Annons:
Etiketthälsa
Läst 1911 ggr
[Emma J]
7/4/15, 10:20 PM

För smal

Har i några månader haft en omplacering som i sina förra hem vägrat äta överhuvudtaget pga stress och därför var väldigt smal. Nu äter han med lika god aptit som sin brorsa och är kemiskt kastrerad, men har inte gått upp något. Vet tog prover utan att hitta något fel och sa att det kan ta ett tag innan kroppen anpassar sig, men det har nu visat sig vid senaste vägning faktiskt gått ner närmare 10 kilo. Så vi har alltså en hund utan fysiska fel som äter som en häst och ändå går ner i vikt, trots att vi nästan fördubblat hans matportioner. Varför?

Annons:
peafie
7/4/15, 10:21 PM
#1

Mask?

Bloggen     ○    Instagram

Tjeja
7/4/15, 10:23 PM
#2

vad har veterinärerna gjort för undersökningar och tagit för prover?

Det kan finnas massor med anledningar till ofrivillig viktnedgång, allt ifrån mask till cancer. Ingen av oss här kan nog svara på vad som är orsaken hos din hund utan en veterinär behöver göra en utredning på vovven.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Jamie+Engla
7/4/15, 10:25 PM
#3

Jag hade avmaskat och blir det ingen förändring hade jag tagit kontakt med vet igen om en hel undersökning av hunden. Kanske på ett annat ställe än du brukar vara på. Men de e ju jag :-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

annzoo
7/4/15, 10:25 PM
#4

uteslutit parasiter? togs helblod hos veterinären för att se hur alla värden är?

Vad äter hunden för mat? testat valpfoder?

[Kaoskaos]
7/5/15, 1:20 AM
#5

Har en tik som är nästintill omöjlig på att få upp i vikt ! Det är endast två foder som hon gått upp i vikt på och det är vom og hundemat lax och carrier gain free lamb Byt foder och gå till en veterinär för vidare undersökning

Lon@
7/5/15, 3:43 PM
#6

Hur stor är hunden och vad är det för ras/er? En del raser har svårt att lägga på sig, andra tvärtom, men 10 kg låter onekligen som rätt mycket oavsett om det är en belgare eller mastiff… Har ni ändrat motion mm? Dum fråga men får han tillräckligt med mat? Går det att öka/byta till annan typ? Till exempel så är rekommendationerna på fodersäckarna för det mesta helt åt fanders. Jag tänker också på mask men även andra parasiter, hade inte avmaskat utom på veterinärens inrådan. Hypertyreos (överproduktion i sköldkörteln) kan också orsaka viktnedgång. Sen finns det förstås hur mycket medicinska orsaker som helst som kan vara fel men min labbe är helt normal och för henne tar det flera månader innan en viktförändring sker - och då händer jättemycket på en gång, vare sig det är smalare eller tjockare jag försöker få henne.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
Upp till toppen
Annons: