Annons:
Etikettbeteende
Läst 846 ggr
pernillaoscarsson
5/23/15, 10:29 PM

En fråga

Min granne berättade nyss att hon skulle klappa vår andra grannes labbe idag. Hunden som bara är ca 6 månader började hoppa och blev allmänt glad. Ägaren hade väl då sagt till den att lugna ner sig varpå hunden lägger sig på sidan och verkar allmänt stressad. Grannen fick förklarat för sig att den brukade göra så. Det verkade med andra ord inte som om det var ett inövat beteende.

Min första tanke (med tanke på att dessa människor inte är några bra hundägare) var att hunden är sönderstressad. Att den är rädd för sin husse (misstänker att den inte får någon sjysst uppfostran).

Jag har länge funderat på att anmäla och känner att det nog är dags nu. Vill bara kolla vad ni tror om det. Är det ett normalt beteende? Även grannen tyckte att det verkade onormalt, hunden såg inte ut att må väl, den ahde verkat stressad.

Annons:
Hiro
5/23/15, 10:39 PM
#1

Kan vara en överslagshandling men jag vet ej, känns som en konstig överslagshandling

mmois98
5/23/15, 10:40 PM
#2

Om du själv bedömer att hunden inte är säker, trivs , mår bra eller behandlas rätt så ska du absolut anmäla, för alla som har hund borde som sagt inte alltid ha det… :/

Sealle
5/23/15, 10:45 PM
#3

Tycker inte man ska anmäla till höger och vänster utan att vara säker. Om du inte sett hunden eller sett hundägaren behandla den dåligt så ska du inte anmäla. Att du HÖRT något av din granne och du TROR att de inte behandlar hunden bra är inte bra nog. Hälsa på de själv innan du anmäler. Det är svårt att hantera stress hos djur och är man oerfaren vet man inte alltid vad man ska göra. Finns även ägare som älskar sina djur men är kvar i traditionella hårdhäntare tankesätt, speciellt om de är äldre. Erbjud hjälp innan du dömmer, och ha någt bevis/exempel så du inte slösar Länssytelsens tid på "falska" fall.

pernillaoscarsson
5/23/15, 10:46 PM
#4

Vad händer när jag anmäler? Tänker skicka in som mejl nu, så jag blir inte anonym. (Har svårt för att ringa). Kollar de upp alla fall som anmäls eller bedömer de själv ifall det är nödvändigt? Ifall de kommer och kollar och de inte finner några fel, vad händer då? Berättar de vem som anmält? Jag skiter egentligen i om de får veta att det är jag då vi inte pratar med varandra. Men jag får känslan av att dessa människor kan bli jobbiga ifall någon sätter sig emot dem.

pernillaoscarsson
5/23/15, 10:52 PM
#5

#3 Nej självklart inte. Dock har jag själv sett att dessa hundarna inte får det som de behöver. Deras promenader blir oftast bara 3 meter ifrån ytterdörren. Där står tanten och tjatar på dem att de ska kissa. När de gjort ett pink så är det direkt in igen. De har ofta fönsterna öppna och då kan jag höra hur de står där inne och tjatar och tjatar på dem att göra ditten och datten.

Jag har länge velat anmäla men inte känt att jag haft någonting bra att gå på. Jag har t.ex. inte sett att de slår hundarna eller på något annat vis är DUMMA mot dem. Det är en ren känsla jag och övriga grannar får. Visst kan de åka iväg med hundarna och gå längre rundor men av det vi ser så ser vi dem aldrig gå längre än runt huset. De får aldrig lunka i sin egna takt utan tanten drar med dem till ett ställe där de SKA bajsa/kissa, gör de inte det så får de tydligen skylla sig själv för sedan ska de in fort som tusan igen.

Med känslan jag har så mår inte hundarna bra och jag kan bli tvungen att vänta länge innan jag får det bekräftat. Har redan väntat i 1½ år men kände att det fick vara nog nu när grannen berättade detta.

Att hjälpa dem kan jag inte erbjuda då vi inte pratar med varandra pga en konflikt för en månad sedan. Dock erbjöd kvinnan som bodde i min lägenhet tidigare att gå ut med hundarna. Då hade de varit så stressade att de inte kunnat sätta sig på en plats och bajsa klart utan de gick hela promenaden och småbajsade. Som om de var vana vid att inte få bajsa klart.

peafie
5/23/15, 11:15 PM
#6

Det du beskriver är väldigt vaga misstankar och inte någon grund för anmälan, enligt min åsikt. Jag går också ut med hunden strax utanför dörren utan att låta henne lunka i sin egen takt och låter henne kissa av sig. Jag har t o m kommando för att få henne att göra sina behov så fort som möjligt och sedan går vi direkt in. Och har en labbe. Är du min granne? 😎 Sedan är jag den första person att försvara magkänslan, då den ofta stämmer, men att anmäla enbart baserat på det du beskriver här tycker inte jag känns bra.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att du har väntat med att anmäla i ett och ett halvt år när hunden är 6 mån gammal. Vad har jag missförstått?

Anmäler du till till Länsstyrelsen så kommer de undersöka fallet. En dam anmälde stallägaren där jag hade min häst och de var ute och kikade på stallet (utan anmärkning f.ö.) och de berättade vem det var som hade anmält, men vet inte om det är kutym att göra detta.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Honestyisdead
5/23/15, 11:30 PM
#7

Jag ser inte riktigt vad du ska anmäla? Att hunden lade sig ned vid tillsägelse? Att dom "tjatar" på hundarna?

Angående rastning ser du knappast var gång dom går ut.

pernillaoscarsson
5/23/15, 11:36 PM
#8

#6 Jag vill självklart inte anmäla bara för att. Just därför jag väntat i 1½ år. Missade nog att skriva att de sedan tidigare har 3 hundar.

När jag hade hund hände dock också att jag bara gick en liten rund att att han bara kunde kissa. Grejen är att dessa människorna enbart verkar göra såhär. När det är fint väder ute brukar jag sitta ute hos kaninerna i timmar. Jag ser dem ALDRIG gå längre än utanför dörren eller runt huset. Tycker annars att man borde se att de går iväg någon gång. Men aldrig. Mina misstankar stärks ju utav att flera andra grannar säger samma sak. Att de aldrig ser dem gå iväg.

[vattenhunden]
5/24/15, 12:07 AM
#9

Jag tycker bevisen/misstankarna är lite för svaga för att bevisa att grannen i fråga missköter/behandlar sina hundar dåligt.

Hundarna får ju trots allt komma ut och rasta av sig, oavsett om det är på gården eller på annan plats. Sedan tror jag inte du sitter 24/7 & kollar om grannen gått ut på promenad med hunden/hundarna eller inte.

[[Boris Sager]]
5/24/15, 12:24 AM
#10

Jag tycker att man forst pratar med hundagarna och mindre med hundagarnas grannar. Det forekommer alltfor manga s. k. okynnesanmalningar, som jag ser det. Arligt fattar jag inte hur anmalarna kan ta sig sa mycket tid att spana pa sina grannar i stallet for att prata med dem. Det tycks vara trenden I samhallet nu for tiden- Battre att prata om nagon, i stallet for med nagon.

smellcaramell
5/24/15, 1:25 AM
#11

haha ja, man kanske inte ska anmäla hit och dit som flera nämner här tidigare men om flera grannar säger samma sak brukar det stämma. det bästa är ju ändå att förklara för hundägaren att det inte är okej och att ni kommer anmäla om inte en bättring sker, vill man inte ta det face to face kanske en annan granne kan titta förbi eller så lämnar man en lapp i brevlådan, kanske har de en förklaring till varför de gör som de gör? Vår familj vart anklagad av en som bodde i samma område för vanvård av katt då katten satt och "sjöng" på bron, "ni måste ju släppa in katten!" fick vi höra tills vi förklarade att katten var senil (kom inte ihåg att hon gick ut för 30 sekunder sedan) och döv (hörde inte hur högt hon skrek). Att hon dessutom vägra gå på lådan gjorde oss tvungen att "tvinga" ut henne den sista tiden innan vi tog bort henne. Utan denna förklaring kanske vi hade blivit anmälda för vanvård? Som sagt kan det finnas anledningar som är bra till varför man gör som man gör(säger hon som får släpa ut hunden när det regnar/är kallt) ;)

Wellcraft
5/24/15, 3:05 AM
#12

Labbar brukar slänga sig ner på marken och stressflämta, otroligt vanligt beteende hos unghundar inom rasen som fått dålig passivitetsträning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: