Annons:
Etiketthälsa
Läst 1346 ggr
Cahira
5/24/15, 12:48 AM

Dålig höft senior

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har för ont i huvudet (kronisk huvudvärk) för att söka efter liknande trådar på sånt stort forum så jag undrar av nyfiken vad ni ger era äldre hundar (liten storlek helst men alla storlekar inräknade) med dålig höft?

Grönläppad mussla, omega 3, glukosamin… vad mer/annat?

Jag har en burk med suppliments men vill se vad folk gör för sina små. Jag skriver seniorer just för artros med även om yngre med dysplasi får gärna också svara. 

Han bärs upp och ned för trappor just nu för att underlätta och det är för tidigt för att säga om hans tillskott hjälper ännu eller ej. 

Han går rätt bra, springer, det är bara trappor som ogillas, och morgonstelhet. Tror han har motsvarande C eller D höft ungefär. Det är en pekingese med bestämda åsikter annars hade jag lagt in simning som träning även om han är i bra vikt och hull. Han ska musklas på men han är en rymmare så får vara på min vakt. :) Vill inte överbelasta heller. Han är 10 år. 

Han ska kollas hos veterinär men veterinären här är inte vidare kompetent och stela leder på gammal hund är inte överdrivet akut. Kollen är mest för att försäkra om hjärtmask och borrelia negativ samt chippa.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[[Boris Sager]]
5/24/15, 1:11 AM
#1

Jag har bara erfarenhet av glucosamine , Seraquin, som substansen heter i Sverige. Har inte kopt i USA - annu. Fungerade sadar, dvs hunden fick mindre morgonstelhet, men maste hjalpas i trappor och upp I mobler. Forebyggande till mina hundar, som ar lika sma som din Peke anvander jag garna hund trappor for att komma upp I mobler.

Cahira
5/24/15, 1:30 AM
#2

#1 Hehe köpte just en hundtrappa. 😃 Han är lite skeptisk till den ännu och jag har inget emot att lyfta honom men skadar inte att kolla efter erfarenheter. :)

Den burken jag köpte borde hjälpa, men skadar inte att kolla runt. Den innehöll örter jag inte hade hört förr och ingen aspirin som många andra såna burkar gör.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Annamaja27]
5/24/15, 10:28 AM
#3

Förutom det du nämnt så ger jag min hund gurkmeja. 

Hon får även massage varje vecka och även laserbehandling ca 1 gång i månaden. Det har varit oftare ett tag då hon opererats ett antal gånger för annat och då har hon fått behandling för att påskynda läkningen. Jag tycker personligen att kombinationen massage+laser är riktigt bra för att hålla muskulaturen mjuk och minska inflammation. 

Hon rör sig bättre och stelnar inte till på samma sätt.

[[Boris Sager]]
5/24/15, 11:56 AM
#4

Ja, att hålla muskulaturen i trim, när skelettet är slitet är jätteviktigt, eftersom muskulaturen stöder funktionen.

Jag har använt akupunktur på människor och det hjälper vissa, inte alla.

Gäller troligen hundar också, fast jag inte har testat det.

Cahira
5/25/15, 2:50 AM
#5

Tack för svar hitills. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: