Annons:
Etikettraser
Läst 734 ggr
IceTee
5/27/15, 2:18 AM

Vilken ras?

Jag och pojkvännen ska skaffa en gemensam hund (han har en schäfer sedan tidigare) i framtiden med har svårt med ras. Vi är båda hundvana. Han har en schäfer som är hur fantastisk som helst. Lydig, stabil, glad- allt! Jag har en canaandog (hon kommer inte följa med när jag och pojkvännen flyttar ihop då hon är vår familjehund) samt att jag praktiserat på hunddagis. 

Vi vill ha en ras som är relativt lättlärd, men som inte kräver ständig mentalstimulans (det ska räcka att träna eller använda någon form av aktivitetsleksak en gång om dagen ut över promenader)

Den ska inte kräva för mycket motion, men ändå vilja gå en längre runda på helgerna och nöja sig med flera kortare samt en lite längre på vardagarna 

Den ska ha päls som man kan dra fingrarna genom, men inte som behöver borstas och trimmas. Den ska helt enkelt inte vara helt korthårig, man ska kunna ruffsa lite som på en schäfer eller canaandog

Den ska klara att vara själv (med vår schäfer) när det behövs
Ingen enmanshund, den ska kunna fungera med våra familjer när de hälsar på och vi hälsar på dem

Inte en vaktande ras då vi antagligen kommer att bo i lägenhet och jag tycker inte om att träna bort ett beteende som är naturligt för den rasen (alla hundar vaktar mer eller mindre, det vet jag, men någon som inte är avlad just för det)

Vikten ska helst ligga mellan 20-40 som rasstandard

Har vi orimligt höga krav? Finns det några raser som ev. skulle passa om vi kunde anpassa vissa saker? Kom gärna med förslag ändå i så fall!
Utseende är inte så viktigt, det viktiga är att rasen är frisk (pojkvännens schäfer är helt frisk, men vill helst inte gambla på en till då den rasen inte är den friskaste. Pojkvännens hund är en bruksschäfer)

Tack på förhand!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Ellen89
5/27/15, 2:27 AM
#1

Golden? 🙂

VildaVittra
5/27/15, 2:41 AM
#2

Kan ni tumma på storleken och gå upp ett snäpp så säger jag leonberger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceTee
5/27/15, 2:59 AM
#3

#2 leonberger har vi faktiskt varit inne på! Hade helt glömt det, tack! Leonberger och Newfoundland #1 ja, golden finns ju alltid, men det är inte den roligaste rasen precis, haha! Har kanske bara mött "tråkiga" golden dock

Medarbetare på Skor iFokus

Lorita
5/27/15, 6:20 AM
#4

vit herdehund

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




fridarebecka
5/27/15, 11:44 AM
#5

Engelsk springer spaniel? De har dock kanske lite för kort päls? Annars tycker jag eurasier låter perfekt för er :)

IceTee
5/27/15, 12:05 PM
#6

#4 varje gång jag och pojkvänen pratar om den kommer vi tillbaka till vit herdehund faktiskt! En svart schäfer och en vit herdehund liksom, urgulligt ju! Men vi vill ju ha koll på fler raser som passar oss först! #5 en spaniel passar nog inte oss. Vet inte varför, det bara känns inte som vår typ av hund av någon anledning! Eurasier minns jag inte varför vi inte pratat om på sistone heller, vet inte varför! Tack för tipset! Vi vill även ha en hund som gärna är nära och kelar, men det kan man ju mer eller mindre "lära" hunden när den är valp, det är ju bara att gosa skiten ur sötnosen helt enkelt! Självklart är det ju individuellt, men det går alltid att förstärka de känslorna under valp-tiden när de ändå är kärleksfulla och vill vara nära!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Lorita
5/27/15, 6:31 PM
#7

#6 jag tyckte det var en vit herdehund du beskrev (en frisk schäfer) 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




IceTee
5/27/15, 9:47 PM
#8

#7 har full koll på vad det är, haha! Ja, det eller eurasier blir det nog tror jag

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: