Annons:
Etikettdrag
Läst 1349 ggr
[esselin]
5/25/15, 4:19 PM

Träna drag

Har en flathane som jag gärna vill börja dra med (cykel, skidor, canicross) men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Efter x antal veckor är han fortfarande rädd för att dra bara draglinan efter sig i högre hastigheter (nu vågar han  med den efter sig iallafall, bara det tog veckor för honom att klara av :P) och att uppmuntra till drag på promenader går inte alls eftersom han vill hålla sig precis bredvid en hela tiden. Har prövat haft med honom på springrundor och haft en trigger framför (min pappa), och då kan det hända att han drar lite men det slutar han med såfort han hinner ikapp eller kommer i närheten av triggern (dessutom går det otroligt långsamt). 

Så ni dragkunniga, hur ska jag träna detta på bästa sätt? Målet är som sagt att dra med cykel och skidor, samt köra canicross.

Annons:
Vattnadal
5/26/15, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När vi har kurs brukar vi börja med att låta hundarna dra en trasmatta. Då kan föraren gå bredvid och peppa. Blir även detta för läskigt, ha nomesele eller kombisele på hunden, draglina som någon går bakom och håller i, sen går du bredvid. När hunden går, kan personen bakom sakta spänna linan, och du uppmuntrar hunden att lägga tyngd i selen. Tänk inte hastighet på ett bgra tag, utan jobba på att hunden ska lägga tyngd i selen, och så fort det går, börja köra DW, gärna med en trasmatta som inte låter och hoppar runt, och stannar när hunden stannar. Ha helst en kombisele då, och sätt draglinor i sidoringarna, så att inte baken eller benen störs av linorna.

När han vågar dra mattan på promenader, börjar du smyga lite bakåt, istället för att vara bredvid. När det går, börja öka takten, så att ni springer. Då kan du även börja springa med hunden i tolkbälte. Viktigt att tänka på är att han alltid ska känna att det går att jobba framåt, med tyngd i selen, utan att det slackar för mycket.
Nästa steg är att ta cykel/sparkcykel. Börja om lite där, kör bara kort, gärna med något att jaga i början, använd samma kommandon som vid DW och canicross (springa med hund). Tänk på att hellre köra kort och ha en glad hund som vill mer. Håll nere hastigheten i början, så att det inte går för fort.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: