Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 665 ggr
fredricakarlsson
5/30/15, 1:42 PM

Lukta på kommando?

Som rubriken lyder.. Kan jag få min huna att endast lukta på kommando? Har en Mittelspitz hane på 2 år och han ÄLSKAR dofter.. Och jag tycker det har blivit "värre" nu.. Tror ni han hade förstått om man börjat träna spår med honom, han endast ska spåra då? Eller hade de blivit värre? Just nu är det alla dofter från djur han gillar.. Då jag ställer ut honom så är det inte så kul när han praktiskt tagen lägger sig platt i ringen för han hittade en intressant doft.. Som idag så hade många hundar kissat i ringen och då vart han helt okontaktbar under hela tiden… Vad har ni för tips? Vad ska/kan jag göra åt det? Kan man göra något åt det ens? Vi hade jätte bra kontakt utanför ringen med direkt det kommer nya dofter så skiter han fullständigt i mig.. :(

Annons:
AnneN
5/30/15, 1:54 PM
#1

Du kan om inte annat lära han när han ska ha fokus på dig och när det är okej att gå och lukta. 
Träna mycket kontaktövningar med varierande störningar på olika platser/miljöer.

Min hane går och nosar mycket på de vanliga promenaderna, men han vet att om jag ger ett kommando så är det det som gäller, tex fot, hit, stå, stanna, ligg, sitt, osv med fullt fokus på att utföra kommandot utan att nosa, mm tills jag ger frikommando.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CissiD
5/30/15, 9:45 PM
#2

Jag har en hund som älskar att nosa och gå runt och började spåra med honom nu i våras och han har blivit bättre snarare än sämre. Men däremot skulle jag separera spårningen med en egen sele som du endast har när ni spårar. Har precis börjat träna inför utställning med min hund och tänker ungefär samma där som med spåret. Jag kommer att skaffa ett speciellt halsband och koppel som används vid utställning/utställningsträning endast. Och med det får man inte nosa eller sitta ner utan då belönas endast rätt beteende i utställnings synpunkt. 

Har inte kommit igång ordentligt med denna träningen ännu så kan inte svara på om det kommer fungera men jag tror att det kan bli lättare för hunden om den kan se på hjälpmedlen som används vad vi ska träna. Det är en allmän rekommendation att ha en speciell sele vid spårningen så att hunden vet att med den är det jobba med spår som gäller. Så kan tänka mig att det går att göra liknande för annan sorts träning.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Upp till toppen
Annons: