Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 4228 ggr
ipopuma
2015-06-20 12:12

Hjälp! Med ras.

Hej alla!

Jag hoppas verkligen att ni vill hjälpa mig. Det är så att jag skulle behöva hjälp med min nästa hund. Det är om några år men skulle ändå behöva hjälp nu för framtida kennlar osv ;) .

Jag söker en hund som jag kan arbeta och tävla med. Jag har en hund nu som jag tränar med och ska försöker att tävla med. Har hundvana då jag har tränat mycket olika hundar och varit med länge. Vet var det innebär med en hund som har mycket motor i sig.

Det som jag vill syssla med är brukset och lydnaden. Hade också tyckt det var kul att hålla på lite grann med agility. Men brukset är där jag vill lägga ned min tid på.

Jag kommer att gå minst 6 km per dag men oftast går jag upp mot 10-14 km ibland mer.  Jag kommer att träna regelbundet, just nu brukar jag träna 1-2  pass per dag med min nuvarande hund. (två kortare eller ett längre beror på) . Passens längd varierar.

Vallning är något jag kan tänka mig att hålla på men är ABSOLUT inget måste. Jag tänker om jag skaffar en vallhund så kommer vallningen som ett bonus.

Det jag söker hos hunden är en hund som har tryck i sig och vill arbeta. Detta är en egenskap som måste finnas då jag vill ut och tävla.  Jag vill inte ha mycket jakt i hunden, Jag vill inte ha en hund som måste ha jättemycket pälsvård. Jag kan tänka mig att borsta igenom hunden några gånger i veckan och bada någon gång per månad. Jag vill ha en hund som gillar att leka och ska ha en stor lekmotivation. Jag vill inte ha en rädd och osäker hund, och den ska inte vara rädd för människor. Det är ok att den inte vill knyta nya kontakter och behöver inte vara människoglad så länge den inte är rädd. Hunden ska kunna jobba ifrån mig också. då jag vill testa på sök.

Den får gärna tänka lite själv och våga undersöka saker. tex. om en tv kontroll ramlar från bordet och hunden hoppar till och blir rädd och inte fattar vad som händer vill jag hellre ha en hund som går fram och kollar vad som hände än en hund som inte vågar går fram. Och med att tänka själv och att våga prova sig fram är t.ex. om den vill komma upp till soffan ska den pröva att hoppa upp och våga prova det eller prova en annan lösning. Så den inte bara sitter där helt passiv. 

om ni har frågor ställ gärna dem och om ni vill rekommendera en ras skriv gärna varför och inte bara t.ex. schäfer så jag har lite att utgå ifrån. Skriv gärna personliga erfarenheter också ;)

Annons:
LinaK
2015-06-20 13:14
#1

Kanske en kelpie skulle passa? Dom kelpies jag har träffat har varit väldigt stabila i psyket och inte vikit ner sig för något. De är en allround hund som passar likväl till agility som till lydnad och vallning. Oftast vänligt inställda mot folk men tror dem är väldigt trogna sin ägare. Så har jag uppfattat rasen.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Wellcraft
2015-06-20 13:17
#2

Du söker helt klart en brukshund.
Ett bra val är alltid schäfer, en arbetsmyra & säkert kort. Ett plus att du har tidigare hundvana då de kan vara förj*vligare i ungåldern 😎
Annars tänker jag mig en terv eller grönis, inte helt olika schäfern.
Förarveka hundar som ändå klarar av att tänka själv & agera.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[Boris Sager]]
2015-06-20 13:30
#3

Border Collie? De ar ganska nara allt det du raknar upp.

zakkris
2015-06-20 13:41
#4

Jag skulle tippa på malanois, schäfer eller rottis.
Mallisen vill alltid arbeta och tycker om att vara med på saker.
Schäfern är lätt att forma till den perfekta brukshunden om man väljer rätt uppfödare. Och den kommer alltid vara dig trogen.
Rottisen där har du en glädjespridande hund som gör allt för dig i vått och torrt OM du väljer rätt uppfödare.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

ipopuma
2015-06-20 14:16
#5

Tack så mycket alla. Tänkte på rottisen, är inte de ganska lugna och lite sävliga och svårmotiverade? Såklart handlar mycket om gener osv. men en allmän tanke.

Turast
2015-06-20 14:52
#6

Ska du inte fortsätta med riesen dååå? 😍

egentligen tycker jag att du bara kan välja och vraka bland de flesta bruksare för tycker att du skulle bli en bra förare till vilken ras du än väljer c:

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Wellcraft
2015-06-20 14:55
#7

#5 Jo, det stämmer. Oavsett uppfödare så är det inte ett lika säkert kort som ex. schäfer.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

panini
2015-06-20 15:02
#8

Jag tänkte direkt på Schäfer! Såhär står det bl.a på SKK's hemsida:

"Egenskaper / Mentalitet

En tysk schäferhund är socialt självsäker, nyfiken och trygg i sociala situationer. Den är uppmärksam och följsam med stort intresse för samarbete. Den måste ha god koncentrationsförmåga och uthållighet, kunna anpassa kraften i sitt beteende efter retning och visa handlingsförmåga för att effektivt lösa uppgifter. Efter upplevda obehag eller rädsla ska den snabbt återgå till neutral genom att nyttja sin nyfikenhet. Alla dessa egenskaper är nödvändiga för lämplighet som sällskaps-, bruks-, vakt-, skydds-, tjänste– och vallhund."

Emo
2015-06-20 15:03
#9

En rottis har du ju beskrivit så bra i trådstarten. Kolla bara upp uppfödare och anor, så du får en brukshund med anlag för bruks. Min förra imponerade med apport. Vi brukade visa hur man apporterar wienerkorv. Så lättlärd, så jag har svårt att tänka mig en annan ras. Vi hade mycket roligt. Hon hjälpte även till i trädgården, hämtade vattenkannan och bar hink med ogräs. Hon kunde en hel del konster inomhus också.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

ipopuma
2015-06-20 15:59
#10

Glömde skriva att jag vill gärna ha en nättare ras som inte är så tung. Vet att det finns nättare rottisar och de allra nättaste (känner en) kan jag kanske tänka mig att ha men tkr det inte är så mkt tryck i dem. Av de jag har träffat. Och storlek säg inte över 68 cm typ men om det är en hög hund vill jag att den ska vara nätt. Så är osäker med rottisen där .Men kanske om den är.så underbar som.ni skriver så är den ju värd att kolla upp :)

Wellcraft
2015-06-20 16:05
#11

Holländsk Herdehund finns ju också, samt chodsky pes.
Chodskyn är verkligen en av mina drömraser, tyvärr föder ingen upp i Sverige men det är inte hur krångligt som helst att importera.
Rasen har dock problem med HD, men det är knappast svårt att hitta fria individer.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ambrose
2015-06-20 17:07
#12

#10 Rottisen kan passa in, men den är ju väldigt egen. Kontakten kommer sedan när man väl förtjänat den, inte som med t.ex. schäfer eller andra raser med vall ursprung som gärna gör allt för en. Det finns absolut nättare rottisar. Min är en tik på 13.5 månader, 58cm hög och nätta 30kg. Hon är väldigt snabb och smidig för att vara Rottis :) De är väldigt allsidiga, så du kan träna nästan vad som med en Rottis… fast kanske inte vara absolut bäst på något. Det är en ras där man får vad man förtjänar, och man får jobba för det man vill ha. Super om man tycker om utmaningar :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

amandatherese
2015-06-20 18:11
#13

Howavart eller flatcoated retriever kanske skulle kunna passa in Flatten är otroligt glad skit som hänger med på allt man vill prova på. Vår flat är en otrolig arbetsmyra som älskar att spåra, agility och ett och annat lydnadspass, säger aldrig nej om man har en godis eller leksak med sig. Älskar allt och alla :) Howavart har jag inte träffat speciellt många men de två jag träffat på har varit otroligt arbetsvilliga de med, lite mer reserverade mot främlingar och mer enmanshund :)

Annons:
ipopuma
2015-06-20 18:19
#14

#12 så det är ingen hund man ska ha om. Man vill satsa .Vill gärna satsa mitt de högre klasserna. Ska liksom vara att min okunskap kommer ivägen och inte att hunden inte räcker till .Så vill mer än gärna satsa på tävlandet. Vet att du kan komma till elit med vilken hund som helst nästan men hoppas att ni förstå. (vad många saker man har glömt att skriva hahaha)

ipopuma
2015-06-20 18:21
#15

Och en liten hund skrämmer mig inte om den är bra. Så tänk mellan 15-34 kg helst runt 15-25 kg kan jag tänka mig liksom

ipopuma
2015-06-20 18:22
#16

Och i brukset är det spåret och söket som intresserar.

ipopuma
2015-06-20 18:27
#17

Men hur är aussien, kelpien och cattledog? Och by The way med jakt menar jag att jag vill inte ha framavlade jakthundar.

Sugar Mist
2015-06-20 19:12
#18

Kelpie, aussie? Aussien är garanterat en trevlig brukshund, vi har ett forum för rasen här på iFokus, Australian Shepherd iFokus, där kan du hitta mycket info om rasen :)

-

Ambrose
2015-06-20 19:42
#19

#14 Det går, men är svårare. I skydd är det t.ex. oftast malle/schäfer som är bäst. I agility är set BC, i lydnad är det BC, spår är Rottis oftast rätt duktiga på, sök kräver en mindre värmetålig hund, Rapport kräver en snabbare… etc etc… Du kan ta dig upp till elite etc med en Rottis… självklart… men du vinner inga SM etc… De är hundar som funkar rätt bra till det mesta, väldigt allsidiga, men den blir inte bäst på ett SM. Om du förstår hur jag menar :) Men man får oftast inget gratis med en Rottis. Trots det så tycker jag att det är världens bästa ras. Det de kommer kort med i tävling tar de med råga igen i charm och balans ^^

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Nervöst Skall
2015-06-20 20:14
#20

Jag tänkte direkt på aussie! Jag har vänner med aussie som träbar och tävlar i just bruks och lydnad. Dom funkar super i bägge och är jätte trevliga hundar med bra motor

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Annons:
LuLeLo
2015-06-21 00:52
#21

Jag håller såklart med #6 (rolig extragrej är att jag tycker att det #6 säger även gäller henne själv 😉 ). 

Ifall du vill ha en tuff hund och verkligen undvika rädslor så tänker jag att man passar sig för både BC och Aussies. Från riktigt bra kennlar och linjer utan rädslor funkar det säkert perfa, men annars har jag för mig att de har rädsleproblem?

Älskar beskrivningen du fått av rottisar på av medlemmarna här, har gett mig större förståelse för rasen. Men jag undrar, du säger att riesens måste man också kämpa för att bli värd att arbeta för, är rottis och riesen då av lite samma typ? Dvs, skitrolig träningshund men du kommer inte till SM? (Tänk på Puma men även utöver Puma iom att hon verkar vara ett av sitt slag ;) )

Mallen passar nog bättre för agility än Schäfer, smidare kropp. Såvida du inte skaffar en väldigt nätt bruksschäfer. Har hört att Schäfern är långsammare än mallen, men vet inte om det påverkar träningen på ett negativt sätt. En reaktionssnabb hund (som mallen är) kan vara riktigt jobbig i vardagen. Så mallar och schäfrar, bra alternativ.

En annan tanke som sagt av tidigare medlemmar är att när man söker en bra arbetshund så letar man efter individen av vissa linjer, och då spelar rasen mindre roll. Det kan gälla i ett val mellan malle och schäfer.

Du kan ju också titta på vilka raser som nått långt på listorna och kvalar till SM och välja den ras som det finns många SM-representanter av, eftersom detta borde visa att hundarna är av sån bra kvalite att de når SM, därav att raserna hundarna representerar är de som har kvalitéer nog att nå SM. Inte en klanderfri metod då många hundar med tillräckliga kvalitéer hamnar hos förare som inte kämpar för stora mål.

Jag tycker nog faktiskt att kelpien låter som en toppenras för de krav du skrivet. Den går att valla med, enligt rasbeskrivningen har den outtömlig energi OCH den är smidig nog för agilityn. Från en riktigt bra kennel som avlar på bra grejer (inte en massa hundaggressivitet och trams) så låter det som något riktigt bra!

Kan inte se några fel med en flatte från bra linjer, som du vet är det det jag själv funderar på, och jag vill också nå långt (inte tänkt SM visserligen).

Lång text, typiskt mig, men lång historia kort:

1. Kelpie
2. Malle eller Schäfer
3. Flatte (???)

Eller bara vilken bruksare du vill 😉

Tass Josephine

Lon@
2015-06-21 01:35
#22

Tänkte också på kelpie eller möjligen en (jaktavlad) golden eller labbe. Jag vet att du skrev att du inte ville ha ras med jaktinriktning men en retriever är ju inte riktigt jagande på det sättet utan mer sökande/apporterande.
Dock tycker jag förstås att har man en retriever, i synnerhet av jakttypen, så ska man även låta den jaga eller i alla fall träna jakt (apportering).
Å andra sidan är det riktigt roligt och väldigt mycket mer än att "stå och slänga en dummy/fågel som hunden ska hämta". Man kan faktiskt variera sig mer eller mindre i oändlighet. Dessutom är det i mitt tycke fantastiskt att se en hund jobba med och utvecklas inom den gren den har i generna, så otroligt mycket som kommer självmant.

Frågade en mycket erfaren och framgångsrik uppfödare/domare/förare av jaktlabbe och, i mindre grad, av golden om skillnaderna mellan raserna, menar då den jaktavlade typen:
Hon menade att labben utvecklas tidigare och är mer fokuserad. Mindre tendenser till stress men det förekommer social osäkerhet.
(Min anmärkning: tyvärr är det så att den här osäkerheten oftast inte märks i jaktsituationer då den driften tar över helt och det är få uppfödare som gör eller ens anser att det finns någon som helst nytta med MH eftersom det inte på något sätt speglar hur en bra apportör bör vara.)
När det gäller jakt och jaktprov så är labben outstanding.
Det kan vara svårt att få köpa en jaktlabbe av de mer meriterade uppfödarna om man inte är mycket jaktintresserad men det finns givetvis uppfödare som är mindre kända och avlar på mer eller samma linjer.
Golden mognar senare och har i viss mån lätt att gå upp i stress. Det gäller att se skillnad på motor och att bara "gå upp i varv".
Till bruks och lydnad kan golden vara lämpligare då den dels är mer showig, dels avlas jaktgolden mer brett mot även lydnad och bruks medan många jaktlabbar avlas enbart på jaktbiten.
De flesta är dock ense om att en bra jaktretriever i princip alltid är en bra bruksretriever (om man undantar skyddet, givetvis), däremot är det inte självklart att en bra bruksretriever är en bra jaktapportör.
Det kan vara svårt att kombinera bruks/lydnad och jakt på hög nivå - här snackar vi typ SM eller i alla fall Elitklass - då de kräver olika "grundstämning" (hittar inget bättre ord just nu) hos hunden. Man kan alltså hitta båda delarna i samma hund men det kan vara svårt att utveckla båda till yttersta finess.

Jag har själv två jaktlabbar, lever med ytterligare fyra och tränar tillsammans med ganska många så jag tycker mig ha en relativt god inblick på hur rasen är trots att jag inte hållit på så värst länge.
De är för de mesta väldigt mjuka och okomplicerade, ska funka med både andra människor och hundar.
Till exempel är det en baggis för oss att släppa in en främmande labbehane i vår blandade flock på hanar och tikar, det är klart att man inte skall ta det för självklart - min hane är inte bra med andra hundar i vardagen, däremot funkar han hur bra som helst i arbete även med andra - men en labbe SKA fungera med andra hundar utan problem.
Kunna vara lugna och sansade men samtidigt otroligt fokuserade i princip hur länge som helst för att sedan explodera i fart och arbetsvilja.
Har en stor del will to please, givetvis vill hunden ha belöning för sitt jobb men de är oftast mycket lättmotiverade och när det gäller jakten så är det för en bra apportör mer eller mindre självbelönande att få söka efter och hämta dummyn/viltet - på gott och ont.
Jämför man med andra hundar med samma arbetskapacitet och träningsbarhet så hamnar man bland eliten bland bruksraserna samt till exempel bc. Retrievrarna är då ofta betydligt enklare i vardagen då de bland annat inte har den skärpa som många bruksraser har och ofta lite mer har "tassarna på jorden".
Givetvis finns det, som inom alla raser, exemplar som är mindre bra. Det vill till att man läser på, tittar på olika hundar/linjer/uppfödare och så vidare.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

ipopuma
2015-06-22 20:58
#23

Tack så hemskt mycket alla .Ska läsa igenom allt en gång till och kanske ställer fler frågor och söka upp mer fakta tack för allt

happinessofdogs
2015-06-26 06:10
#24

#11
Det finns flera Chodsky Pes uppfödare i Sverige:
Best Wishes (planerar valpar)
Noster Mirabilis
Saris Herdehundar
Vinterviddens 

Ska finnas någon till, men dom är svåra att hitta via google, har för många kennelbokmärken för att orka gå igenom dem just nu haha.

ipopuma
2015-06-28 21:45
#25

#24 vad är.det för typ av ras. Att rasen ska vara så fysiskt frisk som möjligt vill jag gärna. (alla har sina problem men vill gärna mi ska risken för C höfter tex)

Karolina-H
2015-06-29 07:16
#26

Låter som vilken som av bruksraserna skulle kunna passa in i din beskrivning men vill slänga ut en hint om en ras som ofta glöms bort Bouvier des Flandres. En fantastiskt härlig ras som passar utmärkt att jobba med så som du vill. Man får som med de andra raserna leta linjer som passar ens behov. Det är en väldigt bra allround ras som funkar till spår, lydnad, sök m.m. och som är trevlig i sitt temperament, ingen som älskar människor den inte känner men som heller aldrig ska vara rädd eller osäker :)

Codeavalone.blogg.se

ipopuma
2015-06-29 16:16
#27

#26 är säkert en jättefin hund men skäms att säga det men tkr att utseendet ser ut som en ovårdad riesenschnauzer så har jättesvårt med det. Vet att det ändras om man skaffar en. Är en av de få raserna som jag har svårt utseendemässigt. Är det inte mkt pälsvård som är svår att hantera med all päls?

Annons:
Karolina-H
2015-06-29 18:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Man måste ju inte ha dem långhåriga utan kan ju klippa ner dem också det behöver man göra någon gång om året. I övrigt är det inte särskilt mycket pälsvård :) Jag bifogar en bild på min förra hane när han var nerklippt

Codeavalone.blogg.se

ipopuma
2015-06-29 19:17
#29

K #28 åå så fin. Men vadd gör att rasen inte är stor. Är den inte lättarbetad? Är den envis? Lite huskey över den? (kan inget om.rasen)

ipopuma
2015-06-30 22:17
#30

Men är schäfer verkligen en bra idé då jag vill hålla på med lite agility? (träna lite kanske ngn tävling ngn gång) Är inte de tunga och klumpiga och inte så nytta och straff höfter? Sliter det inte mer? Bara en allmän fråga

Wellcraft
2015-06-30 22:23
#31

#30 Du verkar bara ha sett utställningschäfrar, aka räkstjärtar.
Googla på bruksschäfer, vet att Majken här inne har en snygg schäfer också.
Schäfrar, avlade för arbete är otroligt rörliga & har knappt problem med höfter alls.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cahira
2015-06-30 22:56
#32

Kolla in bruksterv är mitt råd. http://www.spinoys.se/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Karolina-H
2015-07-01 07:09
#33

#29 Bouviern fick ett välidgt lyft i popularitet på 80 talet och fick då problem med osäkra hundar då det blev en del oseriös avel på den. Detta gjorde att rasen fick ett väldigt oförkänt rykte att vara otillgänglig och svår samt osäker och inte möjlig att jobba med. Detta har efter jobbats hårt med inom rasklubben och idag så är det mesta av osäkerheten borta och det är en härlig stabil hund igen med massa motor och som älskar att jobba, men många kommer ihåg eller kan fått höra att den är som på 80 talet och skräms bort av det. 

Jag ser bara positivt i att en ras inte är så populär/stor då är det seriösa uppfödare kvar som brinner för rasen och som tänker på rasens bästa istället för att bara avla för att sälja valpar.

Codeavalone.blogg.se

Lon@
2015-07-01 09:08
#34

#28, Oj, ser en bovve ut så under pälsen :-), trodde att de var mycket grövre - de ger ett så kompakt intryck med päls.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
Karolina-H
2015-07-01 09:37
#35

#34 Jo de blir ganska taniga utan all päls men betänk nu att min vovve på bilden var sjuk i cancer när denna togs så kan nog bidra till att han ser extra tanig ut tyvärr. 😕

Codeavalone.blogg.se

ipopuma
2015-07-04 02:05
#36

"tränar" med bruksschäfer men vet inte. Känns mer som en mer osmidigare hund. Vet inte vrf. Inte så alert och lite seg. Eller rättare sagt det känns som att chansen att få en sådan är.stor. Har sett superfina schäfer så inget så. Och så känns det att risken för att få en stor.och är också stor (= mer slitage) och nja. Vill inte ha en dobermann storlek (upplever de som.stora) men kanske har fel? #31

Wellcraft
2015-07-04 03:04
#37

#36 Brukschäfrar är ofta mycket små & smidiga. Den ultimata brukshunden tsm med malinois.
Vill man satsa så är en bruksschäfer ett säkert kort.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ipopuma
2015-07-04 08:51
#38

Det är en sak jag inte förstår. Hur kan just schäfern vara ett säkert kort och tex.inte kelpien? Känns bara bra att vrf. Är deb lättare? Eller många bra linjer. #18 pratade med en kille igår och han sa att aussien var väldigt svår tränad och orkar inte så mkt (mentalt) vad är.din erfarenhet?

ipopuma
2015-07-04 19:36
#39

Många säger att det är säkert kort. Men med säkra kort tänker jag att man tappar ngt riktigt bra och så blir jag lite fundersam vrf de andra raserna ej är ett säkert kort 😟

hemul
2015-07-04 22:09
#40

#24 Tack för det! Visste inte att det fanns uppfödning i Sverige nu (eller ivf en antydan till att det kan bli).

Jag googlade upp kennlarna du nämnde så kan lika gärna posta länkarna.
http://www.nostermirabilis.com
http://www.kennelbestwishes.se/
http://www.sarisherdehundar.kennelsida.com/
http://www.vinterviddens.se/

Plussar på med två egna om rasen också.
http://www.scpk.se/
https://sites.google.com/site/kalistadahlstedt/

Nedrans. Jag var så sugen på den här rasen men slog den ur hågen eftersom den inte fanns i Sverige. Nu blir jag ju sugen igen. Och jag har insett att jag bör ha en mindre hund. Jag cyklar nämligen väldigt mycket och en jycke som kan sitta på pakethållarn när den inte orkar eller bör springa själv är så mycket enklare än att släpa på en trailer…😕

Sugar Mist
2015-07-05 07:27
#41

#38 Alltså, haha, min första aussie slog av allt runt sig när han arbetade trots att han var folkilsk och hundilsk, och om han fick hade han arbetat tills hans stupat, oavsett om det var regn, snö, gassande sol etc.
Han var inte svårmotiverad och inte svårtränad, utan väldigt lättlärd med lekintresse som jag föredrog att belöna med.
Men, så var han också framtagen för att prestera bra, då han hade mycket vall bakåt lika väl som bruks. 

Min senare, mest framtagen för exteriör(impulsköp i sorgen för min förstas bortgång) och höll inte ihop, om det var för att han var unghund eller nte vet jag inte, man han höll helt enkelt inte ihop.
Han kunde arbeta och arbeta gjorde han så länge han orkade, men man märkte att kvaliteten på det han gjorde försämrades väldigt mycket när hjärnan överhettades.

Summan av kardemumman, köper man en aussie avlad för arbete får man det, köper man inte det så får man inte det heller. 

Min första aussie (Fotograf: Frida Blomberg)

-

Annons:
ipopuma
2015-07-05 07:41
#42

#40 låter ju jätte!

ipopuma
2015-07-05 11:33
#43

Ok allt kom inte med iitt inlägg hahahaha. Men.en sa till mig om man ska satsa och vill komma.någonstans ska man inte satsa på aussie då de inte har orken till det och så har många.MYCKET skit i sig. Stämmer detta. Kollade.på sm listorna och då såg jag inte heller ngn aussie så då börjar jag fundera om der stämde ;). Du verkar vara expert på aussie sugarmist så tror att du kan besvara på den :P #41

[Nalle-]
2015-07-05 11:58
#44

Jag tyckte att en riesen hade passat in på din beskrivning, förutom storleken, men så läste jag att det visst var en sådan du hade redan ;) 

Annars tänkte jag en nätt schäfertik av brukstyp, tränar en del med schäferägare och hundarna är verkligen arbetsmaskiner. Verkar kunna gå att nöta hur mycket lydnad som helst utan att de ska tröttna och de är kanonduktiga spårhundar. Med en nättare schäfer borde inte agility vara några problem heller, jag brukar träna agility med en väns briardhane och det är inga som helst problem, men vill du verkligen satsa hade nog en mindre ras varit mer lämplig. Mina erfarenheter av schäfrar är alltså att de är glada, tuffa och älskar att arbeta!

Gällande kelpie och aussie verkar variationen vara enorm inom raserna gällande arbetsmotor och rädslor tex. Jag tror absolut att både en bra kelpie och aussie skulle passa dina önskemål men du kommer få vara beredd på att sålla mellan uppfödare.

Sugar Mist
2015-07-05 12:00
#45

#43 Skumt, var en aussie iår som kvalade till både lydnads och bruks-sm, finns säkert fler, håller inte koll på det så mycket. Mycket skit finns det, helt klart, men rasen verkar vara på bättringsvägen och det finns flera uppfödare som tar fram bra hundar nu, man får kika runt lite helt enkelt, och skaffa sig erfarenheter.
En bra start är sask's fb-sida :)

-

ipopuma
2015-07-05 12:14
#46

#44 en riesenschnauzer kommer komma on i mitt hem ngn gång. Men vet vilken kull jag vill ha och den kommer inte om minst tio år :P shäfer verkar många rekommendera .Är dock osäker om det är en hund som passar mig. Fast tror aldrig jag har gett den chansen. Hmm… Har tänkt på att kanske ha en FM valp före min valp och om.schäfer blir aktuellt blir nog FM valp mer aktuellt. Men om aussie och kelpie blir aktuellt blir FM valp inte aktuellt. Förstår nu att ni säger schäfer är ett säkert kort. Vallning är ett stort plus ➕ för både aussien och kelpien men vill minimera risken för rädslor. Har ngn bra tips för kennlar som avlar på "bra" aussies elr Kelpies sthlm och nedåt så kanske man kan kontakta dem? #45 kollade på förra årets SM :)

Dentaku
2015-07-05 12:24
#47

#25

Eftersom du skriver i det här inlägget att det är viktigt för dig med en frisk ras så skulle jag inte rekommendera Chodský pes i dagsläget, tror att hälften av hundarna som röntgats i Sverige i rasen har höftledsfel i dagsläget. Jättesynd eftersom mitt intryck är att det är en jättetrevlig bruksras i övrigt men jag kommer inte att vara intresserad av att köpa en förrän man fått ner HD-procenten rejält.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

[Nalle-]
2015-07-05 12:24
#48

 #46, Har du koll på om man ens får tävla bruks med en FM Schäfer? Tänkte eftersom att de inte reggas längre.

Annons:
Sugar Mist
2015-07-05 12:48
#49

#46 PM'ar :)

-

hemul
2015-07-05 14:24
#50

#42 Visst gör det? Drömde om en sån i flera år. Jäklar att storleken ska ha betydelse!😛

ipopuma
2015-07-05 15:38
#51

Nej det får man inte. Men är ju enhund Som man har ett år ;) ingen hund jag kommer behålla ;). Mrn i min värld om jag ska ha malle eller schäfer kan det vara bra att testa med en FM hund men kan ha helt fel. Men åter till ämnet

ipopuma
2015-07-09 07:43
#52

#37 förstår fortfarande inte att schäfer är ett säkert kort. Finns så många dåliga shäfers också? Är liksom inte rottis eller riesenschnauzer ett säkert kort egentligen :/ förstår bara inte :P

ipopuma
2015-07-15 21:40
#53

Glömde att skriva att jag vill ha en lättlärd ras fast det tror jag att alla förstått det :P

Upp till toppen
Annons: