Annons:
Etikettbeteende
Läst 774 ggr
fridarebecka
5/27/15, 12:27 PM

Ungtikar och unghanar? Skillnader?

Jag har funderat lite över skillnaden mellan att ha ungtik och unghane, jag har aldrig levt med ungtik så kan därför inte riktigt jämföra. Min uppfattning av hanar(främst min hane) är väl typ att hanar blir flamsiga, lite mer respektlösa mot tikar då intresset ökar, risken ökar att han sticker från ägaren för att hälsa på tikar(och andra hundar), de får svårt att fokusera och lyssna ibland då dofter får en ny betydelse och måste undersökas extra noga och han börjar testa gränserna(vissa dåliga valpbeteenden har kommit tillbaka periodvis, tex skotuggande).

Hur uppfattar ni era(eller i allmänhet) unghanar och ungtikar?

Annons:
Wellcraft
5/27/15, 1:14 PM
#1

Jag har träffat & tränat så många olika av båda könen i ungålder och jag kan bestämt hävda att enligt min erfarenhet handlar det enbart om individer (ibland ras) & inte om kön.

Snackar vi min labbetik i ungålder så var hon precis som en typisk unghane, flamsig, tramsig, skulle fram till alla & kunde få överslag och hoppa på en för att bitas/nafsa.
Pinschertiken jag är dagmatte åt kissmarkerade på tre ben, lika mycket som en hane, kan fortfarande göra det.

Mestadels handlar allt om träning, och att utgå från individ och inte kön.
Tyvärr har jag stött på många som accepterar tramsbeteenden från sin unghane, utan att träna på det-  då unghanar "är så".

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Kallaterrier
5/27/15, 1:24 PM
#2

#2 Precis så var/är min tik också. Tikar kan vara minst lika störiga som hanhundar.

CissiD
5/27/15, 1:33 PM
#3

Har en unghane och vet inte om jag skulle kalla honom flamsig men däremot respektlös, ofokuserad, koncentrationssvårigheter och ska fram till alla och får han inte de blir han sur och gör istället utfall. Vi tränar på detta varje dag men i många av mina grannars ögon så ser det nog ut som att jag accepterat att jag har en galen hund. 

En annan sak är att när vissa tikar är i höglöp i området så ligger han och gnyr vid ytterdörren, vägrar äta och dricka, lyssnar ännu mindre än vanligt och är allmänt deprimerad. 

Oj vad negativt detta blev nu men det är faktiskt underbart att ha hund även om man till och från längtar till hormonerna lägger sig lite så han börjar svara bättre på träningen. Tror inte att det är jätte stor skillnad i jobbighet mellan tikar och hanar däremot kan nog vissa beteenden säkert vara olika varandra.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

fridarebecka
5/27/15, 1:36 PM
#4

Av någon anledning har jag fått för mig att ungtikar skulle vara enklare, men det är nog som du säger att det är olika från individ till individ. Säkert känns det som att tikar är enklare eftersom jag lever med unghane just nu haha.

#1 Håller med om det med "tramsbeteenden", kämpar själv stenhårt med min unghunds "borttappade" respekt för tikar. Han skiter fullständigt i hur irriterad tiken blir när han inte låter bli henne och jag skulle i det läget tycka att det vore fruktansvärt respektlöst mot både tiken och tikens ägare om jag som hanhundsägare inte gör något åt saken.

Sugar Mist
5/27/15, 1:42 PM
#5

Jag har haft tikar som varit förjävliga som unghundar, unghanar som varit rena rama drömmen att leva med och unghanar(som senaste) som varit totalt respektlös och förjävlig. Verkar gå vartannat för mig, eftersom kommande hunden verkar inte alls vara dryg att leva med alls, unghane. 

Verkar helt enkelt vara olika individer som beter sig olika :)

-

peafie
5/27/15, 1:44 PM
#6

Jag har precis samma uppfattning som #1 och upplever också att många accepterar störigt beteende med ursäkten "äsch, han är i slyngelåldern, det går över" och sedan blir förvånade över att hunden fortfarande inte kan uppföra sig när den är vuxen. Det är inte konstigt eller ovanligt att unghundar testar lite men "slyngelbeteende" är ju minst lika viktigt, om inte viktigare, att få bukt med.

Ungtiken jag har nu (16 mån) är och har varit en ängel hela sin uppväxt men första tiken var en plåga. Mellantiken var helt okomplicerad och de två hanhundarna vi haft har knappt ens tuggat sönder något under sin uppväxt. Respekt för tikar upplever jag att de fått med sig genom att växa upp med äldre tikar.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
fridarebecka
5/27/15, 1:53 PM
#7

#6 Jag håller med till största delen, dock har ju unghundar lite "hormonkaos" i kroppen, och det kommer ju att ge med sig förr eller senare(vilket kan vara skönt att ha i bakhuvudet). Däremot tror jag att man kommer få problem om man räknar med att beteendena som detta hormonkaos kan föra med sig också kommer att ge med sig utan att man arbetar med det på något sätt.

peafie
5/27/15, 2:06 PM
#8

#7 Jo, precis det jag menade. :) Att jag upplever att en del ser det som att det endast är tonårsfasoner som kommer växa bort och struntar i att göra något åt det, vilket gör att felbeteendena kvarstår även när unghunden vuxit upp.

Jag har ju bara haft labradorer och de kan ju som bekant bli lite brötiga men jag tror inte att hormonstormar är enda förklaringen. Jag tror ett stort problem är att labradorer ofta rekommenderas till personer som kanske inte har haft hundar tidigare (p.g.a. vänlig hundras) och jag ser väldigt ofta, även här på forumet, att en labbe kan rekommenderas till personer som beskriver relativt inaktiva hem. Det känns som en vanlig uppfattning att show-/fet-/utställningslabbar (vad man nu vill kalla dem :)) är soffpotatisar, vilket jag inte anser att de är. Visserligen har dagens showavel lyckats med att avla bort de finaste kvalitéerna hos labradoren men energibehovet är fortfarande stort och jag tror detta ofta uttrycker sig i felbeteenden, som exemplet med stökiga unghundar. Så unghundshormoner i all ära, men jag tror att det kan finnas många aspekter i det hela som spelar in hur brötig unghund man får.

Nu snurrade jag iväg i ett resonemang om labradorer men jag tror absolut att detta gäller även andra hundraser och att många problem skulle lösas med korrekt (individanpassad) träning och att hunden får utlopp för sin energi och arbetslusta.

Bloggen     ○    Instagram

Wellcraft
5/27/15, 2:11 PM
#9

#8👍

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: