Annons:
Annons:
[[Boris Sager]]
2015-07-06 13:12
#1

Menar du tibben? Ser många bilder ibland, ibland ingen i min mobil.

russin
2015-07-06 13:20
#2

På bilden ser jag en tibetansk spanielliknande hund (dock felfärgad) men som inte ser renrasig ut - för mycket hängläppar, en mops, och två shit tzu alternativt shit-tzukorsningar

[vattenhunden]
2015-07-06 13:40
#3

Ser också flera bilder, blandannat en mops, någon slags tibetansk spaniel ( möjligen en blandras) några shih tzu liknande raser ( troligtvis blandraser de också)

tetri
2015-07-06 14:27
#5

Enligt honom själv är det en pekingese men jag vet inte, den  ser ju inte direkt ut som en. Tror dock att den är rakad.

feral jesus

Sugar Mist
2015-07-06 14:53
#6

Ser lik ut Cahiras nerrakade peke, och i USA är det inte ovanligt att folk rakar ner hipp som happ.

-

Annons:
[[Boris Sager]]
2015-07-06 15:13
#7

Tyvärr är det inte ovanligt med hundar, som sägs vara rasrena, men som inte är det, ssk här i USA :( Sen är det otroligt poppis med "Designer dogs" också.

Achatina
2015-07-06 15:38
#8

Finns (minst) en officiel kennel klubb i USA som räknas som en av de stora officiella förbunden… Där man kan få utskriven stamtavla på blandraser och helt andra djurarter (typ getter). I teorin hade jag säkert kunnat få en stamtavla på min katt som typ Swedish farmdog eller nått 😛

Eftersom han är posterchild för PETA så får man väl anta att hunden är någon random blandras som de räddat och ännu inte hunnit avliva.

[vattenhunden]
2015-07-06 18:38
#9

Det är helt klart inte en pekingese! :-) Vi har pekingeser & de ska vara rikligt bepälsade med svart mask. Finns många "fake" pekingeser som oftast är mindre bepälsade, samt har mer likhet med en Tibbe :-)

[[Boris Sager]]
2015-07-06 18:52
#10

Hoppas hunden/ hundarna har det bra hur som helst!

[emmaomajken]
2015-07-06 19:58
#11

Tack så mycket! :) kanske är en pekingese mix då :) #10 jag tror säkert att de har det bra! Goran Visnjic och hans fru har även adopterat barn, så jag tror hundarna också är "räddade" :)

Achatina
2015-07-06 20:16
#12

Hade den haft mer vitt på sig så hade det ju kunnat vara en Japanese Chin men det krävs ju några generationers blandrasavel för att få ur det vita som den hunden inte uppvisar :p

Cahira
2015-07-13 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

#9 Ur pekingesens rasstandard om färg: Alla färger och tecken är tillåtna och likvärdiga med undantag av albino och leverbrunt. Hos vita hundar med fläckar (parti-colour) skall fläckarna vara jämnt fördelade på kroppen.

De måste inte ha mask nej mao. :) Och kollar man på gamla målningar så såg pekingesen mer ut som tibben förr. Rent av så säger standarden följande:

"Utseendet skall vara lejonlikt och uttryckets vaket och intelligent. Rasen skall vara en liten, välbalanserad, måttligt kompakt och satt hund med stor värdighet och kvalitet. Alla tecken på andningssvå- righeter oavsett orsak eller oförmåga att röra sig sunt är oacceptabelt och skall fördömas kraftigt. Rasen får inte vara överpälsad."

Andy var nedklippt när han kom hit och han ser ut såhär och han är ren pekingese.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-07-13 11:06
#14

Glömde denna biten ur rasstandarden. 

"Pälsen skall vara måttligt lång och rak med riklig man som inte skall sträcka sig förbi skuldrorna och bilda en cape runt halsen. Täckhåret skall vara grovt med tjock, mjuk underull. Det skall finnas behäng på öronen, benens baksidor, svansen och tårna. Pälsens längd och omfång skall varken hindra hundens rörelseförmåga eller dölja kroppsformen. Överdriven pälsmängd måste fördömas kraftigt."

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Belimas
2015-07-13 11:54
#15

#9
Nu råkar ju hunden på bilden förmodligen vara rakad men nog sjutton finns det pekar, som inte är som dessa pälsmonster man ser på utställningar, som mer ser ut som de såg ut förr i tiden innan de blev sönderavlade och som är helt renrasiga med stamtavlor (kanske man ska tillägga innan någon börjar ropa blandras).

#14
Man kan ju inte låta bli att undra om utställningsdomarna läser som krattor när man ser till den sista meningen "Överdriven pälsmängd måste fördömas kraftigt" i rasstandarden.

Lon@
2015-07-13 17:05
#16

#15, för att inta tala om att andningssvårigheter och oförmåga att röra sig sunt ska fördömas… Nu menar jag absolut inte att racka ner på någons ras och det kanske är rätt OT men personligen tycker jag att det är rätt sjukt att det överhuvudtaget behöver påpekas i en rasstandard att hunden ska kunna andas utan svårigheter och kunna röra sig sunt. (För övrigt skriver SKK/Svenska pekklubben att rasen inte lämpar sig att gå i skogen med då den får problem på grund av både pälsen och sina typiska rörelser. Jag vet att det finns sundare pekar men är det inte hemskt att man avlat fram en ras som inte kan röra sig obehindrat i ojämn terräng?)

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Belimas
2015-07-13 18:46
#17

#16
Kan bara hålla med, jag föredrar alla gånger den traditionella typen av peke (som i mina ögon är mycket finare om man nu får vara ytlig) som exempelvis Cahiras Andy och att det är den typen uppfödarna borde eftersträva. Jag menar, när en ras inte kan få leva ett normalt hundliv med allt vad det innebär (som exempelvis springa i skogen obehindrat) så har det gått för långt.

Cahira
2015-07-13 20:16
#18

Jag håller med er. Det mest tragiska är att Andy är en puppymillhund så han har andra problem istället men hans andning är som den ska. Hur hans päls är som lång vet jag inte då han bara varit här tre månader. Hur kan en puppymillhund ha bättre andning än en noga framavlad hund begriper jag inte.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
2015-07-14 06:04
#19

Det var nog bara tur, Cahira! Min erfarenhet av puppymillhundar är att det inte finns någon som helst ide utom att de själva och staten ska tjäna pengar på lättlurade köpare, som tror att de räddar hundar.

Cahira
2015-07-14 07:43
#20

#19 Instämmer. Och eftersom saker är beslutade mer konkret nu så kan jag dela med mig att han tyvärr inte blir kvar här. 

Han ägdes av Mikes son som undrade om Andy kunde pensioneras här och jag fick veta i efterhand att han var köpt på djuraffär (vilket inte gör så mycket då jag inte betalade ett öre för honom och han var en i familjen så att säga). Tyvärr trivs han inte i flock trots 3 månaders tid så han kommer flytta i veckan till en tjej som saknar honom nåt fruktansvärt och det är bästa hemmet han kan få för att skämmas bort som den prins han är. Hans riktiga matte. Kommer sakna honom oerhört men det blir det bästa för alla parter, speciellt honom. Pekingese är Mikes ras så blir nog en valp inom närmsta åren men inte förrän Digger försvunnit. Digger ska få sin pensionärstid också utan fler jobbiga valpar *tittar på frodo*. 

För att återvända till ämnet puppymillhundar så trots att Andy har toppen andningsförmåga och är en fantastisk sällskapshund så finns det mentala bitar som bara styrker det jag tyckt hela tiden; puppymillavel är bottenskrapet i vår värld. Det betyder inte att det är dåliga hundar man får på rescue men jag vill verkligen stoppa puppy mills. Både för kostnader köpare får utstå av hälsan men även för lidandet av djurhållningen. 

Jag sa en gång i tiden att pekingese är SISTA rasen jag skulle äga just pga hälsosidan men så fick jag träffa Mikes förra pekingese, Allie aka Poopster. Hon hade lite sämre andningsförmåga men det var nog mycket all vätska som ansamlades i kroppen av hennes sjukdom och jag fick bara 3 veckor med henne. I yngre dagar sprang hon hela dagarna utan överhettning eller annat man hör om plattnosar och hon var som smeknamnet påstår motsatsen till fin i kanten. Hon och Andy har lärt mig att inte döma i förhand för pekingese är en sjukt rolig ras. Får skratta varje dag även om envisheten kan bli frustrerande. Det är inte min ras men jag älskar att ha en i mitt liv. Jag kallar Andy en fluffig bulldoghobbit och det beskriver väl honom ganska bra. Clownig, envis, matälskande liten sak med håriga fötter. 😉😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Lon@
2015-07-14 12:20
#21

Vad tråkigt Cahira men jag tycker att det är starkt av er att låta honom flytta när ni ser att han inte trivs. Dessa j-a puppymills! Dessvärre går det väl alltmer år det hållet här med. Vete tusan vad man kan göra åt det mer än att ideligen informera blivande valpköpare men trots att det är så lätt att få information om hur man väljer och köper hund på ett vettigt sätt idag så verkar folk engagera sig mer i förarbetet när de köper dator än när de skaffar en ny familjemedlem. Att anmäla missförhållanden till Länsstyrelsen tror jag inte ger så mycket, då är det nog smartare att anmäla eventuellt skattebrott till Skatteverket.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Cahira
2015-07-14 12:28
#22

Tack Lon@ 🌺 Det är verkligen inte lätt att släppa taget men jag kommer alltid sätta djurens bästa före mig själv. Och jag kommer få bilder och uppdateringar vilket är alltid något. 

Jag har mailat runt till några högt sittande nissar om vilket problem det är kostnadsmässigt för inte bara köparna utan hela samhället. Men förväntar mig inga underverk. Är presidentval nästa år låter det som så är mycket fokus på kampanjer.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
2015-07-14 13:11
#23

Vissa stater är ju beroende av puppy mill industrin. MO, t. ex. tillåter inte intrång på puppy mill områden för fotografering. Jag vet, det hör inte ihop med trådens ämne, men blir så upprörd.

Cahira
2015-07-14 14:22
#24

Jo känner samma. Prioriteringarna är på helt fel ställen i många aspekter. 

Men för att vända tillbaka till ämnet så har jag kollat och kollat på bilden många gånger nu och jag tror det är en nedklippt pekingese. Inte helt ovanligt att spara svansen fluffig sådär och pälsen på huvudet är sparat så han är kortklippt på kroppen men har fluff på huvudet som gör att hjässan ser större ut vilket lurar ögat hur ansiktsstrukturen ser ut. Om ni föreställer er samma fluff på Andy så skulle han också få konstiga läppar och konstigt uttryck, speciellt med nedklippta öron.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: