Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1614 ggr
Eyvi
7/10/15, 10:59 PM

Börja med klickerträning

Hej,

Jag har en 13 veckors schnauzer valp som jag skulle vilja börja träna med klicker. Jag har aldrig gjort det och det kommer komma en kurs till hösten  på brukshundsklubben men har tittat lite på youtube videor. Hört att timingen är väldigt viktig så är rädd att göra fel och sabba allt. Så det jag egenltigen vill veta av någon som kan är HUR viktigt är det och kan man relativt lätt träna om eller har man "förstört" tekniken och blir tvungen att jobba hårt för att det ska bli rätt?

Annons:
Sugar Mist
7/10/15, 11:06 PM
#1

Alltså, klickern är i princip ett "Bra, nu gjorde du rätt här kommer godis"-markering som hjälper en att markera snabbare när hunden gör rätt, och timingen är viktig för att hunden snabbare ska fatta vad det är vi menar och vad den gör rätt.
Klickar du fel så är det inte mer med det, men var noga med att ge godis även om du klickar fel, för klicket ska alltid betyda godis.

När man börjar är det viktigt att betinga ljuder med att nu kommer det godis, det gör man bäst genom att klicka och ge godis direkt efter, i korta sessioner och många pauser tills du ser att hunden förstått vad det gäller.

Det finns en sajt för klickerträning också, klickertraning.ifokus.se :)

-

slarvigt
7/10/15, 11:07 PM
#2

Det beror nog på rasen och individen. Min schappe är ganska förlåtande tycker jag. Det brukar gå att "börja om" igen med henne. Se även till att inte klicka för oönskade beteenden (såsom skällande, hoppande och bitande) även om hunden gör det samtidigt som den gör rätt. Sådant fastnar gärna :) Samtidigt är det bra att ha en hög klickfrekvens så att hunden ofta blir belönad. Vi har fått lägga tricket "stänga köksluckorna" på is eftersom jag varit för dålig med klickern där, vilket gjort henne skällig och frustrerad. Efter tag gjorde hon inget annat än skällde när jag visade på det.

nadilda
7/10/15, 11:20 PM
#3

Jag har verkligen experimenterat mig fram med min lagotto och bestämt mig för att börja om helt några gånger, det har inte varit några problem. Jag har gjort fler tabbar än vad som är möjligt att räkna, men det är inget som märks nu efter ett par år!

Eyvi
7/10/15, 11:33 PM
#4

Men då testar jag :) tack för hjälpen alla :) Ska kolla in den sidan med

reverse
7/11/15, 1:38 AM
#5

En av klickerdosans stora fördelar är just att du kan vara väldigt exakt med vad det var som "gillades". Men ja, du får det du klickar - inte det du avsåg att klicka, så är det. Med hundar tycker jag inte att det är så svårt att vända det rätt igen om man gör fel några gånger hit och dit. Är du orolig över din timing, så träna på den utan hund, det finns flera "lekar" för det. Exempelvis att du tar en tennisboll och övar på att klicka så exakt som möjligt när den tar i backen då du studsar den, alternativt när den når topphöjd och precis ska börja falla.

 //Lina

Cahira
7/13/15, 8:27 AM
#6

Min lättaste förklaring är att klickerträning är leken "gömma nyckeln" eller "fågel fisk och mittemellan". Du klickar varje gång det blir "varmare" det beteende du vill ha och jackpottar med flera godisar när hunden "hittar nyckeln" dvs gör det beteende du vill lära in. :) Om det sker med lockande (godis eller target, även känd som luring) eller på hundens eget upptäckande (free shaping) spelar ingen roll, det är upp till dig. :)

Om hunden tröttnar eller blir frustrerad är det troligen för svårt. Det kan kräva många upprepningar innan något verkligen satt sig och hunden förstått så ha tålamod och skynda långsamt. :) Min dvärgschnauzer behöver varierad träning och är klickerrädd så jag upprepar det nya några fåtal gånger, sedan ber om några saker hon redan kan och sedan försöker mig på det nya igen några gånger och avslutar med något av hennes favorittricks och sedan är passet över. Några fåtal minuters pass annars lessnar hon. Men min chinese crested eller bc/corgi blandis kan jag träna samma sak om och om igen tills jag märker att hjärnan är trött för det blir slarv så hur passen ser ut för bäst inlärning varierar mellan olika individer.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: