Annons:
Etikettraser
Läst 7164 ggr
[spetsen]
6/29/15, 10:04 PM

Terrier

Jag har börjat intressera mig för lite olika terrier-raser och skulle vilja höra vad ni med erfarenhet av dessa tycker om dem! 

  • Airedaleterrier
  • Irish Terrier
  • Kerry Blue Terrier
  • Lakelandterrier
  • Irish softcoated wheaten terrier

Så säg allt ni vet som är värt att veta om raserna, bra och dåligt! :D

Annons:
Achatina
6/29/15, 10:17 PM
#1

Har bara erfarenhet av Bedlington terriers, men har lite intresse i några av de nämnda raserna så …. Hej 😛

Kallaterrier
6/29/15, 10:19 PM
#2

Jag har en irländsk terrier, en tik på fem år. Hon är en irländsk terrier ut i klospetsarna, mörka ögon med massor av okynne i dem, hon skulle ALDRIG banga för en fight, hon är snabb, stark, flexibel, lätt i kroppen, mycket självständig, mentalt stabil, en bra spårhund, svårmotiverad när det gäller gnetlydnad, hon kan vara med i princip överallt.

Nackdelarna är att hon inte går att ha lös då hon jagar. Rasen har inte avlats på jakt på VÄLDIGT länge, men det finns kvar, det ska man vara medveten om. Det är också ganska vanligt att irländare av samma kön har svårt att komma överens, bra att ha i bakhuvudet.

Det är en kul ras med mycket jävlar anamma och de kan driva en till vansinnets gräns där man fångas tillbaka genom ett gapskratt:) Det är en förhållandevis frisk ras, även om vår är något av ett måndagsexemplar och är kvalsterallergisk. Pälsarna är förhållandevis enkla att lära sig trimma själv och har man inte hunden i utställningskondition så funkar det med en fyra, fem gånger om året för att pälsen ska vara bra. De kan vara rätt svårmotiverade så det är mycket värt att lägga ner tid på att hitta belöningar som fungerar riktigt bra och man ska inte förvänta sig att en irländare tänker göra om samma trix flera gånger för samma belöning;)

Det är hundar med integritet som är smarta och som man kan få jobba en hel del för för att få dem att göra som man vill. De är lätta nog att bäras, stora nog att klara av i princip allt och de är jäkligt kul hundar!

[spetsen]
6/29/15, 10:26 PM
#3

#2 Ja, det är just det där med deras nästan övermodighet och att de inte backar för att slåss som får mig att tveka. 

Jag har nu en tik och en hane ihop (mops och grand danois) och jag vill INTE behöva ha två olika kön ihop igen, utan skulle isåfall vilja skaffa en till tik.

Kallaterrier
6/29/15, 10:33 PM
#4

#3 I de flesta fall går det ju bra att flera av samma kön tillsammans, men det KAN också bli problem, men så är det med de flesta terrierraser.

Har du möjlighet så besök en/flera uppfödare, de brukar väldigt gärna berätta mer och låta en träffa deras hundar.

[spetsen]
6/29/15, 10:36 PM
#5

#4 Jo, hör ju det om ganska många raser och det är ju lite trist. För ja, som du säger så KAN det funka, men tänk om jag står där när tiken kommer in i könsmognad och helt plötsligt inte går ihop med andra tikar eller min tik - då måste ju någon omplaceras om det inte skulle lösa sig och det är skittrist.
Just det är anledningen till att jag inte bestämt mig för någon terrier än, tror jag.

Kennel ska jag definitivt försöka hitta någon relativt nära och hälsa på!

Karolina-H
6/30/15, 7:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har en Kerry Blue Terrier tik på 8 år. En terrier som är glad i alla människor och barn och är en väldigt trevlig hund att ha att göra med i vilken tillställning som helst. Dock kan de ha problem med andra hundar som så många andra terrier men det är sällan problem i den egna flocken utan mer mot okända hundar ute. Min tik är ett riktigt energiknippe som älskar all träning och kan springa runt i timmar och busa. Att hon är 8 år det vet hon inte om själv utan är lika pigg och glad nu som hon var när hon var 2 år. 

Kerryn är skarp och det är något man måste ha i åtanke om man skaffar en. Det är mycket hund i den lilla kroppen och med en vilja av stål som man måste försöka få att lyssna, men det är ju det som är charmen i en terrier att de inte direkt gör det du vill när du säger det :) 

Kerryn är en väldigt frisk ras men de dras med mycket skotträdslor tyvärr. Min tik har ett medfött fel som inte är vanligt i rasen utan hon är väldigt unik i detta. Annars är det en ras som ofta blir mycket gammal och som håller sig pigga långt upp i ålder.

Codeavalone.blogg.se

Annons:
malo104
6/30/15, 8:31 AM
#7

Jag har en airedale men han är bara sex månader och det är min första. Han har ett väldigt stort behov av aktivitet, både fysiskt och mentalt.  Lätt utråkad och träning måste varieras.  Extremt lättlärd och väldigt intelligent. Han är familjebunden och inte så värst intresserad av besökare eller gäster. Däremot våldsamt intresserad av våra katter och höns vilket hittills har varit det enda jobbiga med honom.

Alla vuxna airedales jag träffat har varit lugna, väluppfostrade och väldigt kära i sin familj men bara hälsat artigt på mig. Jag vet om dem att de är de minst terrierlika i gruppen.  Jag har läst att det beror på inslaget av otterhound. Min valp har redan en dovt och mörkt skall som han varnar eller informerar med. En eller två gånger skäller han. Sen är det bra. Airedales är ingen skällig ras. Han är redan otroligt stilig och vi får uppmärksamhet där vi kommer. Flera som träffat honom säger att nästa hund blir en airedale.

För mig är det helt ofattbart att rasen är så ovanlig.

[spetsen]
6/30/15, 10:45 PM
#8

#6 Så du tror att en kerry hade kunna funka med en till tik? :) 

#7 Airdalen är nog den terrier jag kollat mest på, de verkar riktigt coola och stabila.

Jag har också börjat kika lite på Bedlingtonterrier, men har bara träffat en och det var en typisk kåthane som inte gjorde annat än att kissa på allt haha

Achatina
7/1/15, 5:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Bedlingtons är rättså lättsamma hundar, om man inte uppmuntrar jakten hos dem så är de väldigt harmoniska sällskapshundar som mer är som en vinthund än en terrier. Det är inga problem att ha dem i grupp med andra bedlingtons eller andra hundar, tikar har inte några större problem med andra tikar och jag antar att det är likadant med hanar även om jag bara sett grupphållning av  tikar. Går att ha lösa om det inte är mycket vilt och man bör givetvis ha en hund som kommer på inkallning. De är modiga precis som terriers är och snabba i vändningarna som vinthundar är. 

De som jag har träffat har inte behövt jättemycket mental träning utan man kan ha en harmonisk hund med bara lite vardagsträning, om ens det. De är lätta att få rumsrena som valpar (inte den där typiska liten hund = svårt) och det enda är väl att de, liksom andra terriers kan vara lite skälliga.  Pälsen är enbart mjuk och ullig och det får man tänka på, eftersom den kräver borstning och klippning men i gengäld så fäller de inte. Vintertid drar pälsen åt sig snö och isklumpar (vet inte om balsam metoden fungerar) och vissa vill helst ha kläder när de går ut i dåligt/kallt väder.

Karolina-H
7/1/15, 7:00 AM
#10

#8 Ja jag tor inte du skulle få några problem att ha 2 kerry tikar ihop :)

Codeavalone.blogg.se

Therese
7/6/15, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Min killes mamma föder upp Irish softcoated wheaten terrier, de är fantastiska!

Vi har en favorit därifrån som vi lånar hem ibland, han är två år, älskar att ligga och gosa i sängen men kan lika gärna promenera  en hel dag, leka, åka spårvagn eller bara slappa. Han är nöjd bara han får vara med oss typ. Har även varit med på hundkurser med just rasen (andra raser är välkomna men då hon föder upp rasen har de väl kontakt med desamma liksom) och det är så roligt att se vad man kan hitta på med 20 wheatens liksom. Jag hade en gång hanen, okastrerad gick bredvid en annan okastrerad hane och framför oss hade vi en löptik. No problemo.

Skaffar jag hund blir det en Wheaten , den saken är klar :)

På bild har vi herr Jaxon, den bästa hunden i hela världen ;)

Upp till toppen
Annons: