Annons:
Etikettövrigt
Läst 933 ggr
Dumpuck
2015-07-01 13:15

Berätta om misstag

Väljer att lägga detta under "övrigt" då det gäller tävling i överlag och inte någon speciell gren.

Jag har alldeles nyss börjat tävla med vår rottweiler på snart 15 månader, jag har bara tävlat med häst tidigare i flertalet grenar men aldrig med hund. Därför har jag heller inte några super krav utan är nu i början bara ute efter att samla erfarenheter och ha kul, min tävlingspartner är ju också lika mycket nybörjare som jag så vi lär oss av varandra.

Men något jag redan noterat är att om man glatt berättar om felsteg så kan man få väldigt sneda blickar, man får sneda blickar för att man inte skäms att berätta om olika misstag man gjort under speciellt tävling. Detta såg jag på min senaste tävling i helgen, som förövrigt bara var min andra tävling hittills.
Är det verkligen så eller har jag lyckats komma över några undantag?

När jag tävlade med häst så förekom det inte några otrevligheter över eventuella misstag under tävling man peppade till nästkommande tävling och sa att sådant händer, däremot kunde det bli mycket otrevligt om det var dåliga förlorare/vinnare som började kaxa och ha sig. Dåliga förlorare och dåliga vinnare finns det överallt så det bryr jag mig inte så mycket om, men just detta med misstag under tävling med hund? Är det vanligt att folk skäms över dåliga resultat och/eller att man får någon sned blick för att man berättat att man gjort det och/eller det misstaget?

Annons:
Kallaterrier
2015-07-01 13:25
#1

Inte för att jag tävlar, men har hundfolk runt om mig som gör och de berättar gladeligen om sina misstag. Hur skulle man annars bli bättre om man inte pratade om vad man gjorde för fel och fick synpunkter på det?

Jag tror inte att din upplevelse är representativ, inte minst för att det är så improduktivt. Dåliga förlorare finns ju överallt.

Nervöst Skall
2015-07-01 13:38
#2

Jag har inte upplevt det du beskriver när jag har följt med på tävling. Tvärtom har folk varit väldigt stöttande, både när det går bra och när det går mindre bra

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Majken!
2015-07-01 13:46
#3

Inte alls representativt bland mina träningskompisar.

Dumpuck
2015-07-01 13:47
#4

#1 Det är så jag tänker med, hur ska man kunna bli bättre om man inte får dela med sig av sina misstag?
Det finns ju folk till allt, var också därför jag frågade om detta bara var ett undantag som jag lyckades se. Nu var det ju inte förlorare i sig jag menade på, dåliga förlorare finns överallt likväl som det finns dåliga vinnare.

#2 Låter bra, de två tävlingar jag varit på har i stort sett alla varit väldigt stöttande oavsett hur det gått. Men har sett någon enstaka som blivit lite sisådär och skämts oerhört över sämre resultat eller som blivit bemött lite dumt när denne berättat om misstaget, därav min fråga.

[tk1971]
2015-07-01 16:02
#5

Jag tycker att det ligger mycket i det. Hur många trådar här handlar om misslyckanden, och hur många handlar om när man lyckas med nåt, är stolt över hunden av nån anledning, eller nåt annat positivt? Nu blev jag sugen på att starta en tråd som heter "mitt största misslyckande med hunden" eller nåt liknande. Undrar hur många som skulle våga avslöja det? Jag har mina aningar.

Kallaterrier
2015-07-01 16:16
#6

#5 Jag vågar ;)

Annons:
Nova1234
2015-07-01 16:32
#7

#5 Ja starta en sån tråd Du börjar berätta om ditt allra största misstag du har gjort med din(a) hund(ar) Vem vet vi kanske lär oss något om varandra Att erkänna attman har gjort fel, betyder att man kan börja göra rätt

[vattenhunden]
2015-07-01 21:29
#8

#5: skulle vara intressant, skulle dela med mig också :-)

[Nalle-]
2015-07-01 23:08
#9

Jag känner inte heller igen det du beskriver faktiskt, har själv både delat med mig av misstag och framgångar och det tycker jag mina medtävlande också brukar göra (de jag pratat med förstås).

VildaVittra
2015-07-02 00:53
#10

Nog berättar folk om misstag alltid, en del lägger till och med upp dom på tuben. Denna video ska man titta på och inse att ens egen byracka faktiskt är riktigt lydig. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
2015-07-02 03:59
#11

Detta är inte om lydnad utan om misstag som hundägare. När jag var grön och inte visste bättre och försökte göra som ALLA sa åt mig att göra och testade alla metoder som fanns, inklusive hårda metoder som att ta i nackskinnet och trycka ned hunden i marken och ryta…. på en stackars valp. 💔 Tack och lov fick inte min hund några bistående men av mina nybörjarmisstag. Jag var ung, okunnig och lärde mig enormt mycket väldigt fort. Men jag skäms lite över att jag nånsin gjort så mot min älskade hund.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nova1234
2015-07-02 07:18
#12

#11 detsamma gjorde jag med min jrt Hon va min första hund. När hon va valp och morrade så brukade jag bara strunta i det. Jag flyttade på henne och gick undan om hon nafsade och bet. Flera människor med många års hundsvansar sa att jag gjorde helt fel. Hunden kommer "att ta över" och bli livsfarlig när hon växer upp. Den tanken gjorde mig livrädd för att behöva avliva hunden för att jag inte hade fostrat henne rätt Råden jag fick va att ta henne i nackskinnet och hålla ner henne tills hon gav sig En gång när hon va i tvåårsåldern satt jag med henne så i 20 minuter :( innan hon väjde med blicken och slutade morra Tanken på att jag gjorde så med henne gör mig idag ledsen och jag har dåligt samvete för att jag lyssnade på dom råden Jag tror att jag hade haft en helt annan hund om jag istället fostrat henne med positiv förstärkning. Det är mina värsta misstag! Det är fruktansvärt att det fortfarande finns människor som använder såna metoder på sina hundar.

Cahira
2015-07-02 07:21
#13

#12 Ja visst gör det. Min hund har inga bestående men alls från det, men det är tatuerat in i samvetet. Man blir ju så lätt uppskrämd av allvetare när man är nybörjare och när man inte vet bättre och inte fått rätt råd ännu så är det lätt hänt att man gör misstag. Men hemskt känns det. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Dumpuck
2015-07-02 19:50
#14

#5 Starta en sådan tråd, tror jag skulle vara nyttigt =)

#10 Haha, vilken härlig film! 

Genom det ni berättar så verkar det vara mer ett undantag som jag kom över, sen finns det ju alltid någon som ska vara bäst på ett lite otrevligare vis och kanske var det en sådan man såg skymten av!

[tk1971]
2015-07-02 20:01
#15

#!4: den finns, det är bara att gå in och beskriva sina misstag.

Dumpuck
2015-07-02 20:46
#16

#15 Såg det efteråt =)

Upp till toppen
Annons: