Annons:
Etikettövrigt
Läst 998 ggr
Belphi
2015-07-04 12:19

Unghund & valp tillsammans

Förhoppningsvis får mina föräldrar hem en trefärgad gosse i slutet utav augusti, då från samma uppfödare som min Riley kommer ifrån då de blev så imponerade utav denne och fullkomligt älskade hennes hundar. Grejen är den att jag inte riktigt vet hur jag ska agera när valpen kommer och hur vi ska göra. Idag är Riley 9 månader, kommer vara 10 månader när valpen kommer. Riley är snäll och klok, lite som en äldre hund i sitt sett och duktig på hundspråk. Trygg, nyfiken och oberörd för det mesta, men han skäller en del - i och med att Collie är en skällande ras är jag lite rädd att det kommer förvärras något enormt när valpen kommer. Både för lillkillen och Riley. Vi bor på skillda ställen, men jag och min pappa jobbar på samma ställe (han är egen företagare) och jag har idag med mig Riley på jobbet och tanken är ju att föräldrarnas valp ska vara med på kontoret han också. Hur ska vi göra för att visa att kontoret är en tråkig plats, dvs att man inte leker rövare? (Riley är super duktig, vet precis vad som gäller, men så är han ju ensam hund. Har idag en grind också.) Det blev mest babbel utav det hela och inte så konkreta frågor … Men någon som har råd och tips på hur vi ska sköta situationen med unghund och valp tillsammans?

Annons:
ipopuma
2015-07-04 16:05
#1

Bor ni tillsammans? För om ni inte gör det ser jag inga problem

[[Boris Sager]]
2015-07-04 17:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Även om ni bodde tillsammans kan jag inte se några problem. Givetvis har man extra kontroll vid introduktion och första tiden de är tillsammans :)

[erika.tornlycke]
2015-07-04 18:41
#3

Det jag tror är viktigast är att göra det tydligt att kontoret aldrig är för lek och uppmuntra till lek på ställen där lek är passande :) ta en långpromenad (lång utifrån individen såklart) eller utöva lite hjärngympa innan jobb så hundarna är trötta så dem inte orkar leka :) beroende på hur flexibelt jobbet är så kan ni kanske ta ut dem när ni märker att dem är leksugna så kan dem få leka av sig en stund så lär dem vara trötta när ni går in på kontoret igen :) men viktigaste är nog att ni aldrig gör undantag, vi har gjort liknande när vi lärde vår unghund och dåvarande valp att inte leka inomhus utan bara utomhus (vi är ute med dem mycket i trädgården så dem får många chanser att leka av sig). Lycka till! Med envishet löser det sig ;)

Belphi
2015-07-04 22:45
#4

Tack så mycket! Tänkte mest att de är så nära i åldern, plus att båda är hanar och undrade då om man skulle tänka på något extra! Men det är ju bra då :)

Upp till toppen
Annons: