Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1248 ggr
bellisan
5/23/15, 1:49 AM

ni med hundar som drar i kopplet

Hej Ni med stora hundar som drar i kopplet på promenaderna, vad använder ni för halsband? Tycker ni det halsbandet ni har underlättar? Får snart hem en ompaceringshund som drar lite i kopplet när det kommer till att andra hundar passerar. Ska lära han att sluta dra men det tar ju sin tid Kan tillägga att jag inte är ute efter en sele det ska vara halsband

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Annons:
Em_
5/23/15, 1:56 AM
#1

Jag tänkte svara sele men sen läste jag sista raden ^^ Varför inte sele? :) Hur som helst, är sele uteslutet hade jag använt ett så brett halsband som möjligt. Jag föredrar halvstryp som är snäppet förstora så att de inte stryper, men det förutsätter att hunden inte kan backa hur de. Jag föredrar att lära hunden att gå fint genom positiv kommunikation. Det ska inte vara obehagligt att göra fel, det ska löna sig att löna rätt.


bellisan
5/23/15, 2:09 AM
#2

#1 har hört från folk att om man lär hunden sluta dra i sele så kommer den endå fortfarande dra när man har den i halsband Gillar mer halsband än sele oxå

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Heliconii
5/23/15, 2:34 AM
#3

Min tjej drar som en tok i de flesta halsband, men bredare modeller är hon något lugnare i. Hon drar väldigt mycket mindre i sele, och efter att jag började använda sele så drar hon även mindre i halsband när jag använder det :)

Hon drar mer igen ifall jag har ett smalare halsband eller tar en snabb kissrunda i kedja efter vi tränat på klubben. :/

Cahira
5/23/15, 4:10 AM
#4

Finns selar med koppling fram så hunden liksom inte tar sig nånvart annat än runt om den drar. Men det kan bli snedbelastning så man får använda det som träningsredskap och inte som lösning.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lord Vulcan
5/23/15, 9:28 AM
#5

Jag använder kedja. Sätter den högt upp. Men när hon börjar dra brukar jag kalla, titta här,och belöna när hon vänder. Använder mej mycket av sitt oxå när hon drar. Hon får sitta tills hon har slappnat av, och sen går vi vidare.

[vattenhunden]
5/23/15, 10:14 AM
#6

Halvstryp

Annons:
fridarebecka
5/23/15, 10:28 AM
#7

Gör en snabb utvärdering på det vi testat på vår "draghund":

Helstryp: Totalt värdelöst, han blev helt låst och reagerade inte ens när man prata med honom.

Fast läderhalsband: Funkade inte heller, då blev han också låst men inte lika illa som med helstryp.

Vanlig sele: Då drar han som en tok men reagerar iaf på tilltal.

Sele med fäste fram: Det absolut bästa, han drar minst i den. Han slipper få ont i halsen och jag i axlarna.

Hurtta halvstryp: Funkar också okej, men inte på längre promenader. Tror det funkar bättre än det fasta eftersom det är så mjukt.

peafie
5/23/15, 10:43 AM
#8

#2 Jag ser det som att man lär hunden att "gå fint", snarare än att "inte dra". På så sätt borde det inte göra någon skillnad om hunden har helstryp, halvstryp, sele eller går helt löst.

Bloggen     ○    Instagram

jenmjao
5/23/15, 12:51 PM
#9

Jag tycker inte man ska ha halsband alls på en hund som drar, det förstör mer än vad det hjälper.. Jag säger sele. Min tik drar när hon är med sin hundkompis och jag har sele, hade jag haft halsband på henne när hon drog skulle hon 1 vara mycket starkare 2 istortsätt börja kräkas och 3 få skador som är onödiga

bellisan
5/23/15, 1:44 PM
#10

Ni som nu har skrivit att sele är bättre, vilken modell tycker ni är bäst och varför?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
jenmjao
5/23/15, 2:07 PM
#11

#10 Ysele skulle jag säga, helst sele som inte sitter för nära halsen och som inte sitter i armhålorna och skär (helst vadderat om det är i armhålorna). Jag tycker det är bättre för att hundarna inte får tryck på halsen, Har en äldre pudelhane som veterinären sa att han ska ABSOLUT INTE ha halsband, han ska ha sele, precis som hon ansåg att alla hundar skulle ha sele för det trycker på halsen och känsliga "saker" när man har halsband och speciellt om hunden drar. Hon sa "använd alltid sele". Vilket jag ändå gjort. Min tik ha dock halsband också, med en nametag ifall jag skulle tappa henne eller ifall hon på något vis skulle lyckas rymma så folk slipper ringa polisen :) Men det används inte att kopplas fast i.. Testade att ha henne i halsband bara en kort stund nyligen för att se hur stark hon var (man glömmer lätt bort) och hon hostade, fick kräkreflexer och allt sånt där hemskt, så aldrig mer..

Honestyisdead
5/23/15, 2:16 PM
#12

#2 Du ska ju lära hunden gå rätt. Då spelar inte sele eller halsband roll.

Anser också att tex y sele är bra.

[tk1971]
5/23/15, 2:19 PM
#13

Jag hade en "dragig" hund förut. Hur jag än tränade skulle hon fram till varje pris. När det sker på varje promenad, dag efter dag, år efter år, blir det rikigt enerverande. 12 år av dragande blev det. Henne hade jag ett mjukt halvstryp på. Jag är inte en vän av selar, jag tycker inte man har samma kontroll på hunden med sele.

Den hund jag har nu drar inte i kopplet. Jag vet inte vad det beror på, för jag tycker inte jag gjort så mycket annorlunda med henne än med förra hunden, men det är stor skillnad på psyket på dem. Den här är mjukare och följsammare, söker kontakt mer än den förra. Den här hunden har jag ett vanligt nylonhalsband på, det funkar utmärkt.

Annons:
Skogsraah
5/23/15, 2:34 PM
#14

Lite OT kanske, men när jag provade sele på min norfolkterrier (liten hund) drog han som bara DEN. Det var sådan skillnad på hur han reagerade med halvstryp och sele. Blev värre med selen. I selen kunde han pusha sig fram hårdare och få ännu mer kraft i draget. Någon som förstår vad jag menar?

Detta var innan jag fick pli på det, det är inget större problem nu, men då måste det alltså finnas selar som även ger "fördel" till hunden att dra hårdare? Han fick liksom med hela kroppen och det blev tyngre att hålla emot. Men det var några år sedan och då han fortfarande var unghund. Värt att prova sele igen?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

jenmjao
5/23/15, 2:39 PM
#15

#14 Det kan vara en vanlig reaktion, speciellt om det inte är ett sele med knäppen där fram (så man tränar in att det inte ärlönt att dra för det tar stopp), för sele är ju öve rhela kroppen och gör ju så att det är bekvämare att just dra, det är det ju inte i halsband. Men funkar halsband och hunden inte drar är det ju inga problem, men med en hund som drar förstör det ju halsen.

jenmjao
5/23/15, 2:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Jag hade vanligt sele samt testade stryp på min hund (när hon var yngre) vissa hundar reagerar på stryp så att själva strypeffekten ger dom en kick och då drar dom ännu mer, så reagerade min hund. När jag sen flyttade till egen lägenhet och hade sele och flög efter henne som en vante överallt så beslöt jag mig för att testa VGW, det funkade och nu använder jag VGW beginner men knäpper selet alltid på ryggen (så jag använder inte stopp effekten och får inte snebelastning) och hon drar inte.

Skogsraah
5/23/15, 5:02 PM
#17

#15 #16 Tack för info 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Majken!
5/23/15, 5:13 PM
#18

Ett helstryp och ett fast halsband.

Upp till toppen
Annons: