Annons:
Etikettoff-topic
Läst 629 ggr
[Gnagare2]
7/1/15, 7:06 PM

Varför kommer jag inte ihåg?

Jag börjar bli orolig för mig själv,och skriver här på forumet för att få klarhet i om det är mig det är fel på eller om det är normalt.

Jag har ett tag nu fått problem med att komma ihåg om min hund har fått kvällsmat eller inte. Min hund får mat två gånger om dagen. På morgonen och på kvällen. Det är enbart kvällsmaten jag tappar minnet om jag gett honom mat eller inte.

För ett tag sen såg jag ett avsnitt av Wallander,där Kurt gav sin hund mat flera gånger eftersom han inte kom ihåg att han redan gett hunden mat. Senare visade sig att han hade början på Alzheimer…..Jag är över 40 men ej över 50…..så det får man hoppas att det inte är…..? För övrigt har jag inga minnesluckor,det gäller enbart vid min hunds kvällsmat,vilket jag tycker är lite märkligt.

Jag har haft rätt hysteriskt jobbigt runt mig en tid nu…med Utmattningsdepression…och byte av jobb och arbetstider. Jag har kastat om mitt liv helt. Så mina minnesbortfall kan ju ha med detta att göra.

Tänkte ändå höra med er andra hundägare om ni också får såna här minnesbortfall vid era hundars kvällsmat? Kunde vara skönt att höra att jag ej är ensam om det isåfall. Nu ikväll,tex,så kommer jag inte ihåg om min hund har fått mat eller inte. och "fråga" honom kan jag inte,det är klart att han vill ha mat,oavsett om han fått innan eller ej.

Annons:
Kyllan56
7/1/15, 7:12 PM
#1

Du behöver med all sannolikhet inte vara orolig för Alzheimers sjukdom. Att vara utbränd kan ge liknande symtom som vid demens. Själv var jag på demensutredning för 6 år sedan. Jag kom inte ihåg nästa dag vad jag gjort dagen innan. Jag hittade inte ord eller kände igen namn på folk jag arbetat med i flera år.

Idag är jag normal igen! 

http://www.expressen.se/gt/jobbstress-kan-leda-till-minnesforlust/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ellismakaroner
7/1/15, 7:14 PM
#2

Är inte hundägare eller något (hoppas fler svarar) men jo, minnet påverkas väldigt mycket av stress. Om jag hade varit du så skulle jag sätta tex alarm på mobilen och ge mat just då, för att vara säker :)


[[Boris Sager]]
7/1/15, 7:15 PM
#3

Några sådana problem har jag inte, fast jag också är över 40. Men ibland minns jag inte vilken dag det är :) Måste också skriva handlingslista. Kan du pricka av när din hund ätit? Troligen är det utmattningssyndromet som orsakar symptomet.

dundeer
7/1/15, 7:17 PM
#4

de är mest troligt stress, jag kan vara likadan om de är en stressig period! 
Om du känner att detta stressar dig ännu mer så kan du göra en lapp och sätta på kylskåpet där du kryssar i när du gett kvällsmaten, då behöver du inte vara orolig att missa tänkte jag :)

Fröken Blåvinge
7/1/15, 7:19 PM
#5

Tycker också att det låter mer som att det är stress som gör att du inte minns. Själv mäter jag upp kattens hela dagsranson redan kvällen innan så att det är förberett. Ger hälften på morgonen och resten på kvällen. På så sätt minns jag bättre vad jag gjort, även om katten gastar efter mer mat…

[Gnagare2]
7/1/15, 7:39 PM
#6

Oj vad många svar jag fick,tack snälla ni🙂

Jag tror också att mina minnesbortfall beror på min utmattning och den stress jag har varit utsatt för den senaste tiden,gissar att jag bara ville bekräfta det för mig själv.

Jag gjorde faktiskt en lista för några månader sen där jag skrev upp när jag gav honom kvällsmat,men slutade med det sen. Det kändes så fånigt att föra dagbok över det,men jag skulle nog behöva göra det. Så det får jag återuppta igen🙂

Annons:
dundeer
7/1/15, 7:47 PM
#7

Jag för "dagbok" över våra hundars mat, dock är de för att dom barfas och jag har för dåligt minne för att minnas vad jag gav för någonting tidigare i veckan ;) 
Så dagbok är ett bra sätt och hjälpmedel! :D 
Sen om du inte vill att folk ska veta va de är så behöver du ju inte skriva nått bara göra ett sträck eller nått, och komma med nån annan bortförklaring ;)

Cahira
7/1/15, 7:52 PM
#8

Ha en kalender där du skriver in ett X morgon och X kväll precis när du satt ned matskålen så kommer du kunna se där. Du kan även säga åt dig själv "Idag är Onsdag. Jag matar kvällsmaten nu." och det kommer hjälpa minnet att koppla om det var idag eller igår.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

poodlelicious
7/1/15, 8:46 PM
#9

Mina släktingar i usa hade en tavla med en pil på. Om de hade petat den åt ena hållet hade hunden fått frukost och om den var petad åt andra hållet hade den fått kvällsmat. Enkelt och smidigt.

[Nalle-]
7/1/15, 11:16 PM
#10

Jag tror säkert att det har med stress att göra. När jag själv blir stressad blir jag extremt virrig och glömmer bort det mesta, även om jag skrivit upp det. Som någon annan tipsade om: skriv ner när du ger hunden mat, så kan du åtminstone kolla upp det. :) Hade en bekant som hade en hund i familjen, och den hunden fick under en period mat två ggr på morgonen då det rådde oklarheter i familjen gällande vem som skulle mata hunden. Den jycken lade på sig en hel del extravikt innan de insåg varför ;)

Upp till toppen
Annons: