Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2022 ggr
[Ily143]
5/23/15, 9:33 PM

Min granne tar inte hand om deras hund

Hejsan! Våran granne skaffade hund för ett tag sedan, hon är fortfarande bara valp men hon har blivit riktigt stor. Nästan lika stor som våran 12 åriga Flatcoated retriver! Hon är otroligt stark (!!) och mannen är dålig till bens och kvinnan är gravid + att dom har 2st små barn. Dom låter hunden vara själv ute på deras altan då det är avstängt så hon inte kan gå ut på gräset eller så har dom henne fastbunden till ett träd ute på gräsmattan. Dom åkte hemifrån innan och lät henne vara ensam ute tills vi sa till dom att det inte gick eftersom hon blev så ledsen när dom åkte att hon var väldigt nära på att hoppa över staketet. Vi har själv 4st hundar och vi har tagit in grann hunden några gånger så att hon ska få leka av sig, hon är väldigt understimulerad då hon sitter själv hela dagarna så när hon kommer till oss är hon så glad och springer runt som en galning att hon inte lyssnar när man pratar till henne. Hon dricker också OTROLIGT mycket när hon kommer till oss då jag bara sett en liten vattenskål hos henne som jag inte tror fylls på så ofta. Hon var och lekte hos oss idag och när vi lämnade henne gav vi lite råd om att när det blir varmt ute MÅSTE hon ha mycket vatten och att hon måste lekas med under dagen och gå promenader. Dom förklarade att dom hade henne inne eftersom hon välte barnen vilket inte är så konstigt eftersom hon bara vill leka och hon är så otroligt stor för att vara valp och har inte riktigt kontroll på sig själv. Vi sa då att det kommer bli bättre om hon tröttas ut under dagen med lek och promenader. Vi försökte förklara det på så fint sätt som möjligt och dom tog det inte illa, men nu när vi gick förbi deras hus på väg hem från promenad så var hunden fastbunden i trädet ingen vattenskål som jag såg.

 Vad ska man göra? Vi låter henne komma in och leka så ofta vi kan men det är ju ändå svårt på vardagar med skola och jobb. Man kan ju inte vara själv hemma och ha henne på besök eftersom hon kommer in i en flock med 4 som levt samman hela sina liv och om det skulle hända något (vilket det antagligen inte kommer men man vet aldrig) så är det inte lätt att vara själv. Vi går även alltid promenad med henne innan hon får gå hem men det räcker ju inte att vi gör det på helgerna! Vi tycker så otroligt synd om hunden, våran andra granne som också har hund säger också att dom tycker synd om henne. Hon piper varje gång hon ser att någon utav oss kommer hem och alltid när vi går förbi deras hus, när vi lämnade henne idag pep hon och försökte sticka med oss.. Det gör så ont i mitt hjärta…

Annons:
[Torpedtass]
5/23/15, 9:40 PM
#1

Kunde varit min granne du just skrev om. Har ni förklarat för dem att det är att bryta mot lagen att ha en hund uppbunden längre än 2 timmar?

Snuttefia
5/23/15, 9:41 PM
#2

Anmäl till Jordbruksverket.

M.V.H Snuttefia

[Ily143]
5/23/15, 9:45 PM
#3

#1 Förstår inte varför vissa människor skaffar hund! Det gör mig så ledsen! Nej det har vi inte det ska vi nog ta och göra, det är inte så ofta jag sett henne fastbunden. Men ibland kan hon vara på trä altanen långt efter det blivit mörkt! 

#2 Ja okej det ska jag ta och göra om dom inte lyssnar på det vi sagt idag!

Snuttefia
5/23/15, 9:48 PM
#4

#3 Gå in på Jordbruksverkets hemsida och skriv ut allt som de gör fel och säg att du kontaktar dem om de inte börjar följa lagar och regler!

M.V.H Snuttefia

[Daisy-Moa-Elsa]
5/23/15, 9:51 PM
#5

Som jag förstår det ska du anmäla till Länsstyrelsen nu.

http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/tips--rad-om-djur/nar-djur-far-illa/

Mischa
5/24/15, 2:24 PM
#6

Tala klarspråk med grannen innan du anmäler, troligtvis så baseras hundhållningen på okunskap. Kanske behöver de stöd och uppmuntran för att eventuellt inse att det ligger i hundens bästa att byta hem? eller att de behöver lägga ner mer engagemang i sin hund.

≧◔◡◔≦

Annons:
Snuttefia
5/24/15, 2:26 PM
#7

Håller med #6 ge de en chans att ändra sig först.

M.V.H Snuttefia

zakkris
5/24/15, 3:47 PM
#8

Hade en granne i liknande situation, hade en gul jaktlabbevalp. Hon var gravid och hade en liten pojk samtidigt och sambon var alltid borta på jobb. Jag och min mamma höll koll, mamma är förtidspensionär så hon är hemma jämt. Vi räknade ut att på en bra dag var hunden ute 3ggr på lina undertiden hon rökte. Annars var den bara inne. Under de året de hade den var de aldrig ute och gick med den utan de va en annan granne som tyckt synd om hunden och bett om att få a med den när de skulle ut i skogen. Efter klagomål från oss och från den andre grannen som rastade hunden, så efter ett år försvann bara hunden, troligtvis såldes den, men ingen vet riktigt. Men hoppas på det iaf

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

[Tilde]
5/24/15, 7:32 PM
#9

Tycker inte någon människa kan ha okunskap nog att behandla en hund sådär… Då borde man helt enkelt aldrig ha skaffat ett djur. Jag hade varit snabb att anmäla om de inte lyssnade första gången man sa till. Hoppas det löser sig!

[Ily143]
5/24/15, 10:45 PM
#10

Ja jag hoppas ju verkligen att dom tar till sig det vi sagt och ändrar på deras rutiner, dock skulle jag väl ändå tycka att hon skulle ha haft det bättre hos en familj som verkligen har tid för hunden och inte bara slänger ut när hon är lite jobbig och helt enkelt beter sig som en valp. Dom sa till mamma att dom aldrig haft en hund innan så jag antar att dom inte vet någon om att ha en hund, men jag tycker verkligen att man borde kolla upp allt innan man skaffar en hund. När dom bryr sig så lite om hunden förstår jag inte varför dom valde att köpa en hund över huvudtaget… Vi får vänta lite och se hur dom behandlar henne annars ska jag absolut gå vidare med det!

Vaargen
5/24/15, 11:31 PM
#11

#10 Tala med din granne, nämn vad lagen säger! och se sen om det blir bättre, det bästa är alltid att diskutera för människor kan ju ändra på sitt beteende. Angående att det är hennes första hund, spelar ju ingen roll någon gång blir alltid den första och man lär sig ju det mesta genom att äga hunden men självklart ska man ha läst på mycket innan man köper hund, speciellt för att se om tiden räcker till!

Vaargen
5/24/15, 11:36 PM
#12

#8 Det kan ju stämma men det är svårt att hålla koll på sina grannar dygnet runt, hon kanske ändå var ute med hunden mer än vad ni såg? 

Jag fick något klagomål från en granne om att jag "inte rastade hunden tillräckligt" och då blev jag upprörd, för jag tog ut min hund på sina kiss/bajs rundor flertal gånger per dag och minst 1-2 timmars motion ibland mer, grannen hade bara inte kunnat haft koll hela tiden och antog det eftersom min hund drar väldigt mycket i kopplet osv.

Upp till toppen
Annons: