Annons:
Etiketthälsa
Läst 1518 ggr
[tk1971]
7/4/15, 2:49 PM

Ligger och flämtar

Min lilla femkiloshund påverkas synbart av värmen. Hon verkar slö, ligger på ena sidan och flämtar med öppen mun. Det oroar mig lite eftersom vi inte gjort nåt särskilt ansträngande. Vi var ute på en liten - med betoning på liten - runda ute när vi kom hem från stugan, och innan dess låg hon i en bil med AC i ca 2,5 timme. Detta är nytt för mig, det är närmare 30 grader nu och det har inte den här hunden varit med om förr. Ska man vara orolig? Nu är hon ju inomhus så hon borde kylas ner. Man kanske borde ta tempen och se om den är förhöjd. Hon har druckit vatten och ätit lite idag.

Annons:
Calcifer
7/4/15, 2:57 PM
#1

Var hon ensam i bilen? I så fall skulle jag vilja säga att endast en AC hjälper inte om det blir tillräckligt varmt ute och speciellt inte om bilen står i solen. Speciellt inte i 2,5 timme, så jag skulle ordentligt överväga att inte göra om det.

Angående att kyla ner så går det att blöta en handduk och låta henne ligga på den en stund, gärna där det även fläktar. Har jag alltid gjort med mina katter när det varit för varmt och tror definitivt det kan fungera med hundar med. Och försöka uppmuntra till att dricka mer om det går.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[[Boris Sager]]
7/4/15, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

För min del skulle jag inte känna mig orolig, även om jag inte har lika varmt som du nu. Försök att kyla ner vovven på olika sätt, blöta kalla handdukar, dricka kallt vatten … Som bekant är ju detta hundars sätt att göra sig av med värme.

[tk1971]
7/4/15, 3:09 PM
#3

1#: Nej, hon var inte ensam, vi åkte ju med. Bilen stod INTE still i solen. Och vi var tvungna att åka just idag, stugtanten fick nya gäster idag så vi måste hem.

Calcifer
7/4/15, 3:19 PM
#4

Okej, jag ville inte låta anklagande eller så, tyvärr är det dock för många som fortfarande inte vet att man inte kan lämna djur/barn hur som helst i bilen när det är varmt. Men om ni körde så är det naturligtvis en helt annan sak, jag vet inte varför jag fick för mig att det stod att ni hade parkerat någonstans, ber om ursäkt för jag läste tydligen helt galet. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[tk1971]
7/4/15, 3:21 PM
#5

#4: det är OK.

[[Boris Sager]]
7/4/15, 3:30 PM
#6

Ärligt, så övervägde jag också om bilen stod still, eftersom man annars brukar skriva att man reser. Men man brukar ju ofta inte ha AC: n på så länge om man inte reser :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: