Annons:
Etikettövrigt
Läst 3245 ggr
Nova1234
7/4/15, 10:34 AM

Isbitar

Nu när det är så varmt så uppskattar mina hundar att få isbitar att slicka/ knapra på i värmen, det svalkar för en liten stund iaf

Annons:
amandatherese
7/4/15, 10:59 AM
#1

Gör samma här hemma ^^, Och frysta märgben som isglass :D

[emmaomajken]
7/4/15, 11:23 AM
#2

Jag lägger isbitar i hennes vattenskål :)

JonnaCecilia
7/4/15, 12:53 PM
#3

Jag funderar på om man kan göra "isglass" för hundar, tex med lite köttbuljong och matbitar i, och frysa in i isbitslådor, isglassformar eller matlådor, beroende på hundens storlek? Vad tror ni? Men Alizza uppskattade verkligen en isbit att slicka på igår i värmen, marsvinen har isflaskor inlindade i en kökshanduk att svalka sig på, ska se om Alizza också vill ha det! Mammas hund Sirius, som är en Eurasier och alltså har mycket päls var inte alls intressrad av isbitarna. Tvärtom verkar Alizza påverkas mer av värmen, säkert för att Sirius underull skyddar, medans Alizza, som är en bolognese, inte har någon sådan.

Dumpuck
7/4/15, 1:25 PM
#4

Jätte populärt att frysa in hundmat, rå kött/kyckling, buljongvatten m.m och ge till hunden när det är varmt. Det ger dom något att göra samtidigt som det är gott och svalkande. Jättebra!
Anpassa isbiten efter hunden, vi kan exempelvis ge vår rottweiler en fryst liten köttbulle och han gnager jättefint på den tills det bara är någon smula kvar. Annars hånglar han bara med den, medan om man skulle gett samma sak till en bekants lilla hund så skulle denne ha svalt köttbullen direkt. Den behöver alltså större saker så den tuggar istället för att svälja hel.

Vi har börjat köpa frysta revben på djuraffären och ger när det är varmt, nyttigt och uppskattat!

Wellcraft
7/4/15, 1:45 PM
#5

Jag ger otinad färskfoder och frysta ben (aldrig märgben), nyttig & ofarlig isglass.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Nova1234
7/4/15, 3:57 PM
#6

Hundar borde bli mer avkylda av is och frusen mat och ben (än människor) eftersom dom svalkar sig genom munnen? Isglassar med smulat godis i ska jag gör nu direkt Isbitar i vattenskålen va ett bra tips också

Annons:
Achatina
7/4/15, 4:17 PM
#7

Gör egen köttbuljong isof (koka kött, spara vattnet det är kokat i).

Mysisa
7/4/15, 4:37 PM
#8

Tänk på att iskall mat ökad risken för magomvridning.

minavitas.wix.com/kennel

[Juel70]
7/4/15, 5:05 PM
#9

Det är bra om hunden inte tuggar sönder isen, för det kan ;  om man har otur ge sprickor i tänderna (spänningar av värme/kyla)  Bättre att ge en stor isbit som dom kan slicka på.

#8 Tack för info, det visste jag inte. Gäller det även iskallt vatten?

Vizzla
7/4/15, 5:51 PM
#10

På Facebook debatteras det att frusen mat kan ge magomvridning på hund. Vet ej om det finns vetenskapliga belägg för det. Men jag skulle vara försiktig.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[[Boris Sager]]
7/4/15, 5:52 PM
Nova1234
7/4/15, 6:07 PM
#12

#8 Det visste jag inte att kall mat och dryck ökar risken för magomvriding Jag har sökt på nätet men inte hittat någonstans att det kan vara en orsak Var har du hört/ läst om det?

[[Boris Sager]]
7/4/15, 6:20 PM
#13

Usch, jag postade "fel" studie från SLU.
Kunde inte se att de tagit upp kall mat och dryck som ökad risk, men däremot annat, som motion i samband med matintag, antal matintag, fodrets sammansättning + förstås hereditet och rasstorlek

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002155/01/Magomvridning.pdf

Annons:
Mysisa
7/5/15, 5:51 PM
#14

Nu hittar jag ingen källa på det utan misstänker att det är något jag läst på olika forum genom åren och tagit det som sanning. Det låter dock logiskt i mina öron. Om en glupsk hund får i sig mycket is tex på kort tid så kan det orsaka kramper som i sin tur leder till magomvridning. Men hittar som sagt ingen tillförlitlig källa på det

minavitas.wix.com/kennel

Nova1234
7/6/15, 8:39 AM
#15

#14 ja, det låter logiskt Man kan ju själv få kramp i magen om man dricker mycket kallt vatten då man är varm. Det kanske är säkrare att lägga ut stora isblock hundar kan slicka på istället, så får dom inte i sig så mycket på en gång

Torreador
7/6/15, 12:14 PM
#16

Fniss… blev lite full i skratt…

Min tax skulle rata isbitarna direkt. Trots 30 grader varmt sista dagarna så lägger han sig i värsta solgasset och bara njuter. Inomhus gör han likadant - när vi andra sitter och håller på att förgås av värmen och försöker fläkta oss så lägger han sig på första bästa solplätt han hittar på golvet.

Knasboll!!

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

[[Boris Sager]]
7/6/15, 12:47 PM
#17

#16, undantag finns alltid :) Generellt tycker jag vi verkar vara jättebra på att uttala oss bergssäkert om det mesta, inte som du- på skoj. "Min hund gör si och så och då ÄR det "rätt". Alla andras tankar är fel".

Nova1234
7/6/15, 4:00 PM
#18

#17 Tycker du att någon har utryckt sig "Min hund gör si och så och då ÄR det "rätt". Alla andras tankar är fel". i denna tråden? Jag har svårt att se det någonstans.

[[Boris Sager]]
7/6/15, 4:04 PM
#19

Det gäller generellt tycker jag.

Nova1234
7/6/15, 4:20 PM
#20

#19 Samma sak gäller även där Undantag finns :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: