Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2279 ggr
Minmilou
2015-07-28 07:36

omöjlig hund att träna...

Måste bara fråga om lite tips börjar bli galen snart..

Har en isländsk fårhund på 4 år som är omöjlig att träna med och då menar jag det. Hans envishet är brutal, inte ens en hundtränare får kontakt med honom när han inte vill. Jag är den enda som kan få någorlunda kontakt med han men det är så svårt!

- Han är inte matglad så godis fungerar inte

- Han gillar inte att kampa med leksak eller leka med leksaker speciellt mycket

- Och om man berömmer honom med klapp/gos så bryr han inte sig speciellt mycket.

Han är en sån hund som är väldigt självständig och som helst gör det HAN vill. Han är typ beroende av att lukta? Han måste lukta och markera överallt, jag brukar få gå o dra honom i kopplet ibland för att han inte ska lukta på vissa kissfläckar osv. 

Har  provat på att göra lite olika grenar med honom,

-viltspår/personspår var kul liten stund sen gick han iväg och gjorde annat, ändå så gjorde jag olika svårighetsgrader.

-Agility tycker han  är kul IBLAND men han måste först lukta av stället och pissa på typ varenda hinder innan det är okej att springa…

-  Bada är nog det bästa han vet så de brukar vi göra mycket när det är bra väder.

- Lydnad har vi provat lite och de är inget för oss..

Har ni något tips på hur man kan göra? Tror ni kastrering hade förändrat hans beteende? Det svåra är att få kontakt med honom då han är så intresserad av dofter….

Annons:
Tjeja
2015-07-28 07:46
#1

Är han kastrerad?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Minmilou
2015-07-28 07:56
#2

nej, men funderar på att göra sån kemisk kastrering för och "prova på"

AnneN
2015-07-28 07:59
#3

Kanske någon av belöningarna i denna artikel kan motivera han till träning?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

starhawk
2015-07-28 08:03
#4

Han verkar ha en stark drift att kolla in och pinka in sitt revir, en kastrering brukar lugna ner sådana hundar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

LouiseKW
2015-07-28 08:09
#5

#4 Inte alltid en kastrering hjälper…

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Tjeja
2015-07-28 08:47
#6

Lårer ju som väldigt haniga revir-drifter han har. Som #4 skriver tror jag att kastrering är din bästa möjlighet. Men då räcker det nog inte med kemisk kastrering som bara räcker ett tag utan det behövs en riktig så att revir hormonerna slutar produceras helt. Som du beskriver hans temperament så låter han inte som något bra avelsmaterial ändå så ser ingen anledning att avstå riktig kastrering. Prata med en duktig hundkunnig veterinär. Hans beteende kommer i alla fall inte kunna bli värre utan enbart bättre när han slipper jagas av sina könshormoner.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Fialialej
2015-07-28 09:27
#7

Kontaktövningar. Trix. CYKLA?? Rallylydnad tror jag kan vara bra. Gör saker där han inte har möjlighet att lukta. Arbeta nära honom, korta intervaller, så han inte kommer undan - en 2min och sen vila, 2min igen osv. Kanske ha halti på när ni tränar/promenerar för att hålla hans huvud ifrån marken så han fattar att det inte är ok. Känns som du behöver bryta doftmanin.

"På natten är alla katter svarta"

Minmilou
2015-07-28 09:30
#8

Tack för alla tips ni skrivit!

Jag har länge funderat på att kastrera honom, anledningen till varför jag inte gjort det är att han  är en väldigt osäker hund , och kastrering kan "förvärra" han osäkerhet vad jag läst? Det är därför jag tänkte göra sån kemisk kastrering för att se hur han blir.

Minmilou
2015-07-28 09:36
#9

#7  Han är SVÅR att träna. Trix brukar vi göra och de är kul tycker han en stund. Rallylydnad- nej de går inte har provat och det går inte.  Han hittar alltid möjligheter att lukta, spelar ingen roll vart man är. Cykla har jag med försökt men då jagar han cykeln och tvärstannar för att lukta. Har provat träna intervaller och asså han är kontaktbar ibland, de är liksom på hans villkor, vill han inte träna så vill han inte. Halti har jag provat och han avskyr den och vägrar gå.  Tack för tipsen ska prova med det du skrev 2 min vila osv :)

Nova1234
2015-07-28 09:47
#10

#9 Är du envis? Har du verkligen gjort allt du förmår när det gäller att få hunden att springa bredvid cykeln? Har du tränat i två timmar i sträck med cykeln?

Naviifax
2015-07-28 09:54
#11

#10 Antar att du vill mena väl, men att ifrågasätta en person på det sättet du gör är verkligen inte trevligt, Och väldigt obefogat.

@adventuresofnavi | instagram

Fialialej
2015-07-28 09:54
#12

I början när jag cyklade ville min hund också hoppa på mig. Provade olika saker men det som funkade bäst var att släppa henne och cykla som fan en liten stund så hon helt enkelt inte orkade/hann hoppa på mig. Det gick in efter ett par gånger. :) Ditt viktigaste moment här är nog att 1. Bryta beteendet att han går och luktar. Hur gör du just nu för att hindra honom? Och 2. Hitta ett sätt att motivera honom. Jag personligen tycker att intervallträning (alltså träna korta stunder och se till att belöningsfrekvensen är hög. Sluta INNAN han tröttnar, oavsett om det handlar om 10sek). Du måste bygga upp ett intresse för träningen hos honom. De moment jag föreslog är sånt jag upplever att många hundar går igång på. Men i början kanske inte hunden ens fattar vad du vill ha ut av den. Man måste komma förbi det. Använder du klicker? Kan också vara motiverande för en del!

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
2015-07-28 09:54
#13

I början när jag cyklade ville min hund också hoppa på mig. Provade olika saker men det som funkade bäst var att släppa henne och cykla som fan en liten stund så hon helt enkelt inte orkade/hann hoppa på mig. Det gick in efter ett par gånger. :) Ditt viktigaste moment här är nog att 1. Bryta beteendet att han går och luktar. Hur gör du just nu för att hindra honom? Och 2. Hitta ett sätt att motivera honom. Jag personligen tycker att intervallträning (alltså träna korta stunder och se till att belöningsfrekvensen är hög. Sluta INNAN han tröttnar, oavsett om det handlar om 10sek). Du måste bygga upp ett intresse för träningen hos honom. De moment jag föreslog är sånt jag upplever att många hundar går igång på. Men i början kanske inte hunden ens fattar vad du vill ha ut av den. Man måste komma förbi det. Använder du klicker? Kan också vara motiverande för en del!

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Nova1234
2015-07-28 10:06
#14

#11 Du behöver inte anta något alls…. Jag tycker bara inte det är okey att säga att en hund är "omöjlig" Allt är möjligt!

Minmilou
2015-07-28 10:16
#15

#10 JA jag är envis och NEJ jag har inte toktränat min hund att springa efter en cykel i 2 timmar. Tror inte att de kommer göra så att han slutar lukta? Sen har jag inte sagt att jag verkligen vill att min hund ska springa bredvid om jag cyklar.

#13 Tack igen, får se om jag kan hitta ett ställe att släppa honom på så han kan springa lös bredvid.  När jag ser att han börjar lukta så brukar jag försöka få honom att tänka på annat genom att springa iväg lite och prata med barnsligröst och ta en leksak och visa. Det funkar ibland, beror på vilket humör han är på.  Klicker använder jag och de funkar bra, då blir han "mer" intresserad. Rasen är i sig väldigt envis och självständig. Men har aldrig mött en som är så brutalt envis som han.

[Kaoskaos]
2015-07-28 10:23
#16

#15 träna på en asfalterad parkering och vid minsta kontakt belöna med att han får lukta , en belöning kan vara precis vad som helst det viktigaste är att hunden älskar det . Om han uppskattar luktandet bäst så belöna honom med det :) Vet flera hanhundsägare som belönar med just lukt och löptik om sådan finns att tillgå :)

Minmilou
2015-07-28 10:28
#17

#16 det kan jag prova, tack för tipset! Får se om det funkar bra :)

[Forest]
2015-07-28 10:32
#18

Jag har haft en daghund som var svår att få kontakt med det som var lite fördel var att vi provade mjukost med skinka och leverpastej på tub, leverpastejen tog han gladare så med hjälp av den gick det lära in gå fint. Men är din helt ointresserad av mutor så är det svårare, denna hund var kastrerad och inte så glad i mutor heller men lite funka mjukost och leverpastej :P 

Jag var jätte trött på gå med en hund som streta o drog allt för att marker-kissa här o där. Jag träna in ordet vi går, och sen var det bara gå.  Han fick lära sig att promenader är inte bara till för kissa o bajsa utan röra på sig, så jag hade vissa rast-sträckor och sen var det ren promenad. När detta funka börja jag jogga med honom. 

Sele kan jag varmt rek, han gick mycket bättre med sele och det vart bekvämare för honom med. Förstår att du tvekar kastrera din hund om han är osäker så testa kemisk först jag har mött kastrater som är mer "intresserade" av både markera och löptikars lukt mm. Men kanske kan det vara värt att överväga vad som passar din hund bäst. Lycka till :)

[Kaoskaos]
2015-07-28 10:33
#19

#17 ge inte upp för fort bara det kan ta ett tag innan hunden kopplar ihop det :) gör även så när ni ska ut först kontakt sedan lukta :)

Sugar Mist
2015-07-28 10:48
#20

Att  köra på stilen "Kommer du inte slutar allt roligt" har funkat på de jag kört med. 
Med andra ord sticker de till andra, går iväg och vägrar lyssna etc. så är det bara att lugnt hämta hunden och binda upp den igen/ta tillbaks den och vänta några minuter och försöka igen, ex. i agilityn så hoppar han över ett hinder får han jackpott, ex. rått kött eller liknande.

Sätt upp mål också under träningen, ex. Hoppa över ett hinder, springa igenom en tunnel, ta ögonkontakt 3x eller gå igenom en slalomport och när ni uppnått det så avslutar ni och packar ihop i bra känsla :) 

Min grabb har också haft det lite jobbigt med lekandet, och efter några pass med en instruktör kom vi fram till att han föredrar att leka långt bort ifrån en(Lång leksak) och då körde jag med det, och jaktlekar och byteslekar. 
Har du testat att dra igång honom på sådana lekar? 

Jag har inte träffat er och jag tycker det är svårt att hjälpa med sådant här över nätet, men det är de bästa jag kan bidra med från det jag läst, du får jättegärna bolla idéer och liknande över PM om du känner för det :)

-

Annons:
Minmilou
2015-07-28 11:47
#21

TACK för alla tips! ska prova det ni tipsat om.  Snällt att ni vill hjälpa oss :) Provade kontaktövningar nu när vi gick en runda och då gick det faktiskt bra, han var nog på trräningshumör just nu haha :)

#18 Smart med mjukost på tub, de har jag inte tänkt på det ska jag prova o se om han är intresserad :D

#20 Åh tack för dina smarta tips! Han är en sån som gärna går iväg och ska lukta på buskar o sen när man ropar total ignorerar han en. Har aldrig riktigt provat på "lång leksak" då han inte gillar att leka så mycket men ska prova!

Majken!
2015-07-28 15:02
#22

Jag hade inte tränat en sådan hund, den hade fått bli sällskap enbart. Vill jag träna så köper jag en individ som också vill det. Men applåder till dig som kämpar på!

Cahira
2015-07-28 21:04
#23

Använd det han vill som belöning om inte någon redan sagt det. Om han vill lukta på den kissfläcken så får han allt sitta först! Träna kontaktövningar, träna med mjukost på tub eller riktigt kött, testa freeshaping och låt honom bestämma själv vad han vill lära sig. Du kommer bli förvånad. :)

Hög könsdrift låter det absolut som. Jag hade kastrerat om jag var du. Visst kan det bli sideffekter men jag hade kasterat då såna linjer inte ska avlas vidare på ändå. Om han sliter sig och tjuvparar så åker du på saftig räkning så bara den anledningen hade jag kastrerat. 

Men använd hans vilja emot honom för att få det du vill. Utpressning rent av. :) "Jag vet att du vill lukta på den stolpen men vi tar oss inte till den stolpen förrän du sitter/ligger/håller ögonkontakt/annat först." och öka svårighetsgrad. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LouiseKW
2015-07-29 09:34
#24

#23 vad för räkning åker man på vid tjuvparning? Vad jag har hört så är det tikens ägares skyldighet att sådant inte ska ske och att ägaren till hanhunden inte kan bli "ersättningsskyldig" eller vad man kan säga.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

[Kaoskaos]
2015-07-29 09:37
#25

#24 man brukar betala hälften var av vad kostnaden blir ! Man har strikt ägaransvar dvs både tik och hanhundsägaren !

LouiseKW
2015-07-29 10:13
#26

#25 Vi hade en polis som kom och pratade med oss på en hundkurs. Han sa att det är tikägarens ansvar att se till tiken under löpet så att inte tjuvparning sker. 

Ägaren till en tik har ansvar för att se till att tiken inte springer fritt under löp och hanhundsägaren har ansvar för att se till att hanen inte oönskat parar en löptik som springer lös.  

Så lämnar någon sin tik i trädgården under löp och inte har henne under uppsikt så kan inte hanhundens ägare belastat då tikens ägare har brustit i uppsikten. 

Sen när det gäller "saftig" räkning så kan hanhundsägaren bli skyldig att ta halva kostnaden för abortspruta och förlorad inkomst för att man har varit ledig ifrån jobb. Men väljer tikens ägare att behålla valparna så kan det bli svårt att få någon ersättning för valparna om inte tikens ägare kan bevisa att valparna upptäcktes försent. 

Det är vad jag har fått lära mig.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Zofie
2015-07-29 21:28
#27

Vad har du testat i "godis"-väg?

Alla hundar jag haft/träffat har varit galna i kyckling. Till och med lydiga Chilli klättrade på bord och öppnade sophinkar när det var kyckling, då försvan all lydnad ut genom fönstret.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
Vizzla
2015-07-30 09:19
#28

Går det att använda hans intresse för att lukta överallt i träningen? Först får han göra en övning sen får han frikommando att lukta. Använd hans drift som belöning.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Forest]
2015-08-01 08:36
#29

Ber om ursäkt för OT till TS :)🌺

 26 Hanhund har samma ansvar som tikägaren, så halva kostnader får man lägga ut. Märks det inte sent i skedet att tiken är dräktig kan det bli mycket dyrt framförallt om det sen behövs snittas. Det är ju lite dumt att en polis kommer o föreläser och inte kan lagen helt rätt. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1943459-om-tillsyn-over_sfs-1943-459/

En som fick skadestånd då hennes avelstik vart tjuvparad kan du läsa om här https://lagen.nu/dom/nja/1990s80

Tips är om du vill ställa mer frågor kring detta är skapa ny tråd :) Så slipper man förstöra denna tråd :)

[Neoverona]
2015-08-01 09:27
#30

Antar att han är likadan i vardagen? Du möte vara bestämd, vad får han göra och vad får han inte göra. Det kanske inte hjälper just dig. Men när min hane var intresserad av lukter osv otroligt mycket, kunde inte träna. Fick jag tipset om kort kontrollerat koppel promenaderna (gå och göra sitt när JAG bestämmer), samt när han upptäckte en fläck stå på den så länge det behövs till den är ointressant. Varje fläck. En hund behöver inte gå i långt koppel och göra vad den vill hela tiden. Min blev stressad utav just det. Vill din hane inte träna när ni har arbetat bort "snuskheten", gör det han vill.

[Neoverona]
2015-08-01 09:29
#31

Sedan är det så. På träning oavset var, luktar man får man inte träna. Sätt dig bara och låt honom ha det tråkigt. Inte lukta osv.

LouiseKW
2015-08-03 16:39
#32

#29 jag är inte ute efter att starta någon ny tråd etc. Ämnet var uppe och jag svarade vad jag hade fått lära mig, jag har inte ens sagt att det stämmer. Dessutom hänvisar du till en dom på 80-talet men lagen har reviderats efter detta. tycker vi fortsätter på vad tråden handlar om eller hur Forest?

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

thenewbreed
2015-08-03 22:21
#33

Åh jag har exakt samma problem med min daghund. Han är okastrerad och ointresserad av allt förutom att lukta. Han har mycket problem med magen och får inte äta annat än hans normala foder som han knappt äter upp ens. Ingenting fungerar att motivera honom med. Jag menar, vardagslydnad är ju bra att kunna men där lyder han hälften av gångerna. 

Följer tråden för att se om jag kan hitta något tips till mig som är riktat till dig egentligen hihi :)

Medarbetare på bildredigering! :)

AnneN
2015-08-04 00:37
#34

#33 Testat att använda luktandet som belöning?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
thenewbreed
2015-08-04 10:48
#35

#34 hur menar du då? Ganska svårt t.ex. inomhus haha

Medarbetare på bildredigering! :)

AnneN
2015-08-04 11:19
#36

#34 Jag menar utomhus, inomhus kanske det finns annat som hunden föredrar som kan användas som belöning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Minmilou
2015-08-04 20:13
#37

Har provat alla sorters godis och vissa saker passar bra ibland beroende på om han är intresserad just då. Har provat att belöna med lukt men de fungerar inte direkt, kan jag inte påstå.  Han är likadan :p han brukar inte få gå i långt koppel utan jag har han rätt "kort" för att kunna kontrollera honom.  Har märkt iaf att han går att träna helt okej om man är på en stor grusplan :) men de går bara korta stunder tyvärr..sen sticker han iväg till närmsta buske..

ipopuma
2015-08-06 14:11
#38

Har också typ en sådan hund. Variation och korta pass. Och träna sällan tränar max tre gånger i veckan med henne Annars är det tråkigt tkr hon. Äter han sin mat annars? Annars kan du bara ge honom mat när mi tränar och ha väldigt låga krav. Hoppas ngt av detta hjälper

Minmilou
2015-08-06 17:03
#39

Han är väldigt kräsen med mat, äter när han själv känner för det…men ska prova med korta pass. Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: