Annons:
Etikettbeteende
Läst 981 ggr
[emmaomajken]
2015-07-02 22:32

Rangordning

Jag är nyfiken på om valpar växer upp med en speciell personlighet, då menar jag som alfa, beta eller omega. Vet ni? Jag har hört att de gör det. Om det är så, är min hund en omega hund, alltså lägst i rang. Uppfödaren beskriver det som att hon alltid varit den "lugna" av de fyra valparna. Hennes syster var ledaren i kullen. Hon har alltid varit väldigt lätt att ha att göra med och förstår fort att jag bestämmer. Hon är väldigt tyst och lugn av sig och hon underkastar sig alla. Hon lägger magen uppåt åt folk som ska hälsa på henne och likaså till alla hundar, utan undantag. När de jagar henne kastar hon sig på rygg med en gång t.ex. Är det så att hundar har en slags "rangordningspersonlighet"?

Annons:
thenewbreed
2015-07-02 22:47
#1

Intressant frågeställning, följer tråden!

Medarbetare på bildredigering! :)

JonnaCecilia
2015-07-02 23:01
#2

Tycker också det var intressant. Min tös är absolut ingen omega, så kaxig och cool, springer rätt fram till alla och liksom "Hej, här är jag, kul att träffas!" Tuffar till sig och skäller mot oss när vi inte gör som hon vill… Mycket att jobba med i passivitet och så med andra ord ;) Lite jobbigt att köra med belöningssystem och ignorera, hon står och stormskäller på en och så står jag där… Vill ju helst bara säga åt henne att hålla käft men det triggar ju än mer! Så i det långa loppet är det ju bra, det tror jag. Hoppas jag ;)

Wellcraft
2015-07-02 23:08
#3

Jag gillar & tror på Per Jensen och forskningen han fått fram, vilken tyder på att hundar inte har samma flockordning och rangsystem som vargar.
Så har inte mycket att tillföra denna tråd.
Hade jag dock trott på detta så hade jag faktiskt inte kunnat placera min hund någonstans, snarare är han dominant i vissa situationer och andra inte.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[Boris Sager]]
2015-07-02 23:34
#4

Jag läser också Per Jensen och tror mig veta att hundar har väldigt olika personligheter, liksom människor, även om jag därmed inte tänker i alfa, beta termer. Det är inte så lätt ju att mäta dessa personlighetsskillnader. Man testar med BPH liknande tester,som inte alltid är så tillförlitliga. Alldeles klart har vi människor blivit bättre på att förstå våra hundar,  snart kanske lika bra, som de är på att förstå oss. Ju mer man lär sig om hundars beteende, desto mer ödmjuk tycker jag man blir till att de har så många likheter med oss människor och att vi tidigare underskattat dem.

 Jätteintressant med etologi!

[emmaomajken]
2015-07-03 00:49
#5

#2 haha vad jobbigt! Fast min hund hade allt också lite trots innan men det har blivit bättre nu :) men hon har alltid varit så undergiven mot både hundar och människor. Hon kör också med "submissive urination" när hon möter andra hundar och människor (kissar när hon blir hälsad på)

Cahira
2015-07-03 08:21
#6

Hundar precis som människor kommer som introverts och extroverts, dvs inåtvända och utåtvända. De inåtvända är de "blyga" i klassen som är lite mer tysta och håller känslor och tankar inom sig och kan ha lite dåligt självförtroende och vågar inte ta plats, medans utåtvända är hunden som riktar energi utåt, såsom lätt till skall, tar plats, kanske inte tänker sig för innan den agerar. 

I grova drag alltså. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
JonnaCecilia
2015-07-03 21:42
#7

#6 Haha, du beskrev Alizza på pricken (som extrovert alltså)! :)

Cahira
2015-07-04 05:24
#8

#7 Hehe sedär :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[emmaomajken]
2015-07-04 16:21
#9

Men min vovve är verkligen ingen introvert hund! Hon är extremt utåtriktad och social :) alltid glad och välkomnar människor och vill hälsa på alla. Men jag upplever inte att hon vill "ta plats" bland hundar och liknande. Hon är alltid vänlig och glad, men hon lägger sig alltid ner och är undergiven andra hundar. Inte på ett negativt sätt alltså. Men hon låter alltid dom bestämma. Hon är i hundvärlden mer en follower, det var därför jag tror hon är en omegahund :)

[emmaomajken]
2015-07-04 16:23
#10

Betahundar, såna som vill vara alfa, är sådana hundar som försöker bestämma och kan vara svåra va?

Upp till toppen
Annons: