Annons:
Etikettövrigt
Läst 3483 ggr
Lia
7/4/15, 12:08 AM

Elstängsel till hund

Kan någon vänlig själ förklara varför jordbruksverket kräver att ytan för elstängsel till hund ska vara minst 800 kvadratmeter för större hund än 45 cm i mankhöjd, samt varför man måste följa det jordbruksverket säger? Försöker vinna ett argument här mot min envisa bror.

Annons:
VildaVittra
7/4/15, 12:26 AM
#1

Det står i motiveringen till paragrafen:

4 § Osynliga elstängsel får inte användas till hund. Synliga elstängsel som hunden kan nå, får endast användas till hund om ytan som omgärdas av elstängsel är: 

1. minst 50 gånger minimimåtten för rastgård enligt 2 kap. 23 § för hundar mindre än eller lika med 45 cm i mankhöjd, eller 2. minst 800 m2 för hundar större än 45 cm i mankhöjd. Med osynliga elstängsel menas en nedgrävd ledning som utgör en gräns och när hunden passerar denna, får hunden en elektrisk stöt via t.ex. ett halsband med en mottagare som hunden bär. 

Det har kommit många frågor om osynliga elstängsel. Elstängsel är undantagna det allmänna förbud mot anordningar som påverkar djurens beteende enligt 15 § andra stycket i djurskyddsförordningen. Dock kan osynliga elstängsel inte riktigt jämföras med vanliga elstängsel som syns. Hunden kan inte veta var stängslet finns men förstår att den får en stöt på olika platser i trädgården (där stängslet befinner sig). Det blir heller inte mycket bättre om att mottagaren ger ifrån sig ett ljud innan stöten, det blir ändå för oförutsägbart för hunden var stängslet är. Synliga elstängsel är ett stängsel som vid direkt kontakt med stängslet ger en el-stöt. De är undantagna i djurskyddsförordningen och får också användas även till hund. Däremot bör man ha ordentligt stor plats som omgärdas av elstängsel, eftersom hundar ofta är mycket känsliga för el-stötar. De kan uppvisa starka obehagsreaktioner och bli mycket skrämda när de gått på ett sådant stängsel. Om flera hundar rastas inom ett elstängsel finns alltid en risk att någon kommer nära ett stängsel om de jagar varandra, det är därför mycket viktigt att de har tillräckligt stor plats så att de har en chans att gira utan att komma nära stängslet

**http://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/1370041186041/F%C3%B6reskriftsdokumentation.pdf
**

Varför man ska följa reglerna? För djurens skull då "allmänt förnuft" inte alltid är det bästa för djuret då alla tycker att just de har rätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
7/4/15, 2:06 AM
#2

Tack så hemskt mycket! Precis, så är det ju, mitt förnuft är ju inte samma som brorsans tydligen… Men jag står på mig, det är ju trots allt min hund! Mamma tänkte skaffa detta nämligen, och då var jag snabb att påpeka reglerna. Hon lyssnar på mig, och det är himla skönt att man inte måste bråka med alla.

Lia
7/8/15, 7:02 PM
#3

En fråga till! Det är inte tillåtet att ha hundar i bur inomhus, inte ens om dörren är öppen. Den måste alltså tas bort i så fall. Vad är anledningen till denna lag? :-)

VildaVittra
7/8/15, 7:11 PM
#4

#3 Det står också i motiveringen. Folk kan ju även säga att de inte förvarar hunden i buren vid kontroll och ändå göra det, därför finns regeln om att dörren ska vara borttagen. 

Djur ska ha möjlighet till rörelsefrihet, möjlighet att reglera temperatur genom att lägga sig på olika ytor samt möjlighet att utföra naturliga beteenden. Detta blir omöjligt vid burförvaring. Det finns forskning som visar att hundar i burförvaring får abnorma beteenden (Suzanne Hetts et. al. 1991, Robert C. Hubrecht et al 1992; Bonnie Beerda et al 1999). Det har också visat sig att hundar som sitter i en transportbur (som tar upp halva utrymmet i en ”normal” kombibil) har högre hjärtfrekvens än vad som är normalt enligt en nyligen gjord studie (Agneta Ljungqvist, 2006). Detta indikerar att hundar känner en viss stress när de har så liten rörelseyta. I ett sådant litet utrymme som en bur har hunden och katten väldigt liten möjlighet att kontrollera sin situation. Många forskare har argumenterat för att kontroll är viktig för djurens välfärd (e.g. Friend 1991; O’Neill 1989). Vissa forskare anser att om djuren har kontroll över åtminstone några aspekter i deras omgivning så är det en livsviktig faktor som främjar den psykologiska välfärden hos djur i fångenskap (Bloomsmith et al 2000; Jordbruksverket 2008-03-14 Dnr 31-6478/07 6(34) Markowitz 1979; Novak och Drewson 1989; Snowdon och Savage 1989). En sådan aspekt kan vara att komma undan något som stressar djuret, t.ex. närgångna människor eller djur. I en bur blir det också omöjligt att gömma sig. Förmågan att gömma sig är en nödvändighet för katter när de utsätts för en stressfaktor (e.g. McCune 1994; Smith et al 1994; Rochlitz 2000). Möjlighet finns dock fortfarande att avgränsa ett rum med t.ex. kompostgaller, förutsatt att man uppfyller boxytan i tabellen för hundar. Det är lite svårare att avgränsa ett utrymme i ett rum när det gäller katter eftersom de klättrar eller hoppar över avgränsningar på ett helt annat sätt än hundar. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
7/8/15, 7:20 PM
#5

Tack!

Upp till toppen
Annons: