Annons:
Etikettvalpar
Läst 1042 ggr
aajjeee
7/2/15, 11:12 AM

Lite hjäp med valpen!

Vi har haft våran röda Bihon Havanais-valp på 3 månader i 3 veckor nu och allt går finfint! Men jag har lite frågor:

1. Jag har läst att valpar inte kan kontrollera blåsan tills dess att de är ca 4 månader, gäller det alla raser? Det ända man kan göra är väll att vara envis som sjutton och gå ut efter varje måltid, lekpass och efter varje tupplur?

2. Det andra problemet vet jag vad det beror på: När valpen får tänker så kliar det och så biter dem på allt möjligt men mest på mina händer så att det börjar blöda ibland, det är ju inte så kul, men de slutar ju även bita vid ungefär 4 månader. Är det ända man kan göra att erbjuda något annat att tugga på en mina häner när det gör ont?

Denna frågegrej kanske vart lite flummig men hoppas att ni förstår för jag skulle behöva lite tips!

Mvh Agnes

Ni får gärna kolla in min och Isas blogg: http://isathedog.weebly.com
Vi ses kanske där? ;)

Annons:
[SaraElis]
7/2/15, 11:26 AM
#1

1. Min hundvalp är nu 4 månader och hon kan hållas sig mycket bättre nu än tidigare. Hon har även börjat gå till dörren för att visa att hon vill ut, men självklart händer det en "olycka" då-och-då när vi kanske leker, så kan hon inte hålla sig. Om det gäller alla raser är jag osäker på. Min valp är dock Coton de tulear som är ganska lik Bichon Havanais. Vi gick alltid ut med henne efter måltid, lek och direkt efter hon tagit en tupplur, vi var nästintill ute en gång i timmen och det krävs nog i början.

2. Min valp har inte slutat bita, hon biter lika mycket som förut men jag har aldrig händerna i närheten när jag ser att hon blir lekfull. Varje gång hon vill leka tar jag upp en leksak och vi har en hel del leksaker. Hon biter aldrig i händerna eftersom hon alltid har en leksak i närheten. Både mjuka och hårda. Jag tycker också att hundben är ganska bra att ha några, inte bara 1 utan 3-4 stycken kanske.

Lycka till! :)

Belphi
7/2/15, 11:33 AM
#2

1. Ja, det är bara att pallra sig ut efter sovstund, lek och mat. Värt att ha i åtanke att en del hundar inte blir rumsrena förrän senare. Det finns ingen magisk gräns där de plötsligt slutar. 2. Precis, när valpen bits så avleder du med något som får bitas i, en tålig leksak till exempel. Du kan också resa dig upp och bli tråkig, alt. Gå därifrån och därmed visa att det bits man i händerna vill ingen leka. (Kan också tillägga att det inte finns någon magisk gräns här heller, min niomånaders kan fortfarande bitas i händerna.)

Achatina
7/2/15, 12:03 PM
#3

1. Säger som #2 men tilläger även att valpar som blivit rumsrena och varit det i flera månader utan problem eller olyckor kan återgå till att bli orumsrena i tonåren. Varvid man får träna om rumsrenheten. Fullt normalt att det blir så, de har väl för mycket annat att tänka på i den åldern att vissa saker glöms av. Mindre hundar har mindre blåsa, därför är det viktigt att gå ut ofta och oftare med en mindre hund. Många med småhundar får de aldrig helt rumsrena.

hannaj98
7/2/15, 12:09 PM
#4

1. Det är väldigt individuellt. För många hundar tar det mer än 4 månader tills de är helt rumsrena, vissa tar kortare. Vissa raser är säkert generellt bättre på att bli rumsrena, men jag vet inte om Bichon Havanis är det. Det finns en egen sida för Bichon här på iFokus. Du kanske kan se där hur de har gått för de andra där med rumsrenheten? http://bichon.ifokus.se/ 

2. D har fått bra svar av #1 och #2 och jag har inget att tillägga på denna frågan.

Nova1234
7/2/15, 12:23 PM
#5

Min lilla yorktik tyckte det gick lika bra att kissa inne som ute tills hon va 6 månader, hon fick godis som extra motivation att kissa ute. Sen vi köpte valpen, så kissar hon inne ibland igen Det är en stor förändring för henne så det är ju inte så konstigt Valpen vi har nu är 4 månader han biter inte i händerna nu längre när han busar Han biter bara lite när han kelar och gosar, då kan han inte låta bli :) Han kissar hellre ute än inne, men ibland händer en olycka. Många leksaker och tuggben är bra att ha till hands när valpen vill busa och bits

poodlelicious
7/2/15, 12:29 PM
#6

När det gäller bitandet så avleder jag med en leksak om han är busig och tuggben om han bara vill gnaga. Om han blir jättebusig och bara hoppar runt och biter helt okontrollerat så håller jag fast honom och tränar passivitet tills han lugnar sig.

Annons:
aajjeee
7/2/15, 1:45 PM
#7

Tack alla! Nu har jag lite fler saker att testa med!

Ni får gärna kolla in min och Isas blogg: http://isathedog.weebly.com
Vi ses kanske där? ;)

LinaK
7/2/15, 3:15 PM
#8

Vad kul att du har en bichon havanais, världens bästa ras 😉 Har också en och fler lär det bli.

Tycker du har fått bra svar i denna tråd, så ville mer bara önska dig lycka till och jobba på och ha tålamod 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Kazince
7/2/15, 3:44 PM
#9

1. Det är väldigt individuellt, men vid bara 4 månaders ålder tycker jag du ska fortsätta gå ut efter sömn, mat, lek och när valpen visar det. Min valp är 12 veckor och har bara hänt två olyckor de första tre dagarna efter jag hämtat hem henne. Efter det har det inte varit en enda olycka och hon säger tydligt till när hon vill ut. 2. Valpar bits, särskilt när tänderna börjar lossna. Jag har en hel del sår på händer och armar, kör byteshandel och blir hon helt crazy blir det passivitet tills hon lugnat ner sig. :)

Upp till toppen
Annons: