Annons:
Etikettänglahundar
Läst 3476 ggr
Wenniz
6/26/15, 11:04 AM

Avlivning, vad efter?

Väldigt snart så kommer jag trodligtrvis behöva avliva min bästa vän tyvärr vilket känns väldigt jobbigt.  Det känns kanske lite okänslig att fråga detta men jag vill ha detta klart innan den dagen kommer vart kroppen ska hamna efter själva avlivningen. Jag är inne på att donera kroppen till forskning/utbilande av nya veterinärer men vet inte vart jag ska leta för att få information om detta, eller om det ens går att donera för forskning? Har själv försökt googla utan att få svar om detta och frågar nu er här på iFokus om det finns någon som har tips vart man kan läsa/fråga eller vem man ska kontakta för att få svar om detta.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
taylor__lambert
6/26/15, 11:09 AM
#1

vet inte ens om man kan donera, men om man skulle kunna det så borde man väl kunna ta kontakt med någon högskola med veterinärutbildning och prata med dom? Kanske.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Wenniz
6/26/15, 11:16 AM
#2

#2 Jag vet inte heller om man kan med hund men anledning till att jag är inne på det är för att vi fick det som alternativ till vår häst, vilket kändes väldigt bra för oss att kroppen skulle komma till "användning". Antar att jag får googla runt mer, möjligtvis prata med veterinären igen och fråga om de vet något om detta, om detta finns som alternativ istället för kremering eller begravning .

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
russin
6/26/15, 12:08 PM
#3

Donering av kropp/organ görs nog mestadels om det är något specifikt som forskas i vad gäller den rasen osv. Kolla runt lite på SLU (Hundgenetikgruppen) och även SVA och deras hemsidor. Ev kanske kroppen används på annat sätt i utbildning, men då behöver det vara på ett utbildningsdjursjukhus - ring och kolla.

Min sista shar-pei donerade jag till forskningen om shar-peifeber/amyloidos när hon gick bort. Där var allting redan klart före, så djursjukhuset hade alla papper, provrör och annat innan dagen för avlivning kom.

taylor__lambert
6/26/15, 12:09 PM
#4

Jaså? Visste inte att man kunde donera alls för forskning och liknande, man lär sig nått nytt varje dag :) karolinska universitetet kanske kan ha nått intresse för det :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

russin
6/26/15, 12:09 PM
#5

Här kan du söka om just din ras om den passar i något projekt hos SLU http://hunddna.slu.se/WP/?page_id=225

Em_
6/26/15, 12:27 PM
#6

Jo, SLU / Universitetsdjursjukhuset tar emot djurkroppar som används i undervisningen. Jag tror det enklaste är att ringa UDS och fråga :)


Annons:
Achatina
6/26/15, 5:25 PM
#7

Vet någon som stoppade upp sin hund… Fast jag tror den grävde ner hunden först och sen ett år senare tog upp den igen, lämnade in den till vilka det nu är som gör sånt. Som tog bort köttet och gjorde rent skelettet.

Personligen tycker jag det är hemskt. Men hon verkade nöjd.

Nervöst Skall
6/26/15, 5:42 PM
#8

Min familj har varit tvugna att ta bort djur på SVA och då har det hänt ett par gånger att de har undrat om de kan få undersöka kroppen för forskning. Då har det iof handlat om sjukdom. Senast så va det vår katt som hade en ovanlig cancer. Vi har även en katt (levande) som dom har "använt" endel för utbildning då han har en hjärtsjukdom. Så mitt tips skulle nog vara att kolla upp med SVA om dom är intresserade.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Nervöst Skall
6/26/15, 5:45 PM
#9

Kan ju tillägga att vi även fick chansen att kremera och ta hand om askan när de va klara.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Lon@
6/26/15, 6:47 PM
#10

Medlemmen Vallhund donerade en av sina tidigare hundar, har för mig att det var till veterinärutbildningen. Vet inte hur ofta hon är här inne men hon är ofta på Bukes hundforum. Tycker att det är ett fint initiativ av TS!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

russin
6/26/15, 8:28 PM
#11

#7 - man kan inte stoppa upp en hund som varit nergrävd ett år - då finns inget helt och fint skinn kvar och det är ju den delen som används vid uppstoppning 🙂

Däremot kan dom kanske ha grävt upp skelettet och gjort något med, men det är en helt annan grej.

Wenniz
6/26/15, 9:33 PM
#12

Tack för era svar!❤️

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Achatina
6/26/15, 10:24 PM
#13

Personligen grävde jag ner min senaste hund. För egen del kändes det otroligt mycket bättre än att kremera hunden. Vilket gjordes på den första hunden. Det värsta med hela dess avlivning var att kroppen var på "villovägar" i drygt en vecka. Men alla tacklar det olika.

Annons:
[tk1971]
6/26/15, 10:31 PM
#14

Jag lämnade förra hunden till enskild kremering. Både jag och sambon tyckte att det var bäst. Nu ligger hon begravd bredvid en stor tall på en "djurkyrkogård" och vi har gjort ett litet minnesmärke där.

Cahira
6/27/15, 1:30 AM
#15

Tror du kan prata närmare med din veterinär. 

Vi måste släppa taget om en hund strax också så varma medlidanden. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wenniz
6/29/15, 8:13 AM
#16

Jag vill tacka för alla era svar och allt har nu löst sig med hjälp från min mammas sida då jag inte riktigt fixade att prata om det.

Denna vecka kommer min tant snart få slippa ha ont och får jaga på de gröna ängarna istället, beslutet var helt klart jobbigt men samtidigt känns det skönt att hon ska få slippa ha ont något mer, för hon har allt varit en kämpe. ❤️

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Cahira
6/30/15, 11:37 PM
#17

❤️🌈

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: