Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 7621 ggr
Elin2001
7/7/15, 3:23 PM

Övervakningskamera till valp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Vi har en 5 månaders valp (bichon havanais) som vi har ensamhets tränat i kanske 2 månader nu. Det går ganska så bra. Ibland kan han skälla lite (vi sitter utanför dörren och lyssnar). Just nu är vi uppe i 30 min. Men vågar inte lämna dörren om han skulle börja skälla. (Vi bor i lägenhet så det är inte så bra) Därför har vi börjat kolla lite på en "övervakningskamera" som man kan ha inomhus. På den kan man prata med hunden (genom mobilen) och självklart se vad den gör. Den vi har kollat på heter D-Link EyeOn Pet Monitor. Är det nån som har testat den eller något liknande? Hur funkar det? Tror ni det är något att ha? :)

Annons:
Nalidja
7/7/15, 3:29 PM
#1

Alltid när vi lämnar hundarna ställer vi fram bärbara datorn och kopplar upp skype. Sen ringer vi då och då och kollar från mobilen, sambon fixade så det svarar automatiskt på datorn. Vi har inget ljud på datorn så dom hör oss inte men vi hör och ser dom :)

Haku
7/7/15, 3:40 PM
#2

När min valp var mindre lämnade jag henne ensam med datorn på och satte på webcam och filmade in har inbyggd webcam i laptop, och sen gick jag 10-15 minuter, hon var helt tyst och sov. Klarade ensamhetsträning bra! man behöver inte köpa något speciellt egentligen bara en enkel webcam elr om man har som jag inbyggt i laptopen. Tror det kan stressa hunden om du kan prata med den medans den är ensam, då den inte ser dig ?

Elin2001
7/7/15, 3:42 PM
#3

Vad smart! Det hade jag inte tänkt på, ska själv klart prova med laptopen :)

Navifax
7/7/15, 3:44 PM
#4

Vi facetimade med iPaden :)

hemul
7/7/15, 4:04 PM
#5

Jag var dagmatte åt en gammal hund ett tag. Matte kunde inte lämna henne ensam p.g.a. att hon skällde. Men här gjorde hon inte det. Jag använde inspelningsfunktionen på min mp3-spelare för att kolla i början. Enkelt och funktionellt! Men får rätt mycket info av enbart ljud också. Hörde hur jag stängde dörren, hennes klor mot golvet när hon lommade i väg till filten och la sig. Sen var det knäpp tyst tills jag kom hem igen. Hon rörde sig inte.

hemul
7/7/15, 4:08 PM
#6

Förresten, det där med att prata med hunden genom mobilen skulle jag vara försiktig med. Skrämde i min enfald slag på min hund en gång när jag tyckte det var en kul idé att spela upp ett band där jag pratade med honom, sa hans namn, ropade på honom o.s.v. Jag trodde hunden skulle bli galen. Han blev helt förstörd, förstod ju inte… Tog timmar innan han lugnade sig, var alldeles förtvivlad.

Annons:
[tk1971]
7/7/15, 4:17 PM
#7

Jag tycker de där är jättebra. Vi har en liten kamera och kan kolla i mobilen vad hunden gör när vi inte är hemma. Det går inte att prata med henne via den, men man ser ju om hon ligger och är lugn eller om hon är orolig. Jag har haft mycket nytta av den. Rekommenderas!

[babels]
7/8/15, 9:49 PM
#8

Jag har en liten följdfråga då… Vad jag förstår så kan en hund känna stress och ångest utan att visa det. Något ämne i saliven får ökade värden vid stress och ångest (tror det var något sådant). Så en hund kan verka lugn och inte ångestfylld men i verkliga fall känna mycket stress och ångest. Hur kommer man runt den problematiken?

[tk1971]
7/8/15, 10:45 PM
#9

#8: nåt liknande som kortisol, eller t.o.m. samma? Ja, på nåt sätt måste man ju nån gång träna på att hunden ska vara ensam. Åtminstone första gångerna kommer att kännas ovant för hunden, det kommer man inte ifrån - oavsett om den visar tecken på oro eller inte. Man kan inte ta bort ALLT obehagligt ur tillvaron.

Carry-Rocksalt
7/10/15, 11:25 PM
#10

Vi har en till våra två hundar som heter typ mydlink lite, tror jag. Den sätter vi upp på väggen riktad mot hallen där vi har hundarna, och så har vi laddat hem appen till den som gör att vinär som helst kan kolla vad de gör och om de låter något :)

Upp till toppen
Annons: