterinär kan knappast veta vilka sorters tillskott en hund behöver! De är har 0 kunskap i näringslära.

Jag behöver inte rådfråga en okunnig veterinär när jag fått gratis hjälp av en näringsfysiolog med mångårig kunskap!!! 👍

Kan även tillägga att jag visat denna tråden för Lena med allt du skrivit!

Inlägget är redigerat av sajtvärd

lizton
8/7/15, 12:56 AM
#41

#40 Ser ingen Lena i tråden. Vad heter hon här? 

Vad har din "näringsfysiolog" för utbildning?  

Smutskasta inte veterinärer!  Alla veterinärer har inte exakt likadana utbildningar. Veterinärer läser olika kurser och många är mycket väl insatt i näringslära.

Annons:
[Endless21]
8/7/15, 1:25 AM
#42

#41 Ja det är ju henne som du påstått har grundlurat mig vilket inte alls stämmer!

Jag skrev ett melj till lena om dina påståenden och svaret jag fick av henne står # 36.

reckon
8/7/15, 6:07 AM
#43

#41 Du vet mycket väl vem Lena är, vad hon gör och vad hon har för utbildning så jag förstår inte varför du frågar. Har man hängt på hundforum i mer än två minuter vet man att du vet vem hon är, så du behöver inte låtsas som att denna Lena är någon ny bekantskap för dig.

Haztparken
8/7/15, 7:54 AM
#44

#40 Jag är inte insatt i detta ämne men undrar varför en veterinär inte skulle kunna veta vilka tillskott en hund behöver? Det är ju bara att ta blodprov (specifika för att kolla olika värden) skicka det till labb så får man ju svar om hunden ligger på en normal nivå eller inte.

[Endless21]
8/7/15, 10:30 AM
#45

#44 blodprover kan de säkert ta och få reda på saker men långt ifrån allt kan fastställas med ett blodprov. Många allergi tester är missvisande. Veterinärer jobbar aldrig med att lägga till tillskott till en hund med allergi problem utan de tror att hunden är allergiskt och att man måste ta bort olika proteiner och ingredienser från ett foder istället för att lägga till saker hos hunden. De sänker immunförsvaret hos hunden istället för att höja det, varför vet jag inte men antagligen beror det på att de inte har kunskapen om att en allergi hund behöver mkt vitaminer och mineraler för att få upp immunförsvaret och kunna stå emot olika sjukdomar. veterinärer jobbar inte efter att det fattas någonting hos hunden, så även om det fanns möjlighet att kunna ta prover på hunden så gör dom sällan det. De tar sina egna allergi prover.

Haztparken
8/7/15, 11:14 AM
#46

#45 Men nu pratade jag inte om allergier. Utan om man har brist på något. Då kan man ju be sin veterinär ta ett blodprov för att kolla det.

LinaK
8/7/15, 11:15 AM
#47

Nu ber jag verkligen vissa i denna tråd tänka på tonen och våra Skrivregler. Det är inte trevligt att läsa vissa av era inlägg.

Kommer redigera vissa inlägg här då jag inte alls gillar det jag läser.

Hoppas på bättring annars kommer jag börja plocka bort inlägg.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Endless21]
8/7/15, 11:33 AM
#48

#46 nej jag ser att du inte pratade om allergier men det är så som veterinärer jobbar. Enligt vet har en hund allergi när den kliar sig och inte brist på något. Alla brister en hund har kan inte kollas med blodprov. Och en veterinär vet heller inte vilka eller hur tillskotten bör ges, infasning, hur man går till väga om inte det hjälper, vilka alternativ finns det då och hur mkt ska man höja/sänka de olika vitamin tillskotten för att hamna på en jämn nivå, när man bör minska eller ta bort tillskottet. Den kunskapen saknar dom. Veterinärer har kunskaper om mycket och är mycket duktiga på att hjälpa våra sjuka djur men när det kommer till foderfråga och näringslära går de bet.

Annons:
lizton
8/7/15, 12:31 PM
#49

#48 Fel där. Veterinärer vet att om en hund kliar sig beror det i första hand på parasiter(t ex loppor) sen  på kvalster- och pollenallergi, hudinfektioner  och slutligen foderallergi. Ofta finns en kombination av flera orsaker. 

Du måste gå till en hudspecialist med din hund.  Det är inte gratis, men kan rädda livet på din hund. Din försäljare med "gratis rådgivning" kan skada din hund med egenkomponerade råd och  kosttillskott.  

Jämför: Du får inte hjälp hos  vårdcentralen med svåra hudproblem, utan du remitteras till hudklinik med specialistläkare. 

Veterinär Kerstin Bergvall är specialist i dermatologi hos hund och katt. Hon och Susanne Åhman är hudspecialister med europeisk specialistexamen.

lizton
8/7/15, 1:13 PM
#50

#36 Häng med här nu: Mineraler konkurrerar med varandra. För mycket kalcium konkurrerar ut mineralen magnesium . För lite magnesium ger hjärt-rytm-rubbningar.  Med tillskott av kalcium utöver ett helfoder finns den risken. Ja, det stämmer att för lite kalcium också kan ge det. Veterinär avgör om hunden har kalciumbrist. 

För högt kalcium i hundens blod är ett allvarligt tillstånd som kallas hypercalcemi. Cancer är en  orsak, men  det kan också vara att ge tillskott av kalcium eller D-vitamin.

…Supplements. Taking excessive amounts of calcium or vitamin D supplements over time can raise calcium levels in your blood above normal.” 

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hypercalcemia/basics/causes/con-20031513

 Symtom kan du läsa om i länken nedan och de kan vara: 

Ökad urinering, ökad törst, aptitlöshet, kräkningar, allvarliga symtom från mage/tarm, brist på energi, trötthet, förvirring, depresson, förstorade lymfkörtlar, högt blodtryck, urinsten, koma. 

Hypercalcemi hos hundar:

http://www.petmd.com/dog/conditions/endocrine/c_multi_hypercalcemia

[Endless21]
8/7/15, 1:14 PM
#51

#49 och du förstår forfarande inte ett dugg vad varken jag eller Lena menar. Det är du som har så fel i detta ämne så jag nästan skäms över hur nån kan ha så fel! Just precis som jag skrev tidigare vilket du även bekräftar i ditt inlägg att veterinärer får för sig att det skulle handla om allergi så fort det inte är parasiter vilket är fel. Det är här man istället borde ge hunden uppbostning och inte ta bort viktiga vitaminer och mineraler för dem! och ja jag känner till de olika dermatologerna och vet att de är mycket skickliga i vad dom gör men för mig kan de ändå inte nå upp till samma nivå vad gäller näringslära och veta vad en sjuk hund behöver som Lena.

[Endless21]
8/7/15, 1:32 PM
#52

#50 Dina kommentarer är alltid så överflödiga och överdrivna. Vem har sagt att man ska ge för mycket kalk? Man ger så mycket kalk hunden behöver och i och med det konkurrerar det inte ut någonting utan hjälper kroppen att bygga upp sitt försvar. Tar man bort tillskott och näring ur ett foder förlorar hunden viktiga vitaminer och mineraler och då kan den bli väldigt sjuk och lätt dra på sig sjukdomar. Och sen måste du förstå att alla hundar är olika individer, en del behöver mer kalcium än andra svårare än så är det inte!

lizton
8/7/15, 2:56 PM
#53

#52 Åerigen: En veterinär avgör genom provtagning  om det fattas kalcium.  Det är inget man ska laborera med själv. Om man absolut vill ha en högre dos kalcium i sin hunds foder, så välj isf ett helfoder med lite högre nivå.  Acana Grasslands t ex som jag tidigare nämnt.

Beträffande  magomvridning som din Lena skrivit om # 36 så behöver hon läsa på mer om detta. Det uppkommer av  gasutveckling i magsäcken och kan bero på många olika saker. (Vid magomvridning kan gaser inte passera ut när magsäcken vrids runt sin egen axel.)  Störningar i matsmältningsorganen är en av orsakerna och det är där kalciumtillägg kommer in.  Annat som kan ge störningar är om torrfodret är konserverat med citronsyra, fett på en av de fyra första platserna i ett torrfoder, bukspottskörtelproblem,  motions-och utfodringssätt, ras, gener och ålder.  (se prof Glickman, Purdue University)

[Endless21]
8/7/15, 3:47 PM
#54

#53 Återigen laborerar jag inte själv. Bara det att man kan tro att en veterinär har bättre kunskap än Lena gör det hela bara komiskt. En veterinär har inte större kunskap om näringslära än vad du och jag har, om vet nu inte har läst på och forskat själv och fått upp kunskapen vill säga, vilket sällan stämmer överens med verkligheten. Lena och de andra på företaget standardt har kostomläggningar och kostråd som sitt arbete som de arbetar med dagligen hela tiden vilket inte en veterinär gör. Bara för att man har titeln veterinär betyder det inte att man besitter kunskap som en kung! Där har du faktiskt fel vare sig du vill erkänna det eller inte! Bara för att jag är utbildad djurvårdare så betyder inte det att jag har större kunskap om tillexempel diabetes hos hund än någon som faktiskt har en hund med diabetes. Är man i sitsen själv så får man kunskap vare sig man vill eller inte. Kunskap byggs upp av eget intresse och olika erfarenheter som man själv är med om och inte av några länkar som man hittat på nätet. Jag har fått den hjälp jag har varit i behov av och är mycket nöjd med resultatet. Istället för att ge min hund kalk och immun, vad skulle du säga att jag skulle ge istället då? Eftersom du tror att du har större kunskap än lena och standardt? Vi säger nu hur min hund mådde innan jag fick Lenas hjälp vilken hjälp skulle du gett mig istället då, ja mena du som kan allt Tik med återkommande öroninflammationer, klåda, utslag, kliar sig blodig, svamp i tassar och mungipa. Vad hade din hjälp varit för att få min hund frisk?

Fenix_Chicci
8/7/15, 5:19 PM
#55

Jag ger barf i vanliga fall, mina hundar har högt kalciumbehov. Så när jag ger färskfoder måste jag tillsätta extra kalk, spelar ingen roll om det är helfoder. Annars skiter de löst, får rinniga ögon, svamp och klåda. Tycker inte jag behöver konsultera med en veterinär för att se att de behöver mer kalk. Självklart naturlig kalk där överskottet skits ut, mjölksyrad kalk ska man inte hålla på och laborera med, det är farligt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
lizton
8/7/15, 5:51 PM
#56

#54 Självklart ställt mig i kö för en remiss till en duktig hudspecialist. Kerstin Bergvall om det var möjligt. Under väntetiden på en remiss hade jag sorterat ut de råvaror som hunden ätit en tid och fått klåda av. Ofta är det kyckling, nötkött, fisk och mjölkprodukter, men det kan vara vad som helst som hunden ätit. Läst noga på varje korv-köttbulle-leverpastejförpackning om vad det står. Allt med mjölkprotein går bort. Det kan heta vasslepulver, vassla eller kasein och är då detsamma som mjölkprotein och är oerhört vanligt i charkprodukter. Det kan finnas i en del torrfoder och även i färskfoder. Om du har utfodrat med Standardtfoder så finns det vasslepulver i det. Om din hund ätit ris eller vete under en tid så ta bort det. Vad blir kvar? Kolla rena färskfoder tex VoH om hunden tål kyckling.  Acanas Lamb & Apple har inget av dessa råvaror om du vill ge torrfoder.

Kvalster finns överallt i ditt hem. Städa som en tok 😃, släng ut mattor, hunden får inte sova i människosäng (kvalsterbo). Släng ut tygsoffan och byt till skinnsoffa. Utfodra inte med torrfoder som stått i tunna, utan frys in direkt du får en ny förpackning och ge efterhand.

Håll koll på pollenprognoserna i ditt län. Undvik att gå i gräs under pollentider. Skaffa luftrenare som fångar upp pollen. Duscha tassar el hela hunden om möjligt efter att ni varit ute. Doppa tassarna i Atamonlösning, bada med medicinskt schampo. Atamon finns i mataffären. 2 dl vatten + 1 msk Atamon blandas. Låt hundens tassar stå i lösningen ett par minuter. Torka noga. Gör så varje dag i en vecka minst. Håll pälsen kring tassarna kort. 

Det kan bli en ful vana att slicka på tassar. Ha krage på hunden tills den kommit över vanan. Banna, säg nej om den slickar.Du kanske måste ha tratt om hunden lämnas utan tillsyn. Så skulle jag göra medan jag väntade på en remiss till en hudspecialist.

lizton
8/7/15, 6:07 PM
#57

#54 är du medveten om innehållet i  Standardt immun? Det innehåller just det man ska undvika om hunden lätt får svamp. I den finns öljäst , mjölkprodukter och kalciumkarbonat . Colostrum är en mjölkprodukt, råmjölk. Öljäst är känt för att ge svamp på hud och i öron. Dessutom utgör det en risk för magomvridning. 

Du ger alltså två kalciumprodukter, både Immun med kalciumkarbonat och Kalk. Det blir mycket kalcium om du dessutom ger ett helfoder. Se upp med biverkningar - de kommer inte direkt och du kanske inte sätter det i samband med tillskotten du ger.

[Endless21]
8/7/15, 7:50 PM
#58

#56 Det är just detta jag slipper göra nu, hålla på och krångla och bråka med hunden med alla möjliga behandlingar som veterinären rematerar tack vare Lena! Min hund är inte längre en allergi hund som behöver alla dessa olika behandlingar som en sjuk allergi hund behöver, hon är nu helt frisk som vilken annan hund som helst. Ja jag är medveten om innehållet i standardt immun, att vara orolig över att min hund får i sig saker som gör henne dålig är jag inte ett dugg orolig över.

[Daniela1983]
8/7/15, 8:35 PM
#59

# 56 Vovven hemma fick otroligt mycket klåda och även utslag av standardt immun och kalken för länge sedan. Djurakutens hudspecialist tittade på burkarna och sade att han är mjölkallergiker. Vassle och colostrum som du nämner. Immun innehöll dock också öljäst så jag är inte hundra vilket utav dem han reagerade så dåligt på.

Sedan åt han standardts foder ett tag när vi provade olika foder för några år sedan pga magen. Och det enda han ätit som innehållit mjölkproteiner är standardt fodret. Kopplade samman det då, att han fick mjölkallergin från det och sedan reagerade vidare på tillskotten.

[Endless21]
8/7/15, 10:30 PM
#60

#59 Det är just därför man inte ska laborerar själv och absolut inte båda tillskotten på samma gång direkt. Både kalk och immun är det infasning på, hälften av rekomenderad dos under minst 1 månads tid och sen tar det ytterligare en tid för kroppen att ta upp näringen till fullo. Häver man i hunden tillskott utan vägledning blir det lätt fel. Det var inte förens min hund hade ätit extra kalk i 7 månader som vi började med infasningen av immun, då hade hon blivit mycket bättre så kalken sänktes med 1 tsk som istället ersattes med immun. Djurakutens hudspecialist tittade på burkarna och sa att han var mjölkallergiker. Haha så du menar att veterinären bara behövde titta på burkarna för stt fastställa en allegidoagnos på din hund, ja du hör ju själv hur bra det låter! Och du har kopplat ihop att det är mjölkproteiner han är känslig mot och du ger därför inget med det i men hur kan då hans problem kvarstå fastän du tagit bort det han inte tål?

[Daniela1983]
8/8/15, 8:18 AM
#61

# 60 Jag pratar inte med såna som dig men eftersom jag råkade läsa första raden. Och vi har alltså inte fasat in enligt instruktioner? Gissa inte hej vilt nu till din fördel. Som tur är finns det annat som är bra än deras produkter.

Det här var det enda jag hade att säga dig som uppträder så allvetande inte tar in något av vad någon annan säger. det är ingen idé för någon att prata med dig om ämnet. Haha ha ha

ha

Sedan tror jag inte trådskaparen bryr sig längre heller då hon inte gett ett enda svar i tråden.

Nu ska jag gå och ha en strålande lördag där jag slipper provocerande personer. :)

[Endless21]
8/8/15, 10:49 AM
#62

#61 Nej egentligen så ska väl inte jag skriva med dig heller eftersom du har burit dig så elakt och omoget åt gentemot mig! Och nej jag tänker inte ta in fakta ifrån dig och lizton som är totalt okoreckt. Så pass mycket förkunskap har jag att jag vet vad som är sant och falskt! Ni har fått det bevisat för er i #36 att allt ni påstått varit helt fel om både kalk och Linfröolja. Provocerar? När jag ger råd åt människor som jag själv har erfarenhet av så provocerar jag alltså, själv har du inte kommit med någonting utan är endast med i tråden och tjafsar och påstår saker utan att du har nån som helst erfarenhet och belägg för dina kommentarer! Tänk först och skriv sen är mitt råd! Det är synd att ni blivit så inpräntade med att Lenas hjälp och råd bara är en myt utan att ni själva har testat att följa hennes råd. Om du Daniela gjorde det så kanske man slipper läsa i framtiden nya trådar du skapat om problemen hos din hund. För vad spelar det för roll när du ändå inte tar till dig av råden du får? Men varför ska jag bry mig om nån som är elak och bitter och behandlar andra som skit? Ni får fortsätta och kämpa du och den högt erfarne veterinären! Lycka till. Nu lämnar jag tråden för det finns inget mer här att säga.

Annons:
lizton
8/8/15, 11:07 AM
#63

#60 Du skriver inte till mig, men jag svarar dig ändå. Mjölkprodukter tillhör det som hundar oftast reagerar på.  I mjölk finns både mjölksocker och mjölkprotein. De flesta hundar blir laktosintoleranta och många utvecklar också allergi mot mjölkprotein.  (Valpar tål oftast mjölkprodukter.) 

Allt som hunden äter under en tid kan den utveckla allergi mot. Hundägare belönar ofta med sånt som innehåller mjölkprotein (vassle, vassla, kasein). Det finns i charkvaror, bröd, såser mm som vi inte tänker på och så småningom får hunden klåda av minsta lilla som innehåller mjölkprotein. 

Att tillsätta mjölkprotein (colostrum)  i ett tillskott som ska vara för känslig hud är ingen smart ide´.  Undrar hur din vän försäljaren tänker där.😉

[Forest]
8/15/15, 10:36 AM
#64

55, nyfiken vilken sorts kalk rek du att man köper?

Upp till toppen
Annons: