Annons:
Etikettvalpar
Läst 965 ggr
Pickapela
2015-06-29 18:48

Mat till labradorvalp

Hallå i stugan! Jag har en kompis som har en labradorvalp på 10 veckor. Han äter royal canon maxi Jr och uppfödaren har ssagt att hon ska ge valpen 10 dl per dag och sen öka varje vecka med en dl fram till att valpen äter 12 dl/dag. Det står dock helt annat på foderförpackningen och vi båda tycker att det känns som att 10 dl om dagen är väldigt mycket mat för en liten valp. Någon som har erfarenhet av just det fodret?

Annons:
Lexie82
2015-06-29 19:00
#1

Ska hon öka maten under två veckor alltså? Hon har inte missuppfattat då? Min vuxna golden retriever äter inte ens 10dl om dagen. Min vuxna schäfer åt ungefär 10dl, men inte när han var liten valp.

CissiD
2015-06-29 19:00
#2

Jag har inte använt just det fodret men hade ett Royal canin foder till min valp i början och om jag jämför det med mängden han fick när jag sedan bytte till Orijen så skulle jag ge dubbelt så mycket av det royal canin fodret än vad jag skulle ge av Orijen. 

Vad står det på foderpåsen för en valp i den storleken på valp som din kompis har? Om det skiljer sig mycket och det är en seriös uppfödare hon/han köpt av så skulle jag fråga uppfödaren varför det skiljer sig.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Pickapela
2015-06-29 19:07
#3

#2 det skiljer sig väldigt mycket mellan uppfödarens mängd och det som står på påsen. Enligt uppfödaren så kan man inte gå efter foderpåsens tabell eftersom hunden växer..

CissiD
2015-06-29 19:21
#4

#3 Fast de flesta foderpåsar har ju olika mängd beroende på ålder med så det har jag svårt att tro att uppfödaren har rätt i. Speciellt om det skiljer mycket.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Em_
2015-06-29 20:07
#5

Jag hade gett mängden som står på påsen, labradorer är ju inte kända för att tacka nej till mat ;)  Blir valpen lite väl rund eller smal kan man korrigera efter det.


Lexie82
2015-06-29 22:55
#6

Om jag inte minns fel så är labrador en ras som har lätt för att bli överviktig. Hur mycket de ska äta beror ju också på hur mycket de rör på sig. Jag skulle gett rekommendationen som står på påsen och hålla koll på valpens hull.

Annons:
Nova1234
2015-06-30 07:01
#7

Ge det som står på påsen räknat på valpens ålder Oftast behöver man ge mindre än det som rekomenderas på foderpåsarna Du ska känna valpens revben när du känner lätt på den

Upp till toppen
Annons: