Annons:
Etikettraser
Läst 1917 ggr
birri12
7/7/15, 8:02 AM

eurasier

Har blitt intresserad av rasen . Har du eurasier? kan du inte skriva lite om dem, posetivt och negativt.  Tips på seriösa uppfödare önskas. Tack

Annons:
JonnaCecilia
7/7/15, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min mamma har en Eurasierhane på tre år. Jag har hjälp till en del med honom, framförallt när han var yngre (valp, unghund). Generellt sägs de vara unga mentalt till ca fyra års ålder då de sätter sig och skärper till sig lite, men det märks redan vid tre år att han är mycket mer mogen mentalt. Han är mysig, trevlig, lite reserverad mot andra hundar och barn (men det är en träningssak, han blev skrämd av min nevö som valp, den rädslan/osäkerheten har tränats bort men han har inte haft möjlighet att träffa många barn, bortsett från mina syskons barn), har jaktinstinkt som är utanför rasstandard (han har väl inte läst den) men mamma har lyckats träna så han inte springer efter vilt längre iallafall. Han är pigg och glad och med på det mesta man hittar på. Gillar att springa jämte cykeln och gå på långpromenader, som de flesta hundar. Mamma har honom som ren sällskapshund. Han vaktar inte jättemycket, men händer något ovanligt så säger han ifrån. De bor i hus, men han har hängt med mig i lägenhet i storstan, åkt spårvagn och buss, bott i trappuppgång utan problem. Han gillar inte att bada, tror pälsen blir för tung, utan plaskar helst i vattnet i maghöjd. Ang uppfödare: Var bor du och hur långt kan du tänka dig att åka? Tror dock de flesta Eurasieruppfödare är rätt seriösa, då det är en relativt liten ras som börjar bli mer och mer populär. Kolla eurasierklubbens hemsida för rekommenderade uppfödare. Jag kan pma namnen på de två vi haft kontakt med om du är intresserad. En på västkusten och en utanför Oslo i Norge.

birri12
7/7/15, 10:25 AM
#2

Tack för info. Ska kolla klubbens sida då.

Wellcraft
7/7/15, 1:22 PM
#3

Jag har hört gott om lovelymegans kennel och träffat trevliga individer därifrån.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: