Annons:
Etikettlydnad
Läst 1942 ggr
[Petitua]
2015-07-26 20:54

Ensamhetsträning

Jag ensamhetstränar min hund som bott hos mig i 4 veckor och som kom vid 9 månaders ålder. Fram till dess hade han bott i flock i hemmiljö hos uppfödaren, så att han började yla när jag gick är inte så konstigt. Han har ju aldrig varit helt ensam förut. 

Jag har en grind till sovrummet och där inne tränar jag honom i att känna sig trygg utan mig. Först går vi på motionsrunda och sen får han mat där inne om det är dags för mat. Han får var med mig en kort stund efter motion/matstund innan jag sätter in honom i rummet med grinden stängd. Jag har nämligen märkt att han tystnar snabbare där inne om han "får andas lite" efter promenaden. Han ylar inte där inne, men han piper en stund. 

I dag har jag så mått börjat träna med att bara låtsas gå ut, så att han ska lära sig att inte bli orolig när han hör nyckelskrammel och en ytterdörr som slår. Sen ska jag utöka det till att gå ut genom dörren, men komma tillbaka inom en kort stund osv.. När jag behöver handla har jag en kompis som är här. 

Nu till min fråga. Ibland behöver jag ge mig iväg utan att kunna ha någon som är här. Jag har ett läkarbesök om två veckor. Hur gör jag då? Blir det ett bakslag för oss i träningen om han börjar yla.. vilket jag misstänker att han kommer göra!

Grinden ska förstås vara öppen när jag går, men ska jag stänga till stora rummet, så han bara har sovrum, hall och kök att vara i. Finns det några bra tips förutom aktiveringsspel och märgben?

P.S. Jag valde lydnad för detta inlägg för jag hittade inget bättre. Admin får gärna flytta på det som det hamnar rätt.

Annons:
-Aida-
2015-07-26 21:14
#1

Jag skulle inte våga lämna en ung hund ensam i ett kök, dom kan hitta på riktigt farliga saker  i kök.
Jag tycker du ska gå på läkarbesöket iallafall, strunta i att hunden ylar, de blir nog inget större bakslag, har hänt många gånger att jag fick börja om ensam träningen just pga dörren och nycklar, skor och jackor men inte för att han lämnades ensam och ylade, min hund ylar fortfarande cirka 5 minuter efter jag dragit men han klarar fortfarande av att va ensam medans jag jobbar.
Jag valde att använda enbart sovrummet när han lämnas ensam bara för att de enda vi gör i sovrummet är att sova och jag vill att han ska vila/sova när jag är borta,  han får leksaker och sånt där inne men han använder aldrig dom när jag inte är hemma, han öppnar däremot garderoberna hela tiden men han verkar inte göra något i dom.

Dumpuck
2015-07-26 22:16
#2

Som jag fattar det så är inte hunden van att du går utanför dörren? Det vill säga, den är inte van att vara själv i 5 minuter ens?

Ett läkarbesök kan ta allt ifrån 30 min till 1 timme, att gå från noll till den tiden tycker jag är som att be om bakslag, tyvärr. Jag tycker att du antingen låter en kompis vara hos honom eller att han är hos en kompis, bakslag i ensamhetsträning är inte roligt.

Yla liksom att skälla är ett självbelönande beteende och kan därmed eskalera om man bara ignorerar det, kan vara något att ha i åtanke.

Zadeira
2015-07-26 22:40
#3

Precis som #2 säger tolkar jag det som att hunden inte ens har varit ensam hemma i fem minuter medan du går med sopor eller liknande. Jag skulle absolut inte lämna den ensam under ett läkarbesök!

Om du inte kan lösa det med att han är hos någon eller någon är hos honom under den tiden så tycker jag att du ska ställa in läkarbesöket. Även om det är två veckor kvar till det är dags så ska man inte stressa med ensamhetsträningen om man inte märker att hunden klarar det helt problemfritt. Det är inte värt att riskera att få ett rejält bakslag som innebär att det tar otroligt mycket längre tid.

[Petitua]
2015-07-27 08:30
#4

Hur ser jag att hunden klarar det problemfritt? Han börjar aldrig yla förrän efter ca 5-10 minuter och det var knäpptyst när jag kom hem, så jag hade inte en aning. 

Jag har lämnat honom ensam. Det tog ungefär 3 veckor innan en vänlig granne gjorde mig uppmärksam på problemet.  Det hade startat ca 1½ vecka tidigare, så det tog ca 1½ veckan innan han började yla. Enligt uppfödaren satte det igång då han så så smått började bli präglad på mig. Jag går fortfarande ut med sopor och kollar posten och sånt, men sen jag fick veta att han ylar, så har jag inte lämnat honom utan hjälp. 

Han kommer aldrig behöva vara ensam mer än 1½-2 timmar i veckan, i enstaka fall 3 timmar, men aldrig mer än så. 

#1 Jag menade inte att han ska vara instängd i köket, utan att jag stänger det stora rummet så att han har sovrum, hall och kök (det går inte att stänga till köket). Och jag har lärt mig att när man lämnar hunden ska den inte vara instängd i det rum där man tränar trygghet, alltså i vårt fall sovrummet. 

Jag behöver verkligen det läkarbesöket, så jag får hitta en lösning. Att stressa på processen med träningen vill jag absolut inte. Det får ta den tid det tar. Något annat har jag inte tänkt. Idag ska jag ned i tvättstugan och då får han följa med trots att reglerna säger motsatsen.

hemul
2015-07-27 10:00
#5

När jag var dagmatte åt en gamml hund som enligt matte inte kunde vara hemma vara själv utan att börja skälla var jag ju orolig med tanke på grannarna, så jag spelade in henne i början när jag gick ut. Det visade sig att hon inte sa ett pip när hon var ensam här, hon bara sov, så oron var på något sätt kopplad till hemmet eller matte.

Men det jag ville säga var att inspelning kan vara ett bra sätt att ta reda på vad hunden gör. Jag hörde klorassel mot golvet när hon gick omkring en stund och jag använde bara inspelningsfunktionen på min mp3-spelar som jag la mitt i lägenheten. När man lyssnar av kan man ju sätta volymen på högsta och göra något annat samtidigt så man slipper sitta och lyssna spänt på ingenting om hunden sover.

[Petitua]
2015-07-27 11:29
#6

#5 Tack för ett bra tips. Så ska jag göra för att hålla kollen!

Annons:
hemul
2015-07-27 11:40
#7

En annan grej jag körde för att undvika att någon ringde på dörren, för då visste jag att hon började skälla om hon var ensam, var att jag hängde  en sån där Stör ej-skylt på handtaget,  snodd från ett hotel antagligen. Dumt att annonsera för eventuella tjuvar att man är ute, bättre att de tror att man sover, tänkte jag. För närmsta grannarna talade jag om att vad skylten betydde. Vi springer ringer på varandras dörrar en del här i huset, mycket barn  som inte ger sig i första taget om man inte öppnar o.s.v..

[Petitua]
2015-07-27 13:50
#8

Det låter också bra, men det behöver vi inte.. I alla fall inte i nuläget. Uppstår problemet ska jag använda ditt tips.

hemul
2015-07-27 14:33
#9

Jag har sparat skylten för kommande valpträning. 😃

Har tänkt mycket på det här därför att jag numera är hemma jämt, så jag måste nog gå in för ensamträning väldigt medvetet när jag väl får hund igen eftersom den väldigt sällan kommer att behöva vara ensam längre stunder.

[Petitua]
2015-07-28 09:55
#10

#9 Jag är också tidsmiljonär och det är bra för då har man all tid på sig att träna sin hund. Vi har hållit på i ca en vecka och jag ser framsteg varje dag. Jag tycker att det är både spännande och roligt och det är så skönt att inte behöva stressa på. Hunden får växa i sin egen takt.

hemul
2015-07-28 14:06
#11

Det kan vara negativt också. Min förra hund behövde aldrig vara ensam i början, men då hade jag inte lika mycket tid. Jag hade det tvärtom väldigt stressigt, men kunde ha hunden med mig på jobbet. Det trivdes han fint med. Han var väldigt social och det kom och gick folk hela tiden som så klart ville gulla med den söta valpen. Han kunde också vara utomhus där (dock bunden). Gillade han också. Han var väl bara själv när jag handlade mat och då tog jag bilen så han kunde följa med och vänta i den.

Det var ett tag sen, innan internet, och då fanns inte så mycket hundböcker heller.  Så jag förstod inte att jag måste träna valpen att vara ensam. Jag trodde det var toppen att vi var tillsammans precis hela tiden. Det visade sig vara ett misstag, även om det blev en otroligt vänlig och social hund som var lugn och trygg i alla sammanhan - utom när det gällde att vara själv hemma.

Sitta i bilen älskade han. Klart det. Ser allt som händer, kan titta mot stället där matte försvann, kan känna alla dofter genom det öppna fönstret. Att vara instängd mellan 4 väggar utan möjlighet att se och lukta vad som pågår utanför dörren är något helt annat fick jag erfara.

Hade problem i båten också i början, på natten. Om någon gick över däcket på båten bredvid eller ve och fasa, kanske satt en fot på vår båt, då blev det liv. Det löste sig av sig självt då vi hade en lucka på glänt en natt. Då gick han dit och vädrade, blev fullständig lugn efter detta och varken morrade eller skällde. Så efter det var det alltid en lucka på glänt och inte ett pip mer från hunden.

Jag funderade faktiskt på att ta upp som en liten kattlucka i ytterdörren. Det blev aldrig av. Kanske hade det funkat, kanske hade hans frustration bara ökat av att kunna ha viss kommunikation med folk utanför. Hemma var det ju merendels folk han kände och gärna ville omgås med (grannar), inte främlingar. Ångrar att jag inte gjorde det dock. Hade varit roligt att veta hur det hade gått.

Upp till toppen
Annons: