Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 4014 ggr
Nova1234
2015-05-26 17:22

Fodermängden till valp och unghund

Påverkar fodermängden valpen/ unghundens tillväxt? Dvs om valpen får lite för lite mat under uppväxten blir den mindre i mankhöjden då, än en valp som har fått rätt mängd foder som vuxen? Jag pratade med en foderexpert och hen påstår att man behöver inte oroa sig för valpens tillväxt även om mängden mat ligger i underkant. 40% för lite mängd mat är helt okey (förutsatt att näringsinnehållet är bra och att valpen inte får några brister) Hen sa att jag måste hålla min valp slank och jag ska lätt kunna känna revben och även ryggkotor.

Annons:
[Forest]
2015-05-26 17:27
#1

Nyfiken på svaren, själv anser jag hellre en valp som inte blir mager när den växer. Tycker ingen oavsett ras och ålder ska vara fet men en valp kan ha något extra att ta av om dom skulle bli sjuka.

Kallaterrier
2015-05-26 17:33
#2

Det handlar ju inte om vad som står på eventuella foderpåsar utan det handlar om vilket hull som valpen/hunden är i. Valpar ska inte vara tjocka, de ska vara så att man kan känna, men inte se revbenen tycker jag. Det är klart att om valpen blir undernärd så kommer den antagligen få utvecklingsrubbningar, men det är inte en vanlig valp om man kan känna revbenen men inte se dem.

Brasklapp om vissa raser som man tydligt ser revbenen på trots att de är välnärda.

[HundochKatt]
2015-05-26 17:36
#3

För lite mat påverkar inte storleken, den blir vad den är ämnad att bli. Däremot så kan, för lite mat påverka annat i tillväxten, i synnerhet om det är ett undermåligt foder. Att ge så lite som 40 % mindre än vad hunden behöver, det låter ju märkligt och lite för lite tycker jag. Dock är behovet alltid individuellt, så håll koll på hullet, så den inte blir för mager och inte heller för fet.

russin
2015-05-26 21:22
#4

Mängden mat anpassas efter hull - men för lite mat kan ge näringsbrister. Vad menar du med 40% mindre än vad valpen behöver ? 40% mindre än vad som står på påsen eller 40% mindre än vad valpen egentligen behöver ?

Man ska kunna känna revbenen lätt på valpar. Ryggkotorna ska kunna kännas men dom ska absolut inte sticka upp som en kam över ryggen. Muskler och ett lätt fettlager ska finnas på var sida om ryggraden, för annars är den mager (lite annorlunda med vinthundar).

Höjden påverkar inte av för lite mat , men flertalet bristsjukdomar kan uppstå. Fel skeletttillväxt osv. Det kan även påverkar av för mycket mat, så varken en mager valp eller en fet valp är bra - lagom är bäst.

Nova1234
2015-05-27 08:35
#5

Foderexperten som jobbar på klinik menar att angiven på påsen är alldeles för mycket för dom flesta hundar om dom inte tränar hårt. Hen menar att 40# mindre än hundens behov av energi ger inga skador och att 10% för mycket energi ger skador på hunden i längden. Jo ,jag har förstått att även balansen mellen fosfor och kalcium är väldigt viktig, särskilt på stora hundar, så nu vågar jag inte barfa själv förrän han är vuxen. Nu får han köpt färskfoder Det är en vinthund jag har. Han är smal, när jag känner på honom är det skinn och ben. Han är i perfekt hull enligt vet Det är svårt att "hålla hull" på hund som ska vara benig, han har även mycket päls så det går inte att använda ögonen för att få en uppfattning Jag tyckte att 40% för lite energi, lät väldigt lite Foderexpeten skickade och så med mig en säck Royal canin, när jag kom hem såg jag att huvudingrediensen va ris…. Den säcken skickar jag tillbaka Det va även ett valpfoder. En uppfödare jag pratade med sa att hundar ska inte ha valpfoder efter 10 veckor, då det är för kraftigt. Ja ja vem ska man lyssna på….jisses vilken djungel

[HundochKatt]
2015-05-27 11:38
#6

Min Whippet är sedan den lilla foderpåsen tog slut som jag fick med (fick med Nordic färskfoder) uppfödd på nästan bara Barf. Lite färskfoder, som variation. Han har alltid haft fri tillgång på mat (har fyllt på när han vill ha mer) han reglerar det så bra själv och  har alltid varit i fin form. 

Jag anser inte att en vinthund ska vara benig, så att man kan räkna lätt alla revben med ögat, eller att höftkulorna sticker upp för mycket. 

Valpfoder har jag givit till alla mina tidigare hundar tills de är ca 6 månader. Det tycker jag att de behöver.  Men nu när jag börjat med Barf så spelar det mindre roll.

Annons:
Nova1234
2015-05-27 14:27
#7

Barf är säkert det bästa, det verkar dom flesta överens om OM man gör det rätt Jag känner inte att jag har den kunskapen, trots att jag har läst på. En uppfödare sa - Att man få nästan vara kemist för att vara säker på att få det rätt, till stora hundraser, under tiden hunden växer. Min kille äter upp färskfodret, sen går han och knaprar lite under dagen på torrfodret, så han är ju inte hungrig Det är skönt om dom kan reglera själva och inte bara glufsa i sig allt dom får

russin
2015-05-27 16:59
#8

Vinthundar kräver ofta mer energiintag är många andra hundar.

[Forest]
2015-05-27 18:34
#9

vinthundar är flera raser dom ska vara smäckra och muskellösa för lite foder så blir det inga muskler.  Känner du dig osäker på fodermängd så skulle jag mer rådfråga uppfödaren.

Upp till toppen
Annons: