Annons:
Etikettutställning
Läst 4084 ggr
[vattenhunden]
2015-05-26 16:02

Ställa ut hund som saknar tänder?

Hej! Frågan lyder: kan man ställa ut en hund om den har tappat tänder? Min vän har en hund som hon har tänkt använda till avel, en riktigt fin hund med mycket bra friska & meriterade föräldradjur. Hen har ställt ut hunden förra sommaren & fick exellent & certifikat. Men hon hade ju tänkt ställa ut hunden flera gånger, men nu ska hunden få ordning på sina tänder, men den kommer ju ändå ha några tänder borta, så är det kört?

Annons:
AnneN
2015-05-26 16:06
#1

Hon kan begära ett intyg från veterinären som visar att hunden hade alla tänder innan de drogs.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[[Boris Sager]]
2015-05-26 16:14
#2

Det beror ocksa pa ras och pa domare. Vissa domare ar mycket noga med tander. Pa min ras, Yorkshire terrier tycker somliga domare att P1: orna inte ar sa noga med. om en hund, som saknar flera tander tavlar mot en, som har dem och de ar jambordiga f.o. kan jag tro att den med sina tander i behall vinner.

[vattenhunden]
2015-05-26 16:40
#3

#1: går det att få ett intyg på att hunden hade alla tänder på plats innan den fick inflammation/tandlossning? Den är ju besiktad & har alla papper på plats. Kollade att det går att göra inplantat, någon som vet hur mycket det skulle kosta?

[[Boris Sager]]
2015-05-26 16:48
#4

Om inte veterinar var inblandad nar tanderna forsvann maste det vara svart. Da far man forsoka hitta nagot dokument som visar att hunden hade alla sina tander nan gang forstas. Tandinplantat har jag svart att tro pa, ens har i USA .

AnneN
2015-05-26 16:49
#5

#3 Är inte säker på det, men kolla med veterinären, de borde veta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

FjantYoda
2015-05-26 17:23
#6

Sett att det finns tandimplantat men bara utomlands, kollade eftersom min nakenhund saknar flertalet tänder, men tror gick på över 20-30 tusen för en tand :P

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
russin
2015-05-26 21:30
#7

Beror på ras, domare osv. Först och främst vad som står i den tänkta rasens standard. Tyska raser brukar det vara bog nono att sakna tänder på. Vissa andra raser är det inte alls så speciellt petigt på.

Paxxa
2015-05-26 23:11
#8

Ja, det går att få intyg att hunden hade fullt bett innan :) Om veterinären har sett det vill säga.

Inom min ras, Dalmatiner, är det vanligt att sakna tänder så därför är det inte så viktigt. Dåligt tycker jag. Även en av våra flattar hade jättedåligt med tänder i munnen men hon var SEUCH :)

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Upp till toppen
Annons: