Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1192 ggr
IaAbrg
7/21/15, 2:40 PM

Hålla en sak i munnen en längre stund?

Jag har börjat träna min hund med sikte på "städa". Det gick blixtsnabbt att få honom att titta på saken jag lagt på golvet, dutta på den och nu plocka upp den. Men hur får jag honom att hålla den i munnen en längre stund? Vi verkar inte komma förbi det stadiet att han tar upp saken i munnen och direkt släpper den igen.

Annons:
Fialialej
7/21/15, 2:50 PM
#1

Använder du klicker?

"På natten är alla katter svarta"

IaAbrg
7/21/15, 2:54 PM
#2

Yes! :-)

CissiD
7/21/15, 3:12 PM
#3

Om du använder klicker skulle jag klicka in det. Du har ju redan kommit så långt att hunden tar upp den så börja klicka för upptagandet och sen dra ut på klicket någon sekund upprepa några gånger och sen vänta 2 sekunder innan klick upprepa några gånger och sen 3 sekunder och så vidare tills hunden fattar att den ska hålla tills du säger annat. Kan vara bra att ha ett slut kommando när hunden ska släppa och börja säga det precis innan hunden släpper. Om hunden släpper innan klicket så gå tillbaka några steg i träningen och börja klicka tidigare.  :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

IaAbrg
7/21/15, 3:21 PM
#4

Jag klickar redan när han plockar upp saken. Problemet är det där att få honom att hålla kvar den en stund. 
Jag har provat att vänta en sekund till innan jag klickar men hittills nada… han plockar upp och släpper direkt.
Nå, jag får prova mer och hoppas att han kommer på vad det är jag vill. 🙂

JoannaLi
7/21/15, 3:27 PM
#5

När jag har tränat andra grejer, med liknande problem så har jag sagt tid eller frekvens. 

T.ex. antingen att han håller i den i 2 sekunder, eller tar upp den 2 gånger. Det bästa är ju naturligtvis om han håller längre, men efter ett tag brukar de kunna bli lata och istället för att släppa och måsta plocka upp den igen, så brukar de hålla kvar. Då blir matte överlycklig, med storbelöning och mys. 

När han stadigt håller 2 sekunder, då går du över till 3 sekunder eller 3 gånger. 

Det har funkat för mig! :)

CissiD
7/21/15, 3:29 PM
#6

När klickar du? precis innan han släpper eller när han släpper? Jag har själv lyckats klicka fel några gånger och fått precis tvärt emot beteende mot vad jag ville ha. Galet snabbt lär de sig saker man vill de ska glömma 🤪

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
IaAbrg
7/21/15, 3:43 PM
#7

#5  Fiffigt. Ska ha det i åtanke. :-)

IaAbrg
7/21/15, 3:44 PM
#8

#6  Ja, där har vi det kanske. Hm. Får jobba ännu mer med timingen. 🙂

[Kaoskaos]
7/21/15, 5:11 PM
#9

Jag hade samma problem ! Jag klickade istället loss kommandot , Höll i apporten och sa släppkomando och klickade bär hon släppte , ignorerade och gjorde om om hon släppte innan , Små steg först , la sedan till att kunna dra i apporten lyfta tassar läppar osv för att sedan ge släppkomandot :) Nu sitter det som smäck innan kastade hon i väg apporten upp i luften ;)

IaAbrg
7/21/15, 7:10 PM
#10

#9

Ok. Blir man inte beroende av loss-kommandot sen, då?
Om man vill ha den här hålla/bära-grejen som en del av en större grej som t.ex. att städa.

Majken!
7/21/15, 7:14 PM
#11

Jag tänker tvärtom. Jag försöker lura min hund att släppa, när hon inte genomskådar det utan väljer att hålla fast, DÅ kommer belöningen. Att dutta med en sekund hit och dit är inte jag alls förtjust i.

IaAbrg
7/21/15, 7:17 PM
#12

#11  Om man har en hund som gärna bär/håller i funkar det ju kanon… Med labbarna jag haft har jag gjort ungefär så. Min nuvarande hund är inte lika bär-sugen.  :-)

Upp till toppen
Annons: