Annons:
Etiketthälsa
Läst 25522 ggr
Cireea
7/1/15, 2:46 PM

Sparris till hund

Nu är det såhär att min labbemix här hemma lyckades trycka i sig en glasspinne innan jag hann få ut den ur hennes mun. Hon svalde den hel. Vi fick rådet att ge sparris till henne, men då är frågan: ska jag koka färsk sparris eller ge sparris på burk? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[[Boris Sager]]
7/1/15, 2:50 PM
#1

Ge sparrisen som den ar! Men jag skulle också bege mig till vet. ASAP eftersom träpinnar kan splittras I tarmen.

VildaVittra
7/1/15, 2:50 PM
#2

Vilken som.

Fast en glasspinne är väl inte vass? Var det veterinären ni fick tipset ifrån?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
7/1/15, 2:51 PM
#3

#1 "eftersom träpinnar kan splittras I tarmen."

? Hur skulle det gå till menar du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cireea
7/1/15, 2:52 PM
#4

Det var veterinären som sa att vi skulle ge sparris till henne så den kunde linda sig runt glasspinnen. Vårt andra alternativ var att åka in så dom kunde hjälpa henne spy upp den men eftersom det inte får gå för länge innan dom försöker sätta igång kräkningen så tyckte dom att sparrisen var en bättre idé eftersom vi inte bor i närheten. 

Nej, glasspinnen är inte vass, den svaldes dessutom hel så hon hann inte bita sönder den. Själv tyckte jag inte att det låter farligt med tanke på hur mycket pinnar hon demolerat och käkat på tidigare 🤔Men vad vet jag..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

VildaVittra
7/1/15, 2:54 PM
#5

#4 Det som skulle oroa mig är att glasspinnar är så pass långa att de kan kila fast sig i tarmen. Ring ett djursjukhus och rådfråga istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
7/1/15, 2:55 PM
#6

#3 det har hänt.

Annons:
VildaVittra
7/1/15, 2:57 PM
#7

#6 Det tror jag faktiskt inte på. Är glasspinnen splittrad är det för att hunden tuggat sönder den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cireea
7/1/15, 3:13 PM
#8

Okej så nu har sambon köpt sparris, färska, som vi då ska koka. När dom är kokta, ska man dela dom eller ska jag bara ge hunden dom som dom är? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

VildaVittra
7/1/15, 3:19 PM
#9

#8 Man kan mosa dom lite, men man ska inte skära dom, för fibrerna ska vara så långa som möjligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
7/1/15, 3:19 PM
#10

Huvudsaken är att hunden får I sig dem så fort som möjligt!

Cireea
7/1/15, 3:24 PM
#11

Då var dom sparrisarna borta, då är det bara vänta och se!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[[Boris Sager]]
7/1/15, 3:36 PM
#12

Här är utlåtande från Agriias veterinär:

Även glasspinnar blir sylvassa när de splittras  och det händer att både flisor och hela pinnar perforerar tarmar och magsäck. Symtom på att hunden har fått i sig något olämpligt är att den börjar kräkas, dricka och äta dåligt och ha svårt att göra sina behov.

Hela artikeln:

http://www.agria.se/pressrum/pressmeddelanden-2013/hundens-atta-vanligaste-sommarfaror/

[Endless21]
7/1/15, 3:48 PM
#13

Tror det blir svårt att kunna få ut glasspinnen den vanliga vägen om den är hel även om hunden får sparris. Mina hundar brukar alltid spy om de har svalt något olämpligt som inte går att smälta. Min ena hund svalde ett grillspett när hon var 5 månader. Ringde till vet och de sa att hon troligen hade tuggat sönder det och att det skulle komma ut den normala vägen. Gav sparris, men såg aldrig att det kom ut nåt och hon verkade inte ha ont i magen. Efter nån dag spyr hon upp det hela grillspettet och tack och lov blev det ingen skada.

Annons:
[[Boris Sager]]
7/1/15, 3:52 PM
#14

Du hade tur, # 13 :)

 Jag försöker absolut inte skrämma dig,TS, men har direkt och indirekt råkat ut för allt i hundväg under årens lopp, så jag vill förmedla en del av det.

VildaVittra
7/1/15, 4:26 PM
#15

#12 Ja, När de splittras i hundens mun ja. De splittras inte i tarmen eller magsäcken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
7/1/15, 4:31 PM
#16

I hundens mun tuggas de. Det här handlar INTE om vem, som har rätt hoppas jag

LinaK
7/1/15, 4:33 PM
#17

Tror inte heller att det kommer bli lätt för hunden att bajsa ut en glasspinne med tanke på hur tarmen är formad, kan blir smärtsamt och svårt för hunden att få ut ett sådant långsmalt föremål. Såg ett veterinärprogram (Veterinären på Bondi beach eller vad det heter) där en hund hade svalt en glasspinne, där fick dom hunden att spy upp glasspinnen.

Jag hade ringt till en veterinär och rådfrågat iallafall.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[[Boris Sager]]
7/1/15, 4:35 PM
#18

Om man läser Agrias text, så ser man också att hela glasspinnar kan perforera tarmen om man har otur.

Cireea
7/1/15, 4:37 PM
#19

Vad är det med folk att inte läsa vad man skrivit i tidigare inlägg?! 😕

#16 Jag skrev redan i första inlägget att hunden svalde den hel så den är inte tuggad what so ever. Så inget splitter med andra ord utan glasspinnen är intakt. Alltså slät och inga vassa kanter.

#17 Jag har ju redan rådfrågat veterinärer och jag har fått samma råd: sparris för att få ut det. Det ska tydligen inte vara några problem att få ut glasspinnen den vägen. Har även pratat med diverse hundkunniga människor som sagt att det inte bör vara några problem då sparrisen ska hjälpa den att passera tarmen. 

Vi håller koll på hunden och märker vi minsta konstigheter åker vi in såklart men jag tänker inte stressa in till veterinären och vi fick även rådet att avvakta så då gör jag det tillsvidare.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

LinaK
7/1/15, 4:41 PM
#20

#19 Ber om ursäkt, jag läste bara ditt första inlägg.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
[[Boris Sager]]
7/1/15, 4:44 PM
#21

Hoppas att det går bra, TS!

Cireea
7/1/15, 4:45 PM
#22

#20 Ingen fara skedd, det blir bara jobbigt att upprepa sig flera gånger! 🙂

Som sagt så avvaktar vi tills vidare, vill inte stressa iväg om det visar sig att den lika gärna kommer ut ikväll eller imorgon. Men märker jag någon skillnad i hennes beteende så åker vi iväg direkt till veterinären. 👍 För tillfället kan jag säga att hon är sitt vanliga glada jag. Hon är nöjd över att hon fick äta sparris som "straff" för det där med glasspinnen … 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tessan01
7/1/15, 6:39 PM
#23

Hur har det gått? 🙂

Cireea
7/1/15, 6:50 PM
#24

Hon smaskade i sig massa sparris och mår för övrigt toppen. Vi har hunnit ut en gång sedan incidenten och hon gjorde sina behov som vanligt, dock ingen glasspinne än men jag förväntar mig inte att se den förrän tidigast ikväll när vi tar sista rundan precis innan läggdags (vilket brukar bli runt runt 00 - 01 på natten) eller också imorgon på första rundan! 😛

Veterinären sa dock att det kunde ta ett par dagar innan pinnen kom ut då den lär ligga längre då den är "svårsmält" så att säga. Förhoppningsvis kommer den hinna mjukna upp lite av magsyran! 

Jag uppdaterar hur det går om det händer något nytt 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Achatina
7/1/15, 8:11 PM
#25

Broccoli bör fungera på liknande sätt som sparris, billigare än sparrisen.

Cahira
7/2/15, 5:36 AM
#26

Sparris är bäst då fibrerna är så långa att de bara lindar in sig i objektet som är vasst. Bra att hunden fick i sig massor, min hund är för kräsen för att äta såna saker så jag hade fått åka in akut jag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[[Boris Sager]]
7/2/15, 5:51 AM
#27

#19 bra att du läser ordentligt! Då ser du vad som är skrivet och inte skrivet. Håller tummar o tassar!

Annons:
[[Boris Sager]]
7/2/15, 7:24 PM
#28

Hur har det gått med din vovve, TS?

Cireea
7/2/15, 9:12 PM
#29

#28 Hon mår bara toppen :) Äter, gör sina behov och är allmänt pigg som vanligt. Inga smärtor eller konstiga beteenden. Med hjälp av magsyran kan även pinnen har "löst upp sig" så pass att den redan passerat utan att vi märkt det då vi kollat liksom efter pinnen och inte något ljust mos, det fick jag veta idag då jag pratade med en erfaren veterinär på ett djursjukhus.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[[Boris Sager]]
7/2/15, 9:19 PM
#30

Låter bra, TS! Ja, pinnen kan ju ha spjälkats av mag-tarmenzymerna. Fortsatt tasshållning att det går bra :)

Cireea
7/2/15, 9:20 PM
#31

#30 Ja jag hoppas att den redan passerat utan att vi märkt något men vi håller såklart koll :) Hon är ju alltid med oss så om något skulle hända är vi snabbt iväg. Men just nu känner jag mig väldigt lugn jämfört med paniken igår!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tessan01
7/2/15, 9:24 PM
#32

#29 Skönt att höra! :D

Cireea
7/3/15, 2:42 AM
#33

PINNEN ÄR UTE! 😃 Nu blev matte jätteglad!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cahira
7/3/15, 3:39 AM
#34

YAY!!!!! 🥳

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[[Boris Sager]]
7/3/15, 5:59 AM
#35

Grattis:) Härligt!

Tjeja
7/3/15, 6:57 AM
#36

Grattis vad skönt! Nyfiken fråga: I vilken ände kom den ut då, mun eller rumpa? :-b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Daniela1983]
7/3/15, 1:18 PM
#37

Hur såg den ut, var den hel? Frågar en vars hund också sätter i sig fel saker.

Cireea
7/3/15, 1:26 PM
#38

#36 Rumpan! 🙂Vilket jag föredrog då jag var rädd att den skulle fastna om hon försökte spy upp den.

#37 Den var hel och inlindad i sparris (och avföring ofc) så den hade gått igenom tarmen smidigt och utan problem. Den var även mjukare så det gick lätt. Det märktes inte ens på henne att hon tryckte ut en glasspinne så den gjorde inte illa henne på något sätt! Jag tror inte ens att Zica kände av pinnen! 😃

Tacka för sparrisen, den underlättade nog en hel del! 🥵


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

LouiseKW
7/3/15, 2:43 PM
#39

#38 Sparris är magi ;) Min lagotto fick i sig en glasskärva på en promenad, vet inte hur det gick till. Vi hade sparris i burk (vita) som veterinären sa var helt okej att ge honom. Glasbiten kom ut inlindad också :) Ingen skada skedd någonstans i hunden :) 

Sparrisen i burken är mjuk vet inte om det är att föredra istället för färsk sparris? Vi har alltid en burk med sparris hemma ifall något skulle ske och veterinären tycker vi ska köra med det istället för att åka  in :)

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Cireea
7/3/15, 2:52 PM
#40

#39 Den färska vart väldigt mjuk och fin när vi kokat den :) Men vi ska köpa hem en burk så det finns utifall något händer igen!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

VildaVittra
7/3/15, 3:06 PM
#41

#40 Eftersom du du har en labbemix så kan jag sätta 500 kr på att något olämpligt slinker ner igen. 😎Du bör även köpa hem medicinskt kol ifall att det olämpliga är giftigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Cireea
7/3/15, 3:08 PM
#42

#41 haha det kan jag absolut tro! Hon är ju en jäkel på att nosa upp allt möjligt när man är ute och går. 😛Tack, det ska jag också köpa hem! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: