Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 6525 ggr
Lon@
2015-07-05 23:18

Hur mycket ris?

Min labbe äter skonkost ett par veckor på grund av tillfälliga magproblem. Hon får mestadels överkokt ris + kokt vitfisk men jag har ingen aning om hur mycket jag ska ge henne? Hon får äta hela dagsbehovet nu, uppdelat på fyra måltider. Väger normalt ungefär 22-23 kg, nu är hon väldigt smal efter diarréer och halvsvält (på veterinärens inrådan). Magen funkar fint igen och hon är pigg och glad men ska äta skonkost minst en vecka till för att långsamt fasas in på sitt vanliga foder. Så - hur mycket får/bör hon äta?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
JonnaCecilia
2015-07-05 23:49
#1

Hmm, du kan inte ringa vetten imorgon och fråga? De känner ju hunden och vet om problemen så de borde ju ha ett rätt bra hum om det.

Lon@
2015-07-06 00:49
#2

Jo, fast trots att de själva skriver att det är ok med ris + kyckling eller torsk så vill de förstås helst att hon äter veterinärfoder… Jag är i och för sig den första att försvara veterinärfodren till hundar med speciella behov men när det går lika bra med hemlagat så blir plånboken definitivt gladare av ris.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Achatina
2015-07-06 08:53
#3

När min hund fick skonkost (18kg hund) fick hon 3dl kokat ris om dagen uppdelat på två måltider.

zakkris
2015-07-06 11:38
#4

Min veterinär sa direkt ris till mig när ja hamnade i den sitsen å hon förklarade hur mycket osv. Tror att bara du frågar så ställer de upp, de vinner inget på att tvinga nån att ha specialfoder för tillfälligt bruk

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

russin
2015-07-06 12:52
#5

Riktlinjen för färsk mat är ca 2% av kroppsvikten - ge max hälften ris (väg i kokt form) och resten animalier (gärna mer animalier än ris). Vägen hunden 25 kg, ska den alltså ha runt 500 gram per dag.

Tips är att även blanda i några matskedar morotspure (barnmatsburk), då det är bra för lös mage 🙂

Upp till toppen
Annons: