Annons:
Etikettoff-topic
Läst 5708 ggr
zlarviig
6/8/15, 5:20 PM

Älgfluga/hjortlusfluga???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade ett kryp som kröp på mina byxor i mitt rum häromdan. Det var det äckligaste krypet jag sett i hela mitt liv och jag hittar ingen bild nånstans på nätet som liknar det här krypet. Min pojkvän tror att det är en Älgfluga, men jag är inte helt övertygad då det här krypet var brunrött och hade bred, trekantig bakdel och pyttesmå vingar. Jag har hund (svart korthårig) så tänker att det förmodligen är hon som dragit in något. Nu tänkte jag bara fråga om någon här har sett något liknande djur och har någon aning om vad det kan vara? Den var ca 7-10 mm stor.

Annons:
zlarviig
6/8/15, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild

Honestyisdead
6/8/15, 5:23 PM
#2

Uuurk! Har aldrig sett något liknande!

mimåne
6/8/15, 5:24 PM
#3

Ser ju verkligen ut som en älgfluga förutom att den är så röd i färgen. Märkligt. Älgflugor brukar ju även komma i flock så oftast har man mer än bara en på sig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LinaK
6/8/15, 5:41 PM
#4

Ser definitivt ut som en älgfluga. Dom är så sjukt äckliga och nästan omöjliga att döda om man får dem på sig. Älskar att krypa in i håret och kläderna. Något av det vidrigaste jag vet :( som tur är gör dom inte så mycket skada mer än att vara äckliga :P

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

zlarviig
6/8/15, 5:54 PM
#5

Usch det var en sån alltså :s Får bränna upp hela rummet alltså 😅 Tack för svar :)

Honestyisdead
6/8/15, 6:35 PM
#6

#4 Är det inte dom som biter?  Någon typ av fluga bet bort en liten bit kött från min pappa så det riktigt rann  blod.

Annons:
LinaK
6/8/15, 6:50 PM
#7

#6 Det kanske dem gör? Aldrig varit med om det och då har jag ändå haft ett x antal på mig. Men kanske har haft tur. Usch om dom bits är dom ännu mer äckliga :( blä

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Honestyisdead
6/8/15, 6:53 PM
#8

#7 Undrar annars varför de kryper innan för kläder och i håret.  Kanske för att lägga ägg? :)

Finns nog något som heter hästfluga också. Kan ha varit det som bet pappa.

zlarviig
6/8/15, 8:28 PM
#9

Jag läste att dom sliter av vingarna och "gräver" sig in under huden och sen sitter dom där och suger blod resten av sitt liv och släpper sina ägg till marken :S Och så lever dom bara två veckor utan blod :P

zlarviig
6/8/15, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Men jag tycker inte att det ser ut som samma kryp.. Den jag såg var ju som sagt röd och hade bred, trekantig bakkropp och den hade mer "tänder" än en sugsnabel som det står att man kan se på älgflugor :S Här är ju då en älgfluga

zlarviig
6/8/15, 8:44 PM
#11

Och här är en närbild på den jag såg

zlarviig
6/8/15, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bilden kom inte med :P

[Tilde]
6/8/15, 8:51 PM
#13

Ser ut som en flygande mutantkrabba blandat med en spindel😂 Gud vad äcklig!

Annons:
Linnea
6/8/15, 8:56 PM
#14

#6 Det var inte en hästbroms eller fäbroms? Den senare biter stora hål. #0 Lär ju vara nån typ av lusfluga iaf. Oklart vilken.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Honestyisdead
6/8/15, 9:18 PM
#15

#10,12

Men bläääääää! Dom liknar definitivt inte varandra. Kan det vara hona och hane? Ömsar dom? Släpper dom vingarna och ändrar utseende? 

#14 Har aldrig hört talas om dom. Har du bild?

Honestyisdead
6/8/15, 9:21 PM
#16

#12 Får jag publicera bilden på min Facebook och kolla om någon vet?

Och fråga inne på svensknatur.ifokus

zlarviig
6/8/15, 9:22 PM
#17

Har inte hittat något om att det ska vara skillnad mellan hanar och honor, och inte om dom ömsar heller.. Men älgflugan har liksom en delad kropp som en myra, men den jag såg hade inte det, och det ser ut som att min hade spetsigare "nos" också :

zlarviig
6/8/15, 9:26 PM
#18

#12 Ja det får du gärna :)

Honestyisdead
6/8/15, 9:37 PM
#19

#18 Har kollat på sidor om fiske som brukar kunna insekter och på min egen vägg. Tack för lånet :) Vi måste få veta vad det är!

LinaK
6/8/15, 9:38 PM
#20

Nej den såg ju inte helt och fullt ut som en älgfluga. Hm märklig insekt. Hoppas vi får svar!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Honestyisdead
6/8/15, 9:47 PM
#21

Nu har jag lagt bilden på svensk natur här på iFokus.  Kan tyvärr inte länka med mobilen så gå gärna in och gör det #18

Honestyisdead
6/8/15, 9:51 PM
#22

Hittills har jag fått flera svar som tycker den är äcklig. Ingen som vet.

[Forest]
6/8/15, 9:53 PM
#23

Jag säger även jag att det är troligen en Lipoptena cervi= älgfluga. Tycker dom är envisa små som är svåra att plocka av då dom är så platta :C

mimåne
6/8/15, 9:54 PM
#24

I mina ögon ser den precis ut som en älgfluga i form, bara färgen som inte stämmer överens. Men man kan ju tänka sig att det finns underarter.

När de landar på oss människor så släpper de vingarna. Dem behövs inte då de ska "gräva" in sig under huden och lägga ägg. Däremot brukar de inte göra det just på människor, varför vet jag inte. Men släpper vingarna gör de ganska fort. 

De kommer i stora flockar och landar direkt. Det låter som ett högt "BBZZzzz" när de kommer farandes och landar på en. På det viset är de ganska lätta att känna igen när man är ute i skogen. Inte ett evigt små surrande som med andra flygfä som flyger runt en 5 minuter innan de landar.

De är väldigt jobbiga att få av sig också då de med sina spindel liknande armar klamrar sig fast bra. Det bästa är att ta av sig alla kläder, kamma håret med en fin kam och duscha. Putsa öronen för där gillar de att krypa in.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Honestyisdead
6/8/15, 10:02 PM
#25

Älgloppa har jag fått nu av 10 tal.  Biter tydligen satan.

Honestyisdead
6/8/15, 10:18 PM
#26

Detta svar fick jag från en som kan en del om insekter. 

En lusfluga som finns i många varianter.  Biter av sina vingar när den hittat sitt värddjur och sen suger den.

Lon@
6/8/15, 11:12 PM
#27

Fy fasen vad äcklig!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
zlarviig
6/8/15, 11:15 PM
#28

Men älgflugor har stora vingar, den här har ju väldigt små vingar. Och den här var större än vad jag läst att dom vanligaste lusflugorna är.. Den här var nästan 1 cm stor och väldigt bred :|

Frida B
6/9/15, 12:46 AM
#29

#24 kryper in i öronen!? Jag kommer aldrig våga mig ut i skogen igen…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Linnea
6/9/15, 7:13 AM
#30

#15 Fäbroms: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4broms Kan inte länka från mobilen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Karolina-H
6/9/15, 7:34 AM
#31

Ser ut som en älgfluga som många skrivit. De sätter sig på människor men biter sig inte fast på oss då vi inte är ett värddjur för dem utan de har tagit "fel", så ofta kan de bita till men de kryper aldrig under huden på oss. Jag som har ridit i många år har sett dem göra det på hästar dock och fy vad äckligt det är och hästarna får jätte ont

Codeavalone.blogg.se

JonnaCecilia
6/9/15, 10:10 AM
#32

Ser ut som en lusfluga av nåt slag? http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lusflugor Håller med TS att den inte ser ut som älgflugan på bilden… Blä, sitter och kliar mig och får äckelkänslor bara av tråden! Fy för äckliga insekter! De som bits är som flera sagt broms, de gör ONT! Kommer ofta om man är ute och rider på sommaren, har orsakat många fall från häst då den blivit biten och skrämd…

JonnaCecilia
6/9/15, 10:23 AM
#33

Ser ut som en lusfluga av nåt slag? http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lusflugor Håller med TS att den inte ser ut som älgflugan på bilden… Blä, sitter och kliar mig och får äckelkänslor bara av tråden! Fy för äckliga insekter! De som bits är som flera sagt broms, de gör ONT! Kommer ofta om man är ute och rider på sommaren, har orsakat många fall från häst då den blivit biten och skrämd…

[Tilde]
6/9/15, 10:39 AM
#34

Håller med om lusfluga - den var lik en sån!

Annons:
russin
6/9/15, 10:39 AM
#35

Det ser ut som en älgfluga/hjortlus förutom färgen - men det är högst troligt att det finns fler varianter.

Vidriga är dom oavsett och det är ett helsicke att få väck dom då dom gör sig platta när man försöker få tag i dom. Jag får alltid sådana på mig på hösten, vilket ger mig rysningar😭

[Tilde]
6/9/15, 10:42 AM
#36

Finns de i hela Sverige? För jag har aldrig i mitt liv sett en sån! 😮

russin
6/9/15, 10:44 AM
#37

Info om det läskiga krypet: http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3010

Det finns 13 olika lusflugor i Sverige, så att dom kan se olika ut är inte konstigt….

mimåne
6/9/15, 10:49 AM
#38

Ja de finns i hela sverige Tilde, håller sig dock i skogsmiljö där det kan tänkas finnas lämpliga "byten".

Medarbetare på akvariefisk ifokus

5ara
6/9/15, 11:37 AM
#39

På hösten när de vidriga krypen letar värddjur är det massor med älgflugor här i skogarna. Blä! Som någon skrev är det ju en plåga för hästarna men jag har som tur är aldrig blivit biten.

Jag tror inte djuret på bilden i #0 är en älgfluga utan som tidigare skrivits någon annan sorts lusfluga. Vilket påpekats stämmer inte utseendet och färgen. Det är dessutom alldeles för tidigt för dem att börja flyga runt redan nu eftersom de i regel inte börjar kläckas förrän i augusti…

En sådan vill jag aldrig se. Fy, vad äcklig!!!

Upp till toppen
Annons: