Annons:
Etikettbeteende
Läst 5255 ggr
svassen
2015-06-30 19:36

Spökåldern? Skäller åt allt!

Jag skrev ett inlägg för ett par dagar sedan men gör ett nytt försök.

Jag blir tokig på min hunds fasoner… Han är 15 månader och har börjat skälla något enormt mot allt möjligt. Förut var han nästan alltid tyst och skällde nästan aldrig.

De senaste veckorna skäller han på stora hundar och nu även på människor. Idag var första gången han morrade och skällde rejält på en okänd människa som kom in i trädgården. Han sprang mot henne i ilfart och morrade och skällde, men behöll ca 2 meters avstånd när han kom fram. Där höll han huvudet lågt och fortsatte morra och skälla oavbrutet. För ett par veckor sedan hade han glatt sprungit fram och hälsat.

Vad ska jag göra?

Det är en pudel/golden-blandning som är kemiskt kastrerad sedan fyra månader tillbaka.

Annons:
svassen
2015-07-01 16:51
#1

Åh jag blir förtvivlad över att ingen har några kloka råd att ge :( I nuläget är jag den enda som behåller lugnet i min familj, men jag är ändå lost i hur jag ska uppfostra! :( Min sambo tror att det fungerar att banka till hårt på buren när hunden skäller mot saker inifrån bilen. Och när hunden skäller på saker utomhus så drar sambon honom till sig i halsbandet, skäller på honom och försöker hålla för nosen. Den här "uppfostringsmetoden" gör mig galen men å andra sidan har jag inga konkreta alternativ (förutom lugn och avledning) att komma med. Men det tycker sambon är för daltigt ;( Min uppfödare menar att kirurgisk kastrering är lösningen! Finns det inga alternativ???

LinaK
2015-07-01 16:57
#2

Skulle inte göra en kirurgisk kastrering på honom om han är osäker, jag själv gick på det rådet på våran osäkra hund och det blev bara värre av kastreringen tyvärr.

Dom har ju sina olika perioder i livet där dom kan bete sig märkligt. Något som har hjälpt mig är skvallerträning, det är en jättebra träningsmetod. Du kan läsa om det här: http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning

Det är svårt just det där osäkra beteende, för det är vad det låter som på din hund tycker jag. Har samma problem med min ena hund och har haft ända sedan jag fick honom som valp.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Kallaterrier
2015-07-01 16:58
#3

Han börjar ju bli vuxen och därmed förändras. Att kastrering skulle fixa bort vaktandet vette katten, Det tror inte jag på. Däremot tror jag att du skulle kunna träna skvallerträning

http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9

på hundar och människor. I bilen kanske en av er kan sitta i baksätet och när hunden skäller avbryta och belöna så fort hunden blir tyst?

Dock underlättar det om ni båda har samma attityd till det hela. det är ofta rätt improduktivt att gapa på en jycke som skäller, det förstärker ofta beteendet.

Cahira
2015-07-02 07:19
#4

Det låter väldigt mycket som osäkerhet. Avled och träna skvallerträning eller liknande. Träna även dog parkour och spår och andra aktiviteter där hunden får träna balans och känna att den lyckas. 

Jag hade också haft ögonen kollade hos veterinär för att utesluta dålig syn, det kan ge osäkerhet och avståndstagande beteenden som sådär. 

Och tredje, skydda hunden från de mötande. Sätt hunden vid sidan av vägen med dig själv mellan hunden och de mötande så hunden inte känner som att den måste försvara sig. Ha den att sitta och vänta tills du säger att det är okej att gå vidare. Det kommer ta bort "jobbet" att jaga bort allt läskigt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: