Annons:
Etikettövrigt
Läst 1605 ggr
[Juel70]
6/2/15, 10:27 PM

Hund i bil flera dagar

Jag upptäckte en hund i en bur i en liten bur en dag när jag gick förbi med min hund och den började skälla. Lät som en stor hund och jag tittade in i bilen och såg en hundbur i baksätet med filt över. Jag tycker buren såg rätt liten ut med tanke på att hunden lät som en stor hund. 

Sen kom jag på att den varit i bilen några dagar tidigare också och skällt när vi gick förbi och då blev jag väldigt fundersam och började gå förbi där på varje runda och upptäckte att hunden är större delen av dygnet i den lilla buren i bilen!

Jag har skrivit upp reg-nr och antecknat när hunden är i bilen osv.  En kväll var jag ute vid 21.00 med min hund och tänkte att jag går ut vid midnatt och kollar om hunden är kvar. Då var den tom, men på vägen hem såg jag en kvinna komma med en grå pitbull-mix av nåt slag, en högre pitbull såg det ut som och dom gick mot lilla bilen och jag förstod att det var den hunden. För jag har heller inte sett den där kvinnan eller hunden här i området tidigare.

Man blir ju orolig för hundens välmående och idag verkar den varit större delen av dygnet i bilen/buren, förutom ett break då bilen var borta vid 18.00, men nu är hunden där igen i buren med filten över.. så jag fick nog och ringde polisen och gav dom reg.nr och bad dom att kolla till hunden och sade att jag var orolig och att jag haft koll på hunden och bilen under flera dagar.

Dom sade att dom kan kolla upp det, men om hunden mår bra, så kan dom inget göra, utan då är det länsstyrelsen som får ta över; att man får ringa dom istället. 

Verkar knepigt.. vad ska man göra om hunden verkar "må bra"?  För ingen hund kan ju må bra utav att tillbringa större delen av sin tid i en bur i en liten bil??

Vad skulle ni gjort?

Annons:
[Juel70]
6/2/15, 10:30 PM
#1

Det måste pågått minst en vecka iallafall att den är i bilen större delen av dygnet. Det har tack o lov iallafall varit rätt dåligt väder.

VildaVittra
6/2/15, 10:33 PM
#2

Jag skulle prata med ägaren, det kan ju vara så att de har en löptik och en kåtbock till hanhund och ingen hundvakt. Jag vet många som fått ta till den nödlösningen för att själva kunna få ett par timmars sömn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
6/2/15, 10:35 PM
#3

Uch vad hemskt! och jobbigt att se och känna att man inte kan göra något.

Så fort det blir en lite varmare dag kommer ju den stackars hunden bli sjuk juh! Kanske t o m dö i hettan i bilen…

Jag vet inte heller vad man ska eller kan göra, men jag skulle börja föra någon sorts journal/dagbok över tiderna jag såg hunden där, som vittne.

Ta tid från att jag ser hunden där tills jag ser att den kommer där ifrån. 

För visst om polisen åker dit en gång och tittar och ser en hund som verkar pigg har dem ju ingen aning om hur länga och ofta den sitter där, och kan givetvis ingenting göra.

Jag tänker att man kanske kan göra en anmälan till typ länsstyrelsen eller något sådant också? precis som man gör när man anmäler missförhållanden i djurhållning i andra sammanhang också, så som uppfödare osv…?

Vet inte vart man gör det, men det finns säkert andra här på sidan som kan tipsa och vet mer? Ring och prata med någon veterinär i annat fall och rådfråga vart man kan vända sig för att anmäla djur som far illa? dem borde ju veta sådant liksom tycker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Juel70]
6/2/15, 10:35 PM
#4

#2 Det låter väldigt grymt tycker jag! Man kan väl isåfall be någon vän ta hand om hunden eller annan lösning.

[Juel70]
6/2/15, 10:38 PM
#5

#3 Ja jag har skrivit ner datum och tid. Går förbi där iallafall 4 ggr om dagen.  Jag tror inte polisen kommer att ringa mig och berätta hur det gick, men jag får fortsätta gå förbi där och kolla och skriva upp.

Sealle
6/2/15, 10:38 PM
#6

Prata alltid med ägaren först, man kan omöjligt veta "the whole picture" (vad nu det heter på svenska …) utan att fråga.

Får du intryck av att ägaren inte bryr sig/kommer ändra situationen så är det som sagt Länsstyrelsen du ska anmäla till :)

Annons:
VildaVittra
6/2/15, 10:39 PM
#7

#4 Alla har inte vänner eller familj, jag är en sådan som är helt ensam. Verkligheten ser ibland ut så att det kör ihop sig totalt, man kanske precis blivit av med jobbet eller blivit utförsäkrad så man inte har råd att anlita hundhotell. Men vill du vara en god människa kan du ju fråga om de behöver en hundvakt, gratis om det är så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Juel70]
6/2/15, 10:40 PM
#8

#6 Ja, jag vet inte om jag bör prata med henne, för hon kan ju bara parkera nån annanstans då och fortsätta ha hunden i bilen.. man vet ju inte. Bättre att polisen får kolla.  

#7 Jag kan ju ha lite koll och fråga senare om det behövs. Jag ställer gärna upp om det är en hane förstås. Tik går ej med min hund.  Men måste ju veta först varför hon har hunden i bilen.

Men jag tycker inte att det finns ursäkter för att ha en hund i en liten bur i liten bil så ofta och länge, då kanske man borde fundera på omplacering för hundens bästa.

[Juel70]
6/2/15, 11:05 PM
#9

Kom på en sak. . För cirka 2 veckor sedan hörde jag en hund yla från en balkong jätteofta och högt i flera dagar och undrade över det. Det kan ju vara den hunden.. att dom fått klagomål från grannar och nu stoppar dom undan hunden i bilen istället 😐

VildaVittra
6/2/15, 11:34 PM
#10

#8 Helt fantastiskt, man ska omplacera kanske sin enda vän för att det kört ihop sig en gång. Vart är samhället på väg? Vart har empatin och människokärleken tagit vägen? 

Det finns många goda ursäkter, men det kanske inte är så lätt att se för folk som är omgivna av ett socialt nätverk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Paxxie
6/3/15, 12:09 AM
#11

Det är möjligt att jag har fel, men är det inte mot lagen att förvara hundar i bilburar i över tre timmar, såvida man inte har särskilda skäl?

Sorgligt hur som helst. Hoppas att kvinnan tar sitt förnuft till fånga eller att polisen rycker in fort. :/ Och håller verkligen tummarna för att det inte råkar bli för varmt någon dag.

Em_
6/3/15, 12:23 AM
#12

Finns rätt omständliga lagarom när man får och inte får ha hund i bil och hur länge. 

Polisen brukar bara ingripa i nödsituationer, typ när en hund bokstavligen håller på att dö i en varm bil eller blir misshandlad. Annars är det länsstyrelsen som utreder vanvård. Men prata med henne först, det finns alltid en risk att man har missuppfattat hela situationen :)


Lexie82
6/3/15, 1:54 AM
#13

Kan det vara så att hon arbetar i området? Det kan ju vara så att hennes ordinarie hundvakt blivit sjuk eller liknande och detta är en temporär lösning.

Men håll koll på vädret. Blir det varmt en dag så kolla om hunden är i bilen och ring polisen igen. Tänk på att det kan bli väldigt varmt i en bil även om det är molnigt eller småregnar lite.

Annons:
[Daniela1983]
6/3/15, 2:21 AM
#14

Tycker det är bra att du bryr dig.

[Juel70]
6/3/15, 8:26 AM
#15

#13 Svårt att tro att hon arbetar i området, eftersom hunden brukar vara i bilen vid 21-22 när jag är ute med min hund.  Såg henne gå ut med hunden en kväll vid midnatt och sen gick hon tillbaka med hunden till bilen.

Nu imorse hade hon flyttat bilen till en inre bostadsparkering längre fram, så jag såg inte om hunden är i bilen nu. 

#10 Vi vet ju inte varför hon har hunden i bilen ännu, men bara det att hon har hunden där större delen av tiden är ju fel. Hunden får lida för hennes eventuella problem.  Jag är själv förtidspensionär med hund och har bara en enda hundvakt som kan ställa upp ett par gånger per år bara. Jag har heller inte råd att anställa hundvakt eller hunddagis, men jag skulle aldrig lämna min hund i en bil, i en liten bur. Jag skulle göra allt för att hunden kan följa med på något sätt, om inte så stannar jag hemma.

Maja2
6/3/15, 9:14 AM
#16

Bara för att man själv "aldrig skulle gjort"  så vet man inte varför andra hundägare tar de beslut de gör, såvida man inte pratar med dem.  Oftast finns det helt godtagbara skäl skulle jag gissa.  Sen är det ju så att om du bara går förbi 4 gånger per dag, så har du ju egentligen ingen aning om hur länge hunden faktiskt sitter i bilen, eller hur ofta och mycket den är utanför.  Gå och sätt en lapp på vindrutan att du är bekymrad över hunden, och fråga om ägaren behöver hjälp?

Kallaterrier
6/3/15, 9:17 AM
#17

#15 Innan man har pratat med personen vet vi ju inte vad det är som händer. Ägaren kanske har blivit sjuk, måste få behandling eller annat och då är det inte så enkelt att antingen ta med hunden eller stanna hemma. Ägaren kanske hjälper en anhörig som blivit sjuk och kan inte ha hunden med, det kan ju bero på jättemycket! Det är bra att du håller koll, men man ska inte vara så snabb med att förutsätta det värsta tycker jag.

Jag hade försökt ta kontakt med ägaren, inlett ett lugnt och trevligt samtal och försökt ta reda på vad det är som pågår. Vid behov berätta att det är olagligt att ha hunden så och vid behov prata med länsstyrelsens djurskyddsenhet.

Nova1234
6/3/15, 9:29 AM
#18

Hunden ska inte bli lidande för att ägaren har dålig ekonomi/hälsa/eller av annan anledning Den som skaffar ett djur måste kunna ta hand om djuret Kontakta länstyrelsen dom får göra en utredning så att hunden får det bra. En människa som stänger in sin hund i billen i timmar, kan ju inte heller må så bra av situationen och behöver säkert hjälp med en lösning på problemet.

[Juel70]
6/3/15, 9:37 AM
#19

#18 Håller med dig.  Bättre att länsstyrelsen får reda ut det, så jag har skickat in en webanmälan. Bättre att ha reagerat än att inte reagera.

Lexie82
6/3/15, 9:44 AM
#20

#18 Fast så enkelt är det väl inte alltid? "Den som skaffar ett djur måste kunna ta hand om djuret".
Det är klart att man inte ska skaffa sig ett djur man inte kan ta hand om, men saker kan ju hända under ett djurs livstid. Ibland händer det så drastiska och permanenta saker att man inte har något annat val än att omplacera, men ibland är svårigheterna temporära. Ska man slita hunden från sin familj som den kanske levt med i tio år därför att ägaren har några jobbiga veckor?

Däremot håller jag med att en hund inte ska sitta själv i bil så mycket, och i just det här fallet verkar problemet vara för långvarigt för att rättfärdiga en sådan nödlösning. TS borde antingen erbjuda sig att ta hand om hunden eller prata med länsstyrelsen.

Annons:
Fialialej
6/3/15, 9:54 AM
#21

Det är djurplågeri utan tvekan i mina ögon. Det spelar ingen roll om hunden har en jobbig period, om du själv har det svårt, eller vad det nu kan handla om. Man kan inte stänga in någon i en övertäckt liten bur ensam i en bil på det sättet. Självklart ska människan anmälas för att hunden och eventuellt också ägaren ska få hjälp.

"På natten är alla katter svarta"

[Juel70]
6/4/15, 8:23 AM
#22

Nu har hon haft bilen på inre parkeringen  ända sen dess polisen skulle dit och kolla en kväll, så jag hoppas att hunden inte är i bilen mer. Idag blir det varmt och soligt. 

Förut flyttade hon bilen ett par gånger om dagen, men jag tror det var i samband med att hon skulle rasta hunden, så folk inte fattar misstankar + att sista rundan är runt midnatt när alla ligger o sover, så att folk inte ska se att hon hämtar hunden från bilen och lämnar den där igen.

[Daniela1983]
6/4/15, 12:33 PM
#23

Synd att du inte kan kolla hunden nu, om jag förstått det rätt.

Nova1234
6/4/15, 3:53 PM
#24

#20 vad tycker du är rimligt då? Hur långt ska det kunna gå, för att ägaren "har några jobbiga veckor"? En hund som sitter i en bil dygnet runt kan ju bli helt förstörd för livet Det finns så mycket skit som äger hundar och dom har alla "ursäkter" för att hunden har farit illa

Honestyisdead
6/5/15, 12:27 AM
#25

Det finns inga ursäkter för att hålla en hund instängd i bur på det viset. Bra att du reagerar.

[Juel70]
6/30/15, 10:05 PM
#26

Efter anmälan till polis och länsstyrelsen så försvann ju bilen.  Men ikväll står bilen där igen och när vi gick förbi 21:40 så skällde hunden när den hörde min hund.

Den har tjock mörk filt över buren, inga öppna fönster och det är fortfarande 20 grader ute.  Hur varmt kan det vara i bilen då?

😡

Så vi kan ju utesluta löp av någon tik vid det här laget….

Lexie82
6/30/15, 10:10 PM
#27

#26 Så här sent på kvällen är det nog inte så farligt varmt i bilen, men däremot är den väl inte heller så välventilerad om inga fönster är öppna.

Annons:
[Juel70]
6/30/15, 10:14 PM
#28

#27 Den hunden måste ha ett fint liv, som verkar bo i bilen……

Maja2
6/30/15, 10:31 PM
#29

Nu är det ju väldigt varmt på dagarna (åtminstone söderut) och då kan man tillkalla polis om hunden sitter i bilen på dagen

Tjeja
7/1/15, 12:14 AM
#30

Hade jag sätt det där är jag rädd för att jag hade gjort ett "egenmäktigt förfarande"! Hade säkerligen slagit in en ruta och snott hunden och lämnat den anonymt till något hundstall! Vilket hundstall som  helst i landet måste ju vara bättre än en liten bur i en bil nu på sommaren! 💔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

dundeer
7/1/15, 12:40 AM
#31

men fy…. jag hade nästan gjort som #30!

Achatina
7/1/15, 5:15 AM
#32

Filma bilen med hunden(+hund/hundljud) när det är möjligt. Filmen har ju datum och tidsstämpel och borde vara bra som bevismateriel.

[Juel70]
7/1/15, 7:53 AM
#33

Nu på morgonen var bilen borta, men vid 06:30 , en halvtimme innan jag gick ut med hunden så hörde jag den hunden skälla på en annan hund. (känner igen skallet, för det är väldigt aggressivt)

Men ska hålla utkik idag och ikväll, för idag börjar värmeböljan.

Nova1234
7/1/15, 8:00 AM
#34

Anmäl en gång till till länstyrelsen

Annons:
Kallaterrier
7/1/15, 8:03 AM
#35

#34 Vad ska anmälas, ingen vet ju om hunden fortfarande är i bilen?

Nova1234
7/1/15, 8:04 AM
#36

Ts hör ju att hunden sitter i bilen

[Juel70]
7/1/15, 8:10 AM
#37

Nu på morgon är bilen borta, men vi får se om hon återkommer under dagen och kvällen.  Men grejen är att hon verkar ha hunden väldigt ofta och länge i bilen.

[[Boris Sager]]
7/1/15, 8:18 AM
#38

Usch vilken långdragen historia. Oavsett andra omständigheter är det ALDRIG ok att lämna hund ensam i bil sommartid. Ssk inte sommartid.

Kallaterrier
7/1/15, 8:22 AM
#39

# 36 Det stod väl inte, det stod att TS hörde skall, det behöver ju inte komma från bilen?

[Juel70]
7/1/15, 8:28 AM
#40

#39 Jo jag hörde hunden skälla i bilen, för min hund fick upp lukten av hunden i bilen och då började den hunden att skälla när den hörde min hund. Alltså var den i buren i bilen. Vi gick ju 40 -60 cm från bilen.

Kallaterrier
7/1/15, 8:31 AM
#41

#40 Ok, det framgick inte tyckte jag :) Men du får väl kolla upp om den är i bilen länge, att man har hunden i bilen en kort stund medan man hämtar något är ju inte helt ovanligt.

Annons:
[Juel70]
7/1/15, 8:35 AM
#42

#41 Du får nog läsa hela tråden. Jag har följt henne en hel vecka tidigare och  noterat när hon har hunden i bilen och det är väldigt ofta och länge åt gången. En hund ska väl inte bo i bilen.

Kallaterrier
7/1/15, 8:40 AM
#43

#41 Jag tycker inte heller att en hund ska bo i bilen, och jag har läst tråden och föreslagit att man skulle kontakta hundägaren och fråga vad som pågår, se inlägg 15, MEN: Eftersom det var en månad sedan du startade tråden så fick jag uppfattningen att hunden inte varit i bilen hela tiden, att du sett den igen NU, inte att du vet att den bott i bilen i hela juni.

*Fixade ett stavfel :)

[Juel70]
7/1/15, 8:48 AM
#44

#43 Ja bilen försvann ett tag efter att polisen skulle dit och kolla, men nu är bilen tillbaka igen med samma mönster, att ha hunden i bilen.  Jag vet inte vad hon gör av hunden när hon inte är här, men när hon är här så är hunden i bilen. Det verkar vara ett återkommande mönster för henne att ha hunden i bilen ofta.

Sen har jag inte fått någon information om vad som hände när polisen kom och vet ej om länsstyrelsen agerat på min anmälan heller.

Kallaterrier
7/1/15, 8:51 AM
#45

#44 Ok.

lambero
7/1/15, 8:56 AM
#46

Jag tror inte att Länsstyrelsen kommer att meddela dig hur det går. Du kan ju prova att ringa och fråga.
Men om jag vore dig så skulle jag fortsätta och dokumentera och rapportera in det till Länsstyrelsen. Ju mer de har att gå på desto lättare är det för dem att agera om det skulle behövas!

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[[Boris Sager]]
7/1/15, 9:01 AM
#47

# 43, det får vi verkligen hoppas, att hunden inte varit där hela tiden! Nu för tiden borde alla fatta att man inte lämnar hund I bil, ens för en kortare stund. Jag vet fall där matten ställt sina hundar I bilen och bara skulle gå och hämta en väska. Blev uppehållen oförutsett några minuter. När hon kom tillbaka till bilen var fyra hundar, utställningshundar, döda. ( Yorkshire terriers). Spelar ju givetvis ingen roll att de var utställningshundar eller yorkshire terriers , skriver det bara för att jag upplevt det och vet att det var sant.

Kallaterrier
7/1/15, 9:11 AM
#48

#47 Det måste ju höra till ovanligheterna att en hund dör av värmeslag genom att lämnas ett par minuter i en bil 6:30 på morgonen.

Innan alla får spel på mig nu, jag tycker inte heller att man ska utsätta sin hund för fara genom att lämna den i varma bilar under sommaren, men ett par minuter under sval temperatur, vi hade under tio grader här i morse, det ska inte vara en fara.  Naturligtvis får man se till att bilen står bra och att man inte blir fördröjd.

Annons:
[[Boris Sager]]
7/1/15, 10:08 AM
#49

Nej, ta det inte personligt, # 48! Men så länge sådana här hemska historier upprepas, måste man upprepa hur lätt det kan hända. Många tycks tro att det inte händer dem, tills det gör det. Man kan aldrig försvara varför man lämnar en hund I bil oavsett tidpunkt, hur kort stund man planerat att vara borta anser jag. Så mycket spelar roll, ras, hundens kondition, osv. Skuggförhållanden och nedvävade vindrutor spelar mindre roll har det visat sig. Alla borde kolla hur det känns att sitta kvar i en bil en kort stund en sommardag.

poodlelicious
7/1/15, 10:22 AM
#50

Anmäl flera gånger. Jag har anmält en gång och förstod på kvinnan jag pratade med att det är större chans att något händer om det anmäls flera gånger.

[vattenhunden]
7/1/15, 10:52 AM
#51

Säger som de andra, anmäl flera gånger både till länsstyrelsen & polisen. Det är verkligen inte okej! Även en sommarkväll som kan uppfattas som sval kan vara mycket varmare i en bil! Att bo i en bil är inget liv för en hund & för att inte säga hur långt liv denna hund kommer att ha kvar tills nästa gång ni passerar & hunden har tystnat för gott. :-(

Kallaterrier
7/1/15, 10:58 AM
#52

#49 Tja, du riktade ju det till mig, men det är lugnt, jag är inte den som är den :)

[[Boris Sager]]
7/1/15, 11:11 AM
#53

# 52 det var inte menat som någon kritik av din kommentar. Jag ville bara svara dig. Det uppfattar jag inte som samma sak. Allt för att undvika fler plågade hundar/ djur i varma bilar.

Nova1234
7/1/15, 11:37 AM
#54

Om anmälan görs till länstyrelsen så måste väl dom se över hur och var hunden bor? Har hunden en bostad öht? Hur ser denna bostad ut?

dundeer
7/1/15, 11:52 AM
#55

Jag vet faktiskt ett fall där en hund bodde i bilen för att den var "för vild för att ha inomhus". den bodde i bilen i några månader innan någonting hände och den omhändertogs… 
Dock var de inte lika grovt som detta så den satt i en bur i bagageluckan, och luckan kunde vara öppen. Men jag behöver väl inte säga att de krävdes väldigt mycket för att de skulle bli en hund igen….

Annons:
[Juel70]
7/1/15, 12:27 PM
#56

#55  Jag tänkte detsamma, om det kan vara nåt åt det hållet. För hundens skall är ju väldigt aggressivt när den möter andra hundar.  Låter som värsta bråket ute när den skäller.

dundeer
7/1/15, 1:14 PM
#57

#56 men de är ju hur som inte rätt… anta att detta är skälet så borde man ju försöka omplacera hunden istället… :/

[Juel70]
7/1/15, 2:15 PM
#58

#57 Håller med dig.

Lexie82
7/1/15, 2:19 PM
#59

Det kan finnas hur många skäl som helst, och hade det handlat om några få dagar (när det inte är sommarvärme, så klart) så kanske man kan rättfärdiga att ha hunden i bilen nattetid, men inte så länge som den där hunden verkar bott i bil.

#56 Du skulle kunna söka på bilens regnummer och ta reda på var bilägaren bor. Bor de där eller hälsar de bara på? Ägaren kanske har en pojkvän där som hon sover hos ibland och då lämnar hunden i bilen av någon anledning. Jag säger inte att det rättfärdigar det, men det är ju bra att veta så mycket som möjligt.

Ser du hunden i bilen igen så ring och anmäl igen. Ring och anmäl varenda gång du ser hunden så att länsstyrelsen blir tvungen att agera, om inte annat så för att bli av med dig =P Och ser du hunden där dagtid så ringer du polisen direkt, så får de komma och knacka rutan.

dundeer
7/1/15, 2:25 PM
#60

Du kan även be grannar och vänner att ringa och anmäla, de är kraftfullare om olika anmäler!

[[Boris Sager]]
7/1/15, 2:44 PM
#61

Och ta videos och foton, datummarkerade!

[Juel70]
7/1/15, 2:51 PM
#62

Tack för tipsen. Till lunch var bilen inte där men när jag rundat ett hörn kom en bil liknande mattens bil och svängde in på gatan.  Ska kolla igen om nån timme. 

Kan ju försöka filma lite diskret med mobilkameran.

Annons:
[Juel70]
7/1/15, 3:07 PM
#63

Har nu kollat vem ägaren är och den står på en man i en annan kommun. Ska kolla upp det lite mera.

Upp till toppen
Annons: