Annons:
Etikettaktivering
Läst 4635 ggr
[Stockholmsbruden]
6/16/15, 7:52 PM

Bordercollie

När vi först skaffade bordercollie trodde vi rasen blev understimulerad så fort man lämnar han 1 minut lixom. Att den behövde dragträna, spåra, agilitytävla och sysselsättas på tusen sätt 24/7. Men icke! Vi blev mycket chockade faktiskt, trodde ni också att era bc's krövde mer ön dom egentligen gjorde? När vår bc har tråkigt går han o ämtar en toarulle, sen är han nöjd hahah! Hur är era? Vår är somsagt ganska nöjd med att gnaga på toarullar, ta lngpromenader, springa av sig, trickträna eller med att bygga ihop lite att skutta över hopphinder :) Känner ni igen er?

Annons:
Honestyisdead
6/16/15, 7:56 PM
#1

Skulle aldrig skaffa en sådan om jag inte skulle valla med den. Har sett allt för många bc som mått dåligt när de inte fått arbeta med det dom avlad för.

_Fisken
6/16/15, 8:04 PM
#2

Vi har haft två bc, Helt underbara djur och otroligt arbetsvilliga och smarta men man ska bo på gård så man kan släppa ut dem. När de var inne så gick de o lade sig och tittade under lugg eller kutade runt o kollade vad barnen gjorde. 
En av dem samlade pinnar o lade bakom en björk vi hade. En hel hög med pinnar. Det var lixom hans skatt. Toarullar var inte deras leksaker iaf. :-)

Fialialej
6/16/15, 8:29 PM
#3

Jag har en bc/aussie och i hennes fall är det viktigaste att hitta en balans. Hon blir lätt både över och understimulerad om det inte finns rutiner och en uppgift. Vi måste ha en jämn dos aktivering av lagom mängd. LAGOM och JÄMNT är väldigt viktigt. Hon klarar bättre att ta det lugnt ett par dagar, än att sätta igång efter ett par dagars vila. Då blir det lätt överslag om ma tagit det för lugnt. Under tiden vi tar det lugnt är hon lugn, men det märks när man väl sätter igång att det inte är helt ok att låta henne vara sysslolös. Man får tänka sig för helt enkelt. Bästa aktiveringen (som hon blir mysigt slö av) är vallning och miljöträning. Ganska logiskt med tanke på att hon är menad att vara vallande vaktande gårdshund (utifrån sina raser).

"På natten är alla katter svarta"

[Stockholmsbruden]
6/16/15, 8:50 PM
#4

Man måste verkligen intd valla med dom, snälla vet du något om denna ras eller?? Uppenbarligen inte. Vår bc haf inte ens vall i sig, det är bortavlat.

Honestyisdead
6/16/15, 8:52 PM
#5

#4 Det är en utpräglad vallhund. Jag vet en hel del om rasen och dess syfte.  Däremot verkar du ha väldigt lite koll om du äger en riktig bc.

[Stockholmsbruden]
6/16/15, 8:54 PM
#6

Hahah. Lilla du, jag har mer koll än du, ha du ens nån bodercollie? Vet du ens hur det är att ha en? Min hund är haf inte vall i sig, precis som det är framavlat är det bortavlat på min hund.

Annons:
_Fisken
6/16/15, 8:55 PM
#7

Vad vi gjorde med ena BC:n var att vi inte "aktiverade" vallningen. Det funkade bra. Sen tror jag han inte var avlad för vallning riktigt. Den hunden var lite speciell. Första bc:n var jäkligt duktig på vallningen och vi tränade honom på det.

Isvind
6/16/15, 8:56 PM
#8

Vilken uppfödare är din bc ifrån? :)

FjantYoda
6/16/15, 8:56 PM
#9

Vänta nu, hur kan man ha en BORDER COLLIE, med bortavlat vall… då vallhundsprov är ett av kraven för att få registrera en border collie? 

"Registreringsförbud för svenskfödd border collie vars båda föräldradjur ej har erhållit lägst godkänt vid av SVaK arrangerat vallhundsprov. Har parningen skett utanför de nordiska länderna eller genom insemination med utomnordisk sperma krävs vallhundsmerit endast för tiken. Gäller fr o m 1991-01-01"

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Honestyisdead
6/16/15, 9:01 PM
#10

#6 Tänk på din ton.

Har din hund stamtavla i Skk? Vilken uppfödare kommer den från?

Hittills har du enbart motbevisat din påstådda kunskap.

_Fisken
6/16/15, 9:17 PM
#11

Vi hade alla dokument på stamtavla som krävdes på bägge hundarna. Skillnaden mellan dem bägge var ändå ganska tydlig. Kanske vallningslusten kan vara mer rotad i ena än i den andra? Kan det vara så enkelt? Eller är det alltid så att de är EXAKT lika sugna på vallning?

Honestyisdead
6/16/15, 9:19 PM
#12

#11 Självklart finns det undantag. Men man avlar ju inte på de som inte vill valla.

Sugar Mist
6/16/15, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Är även jag nyfiken på vilken uppfödare din hund är ifrån :)

Det finns absolut undantag, precis som det finns jakthundar som inte har viltintresse, vakthundar som inte har vakt osv.
Det kommer upp titt som tätt bc's som inte håller måttet i hagen, man får också tänka på att det finns en fin linje mellan vall och jakt, och det helt enkelt kan ha slagit över till jakten :) Vad vet jag, jag har aldrig tagit över en oduglig vallhund och lär förhoppningsvis inte göra det heller :)

Bc flyttar in hit närsom, blir en sprallig liten grabb på 1½ år som ska få bli min läromästare i vallning, när det gäller aktivering har jag redan en bra plan för det som funkat med båda mina bruksare innan :) 

När det gäller det här med att hunden kanske är nöjd med den livsstilen kan mycket väl vara att den är invand i det och att den helt enkelt inte vet så mycket annat än det livet den lever, och ffa att den är nöjd med att bara få vara med familjen.
De flesta stressobjekt som pratas om överallt är hundar som levt ett väldigt aktivt liv hela sitt liv och plötsligt fått sluta med allt, klart hunden kan bli stissig och gå på tårna när rutinerna plötsligt avbryts, det tror jag de flesta hundar blir, absolut de som tappar sin uppgift och då ger sig egna- okynnesvallar, vaktar, "städar" osv.
Att vänja hunden att ta det lugnt i perioder är A och O, vem vill ha en hund som demolerar soffan i trisstess när man själv ligger utslagen i feber och magsjuka?
Det pratas mycket om passivitetsträning och det är inte för intet, men det gäller ju att hitta en balans mellan aktivitet och passivitet, och det är även därför det kan vara bra att planera in vilodagar/viloperioder så att både kropp och sinne hos både matte och hund hinner återhämta sig och varva ner.

Med det här menar jag inte att border collien är en ras för alla, det är en renodlad vallhund enda ut i tårna och bör användas för sitt ändamål, men det blir så himla mycket missförstånd över nätet och på sätt och vis är det bra- det avskräcker och är man seriöst intresserad ser man vidare och gräver sig djupare ner i rasen och bildar sig en egen uppfattning och det här är väl min helt enkelt :)

-

Annons:
_Fisken
6/16/15, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Minns ej vart min fd köpte hunden….

Navifax
6/17/15, 9:32 AM
#15

#13 Heja ditt inlägg! :) Håller med till fullo. Jag har ju en aussie nu som jag  hade funderingar på att börja valla med. Min mormor äger en gård med får och där tänkte jag ju köra på. Men så pratade jag med några instruktörer som sa att risken finns att jag väcker en instinkt som jag inte vill ska finnas där. Vi bor centralt, kanske börjar hon valla bilar och barn osv. För jag kommer inte kunna vara på mormors gård var tredje dag för att valla. Och om jag bestämmer mig för att väcka den instinkten kan det behövas kontinuerlig vallning.

Så för min och ffa Navis skull kanske det är bäst att inte börja valla. Men jag tror minsann hon kommer må bra ändå :) Än så länge mår hon kalas!

Navifax
6/17/15, 9:34 AM
#16

#4 Försök tänka på din ton i ett forum :) Ingen idé att kalla folk för "lilla du" och ha en otrevlig ton. Man kan diskutera utan att vara nedvärderande/otrevlig :)

[Wraith]
6/17/15, 10:29 AM
#17

En BC som inte har vall i sig är antingen ett undantag eller så hunden oreggad dvs har ej föräldrar som är GK vallhundar. Det finns individer från vallande föräldrar som absolut inte lämpar sig i vall, men dessa hundar går ej vidare i avel och de kräver ändå aktivering, men av annan typ.

Min BC har vallat och kommer valla vidare, är inte riktigt tänd på får än men det kommer nog då han har ett starkt eye. Men om han hade fått en toarulle som sysselsättning så hade han blivit smått galen; efter han hade käkat upp den. Jag märker en ENORM skillnad på aktivitet och mående. Om jag tar det lugnt i några dagar då är han mer aktiv i hemmet dvs går omkring, leker, hoppar, biter, bråkar, hittar på djävulskap osv. Men om vi tränar varje dag (jo varje dag) så är han betydligt mer harmonisk och ligger helst och sover mellan sina små lekstunder. Det är ju inte så att han kräver aktivering 24h/dygn eller varje dag, men så länge han får ordentligt aktivering var och varannan dag så är det lugnt hemma.

En BC behöver inte valla men det är synd om de inte får valla då de har så starka instinkter för vallning. Många kan nog ändå nöja sig med annan vettig aktivering såsom bruks men man ska nog tänka till både en och annan gång innan man väljer BC och man inte kan erbjuda vall. Sen finns det ju linjer som typ bara håller till att bli godkända vallhundar, men kommer inte längre än så.

Och eftersom att föräldrar måste vara godkända vallhundar så är det inget man "avlar bort"! Om man kommer med det påståendet så har man nog köpt oreggat/blandras eller från utställningskennlar i utlandet som skiter i arbetsegenskaperna.

Cahira
6/19/15, 11:32 AM
#18

Bara för att en hund är prestationsavlad betyder inte att den kommer prestera bra. Finns många reggade hundar som inte fungerar i vallning och kan få utlopp för sin arbetsförmåga och arbetsvilja på andra vis. Visst kan inget ersätta vallning, jakt, drag eller vad hunden är avlad för, men en hund kan leva harmoniskt även utan det den avlades till.

Alla får det alltid att låta som att alla BC automatiskt är perfekta vallhundar och det stämmer inte. Vissa fungerar helt enkelt inte. Kan vara dålig relation till djuren, lyssna dåligt, en skada, eller helt enkelt avsaknat intresse. 

Att ha en vallhund är som att ha en jakthund. Man får vara beredd på instinkter som är djupt rotade. men i gengäld så om handsken passar så kan man absolut hitta rätt hund som är menad att arbeta på annat vis. Kanske som diabeteslarmhund, narkotikahund, eftersökshund, blindhund, sporthund såsom lydnad, eller något annat. 

Så länge en BC får jobba och göra föraren glad så kommer BC vara lycklig. Som sagt, inget kan ersätta vallning med en riktigt bra hund, men inte alla klarar av jobbet hur bra föräldrarna klarade av vallprovet eller ej. Samma med jakthundar, inte alla som har vad det krävs. Så är det bara. 

Samma med utställningsdjur, bara för att du har två champions betyder det inte att du får championkull. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Honestyisdead
6/19/15, 2:18 PM
#19

#18 Som sagt, undantag finns alltid.

Men att köpa en bc och hoppas på att den inte behöver valla är rent av idiotiskt. Vill man inte valla köper man inte en vallhund. Vill man inte jaga köper man inte en jakthund.

Och här påstår ts dessutom att hennes hund saknar vall för det "avlats" bort. Uppenbarligen är det en blandras eftersom ts inte svarade efter att hon blev ifrågasatt. Och man avlar ju inte på bcs som saknar vall.

Cahira
6/20/15, 3:28 AM
#20

Det beror ju på om man köper en valp och hoppas eller om man köper en omplacering som visats inte duga till vallning. 

Är många som avlar "sportBC" som är "renraser" men oreggat så hennes BC kan mycket väl vara en sådan. Det går inte att komma ifrån att vallhundar är allround och väldigt bra i sportsammanhang. Det kan man inte säga om jakthundar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Wellcraft
6/20/15, 3:34 AM
#21

#20 Det enda är väl vorstehn, som visat sig utmärkt i drag 😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cahira
6/20/15, 4:12 AM
#22

Ja eller pudeln som inte är så mycket jakthund längre. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Denna kommentar har tagits bort.
poodlelicious
6/25/15, 11:14 AM
#24

Så här otrevlig får man väl ändå inte vara???

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
6/25/15, 1:29 PM
#26

#23 Alltså ingen riktig bc.

För övrigt är det ingen annan än du som behöver få saker förklarat. Du har ju ingen som helst koll.

Achatina
6/25/15, 8:09 PM
#27

Diskussionen är väl lite död nu. Men råkade på följande text skriven av en amerikansk uppfödare av aussies, på engelska men poängen är klockren:

"My question is why breed heelers (or any breed) if you don't like what they are? Why get into a breed just to pick and choose which parts of them you like? Why take a breed and change it just to suit your own personal whims?  Why that breed? Why not seek a breed that is what you're looking for? Or breed working mutts? Or even create a new breed if you just truly can't find what you want out there? Why take this existing breed and turn it into something else? You see people get upset all the time about "show breeders" who have "watered down" the instinct of breeds… to me this is the same thing. It is one thing to prioritize A and in the process have dogs who lack a bit in B. It's another intentionally breed for dogs that lack B because you decided you just don't like B."

Annons:
Lon@
6/25/15, 9:04 PM
#28

#20, Nja, retrievers räknas som jakthundar och de är ju rätt allround när de gäller många hundsporter. Till exempel är det väl labbar som vunnit sök i bruks-SM de senaste tre åren? Fast jag förstår hur du menar, även om jag tycker att det är en styggelse att avla "sport-BC" som inte har någon förankring i vallegenskaperna.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Fialialej
6/25/15, 10:49 PM
#29

Tycker den här tråden är lite onödigt hård åt båda håll. Såklart finns det bc:s som inte är reggade, men självklart är också att vallen inte är bortavlad på en eller ett par generationer. Tagga ner lite ALLIHOP?

"På natten är alla katter svarta"

Cahira
6/26/15, 5:18 AM
#30

#28 retrievers tänkte jag inte på, ber om ursäkt. :) Tänkte på jakthundar med stark sticka-iväg-instinkter typ gråhund eller liknande.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Stockholmsbruden]
7/7/15, 12:47 AM
#31

Calm down. Min hund mår bra. Det finns andra i världen ni kan hacka på som inte vallar med sina vallhundar. K??

[[Boris Sager]]
7/7/15, 5:59 AM
#32

Ja, vad ska man säga ? Hoppas din hund mår bra, TS!

[Stockholmsbruden]
7/7/15, 11:33 AM
#33

Ja tack han ligger bredvid mig och blir kliad på magen och hälsar att han hatar sitt liv =)

dinamnam
7/7/15, 12:38 PM
#34

Jag vallar ej heller med min BC och jag förstår din "ilska" när folk säger emot om att hunden måste valla. Jag tycker såhär - jobbar man med hunden och inte använder den endast som sällskapshund så funkar det. Däremot så krävs det mer jobb med BC:n än med andra raser.

Men nästa hund blir inte en Border Collie för min del, då jag känner att jo det kan bli lite för mycket ibland. Däremot som någon sa innan så tycker jag att alla här på denna tråd är lite väl för hårda åt båda hållen. 

Sä länge hunden mår bra så är det okej att inte valla, men det är bara min åsikt! :)

Med vänliga hälsningar 

Annons:
Honestyisdead
7/7/15, 1:10 PM
#35

#34 Varför köper man en utpräglad vallhund om man inte tänker valla är min fråga.

[[Boris Sager]]
7/7/15, 1:24 PM
#36

Jag tycker inte att man får fram sina åsikter bättre om man angriper andra eller nedvärderar dem. Det är tecken på att ens åsikter inte håller, ens för en själv.

Honestyisdead
7/7/15, 1:26 PM
#37

#36 Vem skriver du till?

[[Boris Sager]]
7/7/15, 1:50 PM
#38

Jag skriver inte till någon. Därför ingen adressat.

Det är min uppfattning rent allmänt.

Isvind
7/7/15, 5:12 PM
#39

Självklart finns ej rastypiska undantag. Precis som det omplaceras jakthundar som är totalt odugliga för jakt. Det gör inte BC som ras, rent generellt, till en bra sällskapshund. :)

[Wraith]
7/7/15, 5:40 PM
#40

#36 Jag blir faktiskt ganska bestört när någon skriver att aktivitetsbehovet är lågt hos rasen och att den typ  nöjer sig med en toarulle! Eller att man avlar bort vallegenskaperna hos rasen, vilket inte alls stämmer! Inte konstigt om folk reagerar. Om man har en reggad BC så kommer den från vallande föräldrar, att det sen finns individer som ej lämpar sig som vallhundar hör till undantagen.

Men TS verkar vara mera stolt över att ha en BC (om än kanske oreggad/blandras?) som nöjer sig med en toarulle och lite trix. Jag hade oroat mig för vart rasen är på väg om detta blev standard eller att folk får för sig att detta stämmer i överlag hos de flesta individer och köper sig en och samtidigt tar vatten över huvudet.

Och mina åsikter HÅLLER, även för mig! Sen att man håller diskussionen rumsren är viktigt, men nog måste man få angripa ideér som man anser är felaktiga. Annars ska man inte hålla till på ett diskussionsforum.

[[Boris Sager]]
7/7/15, 6:12 PM
#41

Man kan framlägga åsikter för och emot, men inte angripa andra, som personer. Då är man fel ute.

Annons:
Wellcraft
7/7/15, 6:15 PM
#42

Håll er till ämnet! 🙂
Vi har redan rensat i tråden och tagit bort en del otrevliga inlägg.
Anser vi att någon bryter mot reglerna så tar vi bort el. redigerar dessa inlägg. 
Just nu kan jag inte hitta några dumheter i tråden, men jag ber alla att hålla en god & tolerant ton.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Wraith]
7/8/15, 4:48 PM
#43

#41 Nu har jag kanske missat något inlägg, men var blir någon personangripen?

JonnaCecilia
7/8/15, 5:21 PM
#44

#43 Admin har rensat bland inläggen så det finns inte kvar.

Swenton
10/6/17, 2:18 PM
#45

Jag har en liten BC kille hemma varav en av föräldrarna INTE avlagt vallhundsprov (men vallar ändå). Dvs jag har en BC som inte är reggad i SKK. Mitt mål med att skaffa en bc är dels för vallning och dels för att kunna träna och tävla i Agility. För min del spelade det inte någon större roll att han inte har stamtavla med bra linjer. Har sett hans föräldrar valla och var mäkta imponerad!

Så när jag passerar fårhagen och han får se fåren (ca 150m avstånd) och han drar svansen mellan benen och kubbar hem. Att försöka vänja honom vid fåren har inte gått alls och jag ser inte det där typiska kroppsspråket de har när de vallar (eller i unga år leker). Inget smygande, inget vallande, ingen fixering med ögonen.. 

Kanske det blev ett måndagsexemplar, då jag inte kommer tvinga honom till att valla om han inte finner det behagligt eller roligt. Men det är lite synd då jag sett fram emot att valla med honom. 

Men en nyfiken fråga. En renrasig BC har föräldrar med avlagt (och godkänt) vallhundsprov. Men om man inte avlägger vallhundsprov och får en kull. Vad räknas hunden som då? blandras? Om blandras, mellan BC och BC då? renrasig utan stamtavla? Ikke vallande BC? 

Sugar Mist
10/6/17, 3:33 PM
#46

#45 Blandras. Varför skaffade du ett wild-card? Du ville ha en vallhund men köpte efter en hund som inte fullgjort avelskravet VP, varför gjorde dom aldrig VP? Låter väldigt konstigt i mina öron. Alla bc's jag tränat och kört in i vallning har oavsett ålder(8v-4år vid start) visat eye och varit lättstyrda i hagen. Låter som en väldigt låg hund med dåligt självförtroende, lite mod och lite nyfikenhet. Öka självförtroendet och uppmuntra nyfikenhet på andra plan innan du introducerar till fåren. Vet du om de hade någon kontakt med fåren när han var mindre? Kan de hänt en olycka?

-

Upp till toppen
Annons: