Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1844 ggr
nowalee
7/28/15, 4:17 PM

Tovor "underpälsen"

Är det någon som har tips hur man reder ut tovor i "ullen" i pälsen, alltså pälsen närmast skinnet? Vad för redskap är bäst att använda sig av och har ni någon särskild teknik?

Annons:
LinaK
7/28/15, 4:23 PM
#1

Jag brukar dela på tovan med fingrarna och sedan ta en glestandad kam och kamma bort det lösa håret i tovan. Tovor bildas oftast av smuts och löst hår, så en tovutrednings spray kan vara bra att använda när man ska reda ut tovan.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[[Boris Sager]]
7/28/15, 4:35 PM
#2

Vilken hundras? Bra, att pälsen är blöt, så blir den oftast mer elastisk. Med fingrarna först som Lina säger. Finns tovutredare, tex Espree. Ta med ena handen i pälsen och kamma försiktigt inifrån huden och utåt med andra handen. dvs så gör jag med mina långhårshundar. Litet I taget.

isblixt
7/28/15, 4:38 PM
#3

Jag använder K9 Dematter och en karda. Funkar utmärkt på envisa tovor :)

Wellcraft
7/28/15, 4:50 PM
#4

Jag använder tovskär/ullkam.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cahira
7/28/15, 5:11 PM
#5

Om det är riktigt illa är det snällast att raka ned hunden och börja om. Det luggas rätt så illa om det är stora områden det rör sig om. Oroa dig inte vi alla har varit nybörjare och stått där med tovor som måste klippas bort. :)

För att kamma till skinnet lägger jag hunden i knät med huvudet mot min kropp och borstar på låret först genom att vika upp pälsen upp på låret och borsta byxan i hårets växtriktning och successivt jobba mig mot huvudet. Om en kam kan dras igenom pälsen så har du kammat ned hela vägen till skinnet. :)

Det finns tovutredningsprodukter och tovskärare och annat och du kan köpa hem och ha hemma för när tovor uppstår. parma.se och häromi.se brukar ha gott om bra produkter. Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nowalee
7/28/15, 5:22 PM
#6

Tack för svaren! 

Det är en långhårig collie det handlar om. Pälsen är helt ny för mig så trots att jag borstat henne så har jag liksom använt mig  av fel teknik och nu har det tovat sig i botten.  Men som sagt, tack för alla tips!

Annons:
Cahira
7/28/15, 5:39 PM
#7

Du kan försöka kontakta en uppfödare i närheten och be om hjälp, de skulle säkert gärna hjälpa dig! ☝️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
7/28/15, 7:20 PM
#8

En collie behöver man börja borsta bakifrån så att säga. Lyft pälsen framåt och borsta bakåt från huden och ut och fortsätta tills den delen är klar - sen fortsätter du så bit för bit framåt. Karda och kam är det som mest används av kompisar med collie.

är ändå förvånad, för collie brukar inte tova så mycket. är det en unghund eller en kastrerad hund ?

nowalee
7/28/15, 7:27 PM
#9

#8 Tack! Är en unghund,  så är valppälsen som lossnar

russin
7/28/15, 8:08 PM
#10

#9 - då så, bara köra ett pass med borstning varje dag en tid och få loss så mycket som möjligt av det som släpper (och det som tovar). Pälsen kommer bli mycket mer lättskött så fort den bytt päls och då behövs mest en ordentligt genomgång 1-2 gånger per vecka 🙂

Cahira
7/28/15, 8:24 PM
#11

Tack russin du beskrev vad jag försökte beskriva fast på mycket bättre sätt! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
7/28/15, 11:07 PM
#12

Jag har spanat många gånger på nära vännens borstande på sin fd collie och nuvarande sheltie 😉

Cahira
7/29/15, 12:05 AM
#13

Ja jag försökte förklara hur jag borstade min mittel men visste inte hur jag skulle förklara det på ett bra sätt. :) Höll upp pälsen med ena handen vikt upp över låret och borstade ut medhårs tills all päls var genomborstad fram till halsen och vände på honom och gjorde andra sidan och magen. xD

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[[Boris Sager]]
7/29/15, 12:35 AM
#14

Intressant att läsa om andra än mina raser. Karda använder jag aldrig. Egentligen är Yorkpälsen rätt enkel att sköta, om den har rätt kvalitet, bara att man måste vara noggrann och borsta och kamma den dagligen. Så många pälsar som slarvas med och bildar täta filtar runt huden.

Cahira
7/29/15, 12:38 AM
#15

Karda var toppen på mittelspitzen men en med skyddspiggar längst ut så hunden inte skulle få skärsår av metallpiggarna. "brush burn". 

Jag har både karda, borste, underullkam, mars coat king (som är TOPPEN vid fälltider!), furminator för min korthårigare hund och hästarna, och glesare och tätare stålkam, tovskärare och allt möjligt jag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: