Annons:
Etiketthälsa
Läst 8600 ggr
[.Victoria.]
7/26/15, 4:45 PM

Fredrik Steen svarar ang om att lämna hunden själv

En mycket klok man och hundtränare svarar på den omdiskuterade frågan ang om att lämna hunden själv. 

Han börjar prata om detta vid ca 6.20.

Annons:
Fialialej
7/26/15, 6:10 PM
#1

Jag kan inte se videon (är det bara jag)? Kan du länka?

"På natten är alla katter svarta"

[.Victoria.]
7/26/15, 6:17 PM
#2

#1 konstigt den kommer upp på iFokus. Annars kan du söka på "så vet du om ditt husdjur är olyckligt - nyhetsmorgon" på YT så kommer den upp.

Fialialej
7/26/15, 6:23 PM
#3

Det är väl telefonen som krånglar. :) tack!

"På natten är alla katter svarta"

Michaela-N
7/26/15, 7:27 PM
#4

Mycket kloka ord.

[.Victoria.]
7/27/15, 1:01 AM
#5

Jag hoppas att fler ser videon och funderar ordentligt på vad det är som sägs. Tyvärr skaffar för många hund idag fast de redan i förväg vet att den kommer vara själv 5 timmar/dag.

MoaL
7/27/15, 1:26 AM
#6

"Tyvärr skaffar för många hund idag fast de redan i förväg vet att den kommer vara själv 5 timmar/dag."

Eh.. Ja, självklart gör man det. 🤔 Att kunna ha hund förutsätter att man har en inkomst så att man kan ge dem det foder, de tillbehör och den veterinärvård de behöver = ett jobb = ett visst antal timmar där hunden får vara själv. Har man skött ensamhetsträningen rätt och har en hund som inte är ett nervvrak så ska de ensamma timmarna spenderas lugnt och i huvudsak i vila. Att hunden inte tycker om att bli lämnad ensam är väl självklart, men för bland annat dess egen skull (se åsyftade fördelar ovan) är det ett nödvändigt ont. Jag tycker inte att det är kul att fara till jobbet och skulle hellre vara hemma, men då skulle jag heller inte ha någon inkomst.

Det är långt ifrån alla som har lyxen att kunna ta med sin hund till arbetsplatsen.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[.Victoria.]
7/27/15, 8:22 AM
#7

#6 då får man skaffa dagmatte eller liknande. Annars är det inte rätt att köpa hund. Hundar är flockdjur och ska inte lämnas själva flera timmar dagligen, även om de inte ylar och tuggar sönder saker mår de inte bra. Det är ingen rättighet att äga en hund. Det är bra att hundtränare tar upp detta i tv, vill man sitt djurs bästa skaffar man inte ett flockdjur med baktanken att lämna den själv 5 timmar/dag. Lyssna på de som verkligen kan hundar och ta åt er.

VildaVittra
7/27/15, 8:35 AM
#8

#7 Kan hundar? Han kan inte ens lagen utan drar till med samma forumsmyt som andra okunniga. Själv lyssnar jag på folk med adekvat utbildning, inte på någon som enbart blivit känd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[.Victoria.]
7/27/15, 8:47 AM
#9

#8 Han kan hundar ja. Utbildningen spelar ingen roll, har sett skämt som utbildat sig på hundens hus. Hur svårt är det att gå en kurs och bli tränare? Inte alls. Fredrik Steen är riktigt duktig med hundar, på riktigt. Du ska nog inte ens försöka mäta din kompetens med honom vildavittra. Sen finns det forskning som påvisar att hunden beter sig annorlunda när den har varit själv olika länge. Det är tråkigt att självutnämnda experter som du sprider myter på forum, att du kallar Fredrik steen för okunnig visar bara på din dumhet. Han sa fel om jbv rekommendationer, men dessa finns för att förhindra djurplågeri och lättare kunna anmäla detta, inte för att ses som någon daglig riktlinje.

[[Boris Sager]]
7/27/15, 8:47 AM
#10

#7, nu har du kommit in på din smalspåriga klyscha igen. Inse att det inte är du, som bestämmer vad, som är bäst för djur! Inte Fredrik Steen heller. De, som kan tänka själva behöver inga "förespråkare".

[.Victoria.]
7/27/15, 8:53 AM
#11

#10 ni tänker inte själva. Kan man något om hundar över huvud taget vet man att dessa är flockdjur. Sen har det blivit normaliserat att lämna hunden hemma varje dag 5+ timmar eftersom så pass många är egoistiska och tror att det är någon rättighet att skaffa hund, fast man inte har tid. Sen tar de utan kunskap efter och helt plötsligt är det ok eftersom alla andra gör så.

VildaVittra
7/27/15, 8:56 AM
#12

#9 "Utbildningen spelar ingen roll, har sett skämt som utbildat sig på hundens hus. "

Jag förstår, vi ligger lite på olika nivå när det gäller krav på utbildning. Jag menar universitetsnivå och inte kvällskurser av lekmän. 😃

"Det är tråkigt att självutnämnda experter som du sprider myter på forum, att du kallar Fredrik steen för okunnig visar bara på din dumhet. "

*Räcker dig en spegel* Och ja, han är okunnig, eller menar du på att det står så som han sa att det stod i "lagen"? 

"Sen finns det forskning som påvisar att hunden beter sig annorlunda när den har varit själv olika länge. "

Det här har jag frågat dig tidigare och inte fått svar. Är hundar ensamma när de är med artfränder? 

"Han sa fel om jbv rekommendationer, men dessa finns för att förhindra djurplågeri och lättare kunna anmäla detta, inte för att ses som någon daglig riktlinje."

Och hur hade du tänkt att kunna anmäla någon för något som inte är en bestämmelse?😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
hemul
7/27/15, 9:36 AM
#14

Nu tycker väl inte jag heller att hundar ska vara ensamma (själva utan sällskap) för länge, men jag ifrågasätter Steen som guru. Detta efter att ha sett hans smått hysteriska sätt med hundar i programmen med honom som gick på TV4.

[Kaoskaos]
7/27/15, 1:29 PM
#15

#5 alltså kan mina hundar vara själva i fem timmar eftersom dom är två . Mina hundar mår lika bra nu som då jag var arbetslös och hemma hela dagarna !

[.Victoria.]
7/27/15, 5:19 PM
#16

#12 Vad är det för utbildningar inom universitetsnivå som du syftar på? Etologiprogrammet? VAD I det programmet tar upp detta med att lämna hunden själv? Det finns undersökningar som visar att hundar beter sig olika beroende på hur länge du lämnar dem själva. Vad har du att säga om det? Vilka undersökningar påstår att hunden, ett flockdjur, inte mår dåligt av att vara själv?

Självklart kan man inte ersätta en människa med en annan hund. Har du någonsin haft en hund som inte kan vara själv över huvud taget? Då borde du veta att det inte spelar någon roll hur många hundar du sätter ihop den med, den kommer ändå inte klara av att vara själv om ingen människa finns I närheten.

Och hur hade du tänkt att kunna anmäla någon för något som inte är en bestämmelse?

Det går inte..? Förstår du att jbv rekommendationer inte är optimala utan att dessa finns för att förhindra djurplågeri? Det är fortfarande inte BRA för hunden att vara själv 6 timmar, även om det inte bryter mot jbv rekommendationer.

Cahira
7/27/15, 5:24 PM
#17

Jag tycker det säger sig själv att om djuret är stressat så syns tydliga stressbeteenden som t.ex. destruktion. Jag vet inte om jag fick ut så mycket ur detta inslag som kanske medelsvensson får.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
7/27/15, 5:52 PM
#18

#16 Bland annat etologi, men det finns kurser på exempelvis Linköpings universitet som inriktar sig helt på hunden. Sedan finns det ännu mer utanför lilla Sverige. Vad man lär sig? Tja, hur arten fungerar? Det är väl det man ska kunna för att veta vad hundar mår bra av och vad de behöver. 

Varför kan man inte ersätta en människa med en artfrände? Vad baserar du det på? Och den där hunden som inte kan vara själv utan en människa, skulle nära på garanterat klarat det om den vuxit upp i en flock utomhus. Huskys är ju kända för att inte kunna vara ensamma inomhus, men utomhus och med artfränder så går det utmärkt. Hur kommer det sig om nu människan var det absolut viktigaste?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magrat
7/27/15, 5:52 PM
#19

Jag är sjukskriven så det är sällan mina hundar lämnas ensamma överhuvudtaget, men visst händer det. Och jag kan inte påstå att de är olyckliga för det, de fixar lätt att vara själva en längre stund om behovet uppstår. Och inte har jag planerat mitt hundägande efter att jag ska vara sjukskriven, det råkade bara bli så. Nu lämnar jag inte hundarna själva eftersom det finns en valp hemma men hon lär också få lära sig att vara ensam, jag tror inte att de lider särskilt mycket när de har artfränder eller är helt själva överhuvudtaget. När jag har filmat mina när jag varit ute så har de sovit.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[.Victoria.]
7/27/15, 6:01 PM
#20

#18 Men du får ge EXEMPEL på vad I kursen det är de läser som kan kopplas ihop med att lämna hunden själv. Det finns så otroligt mycket att läsa inom etologin så jag är tveksam till att de går in djupare på detta ämnet.

Hundar som vi har som husdjur, har ett speciellt band till oss människor som inte kan ersättas med en hund. Därför mår den inte bra av att vara utan oss för mycket. Det är skillnad  på en hund som vuxit upp utomhus I en flock och alltid är med flocken förutom vid arbete, eller en hund som alltid varit hemma och I kontakt med människor.

Annons:
[Kaoskaos]
7/27/15, 6:15 PM
#21

#16 min tik Kunde överhuvudtaget inte vara själv , hon lämnade inte ens min sida för att dricka vatten när jag fick henne "omplacering " jag kämpade i två år ! Skaffade då en till hund och då gick det hur bra som helst ! Så kom inte med något skitsnack att hundar inte bryr sig om andra hundar ! Jag är inte heller en som lämnar hundarna hela dagar ! Men dom dagar jag jobbar 5 h så är dom hemma själv och inte fasen mår dom dåligt över det ! Dom sover igenom det och dagar då jag är hemma så sover dom även dom timmarna !

[.Victoria.]
7/27/15, 6:30 PM
#22

#21 Skitsnack är det inte utan detta kommer från egna erfarenheter, jag har haft manga fler hundar hos mig än dig kan jag tänka mig.

Du vet inte hur dina hundar mår när de är själva, hundar som inte mår bra sover också.

Naviifax
7/27/15, 6:34 PM
#23

#22 "Du vet inte hur dina hundar mår när de är själva"
Det vet inte du heller.

@adventuresofnavi | instagram

LinaK
7/27/15, 6:37 PM
#24

Nu hoppas jag vi håller en god ton här i tråden. Man behöver inte ge sig på varandra och påstå att den ena eller den andra snackar skit bara för att man inte håller med om varandras åsikter. Diskutera på en god nivå är ni snälla!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

panini
7/27/15, 6:44 PM
#25

#7 Att säga till alla att som ska skaffa dagmatte/sätta in dom på hunddagis funkar inte alltid. Försök att bo i en by där hundpassare inte finns, man har ingen tillgänglig. Hunddagis finns inte på kartan. Inte lika lätt då inte.

Och ganska barnsligt att dra upp "jag har haft fler hundar än dig blablabla". Hur många hundar man äger/har ägt och hur länge man har haft hund har ingen betydelse. En som ägt hund i 1år kan ha betydligt mer erfarenhet och kunnighet än en som ägt i 20år.

[Kaoskaos]
7/27/15, 6:44 PM
#26

#24 ber om ursäkt , dumt skrivet! #22 jasså det har du ? Och hur kan du veta det ? Det har du ingen aning om , att du ens kan uttala dig om hur många hundar jag haft osv säger en hel del om dig ! Jo jag kan visst veta det och det är för jag jag filmar in varje dag eftersom min äldre tik varit orolig ! Vill du att jag skickar mina filmer åt dig ? Jag har nämligen filmer från när hon inte kunde vara själv och nu när hon kan det pga att en annan hund kom in i hemmet !

[Tilde]
7/27/15, 7:00 PM
#27

Vår hund bryr sig mycket mer om andra hundar än människor. Han skulle ha det mycket bättre ensam hemma med en hundkompis än hos en dagmatte om man skulle välja mellan de två. 🤪

Annons:
MoaL
7/27/15, 7:09 PM
#28

#7 Så istället för att skaffa en hund med tanken att lämna den själv 5h/dag, så ska man skaffa den med tanken att lämna bort den till en helt annan människa, ett helt annat hushåll, en helt annan typ av dressyr, varenda arbetsdag? Nädu, skulle inte tro det. Jag skulle aldrig lämna min hunds välbefinnande och LIV i någon annans händer utan enorma bevis på att den personen är pålitlig och förstår vad den har i kopplet. Minsta lilla misstag med min hund (att han hoppar på någon, skallar någon, hamnar i tjafs/slagsmål med en annan hund, eller dylikt) och polisen skulle bli inblandad, så skulle jag kunna förlora honom. Den enda jag skulle kunna lita på på det sättet är min mamma, och hon jobbar mer än vad jag gör.

Nu är min hund nästan aldrig själv då min sambo jämt är hemma, men om det tar slut mellan oss så skulle han vackert få klara sig själv under de få timmarna, vilket jag vet att han kan.

Fredrik Steen har aldrig imponerat på mig. Lite ironiskt att du säger att vi inte tänker själva, när det är du som är helt uppslukad av vad Fredrik Steen säger.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Haku
7/27/15, 7:34 PM
#29

min hund klarar fint att bli lämnad själv om det behövs, har lämnat på kamera och hon sover bara. Jag gillar inte att lämna henne och gör det så sällan som det är möjligt men det är skönt att veta att jag har en ensamhetstränad hund som inte blir stressad om jag måste gå iväg några timmar :)

Ambrose
7/27/15, 11:15 PM
#30

#7 Huruvida en hund mår bra eller inte av att lämnas ensam är väldigt individuellt. Min tjej här hemma kunde inte vara mer oberörd. Jag fick med kort varsel jobb utan möjlighet att skaffa hundvakt och den senaste månaden har hon varit ensam hemma 9 timmar varje dag, men en kort promenad där jag antingen kommer hem på lunchen eller att en nära vän har tagit ut henne på lunchen åt mig. Vad gör hon under dagarna? Sover, sover och sover lite till. Vad gör hon när jag eller kompisen kommer hem? Ligger vardagsrummet och njuter med magen i vädret. Hon plågas inte det minsta av att jag är borta, utan tycker att det är skönt att hon får sova i lugn och ro. Det är trotts det ingen slö hund jag har, utan en 15 månaders Rottweiler som gärna är med på allt och lite till när jag ber om det. Det är så en normal och balanserad hund ska vara. Gällande Fredrik Steen så har jag personliga erfarenheter av honom och känner dessutom flera som är närmare bekant med honom. Visst, han är en ganska duktig hundmänniska, men vad han framförallt är duktig på är att generalisera och förenkla hundvärlden för gemene man. Allt han säger passar långt ifrån alla hundar, men Svensson som inte kan speciellt mycket alls om hundar kan i alla fall få lite tips på saker som sällan kan göra någon större skada.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

poodlelicious
7/28/15, 5:52 AM
#31

#30 Ja han generaliserar en del. Men det bästa med honom är att han är noga med att påpeka att han inte sitter på alla svar och att man inte ska förespråka en metod för alla hundar utan hela tiden utvecklas och individanpassa. Heja Fredde!

Ambrose
7/28/15, 6:38 AM
#32

#31 Så det är på grund av indivdanpassning som han t.ex. påstår att det bara finns 2 typer av hundar som hoppar på människor? Till 99% osäkra och 1% dominanta? Och det är allt. Märkligt nog passar inte min egen hund in där ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[[Boris Sager]]
7/28/15, 6:44 AM
#33

Dessutom tror jag faktiskt att hundar kan bli deprimerade, vilket han inte anser. Vet att hundar kan bli nedstämda och sörja tex en hundkompis död. Det finns nog inga orakel mer än vad man själv gör dem till.

[.Victoria.]
7/29/15, 4:44 PM
#34

Så här är det. En hund som är hos en annan duktig människa mår inte dåligt. Tro inte att era hundar bara mår bra när de är med er. För hunden spelar det ingen roll så länge den får mänsklig kontakt (om man inte har något extremt fall…)

Det gör mig ledsen att normen I Sverige är att lämna hunden själv hela dagarna. Att hunden är hemma hela dagen med en prommis under lunchen. Eller att den sitter 5-6 timmar I sträck och väntar. Men så är det när man anser att det är självklart att skaffa hund.

Nu har jag inte orken att läsa igenom alla inlägg här, men jag har haft 20+ hundar hos mig(inte alla på en gang då 😎), tror det är mer än de flesta…

Jag kommer att fortätta fajtas för att hundarna ska få det värdigt, det är inte värdigt ett flockdjur att sitta hemma hela dagen och vänta på matte/husse. Allt för många familjer har hundar fast de egentligen inte har tid, och det är bedrövligt att många anser det är en rättighet att äga hunden, även om man egentligen inte har tiden.

Annons:
panini
7/29/15, 4:58 PM
#35

#34 Hur menar du att man inte har tid? Så för att min hund är ensam 30min-5h så har inte jag tid för min hund resterande timmar av dygnet? Jag spenderar i stort sätt all min vakna tid på mina djur.

Jag skulle faktiskt vilja säga att min hund mår bra av att vara ensam då och då, och han faktiskt t.o.m kan bli "stressad"  av oss människor här hemma. Han får aldrig tid till att sova ut ordentligt på dagarna då han vaknar bara man råkar lyfta på sin hand och följer efter en bara man reser sig upp, och det är super påfrestande för en hund.

[.Victoria.]
7/29/15, 5:02 PM
#36

#35 Nej jag anser att man inte har tid om man lämnar hunden 5 timmar/dag. Visst händer det då och då  att det kör ihop sig så är det ok, men att göra det 5 dgr/veckan skulle jag aldrig tycka var ok.

Du borde lära din hund att slappna av och inte alltid svansa runt dig, det är inget problem man loser genom att lämna hunden själv.

panini
7/29/15, 5:08 PM
#37

Vi tränar på det varje dag, har inte sagt att jag löser det genom att lämna honom ensam.

Så för att jag lämnar min hund i upp till 5h, men spenderar 5-10h på honom resten av dagen så anses jag som en som inte har tid då? :)

[.Victoria.]
7/29/15, 5:10 PM
#38

#37 Du kanske tycker att du har tid, och ni hinner säkert träna jättemycket resten av dagen, men det loser inte problemet att hunden måste sitta och vänta 5 timmar dagligen.

panini
7/29/15, 5:13 PM
#39

#38 Nu gör han inte det dagligen heller, men han kommer att få vara ensam 3dagar veckan i upp till 3h. Men jag anser inte det som ett problem om han hade behövt vara ensam i upp till 5h. 

Men ja, du har din åsikt och jag har min :)

[.Victoria.]
7/29/15, 5:41 PM
#40

#39 3 timmar ett par dagar I veckan och 5-6 timmar varje dag är en stor skillnad. Jag kan lämna min hund 2-3 timmar då och då, det klarar en ensamhetstränad hund av.

[Kaoskaos]
7/29/15, 5:53 PM
#41

Det viktigaste är väl endå att man ser att en hund mår bra ! Om jag inte missminner mig så lämnar Fredrik Steen sina hundar i hundgård då han jobbar !

Annons:
[.Victoria.]
7/29/15, 5:54 PM
#42

#41 Du får gärna fixa källa på det där annars är det hyckleri på hög nivå.

[Kaoskaos]
7/29/15, 6:05 PM
#43

#41 ska kolla upp detta ! Men ta det lite lugnt du låter ganska hersk!

Naviifax
7/29/15, 6:09 PM
#44

#42 Malin: Vart är dina hundar på dagarna när du och din fru jobbar?? Är de rädda för fyrverkeri??
Fredrik Steen:Antingen delar vi upp dom. Jag har med någon Emma har med någon. Sen har vi utmärkta stora hundgårdar som delvis har tak och vindskydd och alltid tillgång till vatten där dom ofta också är när vi lämnar dom ensamma.

Källa: http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/artiklar/hundcoachen-fredrik-steen-svarade-p%C3%A5-era-fr%C3%A5gor-om-hundar-4fbfa74604bf725194004d87

@adventuresofnavi | instagram

[.Victoria.]
7/29/15, 6:18 PM
#45

"Är vi borta en längre tid så har vi underbara hundvakter som hjälper oss"

Alltså lämnar han bara sina hundar kortare stunder.

MoaL
7/29/15, 6:22 PM
#46

#34 Såhär är det. En hund klarar vanligtvis av att vara själv några timmar alldeles utmärkt. Det är också så att bara för att en hund är ett flockdjur så betyder inte det att alla andra människor och hundar tillhör deras flock. För hunden spelar det absolut roll vad det är för människor och andra djur den har omkring sig.

Sedan skulle jag fortfarande aldrig riskera något när det gäller min hund, och skulle endast lämna bort honom till min mamma eller någon liknande som har hundvett och den kunskap jag kräver för att någon ens ska få ta i hans koppel. Att leta hundrastare/dagmattar/-hussar på blocket eller dylikt skulle jag aldrig någonsin göra.

Det gör mig bedrövad att människor som du inbillar sig att de sitter på den enda sanningen. Att du kallar fem timmar för "hela dagen" är ju bara pinsamt.

Att du har varit hundvakt/hundrastare (gissar jag) åt 20+ hundar betyder ingenting. Jag vet ungar som har promenerat massvis med hundar. Det betyder inte att de kan någonting, bara att de har promenerat många hundar. Och jo, det finns massvis med människor som har sammanlagt ägt, haft hand om, tränat, rastat, etc. det antalet hundar och ännu fler.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Naviifax
7/29/15, 6:22 PM
#47

#45 Det står inte vad han definierar som kortare stund :)

@adventuresofnavi | instagram

[.Victoria.]
7/29/15, 6:45 PM
#48

#47 I klippet sa han att man inte ska lämna en hund över 4 timmar, så jag antar att en kort stund är mindre än fyra timmar.

Annons:
Naviifax
7/29/15, 6:47 PM
#49

#48 Precis, du kan endast anta.

@adventuresofnavi | instagram

[[Boris Sager]]
7/29/15, 6:58 PM
#50

Jag ANTAR att någon annan än jag, kan inte ANTA hur min hund har det utom jag, som har sett honom/ henne. Den, som inte ens har sett min hund och dess beteende kan aldrig uttala sig om det.

Upp till toppen
Annons: