Annons:
Etiketthälsa
Läst 2385 ggr
JoannaLi
6/27/15, 10:26 PM

Hälsofrågor labbkille

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har vovven varit hemma i snart en vecka, och har nu samlat på mig en del funderingar, som jag tänkte få höra här med. 

De två första är ögonfrågor. 

(Bilden där han står upp.) Det rinner vätska ur ögonen, hela tiden, på pojken. Den ser genomskinlig ut när den rinner, men när den samlas en bit ner, så ser den mjölkvit ut. Det rinner aldrig längre än så här. Torkar man bort det så samlas det igenom direkt - inom 10 minuter är det tillbaka, oftast kortare tid. Vad kan det vara? 

(Bilden där han ligger ihoprullad, det syns inte tydligt, så zooma in om det behövs.) Hans ögonlock vill ibland inte "sluta ihop" med varandra. Jag googlade snabbt, och jag menar inte att de inte sluter tätt mot ögat, för det upplever jag att de gör. Det är bara det att de möts inte över ögat, och då ser det ut sådär. Är det okej? Kommer det att orsaka problem längre fram? 

Han kliar sig. Ibland inne också, men inte jätteofta, inte så att jag skulle reagerat på det i vanliga fall. Nej, det som jag reagerat på är att han kliar sig när han har utrustning på sig, dvs. halsband eller sele. Han kliar sig direkt över halsbandet, eller halsdelen på selen, men ibland har jag även upplevt att han kliar sig över en av magremmarna på selen också. Upplevde inte att han var irriterad över reflexvästen, eller bilselen, men det kan bara vara att jag inte tänkt på det. Vad kan det vara? Är det psykologiskt, att han ogillar att "sitta fast", eller är det en tryckkänslig klåda? Tycker mest att han kliar sig på vänster sida av halsen, i alla fall de gånger som jag uppmärksammat det, men hittar ingenting när jag försökt gå igenom pälsen och huden. 

Sista är bara en beteendefråga. Ibland kan han försöka jucka på folk (mig, eftersom att det mest är jag som hanterar honom) som en överslagshandling, när det blir för mycket som händer på en gång. Jag har bestämt puttat bort honom och hållit honom ifrån mig tills jag kan släppa honom utan att han försöker ställa sig igen, och så fort han slutat, så bjuder jag in honom till en mysstund, för att varva ner och för att befästa att mysstunden är ett bättre alternativ. Bra? 

Tack för er tid!

Annons:
JonnaCecilia
6/28/15, 10:35 AM
#1

1. Tror inte det är någon fara att ögonen rinner lite, sådär såg det ut på våran labmix på morgonen, men hon hade aldrig några problem och veterinären sa att det var normalt. 2. Att ögonlocken inte sluter sig helt är också normalt, beror på hur man är byggd bara. Finns människor som sover så med ;) 3. Skulle tro att det bara handlar om ovana att ha nåt på sig, men blir lite fundersam över att inte bilsele verkar störa? Eller kanske han inte kommer åt att klia på samma sätt i bilen? Reflexväst sitter ju lite annorlunda. Men min valp som vi koppeltränar kliar sig varannan meter när hon har på sele eller halsband, känns konstigt att vara "påklädd"! Så länge de sitter bra och inte skaver är det nog bara en vanesak! För han var väl inte så tränad innan? 4. Istället för att bara hålla honom ifrån dig, kan du avleda istället? Tex be honom lägga sig ner, sitta, räcka vacker tass eller liknande? Annars låter det bra. Är ingen expert men tycker det låter som rätt "normala problem". Bra att uppmärksamma, men inget att oroa sig för. Fråga veterinären om det fortfarande är problem när det är dags för vaccination, eller om det blir värre. Lycka till med din snygga labbe!

JoannaLi
6/28/15, 10:46 AM
#2

#1 Tack så hemskt mycket för svar! Jo, jag trodde nästan att det var saker som man bara fick "leva" med, men jag ville ha en second opinion i alla fall. 👍

JonnaCecilia
6/28/15, 10:48 AM
#3

Ingen orsak. Ja det är alltid skönt att få någon annans tankar om sådant! :)

JoannaLi
8/4/15, 10:44 PM
#4

Tillbaka igen! :P

Jag upptäckte det först förra veckan, sedan nu i helgen i nästan samma situation - och så ikväll. 

Det knäpper i vad som jag uppfattar som hans bakknän! 

Första gången jag uppmärksammade det, så hade vi gått länge (om inte jättelångt, men en bit) på främst av allt hårt underlag, mestadels asfalt. Sedan gick vi till en konstgräsplan (enda platsen jag kände till med ordentliga stängsel) och kastade boll en stund. Då när vi skulle gå därifrån, då hörde jag klickandet. 

Sedan i helgen så värmde vi upp lite kort, återigen, tyvärr, på asfalt, och så gick vi på konstgräsplan och lekte lite mer intensivt. 

Och så ikväll - så går vi en timmes promenad på asfalt, och när vi börjar närma oss hemma så hör jag klickandet. 

Vi går allra främst på asfalt, för trots att vi bor i Norrland, så bor vi i en liten kuststad, omringad av havet, och har därför bra mycket asfalt innan man kommer till närmsta skog. Därför har han främst gått på asfalt de senaste två månaderna. 

Han är inte röntgad (tyvärr). 20 månader nu. 

Vad är det här för något? Är det något man bör gå med veterinär med? Krävs det behandling? Går det att hemmabehandla? Eller går det att leva med?

Anna_4444
8/4/15, 10:49 PM
#5

Har du kollat om det möjligen skulle kunna vara ngn lättare typ av Patellaluxation ? ( det där med knäppande bakknä).

JoannaLi
8/4/15, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#6

Kan förresten uppdatera när jag ändå är här. 

Ögongrejerna är fortfarande kvar, men jag upplever att det rinner aningen mindre. 

I kombination att han vande sig vid oss och vår utrustning och byte av foder, så har han i princip slutat klia sig! Whoo! Ibland kan det hjälpa med lite olja på maten om han har kliat sig lite extra någon dag. 

Juckningarna är också i princip helt borta. Det är ett totalt stressbeteende, som försvinner så fort han får landa i sig själv. 

Är så underbart stolt över grabben - även om han är ett skräp ^^

Annons:
JoannaLi
8/4/15, 10:50 PM
#7

#5 Nej, det har jag inte gjort. Ska kolla upp lite nu :)

peafie
8/4/15, 10:55 PM
#8

OT, men kul med en till labbe här och en sån fin en. Log stort när han galopperade runt på labbevis med frisbeen. 🙂 Läste lite på din blogg och såg att han är lika gammal som min också. Ska bli kul att följa er! Får man fråga var han är ifrån?

Ang. klickningar så skulle jag nog kolla upp det och jag skulle absolut röntga honom. Med denna ras är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
8/4/15, 10:59 PM
#9

Jag kollade upp patella nu, och jag har aldrig sett att den hoppat, och har inte upplevt något liknande. Kan det vara det ändå? 

#8 Dum fråga, men vad är det som ska röntgas? Är det just knäna? Jag var så fokuserad på höfter och armbågar, men såg att det började vara för sent, att det skulle göras vid året, så jag hade som släppt tanken. 

Ska jag ringa och rådfråga veterinär? 

Som svar på OT, nej men vad roligt! Jo, jag är uppvuxen med jakthundar, så det är ett stort hopp till labb, så bara det att han njuter av att leka är oändligt stort för mig :D 

Han är, tyvärr, från en oreggad kennel, så jag vet inte för att vara helt ärlig. 🤐

JoannaLi
8/4/15, 11:05 PM
#10

#8 Nej men gud, jag visste att jag kände igen dig någonstans ifrån! Det var ju din hund som jag var så förbenat kär i, att jag till och med frågade om kenneln! Kenneln är fortfarande sparad på min dator, jag är inne där och kollar ibland :P 

Vad roligt! :D

peafie
8/4/15, 11:06 PM
#11

#9 Jag tänkte hd och ed (lite orelaterat till klickandet liksom :)) och det skulle jag göra trots att han är över ett år. Rasen har ju tyvärr en del problem med både armbågar och höfter och det är bra att veta status för framtiden.  Det är aldrig för sent att röntga!

Själva klickandet har jag ingen erfarenhet av men jag vet att min kompis kollade upp samma sak för sin sheltietik. De gjorde en liten utredning men det visade sig att det var helt ofarligt. Jag skulle i alla fall känna mig mer bekväm av att kolla upp det, men så är jag lite överdrivet hönsig med mina hundar också. 🙂

OT: ja, förstår att det blir en rejäl omställning. Du har en väldigt rolig tid framför dig! Jag ska se till att följa er på bloggen, blir kul att se vad det blir av honom!

Bloggen     ○    Instagram

Anna_4444
8/4/15, 11:06 PM
#12

Det finns ju fyra grader av Patellaluxation, så om jag vore du skulle jag be vet kolla.

peafie
8/4/15, 11:07 PM
#13

#10 Haha! Vad roligt! 😃 Om du blir än mer fäst i labbe så kanske vi ses på en valp-/kennelträff hos nämnda kennel i framtiden!

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
JoannaLi
8/4/15, 11:19 PM
#14

Jag är också extremt hönsig, så det är därför jag brukar checka av här innan jag gör något förhastat :P

Men då tror jag att jag bokar tid för röntgen, och passar på att höra om klickandet när vi är där :)

Fialialej
8/4/15, 11:49 PM
#15

Min hund hade klick i bakknät när jag fick henne. Pratade med veterinären om det och vi kom gemensamt fram till att det troligtvis berodde på dålig muskelmassa osv (hon hade mest vart inomhus ensam innan hon kom till mig). Traska i skogen och varierade underlag ghorde susen på ett par veckor och jag har inte hört nåt klick sen dess.

"På natten är alla katter svarta"

JonnaCecilia
8/5/15, 12:55 AM
#16

Han är så himla fin! Älskar labbar såå mycket! :) Som nån sa tidigare: det är aldrig försent att röntga, vissa rekommenderar runt 18 månader så 20 månader är ju ingenting. En del kan ju hända från ett år, tror tom mammas uppfödare (eurasier) ville att man skulle vänta tills mellan 18-24 månader för ett år är lite ungt. Men oavsett så kan man ju röntga även när de är äldre, för sin egen skull om inte annat, och srskilt om något verkar konstigt. Tror iofs inte klickandet är farligt, men better safe than sorry! :) Fialialejs förklaring känns med vettig, muskla på lillen lite så blir det säkert bättre! Lycka till med snyggingen :)

JoannaLi
10/25/15, 6:01 PM
#17

Vill bara få rekommendera Therése Asplund på javascript:nicTemp(); som hundfysioterapeut. 

Jag och Arrak var till henne i fredags - och så underbart duktig, uppmärksam och trevlig! Hon hittade alla hans problem, och gav oss övningar att jobba på - men framförallt gav hon oss hopp för framtiden! 

Kortfattat: Arrak har en gammal skada som aldrig läkts. Han har därför ett bakben som knappt används alls, förutom till lite stabilisering. Det har skapat spänningar, inflammationer och felaktig muskelbyggnad i hela kroppen. 

Så nu, i 6 månader framåt ska vi intensivstretcha (1 gång varje dag), och eventuellt ska han även få gå på smärtstillande ett tag framöver för att "nollställa" kroppen lite, men sen ska han förhoppningsvis vara bättre! 

Min älskade, allra vackraste lilla tappra krigare. Alldeles för tålig och lugn! Aldrig har han sagt något, utan det är först mattes magkänsla som fick oss att söka oss dit - och hur han har stått ut med allt, det vet jag inte.

Inte ens när Therése gick igenom hela honom och medvetet klämde och kände på de otroligt onda platserna så gjorde han mer än att vifta på svansen och slicka henne på händerna. Åh, det skar i mattes hjärta. 

Men - innan han fyller tre år så har jag gett mig attan på att han ska vara så smärtfri som han bara möjligtvis kan! ❤️

Lon@
10/25/15, 6:52 PM
#18

Åh, vad bra att ni fått rätt hjälp! Tyvärr är de ju så jädra tåliga, de där labbarna, man ska gå på sin magkänsla när man tror att något är fel. Hundfysioterapeuter kan göra smärre underverk så håll kvar hoppet 👍!
Som labbefrälst måste jag bara fråga om han alltså är reggad i SKK men inte från en kennel? Har du någon härstamning på honom? Man blir ju lite nyfiken 🙂…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

reckon
10/25/15, 7:01 PM
#19

#17 Visst är det fantastiskt att känna att man får ordentlig hjälp! Therese är otroligt duktig. Stort lycka till nu! 🌺 Min erfarenhet är att man snabbt ser stora framsteg om man är ihärdig.  Första besöket var min hund bara rörlig till 50 % på bakbenen och 60 % fram. När vi var på återbesök några veckor senare var han nära 100 % rörlig. 🙂

Uppdatera gärna om hur det går!

JoannaLi
10/25/15, 7:03 PM
#20

#18 Ja, de är ju det! Jag litar till fullo på Therese, jag känner mig helt trygg med att hon vet vad hon gör. Så om det är någon som kan komma till rätta med honom, så lär det var hon! :D

Han är reggad, men ingen kennel, precis. Här är hans regnummer, du får nog söka själv på Hunddata :P SE12984/2014

Annons:
JoannaLi
10/25/15, 7:05 PM
#21

#17 Tack! ❤️

Men så härligt att ni har fått så stora framsteg! Det vill vi också ha :D

Det ska jag absolut! :)

Lon@
10/25/15, 7:20 PM
#22

Meeen, nu har jag ju snokat runt på nätet, var sjutton kommer Peafies hund från? PM, please, om ni inte vill skriva här 😉!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

JoannaLi
10/25/15, 7:25 PM
#23

#22 Kan skvallra om Peafie :P 

Edit: kunde jag inte alls, har fel dator xD

peafie
10/25/15, 7:55 PM
#24

Hahaha! Jag kan skvallra. Du har snart PM.😂

Bloggen     ○    Instagram

lizton
10/25/15, 9:12 PM
#25

Jättefin hund! Om hunden fortfarande har problem med rinnande ögon så kan du prova Ann-Marie Hammarlunds A-E olja, som finns hos Häromi. Man ska ge den en viss tid, men inte alltid och det står på flaskan hur länge. Ser ut så här:

http://www.haromi.se/aeoljaamhammarlund-p-51.html

Läs gärna hennes artikel om A-vitamin:

http://bloggharomi.ebutiken.nu/?page_id=117

reverse
10/25/15, 10:01 PM
#26

SÅ bra att ni kom iväg till Therése! 😃👍 Hennes företags Facebook-sida händer det lite mer på.

 //Lina

JoannaLi
12/4/15, 1:09 PM
#27

Grattis till allra finaste skräphunden, två år idag! Ikväll blir det lösspring med brottning och så första barfmåltiden. 🌺 🎈 🎁 🎂 🥳

Annons:
Lona
12/4/15, 3:28 PM
#28

Grattis :-) ! Man ska få tårta (hundanpassad, givetvis!) också, hälsar Nikka.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LinaK
12/4/15, 4:02 PM
#29

#27 Grattis till vovven 🥳🎂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

JoannaLi
12/4/15, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#30

Arrak tackar och bockar!

Han vill tillägga att han vet precis vars maten blir upptinad, så det är ju bara för matte att gå och hämta, annars ryker handen se'rru! 

(Uppdaterar med lite andra bilder eftersom att det var ett tag sen :P )

LinaK
12/4/15, 4:22 PM
#31

Vet inte om du skrivit det någonstans här i tråden, men är han är inte en jaktlabbe va?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

JoannaLi
12/4/15, 4:56 PM
#32

#31 - Meh! 

Han är definitivt jaktlabbe-modell, men han kommer från en lång linje utställningslabbar. Han är alltså en felaktig utställningslabbe, som blev en jakt- :D

LinaK
12/4/15, 4:59 PM
#33

#32 JA men det var därför jag blev förvirrad. Tycker han ser ut som en jaktlabbe då han inte ser sådär "mullig" ut som vissa utställningslabbar kan se ut. Men ändå att han ser grov ut. Han är riktigt snygg!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

JoannaLi
2/3/16, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Idag äventyrade vi oss in till veterinärkliniken för HD/ED äntligen! Fick med knäkoll på köpet. 🥳

Höfterna såg bra ut, och han hade absolut ingen patella. Möjigtvis lite väl mycket ledvätska som knäppte. 

På fredag ska jag sitta klistrad vid Hunddata i förhoppning om att hans resultat ska komma upp, annars kommer dem i början på nästa vecka - men så länge orkar ju inte jag vänta! 

Det var en mycket trött Arrak som åkte buss hem, och som nu ligger utslagen i sängen <3

Annons:
amandatherese
2/4/16, 9:14 AM
#35

Skönt att det inte var patella! Håller tummarna för ett bra resultat på hunddata med :D

JoannaLi
2/4/16, 1:54 PM
#36

#35 Tack! Jag håller på att krypa ur skinnet, jag är så otålig :D

amandatherese
2/4/16, 3:38 PM
#37

#36 Förstår det, jag lär vara likadan om ett halvår när vi ska görs hd-test på våran ;)

JoannaLi
2/5/16, 6:02 PM
#38

Inga resultat idag :'(

JoannaLi
2/11/16, 5:40 PM
#39

Resultaten har äntligen kommit upp! 

ED 0 och B-höfter! Inte riktigt 🥳 men i alla fall 🤗

Nu har jag bara Hunddata att gå efter, eftersom att resultaten på papper kommer att skickas hem till förra ägaren (lite diskret morr åt Posten/SKK). Vi håller tummarna för att det är två Bn, istället för ett A och ett B. 

Någon som har några tankar om B-höfter? Saker att tänka på, undvika, se till? Jag vet att de fortfarande är UA, men man vill ju det allra bästa för sin hund :D

fridarebecka
2/11/16, 8:39 PM
#40

Jisses vilken snygg labbe! Grov men slank på samma gång typ! 😍

JoannaLi
2/11/16, 10:14 PM
#41

#40 Vi tackar och bockar! Ja, jag hade mina tankar när vi åkte för att besöka en labrador, men där hade jag tur :D 

Ska se när vi kan fota nästa gång, för efter någon månad på skräddarsydd barfkost och fysträning så är han ännu lite snyggare 😍

Annons:
amandatherese
2/12/16, 12:27 AM
#42

Kanon med B ju :D Hade tränat mycket med sånt som inte sliter så mycket men bygger upp gott om muskler runt om. Simma, skritta i högt gräs /snö och njuta av tillvaron ^^,

Lona
2/12/16, 12:35 AM
#43

#39 och #41, Hehe, jag var också lite tveksam till att åka och titta på en labbe, efter 5 sekunder med en leende Nikka var jag såld ❤️.

Jag skulle inte hantera en hund med B-höfter på något speciellt sätt, jag tycker att man kan kolla upp sin hund någon gång om året hos en hundfysioterapeut i vilket fall.
Det är bra att få en genomgång av hunden för att upptäcka felbelastningar och småskavanker i tid. Dessutom mer ekonomiskt än att vänta tills de är riktiga skador som kräver veterinärbehandling och rehab (vilket givetvis inte händer alla hundar!).
Går man hos en bra fysio och är intresserad så visar hen också hur du själv kan gå igenom och känna över din hund på ett bra sätt 👍.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
2/12/16, 7:25 AM
#44

#43, Jo fysioterapi är vi i full gång med, sista återbesöket blir i mitten juni! Och sen är det ju naturligtvis så att det där ska underhållas, och händer något så är vi direkt tillbaka hos Therese! Det känner jag också är väldigt viktigt :)

Majken!
2/12/16, 10:21 AM
#45

#39 Varför tycker du att det spelar roll om det är en A och en B-höft? Din hund är utan anmärkning, du behöver inte göra något särskilt alls förutom att hålla den i gott skick - precis som med alla hundar.

Upp till toppen
Annons: