Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2096 ggr
tussen12
2015-05-23 18:47

Vilken ras passar mig?

Då min familj och jag ev, ska skaffa valp igen så tänkte vi höra vilka raser som skulle kunna passa oss! Vi har tidigare haft 3 thih ztu'er. Vi som familj är ganska lata haha, men jag är ute flera gånger om dagen med våra två nuvarande hundar. Ut på trädgården på morgonen och direkt efter skolan blir det en lång promenad. Senare på kvällen blir det en till. Vi har en stor trädgård där vi aktiverat hundarna minst några gånger i veckan. Vi söker en hund som är samarbetsvillig, pigg, social, men som ska kunna slappa en hel dag utan att gå i taket. Jag vill ha en hund som ska vara smidig och ska kunna aktiveras med agility då jag funderar på att börja gå kurser, men det är absolut ingenting som jag ska tävla i ect. Vi vill ha en stor hund! Vilka raser kommer ni att tänka på? :) God ton tack!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Annons:
Vovisch nr2
2015-05-23 18:49
#1

Eurasier?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

tussen12
2015-05-23 19:07
#2

Kan ju tillägga att jag efter skolan ska gå gymnasium med inriktning hundar :) #1 är inte överförtjust i hundar med mycket päls, men man bör ju kunna raka?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Sealle
2015-05-23 19:10
#3

#2 Kan kan man men det tillför ju extra jobb när man kan skaffa en ras som har ett bättre pälsslag. Annars är Eurasier fina hundar.

Hur stor är stor för dig? I min bok är stor på minst 65-70 i mankh men det kanske inte är så lämpligt för agility haha, så du kanske tänker dig något mindre?

tussen12
2015-05-23 19:12
#4

Haha, alltså storleken spelar mindre roll, bara det inte är en "liten" hund, stora hundar har alltid tilltalat mig mer ;-) Extra jobb med päls är jag van vid. Vi rakar våra nuvarande vovvar :D

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Sealle
2015-05-23 19:17
#5

#4 Är Sheltie för litet? Papillion? De skulle jag rekommendera rent generellt.

Annars Pudel, uts. Golden eller uts. Labrador (vet inte hur jättebra/smidiga de är på agilityplanen dock), Finsk/svensk lapphund kanske ..?

tussen12
2015-05-23 19:18
#6

Sheltie och pappilon är för litet :) i storlek som ex labbe är vad vi letar efter. ^^

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Annons:
tussen12
2015-05-23 22:27
#7

Hur är Eurasier i temperament? Folkglada, skäliga, pigga? Vill ju ha en all-round hund :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Achatina
2015-05-23 23:03
#8

Mexikansk (eller Peruansk) nakenhund… Don't fret, liksom kinesen så finns det bepälsade. Det föds nästan alltid minst en pälsad valp i kullarna. Mexarna/peruanerna kommer i tre olika storlekar, förekommer i typ alla (okej, inte alla, men de har ett brett spektra) färger och teckningar. Vet inte vad som skiljer raserna åt, och den xolo ägare jag har frågat om skillnaden på dem kunde inte heller svara på frågan :P Men de pälsade finns i typ alla hårlag även om slät verkar vanligast checka bilderna på denna sidan. Verkar vara en relativt lättsam ras att ha att göra med (xolon).

Sealle
2015-05-23 23:23
#9

#8 Tror den peuranska nakenhunden är lite mer vinthundsaktig i kroppen. Vad man ska komma ihåg är att Xolon och peuranska nakenhunden är urhundar, med allt vad det innebär. Alltså inte bästa valet om man vill ha en hund med mycket will to please och lite egna åsikter/envishet.

Cahira
2015-05-24 02:53
#10

Storpudel eller Pinscher (mellan) är de raser jag kommer på så länge ni tränar agility, tricks m.m. så borde det gå bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wellcraft
2015-05-24 03:02
#11

Skulle inte rek. pinscher. Känns inte som ni söker en hund med urhundstemp xxl.

Pudel, mellanspets, labbe & golden rekommenderar jag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cahira
2015-05-24 03:14
#12

mittelspitz rekommenderar inte jag… en uttråkad/understimulerad liten sporthund blir snabbt väldigt skällig. Och mindre än de ville ha i storlek. 

Men Pudel är vi överrens om. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wellcraft
2015-05-24 03:18
#13

Vet inte vad du ägde för dunder mittel, men det är en ras att föredra framför pinscher iaf. Passar bra in på TS krav överlag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Cahira
2015-05-24 03:22
#14

#13 Min "dundermittel" blev skällig när han var understimulerad men när han blev aktiverad bra så var han harmonisk och tyst. Jobbade minst 3 ggr i veckan, en mil promenad per helg, avskällning en gång i veckan så mycket han orkade, cykling, spår, jaktlust att hålla koll på, bus med ixxi, träning på freestyle, apportering m.m.

Så jag ser det som en sportras ja.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tussen12
2015-05-24 09:01
#15

Kan ju tillägga att jag har kaninuppfödning så en hund med så lite jaktinstinkt som möjligt är ju bäst :S Labbe och golfen retreiver är väl ganska klumpiga på agility?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

[erika.tornlycke]
2015-05-24 09:07
#16

Skulle inte raka en Eurasier!! Pälsen skyddar dem mot både värme och kyla. Vår keeshond, samma sorts päls, klarar värme bättre än vår cavalier blandning! Så länge man tillämpar sunt förnuft, tex inga långa promenader när det är som varmast utan långt går man morgon/kväll när det är svalare (vilket gäller många individer, som tex vår cavalier blandning). Hade du inte haft krav på stor så tänkte jag på eng. Cocker eller cavalier. Trevliga, enkla hundar som inte kräver alltför mycket (finns dock linjer inom cockern som kräver mer)

tussen12
2015-05-24 09:33
#17

Som sagt, söker ingen liten hund utan en stor. Varför kan man inte raka? Skiljer sig pälsen mot andra långhåriga? Vi har alltid rakat våra hundar och märker ingen större skillnad förutom att dom kan frysa lite mer, men då har dom fleece tex på sig..

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Skogsraah
2015-05-24 11:06
#18

Det är stor skillnad på olika pälstyper och dess funktion. Att raka ner en shih tzu är en helt annan sak än att raka ner en euraiser… Det tycker jag INTE man ska göra! Aldrig sett en nerrakad euraiser och det vore himla synd. Pälsen är så mycket mer än bara ett utseende. Den har en viktig funktion. Den som kan mer om pälstyper får gärna förklara bättre :)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

tussen12
2015-05-24 11:45
#19

#18 det hade jag ingen aning om, ja då kan jag förstå. Det finns ingen ras förutom labbe och golden som är korthårig?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Sealle
2015-05-24 11:58
#20

#19 Det är ofta svårt att hitta en mellanstor/större ras som ska vara smidig nog att träna agility men som ändå inte kräver så mycket motion eller mental stimulering, "tyvärr".

Jag skulle slå ett slag för Pudeln igen isf. Anpassningsbara och lättlärda hundar. Man kan ju ha de i sportfrisyr så att säga, så är de inte så mycket jobb.

Annons:
tussen12
2015-05-24 12:15
#21

Korthårig collie? Har läst om rasen och som jag förstår så kan dom vara "fega", viktigt att hitta rätt uppfödare. Kräver mycket aktivering men går inte "i taket" om det bara blir kissrundor någon dag. Någon som kan berätta mer? =)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Sealle
2015-05-24 12:27
#22

KH Collie är "min" ras, ska och kolla på några hundar (och förhoppningsvis köpa!) i sommar 😃

Jag vill träna och tävla lydnad och rallylydnad med min hund, och även testa på agility, spår och kanske sök. Valde KH Collie eftersom jag ville ha en lättlärd, följsam, trevlig hund som har arbetsvilja utan att bli överväldigande som t.ex. Kelpie eller Malinois. Och som har möjlighet att slappna av. En brukshund light, helt enkelt.

Eftersom jag inte har jättestor personlig erfarenhet av hundrasen tänker jag inte säga om du ska/inte ska ha den rasen eftersom jag inte tycker jag är lämpad till att döma det, DÄREMOT kan jag säga att min vardag ser ut som minst 30min mental aktivering + 2-3h fysisk aktivering per dag (totalt) och jag var osäker på om det var nog för en Collie. Men sen vill jag ju också ha en KH Collie från arbetande linjer.

LH Collie (dock blir det ju mer pälsvård där) kräver i regel mindre. Däremot är ju deras mentalitet ännu sämre så där får man vara extra, extra noggrann så man väljer en bra uppfödare.

Folk här på Hundar iFokus som har egna KH Collies är Turast och Dentaku (som jag känner till) så du kan ju alltid skicka ett PM till dem och höra lite så kan de nog ge bättre svar 🙂

tussen12
2015-05-24 12:43
#23

#22 åh vad härligt! Vi vill ju ha en ras som är "med på allt", tex dogparkour, agility (!), spår, mm. Vi tänkte prova på allting. Sen som sagt så ska jag gå på hundlinje i gymnasiet och där provar man på väldigt mycket :) Vad är det som skiljer sig om man skaffar en från arbetande linjer / icke arbetande linjer? Mindre krävande? Jag tänker lite att vi som familj får anpassa sig till hundens behov, alltså mer motion och mer tänkande för hunden! Vill liksom ha garantin att hunden är med på allt, ingen hund som bara vill ligga och sova :p

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Sealle
2015-05-24 12:52
#24

#23 Som sagt, känner inte dig och är ingen expert men det låter som om den borde kunna passa tycker jag!

Icke arbetande linjer/utställningslinjer är i regel mindre krävande, men ofta får man den taskigare mentaliten då också. Ofta så kan ju hunden också tappa arbetsviljan, det är sällan man har "turen" att få en hund som har allt det man vill ha fast i "mindre skala", om du förstår vad jag menar. Känns också som att de flesta KH kennlar i Sverige vill förbättra mentaliteten och få fram arbetande hundar eftersom det ändå trots allt är en brukshund så vet inte ens om det är en möjlighet att välja en uts.avlad KH Collie (som det är med t.ex. Golden/labbe).

tussen12
2015-05-24 12:55
#25

#24 då förstår jag! Får läsa mer om rasen och höra med olika uppfödare för att få en bättre uppfattning :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Achatina
2015-05-27 12:19
#26

Min kompis är jättelat hundägare men hon kör stenhårt på sin ras (är inne på hund nr 2 och nästa hund kommer garanterat att vara samma ras). Hon har Bedlingtonterrier. Den får komma ut på en långrunda varje dag, springer lös ibland och när vi var yngre blev det endel agility även om vi aldrig tog det seriöst. Pälsen kan snaggas om man inte känner för den biten riktigt, men överlag en frisk ras i bra format. Och det är inte mycket till terrier trots namnet.

Cahira
2015-05-27 18:04
#27

#26 Bedlington är ett bra förslag! De är lite mindre men väldigt läraktiga verkar det som. :) 

Freestyle: https://www.youtube.com/watch?v=hijYXcb4Flw

agility: https://www.youtube.com/watch?v=DT5H5xXXPhc

Och de är rätt söta utan "mössan" om man inte gillar den :) http://static.gotpetsonline.com/pictures-gallery/dog-pictures-breeders-puppies-rescue/bedlington-terrier-pictures-breeders-puppies-rescue/pictures/bedlington-terrier-0015.jpg

http://thumbs.dreamstime.com/z/bedlington-terrier-20708808.jpg

De har vinthundliknande kropp och pudelpäls som inte fäller men i gengäld verkar du få en toppen kamrat. :) Om du inte ställer kan du ju klippa som du vill men den individ jag mött föll jag pladask för! 😍

Här kan du läsa mer. http://www.skbk.se/

Edit: Saxar från skbk:

Älskar att röra sig 
Det är en allroundhund, som passar de flesta. De är inte motionskrävande, utan nöjer sig med vanliga promenader, men klarar samtidigt hur mycket som helst. Bedlingtonterrier älskar att i full galopp få springa på stora fält, följa med i skogen, fjällvandra eller springa vid cykeln. Det är en mellanstor hund på runt 41 centimeter i mankhöjden och färgen varierar mellan fyra olika; blå eller sandfärgad är de vanligaste, men leverfärgad och blue and tan, alltså blå med bruna tecken, förekommer också. Rasen har ett tilltalande temperament, är djärv, men ibland reserverad mot främlingar. Den är dock förtjust i barn och trivs lika bra i lägenhet som på landet. Om man skall hitta en nackdel skall väl det vara att man måste sköta pälsen. Missköter man den, bli den snart tovig och en illa skött bedlington är inte en vacker syn.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
tussen12
2015-05-27 19:12
#28

Känns inte så intressant av någon anledning haha :p Men tack för alla svar!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

Upp till toppen
Annons: