Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1063 ggr
[emmaomajken]
6/29/15, 10:38 PM

Motion för liten hund

Sen jag hörde här att små hundar minsann också ska ha mycket motion så körde jag på det på min 7 månader gamla shih tzu. Jag trodde deras kroppar inte var byggda för det och att det skulle skada shih tzuns rygg eller ben och leder. Men jag tycker om att promenera i rask takt och jag har upplevt att hunden inte hänger med vilket är tråkigt! Jag vill att min hund ska kunna traska i min takt vid min sida när jag kör powerwalking, trots att hon är en liten shih tzu på 4 kg. Idag var vi ute i 2,5 timmar i rask takt och hon kämpade tappert på. Men hon hamnar alltid några meter bakom mig så jag måste nästan släpa med henne i min takt. Är det farligt eller elakt mot henne? Eller har hon bara dålig kondis? =/ Hade hellre haft en aktiv hund med mig på promenaderna…

Annons:
JonnaCecilia
6/29/15, 10:41 PM
#1

Hon är lite liten än så länge. Börja i hennes takt och längd och öka på i takt med att hon växer. Hon är ju inte helt färdigväxt än. När hon är fullvuxen lär det inte vara några problem! Lycka till med din lilla :)

Kallaterrier
6/29/15, 10:48 PM
#2

Du kanske ska öka hennes motion sakta, hon är inte van vid de mängderna. Öka du gradvis och bryt av promenaden med lite andra aktiviteter ibland så bli det nog bra.

VildaVittra
6/29/15, 10:59 PM
#3

Hon sover gott nu gissar jag på? 😎

Som dom andra skrev, så måste hon ju bygga upp kondisen, sedan kommer hon nog kunna pinna på snabbare än dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[emmaomajken]
6/30/15, 12:55 AM
#4

#1, #2, tack för tipsen! :) jag funderade på om det var att hon ännu är ganska liten.. men hon är ganska livlig och energisk annars i sitt sätt, så jag tänkte jag testar :) men nu ska jag ta det sakta i början :)

[emmaomajken]
6/30/15, 12:56 AM
#5

#3 haha alldeles rätt! Hon sussar sött sen länge :) men hon verkade ändå inte helt slut när hon kom hem, så det var inte för hård motion :) hoppas hon klarar av min takt när hon blir äldre ^.^

Cahira
6/30/15, 1:30 AM
#6

Hon kommer orka finfint som vuxen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
russin
6/30/15, 11:49 AM
#7

Det börjar även bli varmt nu för en tätpälsad fluffhund🙂 Den är även kortnosad och det är viktigt att tänka på nu under sommarhalvåret.

Just denna typ av motion tycker jag man ska vänta med tills man har en vuxen hund (över året) då det är väldigt enformigt, enahanda och långt ifrån den bästa motionsformen för en växande unghund. En valp/unghund behöver bygga muskler på rätt sätt och inte genom att statiskt försöka hålla takten att kuta efter ägaren. En valp/unghund behöver få omväxling, få springa lös i terräng och ojämn mark så den stärker både muskler och skelett. Att "nästan släpa" en valp/unghund att hålla takten är inte okej - för då visar den verkligen att den inte vill/orkat/kan hänga med i den takt du vill.

Powerwalk kan även vara oerhört trist för många hundar och här gäller att göra så allting inte blir så enformigt. Även en vuxen hund behöver omväxlande träning, så då skulle jag hellre satsa på lite mer intervallträning (dock inte nu).

Mysisa
6/30/15, 2:34 PM
#8

Hon är lite ung för att ta en så lång promenad. Men vad härligt att du tog åt dig :) Öka motionen successivt så ska du se att hon hänger med på allt och tycker att det är skit kul när hon är färdig växt

minavitas.wix.com/kennel

VildaVittra
6/30/15, 3:10 PM
#9

#8 För ung är hon inte, men för otränad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fridarebecka
6/30/15, 10:01 PM
#10

Har två bekanta med varsina kullsystrar, shih tzuer som idag är 5 år, båda är helt friska. Den ena har aldrig motionerats särskilt mycket och har jättesvårt att hänga med i rask tempo på en promenad medan den andra gått raska promenader varje dag sen den var runt 1 år och hon har inga problem alls att hänga med, så de blir vad man gör de till :)

Upp till toppen
Annons: