Annons:
Etikettraser
Läst 984 ggr
Lucky12
2015-06-29 22:12

Vilken ras skulle passa mig?

Hej! Jag ska nu köpa en till hund så det hade varit super snällt om ni kan hjälpa mig med vilken ras som skulle kunna passa mig! :) Jag är tjej på 14 är och bor på landet. Tränar hästar, både ridning och trav och hunden har stora möjligheter att få motion. Jag kan tänka mig att ägna tid till pälsvård. Jag vill inte ha en korthårig ras och heller inte en med super super mycket päls. Den ska vara en glad, snäll, mysigt hund helst i medium höjden. Alla förslag tar verkligen tacksamt i mot!

Annons:
Wellcraft
2015-06-29 22:14
#1

Önskvärda egenskaper? Exempelvis, förarvekhet, jakt, vakt, skärpa, vall, självständighet?
Vad vill du göra med hunden, hur vill du aktivera denne? Eller erbjuder du enbart fysisk motion? 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Katniss
2015-06-29 22:14
#2

Golden retriever Pudel Schäfer Bara några exempel, och tänkte mest på storlek o päls :)

R.I.P. Anton 💔

[vattenhunden]
2015-06-29 22:16
#3

Jag har en spansk vattenhund & det är en medelstor hundras. Kopierar lite info från skk's hemsida. Historik Perro de aqua español är en gammal ras som funnits länge i Spanien. Den har samma ursprung som franska barbet. Utseendet och arbetsuppgifterna varierade beroende på var i Spanien den levde. Man talar om tre olika typer eller blodslinjer. 1975 började man välja ut hundar med de mest specifika utseendena och karaktärerna och sammanställde en rasstandard. Internationellt blev rasen godkänd 1999 och samtidigt blev den också godkänd i Sverige. Redan 1997 kom de två första exemplaren hit. Användningsområde Det är en allsidig ras med stort användningsområde som deltar i tävlingsgrenarna agility, bruks och lydnad. I hemlandet Spanien testar man herde-, jakt- och vattenhundsegenskaperna genom funktionsprov och där används den av brandmän och räddningsmanskap, samt av polisen som skyddshund. Hälsa Den är i stort sett en mycket frisk ras. Höftledsproblem förekommer och där finns ett hälsoprogram med krav på officiell höftledsstatus för avelsdjur. Lär gärna mer om sjukdomar på klubbens webbplats under RAS där rasklubben har sin avelsstrategi för att hjälpa uppfödare att avla på friska individer. Egenskaper / Mentalitet Rasen är trogen, lydig, glad, arbetsvillig, vaksam och välbalanserad. Vaktinstinkten och förmågan till självständigt arbete är välutvecklad och inlärningsförmågan är mycket god. Den är anpassningsbar och livlig. Rasen har samarbetsförmåga och självförtroende och intresse av att vara sin ägare till lags. Den är ofta likgiltig mot främlingar, men ska alltid vara hanterbar. Tyvärr måste vi konstatera att hundar som inte stämmer på ovanstående beskrivningar förekommer. Storlek och utseende Rasen är medelstor 40–50 cm i mankhöjd och 14–22 kg i vikt. Storleken varierar mycket, vilket kan bero på de tre ursprungliga blodslinjerna. Den är rustik och atletiskt byggd och har rektangulär kroppsform med spänstiga rörelser. Ögonen är uttrycksfulla och ska liksom nosen harmoniera med pälsens färg. Den har lockig päls och kvalitén varierar från nästan ingen underull till mycket tjock päls. Färgen ska vara enfärgad (vita, svarta eller bruna) eller tvåfärgade (vit/brun el vit/svart). Längd på svans kan variera från stubb till hellång. Pälsvård Pälsen gör rasen väl rustad för olika klimat och gör den lämplig till såväl vattenarbete som arbete på land. Rasen fäller inte och kräver ingen daglig pälsvård. Den maskinklipps regelbundet. Att borsta eller kamma en den är inte att rekommendera, då pälsen blir en jämn filttova. Då pälsen behålls lång består pälsvården av att man delar tovorna med fingrarna. Viktigt är dock att hålla örongångarna fria från för mycket hår. För övrigt bör man kontrollera att håret mellan trampdynorna inte filtas ihop av smuts och grus. Övrigt Rasen är tidigt smidig och har en mycket god kroppsmedvetenhet, detta varar livet ut. De kan bli mycket gamla. Kontakta rasklubben för mer information om rasen. Denna text är framtagen i samarbete med rasklubben.

Sugar Mist
2015-06-29 22:31
#4

Kooiker?

-

liljegren
2015-06-29 22:36
#5

Jag håller själv på mmed hästar och har tre bordercollies.. tycker de funkar auper :) det enda är väl att de drar med sig rätt mkt skräp in iom att de har rätt mycket päls

Sugar Mist
2015-06-29 22:39
#6

#5 Synd bara att border collies avlas enbart på vallning och hur de arbetar i hagen och bör få göra det den är ämnad till 🙂

-

Annons:
JonnaCecilia
2015-06-29 22:44
#7

Flatcoated retriver kanske? Tollare? (Ehm, ja, jag ÄR svag för retrivers. Men de är ju så trevliga!) Eller kanske en spaniel av nåt slag. Kolla lite i de olika rasgrupperna och fundera på vilka egenskaper du tycker är viktiga, vilka som kvittar och vilka du absolut inte vill ha, så får du nog en klarare bild och vi kan lättare hjälpa dig! Alla hundar är trevliga med rätt ägare ;)

liljegren
2015-06-29 22:47
#8

#6 jo vi har får och vallar också Men en av dem är inte lämpad för vallning Han gör andra saker för att jobba med huvudet

Cahira
2015-06-30 01:13
#9

Jag tänkte på collie eller welsh springer spaniel, alternativt pudel eller bearded collie (som båda kan hållas kortklippta för mindre pälsvård). Även finsk lapphund kan vara något. Svensk lapphund är skarpare så vet inte om det är intressant. 

Keeshond kan säkert också funka.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[emmaomajken]
2015-06-30 01:16
#10

Bedlington terrier, tollare, golden retriever, shetland sheepdog eller collie, eurasier , lapphund, keeshond eller soft coated wheaten terrier kanske skulle vara något för dig :)

Achatina
2015-06-30 04:35
#11

Hade inte skaffat border collie eller tollare som nybörjare på hund, eftersom de raserna blivit så populära så har det fötts upp mycket skräphundar att kvalitén varierar och har man inte tid eller kunskap att sortera bland uppfödare så kan man få en långt jobbigare första hund än vad man tänkte sig. Bedlingtonterriern kan vara jobbig om den ska vara stallhund (pälsen samlar på sig smuts året om) men om man rakar hunden så går det ju. 

Skulle föreslå en Schnauzer ras, finns tre olika men dvärg schnauzer och schnauzer är väl mer lämplig eftersom den sista är rätt mycket större (riesen). Pudel om man rakar ner den 3-4 gånger per år. Polski owczarek nizinny (PON) är en rätt ovanlig men ett bra altenativ till border collie, de är mer sällskapsavlade vallhundar i bra storlek och päls som man kan snagga om den blir för mycket. Scipperke och Lancashire heeler kan också vara altenativ, även de räknas som vallhundar.

Lucky12
2015-06-30 10:17
#12

Tack för alla tipsen! Har själv funderat på en cocker spaniel, någon som tycker det är en bra ras eller vad tycker ni?

luckysheltie
2015-06-30 10:30
#13

Jag tror att en shetland sheepdog skulle passa dig. Jag har en själv och det är en jättehärlig ras! Enligt rasstandard ska tikar ha en mankhöjd på 35,5 cm och hanar 37 cm, men de varierar mycket i storlek och min hane är 42 cm i mankhöjd. Du kan kolla in på sheltie iFokus eller skicka ett meddelande till mig om du vill veta mer om rasen.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
Edhi
2015-06-30 11:58
#14

Kooiker samt Sheltie skulle kunna passa. Beroende på hur man ser det kanske sheltie kräver för mycket pälsvård, men kooikern behöver väl inte mer än de flesta raser skulle jag tro. Skulle vilja säga att en kooikerhondje kräver snäppet mer än en sheltie, men det kan vara fel! :)

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Lucky12
2015-06-30 13:53
#15

Tycker tyvärr att sheltie har för mycket päls för min smak…

[emmaomajken]
2015-06-30 14:40
#16

#12 jag tror cocker spaniel hade passat dig bra!

Achatina
2015-06-30 21:46
#17

Cockers är bra, speciellt som vuxna. Valppälsen är en marddröm (de ser ut som Afghanhundar) därefter är det bara vanlig trimmning och väldigt mycket öronvård. Men det är lätt fixat om man tidigt vänjer valpen vid att få öronen rengjorda (med tops och örondroppar).

Lucky12
2015-08-16 20:37
#18

Fäller en cocker spaniel?

Nervöst Skall
2015-08-16 21:31
#19

Vet inget om cockern men tipsar om Irsh softcoated wheaten terrier. "Lagom" stora, endel pålsvård och väl fungerande gårdshundar :) Tror en sån skulle trivas som fisken i vattnet hos dig och hästarna ^^

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

amandatherese
2015-08-16 22:52
#20

Tror en spaniel av valfri sort skulle passa in bra. Själv har jag en engelsk springer spaniel och dem är ju hundar med energi men absolut inte så att dem klättrar på väggen om dem får en lugn dag. Sen är ju mental aktivering viktigt oavsett ras men det verkar du ha koll på :) Och spaniels fäller, inte året runt men i perioder så det är ju något man får stå ut med ^^, #17 Man ska aldrig använda tops i öronen på en hund, kan skada hörselgången. Öronproppar och sedan bomullspad eller en tuss papper för att torka bort överflödet som hunden skakat ut :)

Annons:
LuLeLo
2015-08-17 00:09
#21

Cocker spaniel är en superhärlig ras men med mycket pälsvård. Jag behöver egentligen borsta min 30 min/dag och trimma minst 1h varannan vecka för att hålla honom i fint skick, utöver detta raka öron och klippa. Känner du att du är så pass intresserad av pälsvård så du vill lägga ner tiden, så kan rasen passa fint (tänkt dock på att det kan vara svårt att ha den lös, finns jaktinstinkt ). Blir du tveksam till pälsvården men fortfarande är intresserad av spaniel tycker jag att du ska titta på engelsk spring eller welsh spring.

Tass Josephine

Upp till toppen
Annons: